Welke maat dubbellucht naast 650/65r42 banden?

Ik ben voor mijn achterbanden opzoek naar een passend setje dubbellucht, maar ik kom hier niet geheel uit wat hier nou precies naast past.
Mijn achterbanden zijn 650/65r42 Michelin XM108 met 15/20mm profiel,
hiervan is de hoogte vanaf de grond gemeten 183cm, en de banden liggen op een 20x42 velg.
Zijn er mensen die dezelfde achterbanden met dubbellucht er naast, of wie weet wat voor maat hier naast past?

Edit;
De maximale breedte die ik op het oog heb is 520/85r42 (20.8r42).
De trekker staat momenteel beetje raar op spoor, bedoeling is om te kijken om de hartplaten te laten verplaatsen, zodat buitenkant band gelijk komt met het spatbord.
Koiter

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

RobVolvo
Cultuurdubbellucht? Dan is 300/95r52 (12.4r52) een mooie maat ernaast. 😉
+1
mdoornekamp
@RobVolvo voor trekker trek mogen ze wat lager zijn. Voor kilveren en zaaien is net zo hoog het mooist
Koiter
De situatie nu

(klik om te vergroten)

Ruben-Wind
Hoeveel pk heeft die trekker van jou nu? En waarom niet gelijk 710s genomen i.p.v. 650 is kwa prijs toch ongeveer gelijk.
Koiter
@Ruben-Wind de trekker draait 177 op de stomp, verder wil hij niet...
Gekozen voor 650 omdat ik opzoek was naar XM108, en kwam deze set met velg toevallig tegen. Op deze velg zou nog een keer 710 passen in de toekomst
Ruben-Wind
@Koiter waarom ga je geen 7 ton rijden dan? Voor de 9ton kom je aan het eind toch pk’s te kort meestal.
Koiter
@Ruben-Wind menig 1455 zie je in de 7 ton rijden, ik zag in de 9 ton altijd wel een uitdaging. Ik moet zeggen dat ik met deze trekker toch leuk mee kom als ik de scores mag geloven. Nog gefeliciteerd met je 3e plek trouwens😄

(klik om te vergroten)

Koiter
@Koiter @Ruben-Wind 7 ton kan ook hoor, zou net mooi uitkomen met pk's en dubbellucht. Misschien volgend seizoen eens proberen

(klik om te vergroten)

Mijn laatste trek hoort geen 67,80 te zijn, maar 67,57
Ruben-Wind
@Koiter dankje, met dubbellucht wil niet in de 7 ton zeker? Die 2 1455 op 1 en 2 hadden wel rond de 215 pk trouwens.
Koiter
@Ruben-Wind zal krap aan kunnen denk ik, weet niet wat een setje weegt. In de 7 ton heb ik 750kg achter tussen de spatborden hangen, kan daar opzich nog mee compenseren.

Jaa alle 3 de 14's hadden zoveel pk, daarom valt me het resultaat niet tegen. Ook hadden ze allemaal dubbellucht.
mdoornekamp
@Koiter 750 kg lukt wel voor een stel cultuur dubbel lucht. Moet je beetje lichte constructie hebben.
arnoud
@mdoornekamp 750 kg kan makkelijk, een set dubbellucht met gs systeem 20.8 42 is kleine 600 kg
mdoornekamp
@arnoud dan heb je geen kruis of middenplaat erin. Band weegt al 200 kg
arnoud
@mdoornekamp klopt, een bus er tussen en 4 gs haken
Wilting NH
@mdoornekamp mij dubbeluchten 580/70/42 wegen inclusief 8 haken precies 750kg

Deze maat past trouwens ook prima naast 650/65r42
(K heb ze zelf naast 710/60r42 staan)
mdoornekamp
@Wilting NH dat is nog wel aardig zwaar. Ook wel goed breed trouwens naast 710.
Wilting NH
@mdoornekamp kan mooi👌🏻 Beter dan die fiets wielen dr naast dat vind k echt niks🤦🏻‍♂️
mdoornekamp
@Wilting NH Ik moet altijd over de weg. En dan is 3.40 meter wel echt de max. in de praktijk. Anders kom je nergens langs
Wilting NH
@mdoornekamp hier wel😋
Fendt926Driver
@Wilting NH ik rij ook wel eens vast met 20.8R42 naast 620 65R42 maar vindt dat de trekker wel mooi op schiet met plat rijden. Maar vastrijden met de 13 ton totaal gewicht doen wij bijna standaard met 13.6R52 er naast.
En war doornkamp al zegt met 13.6 er naast ben ik 3.48 wat net binnen mijn ontheffing valt. Met 20.8 er naast ben ik net 4m breed mede omdat die een iets bredere tussenring hebben
mdoornekamp
@Fendt926Driver hier is zo'n slimme agent die je ontheffing afkeurt. Want die is alleen voor ondeelbare lading. En die dubbellucht kan er wel af
Fendt926Driver
@mdoornekamp ohh.
Hier maakte ik melding van een tuinder die met dubbele karren en 2m palletvorken voor de trekker 23m lengte is en soms de schoolkinderen van de straat rijdt bij oom agent.
En die zei. Misschien heeft hij wel ontheffing.
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver haha. die 23 m lengte is ook deelbaar. Dus die vlieger gaat sowieso niet op
+1
inter-sound
@mdoornekamp bij artikel 6 staat dat de dubbellucht gewoon kan blijven zitten. misschien dat dit bij sommige gemeentes anders is maar dit zijn de voorschriften via de rdw

(klik om te vergroten)

DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Koiter:
moet zeggen dat ik met deze trekker toch leuk mee kom

En hoe komt dat denk je, heb je pas iets veranderd waardoor het nu beter gaat? 😜
Koiter
@DANOONTJE POWERR ik zou het niet weten😜volgens jou waren deze banden al meerdere stappen in de goeie richting, daarom leek extra rubber er bij naast me geen slecht idee😄
DANOONTJE POWERR
@Koiter
Dat bedoel ik ook, dat je met die Michelin's meedoet.
Dubbellucht ernaast is ook mooi maar zou wel zorgen dat je in de 7 ton kan.
En nog mooier, cultuur ernaast zodat je binnen de 3 meter blijft voor NTTO.
mdoornekamp
@Ruben-Wind hier is Schepel wat minder
valmet6400power
@Koiter
Misschien een gekke vraag hoor, maar is het niet lonend om ervoor te zorgen dat je ergens de missende 50 pk vandaan tovert? Dat compenseert / versterkt je bandenkeuze ook al voor een aanzienlijk deel..
Koiter
@valmet6400power Zou opzich ook kunnen inderdaad, is een beetje een afweging. Opzich wat ik tot nu toe ervaar is dat ik toch wel slip aan het eind van de trek, maar misschien is versnelling hoger en meer pk ook wel voordelig
valmet6400power
@Koiter
In mijn ervaring is dat zeker voordelig. Heb jaren gereden met 100 pk en 540/65 R38 banden tegen trekkers van 140+ pk en ik kwam ruimschoots tekort. Nu zijn er één of twee wedstrijden waar geen waterrrem staat en daar kan ik een versnelling harder rijden. En dan compenseert dat m'n bandbreedte echt wel ten opzichte van de 650's van de concurrentie.
+1
@valmet6400power oh zonder waterrem wil je trekker beter trekken? 😉😂

Daarom hebben wij er wel een waterrem bij staan
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Nou niet alleen mijnes hoor, van 90% in de klasse. Ik vind een waterrem erbij ook veel eerlijker, en dan een pk limiet ten opzichte van het standaardvermogen en geen pk limiet per klasse maar ook daar zijn de meningen over verdeeld haha.
+1
@valmet6400power ja klopt hoor, wat we niet vertrouwen gaat voor de rem en de finaleplaatsen zoiezo. Dan houd je de strijd ook veel leuker en voor een normale boerentrekker is er dan ook nog wat te behalen. Wij hebben wel een limiet per gewichtsklasse, maar idd na standaard vermogen kan ook.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!