Ford 3000 - Kleppendeksel lek, olie aan de kook, motor oververhit, klokkenpaneel defect...

Goedemorgen allemaal,
Sinds anderhalve week heb ik een Ford 3000 staan. Heb er al aardig wat werk mee verricht om het huis met een grondbak. Hij werkt heerlijk, maar.....

Bij de koop was er al aangegeven dat het klokkenpaneel niet werkt. De accu hadden ze per ongeluk tegen de trekker aan laten komen en daardoor was die half gesmolten...
Verder leek hij goed in orde.
Bij het grondwerk hoor ik na een tijdje een sissend geluid. Ik dacht, wat is dat toch. Bij het zoeken zag ik dat uit de slang ,die vanuit het kleppendeksel komt, stoom / olie kwam. Ik heb hem een tijdje stil gezet en na 2 uurtjes het laatste dingetje opgepakt. Toen begon het al een stuk sneller.
Bij controle van de motor zag ik dat het kleppendeksel 1 bout mist. Ook lekt hij op verschillende plekken wat olie (die overigens heel zwart is).

De acties waar ik nu mee bezig ben:
Klokkenpaneel werkend maken. De stroomverdeler bleek stuk. Die ben ik aan het repareren.
En de toerentellerkabel mist ook. Die heb ik inmiddels binnen.
Kleppendeksel met nieuwe pakking opnieuw bevestigen.
Nu mijn vragen:
Wat is de werkwijze voor het kleppendeksel?

Waardoor wordt hij te warm, wat zou dat kunnen veroorzaken? (De radiator lijkt wel warm te worden.)

Zit er ergens een zekeringkast of iets dergelijks??? (Ik heb niets gevonden.)

En als laatste, welke olie moet er in de motor/kleppendeksel, en hoeveel gaat er in? (Denk dat ik bij de NH dealer langs ga hiervoor)

Alvast bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties.

Groeten, Erik
Fohl

Reacties

+5
jammermaarhelaas
Zomaar wat vragen/aandachtpunten:

Motorolie: samen met een nieuw filter 6,5 liter, zonder nieuw filter 5,5, maar als je de eerste keer ververst zou ik sowieso een nieuw filter monteren. Ik zou je ook adviseren de olie bij de tractor dealer te halen.

Koeling: Hoe is de v-snaar er aan toe? Staat ie genoeg gespannen (op lange stuk ongeveer 1,5 cm in te drukken). Dan worden waterpomp en dynamo goed aangedreven. Is ie slecht (veel barsten in het trapezium tot aan de rug van de riem) dan zou ik hem vervangen. Spannen kan door de dynamo te verzetten, wijst zich vanzelf.
Zit er genoeg koelwater in de radiateur? Dat moet ruim een centimeter boven de koelkanalen staan, je ziet dan alleen het koelwater, en geen binnenwerk zeg maar.
Zit er een radiateurdop op de radiateur en geen andere dop die toevallig een beetje past? Een radiateurdop doet dienst als overdruk-klep (dat regelt de grote veer) en als beluchtingsklep (kleine ronde klepje in het midden).
Als de motor loopt en je neemt de radiateurdop er af (let op, eerst de druk laten ontsnappen, of meteen voor het starten al afnemen), zie je dan luchtbellen in het koelwater? (hoort niet zo te zijn, kan duiden op een lek in de motor of koppakking). Ook moet het niveau gelijk blijven, zakt het na verloop van tijd, dagen/weken, en zie je geen lekkage ergens op en onder de motor, dan kan er een lek in de motor zitten.
Als de do[p op de radiateur geen radiateurdop is, of je twijfelt er aan, dan gewoon even meenemen naar de lmb waar je ook olie en filter haalt, die kunnen je wel vertellen wat het is.
Is de radiateur voldoende schoon? Hij is goed schoon te krijgen door de frontgrille er uit te nemen en dan met een hogedrukspuit (50 bar en 20 cm afstand is genoeg!) door te spuiten/spoelen.
Dan kun je ook de thermostaat nog nakijken/vervangen, maar ik zou eerst de andere dingen even langslopen en in de gaten houden wat de temperatuur doet tijdens het gebruik van de trekker.

Zit er überhaupt wel antivries in? Als je zeker weet dat het koelsysteem goed functioneert, dan zou ik voor het winter wordt het oude water aftappen en vervangen met nieuw koelwater zodat dat niet bevriest (en je motor niet kapot vriest). Als je wilt weten of het huidige koelwater nog enigsinds geschikt is qua vriespunt, dan kun je er eventueel wat van aftappen in een flesje, dop dicht draaien en in de vriezer leggen. Bevriest het of wordt het kloterig, dan is het ongeschikt. Opzij van de motor en onderaan de radiateur zitten tapkraantjes.
Het gebruiken van koelwater in plaats van gewoon kraanwater is sowieso beter, dit geeft niet zoveel roest in het motorblok, geen kalk wat zich afzet bij hard water en het koelt beter (betere warmteopname-capaciteit).

Kleppendeksel: gewoon de boutjes aandraaien, niet te vast trekken want dan trek je de deksel wat krom, en werkt zich de nieuwe pakking er weer tussenuit.

Zekeringen (standaard, misschien is het bij jou 3000 anders): Als je op de zitting zit en kijkt vooruit, dan zit er rechts van de tractor, onder de tank, een kapje met een kleine boutkop, Die boutkop kun je iets lossen, en dan het kapje er af schuiven door het "sleutelgat". Hier dit de zekeringenkast onder.
+1
Fohl
@jammermaarhelaas Super, thanks voor je tips! Ga er mee aan de slag. Duidelijk eerst het klokkenpaneel repareren want ik kon de temperatuur nu helemaal niet aflezen. Als die werkt pak ik de stappen die je noemt op. Beginnend bij de V-snaar. Die mag duidelijk wel wat strakker.
Fohl
@jammermaarhelaas Inmiddels de V-snaar strakker en de toerenteller aan de praat. De Stroomverdeler is gesoldeerd. Was 1 draadje los.

Radiateur gecontroleerd. Daar zit alleen water in aangezien ik zo door het water de koelkanalen zie. Ook de originele radiateurdop. Overigens wel genoeg water in de radiator. Geen belletjes bij het laten lopen. Sterker, bij het laten lopen van de motor en in de radiateur kijkend geen bewegend water... Dat is dus nog een dingetje.
Als ik dat werkend heb gaat het water er uit en haal ik bij de dealer de juiste koelvloeistof.

En zelfs bij deze temperatuur was de temperatuur nog steeds nul. Is er een truc om de temperatuurmeter en de sensor te testen. Bepaalde weerstand er op bijvoorbeeld?
jammermaarhelaas
@Fohl

Voor in de cilinderkop zit de temperatuur zender, hier zit 1 draad op. Je kunt die zender eventueel controleren door de tractor op contact te zetten, en de draad van de zender af te halen en daar dan massa mee te maken, dus hem ergens tegen het blanke frame houden. Dan zou volgens mij de temperatuur meter moeten uitslaan. Reageert de meter er helemaal niet op dan zou de draad ergens geen contact kunnen hebben, of is de zender kapot (komt wel een keer voor op die leeftijd). De zender kun je er zo uit draaien en nieuwe er weer in. Hij werkt middels temperatuur afhankelijke weerstand.
Fohl
@jammermaarhelaas Vandaag langs geweest bij een lmb in Bennekom. Wat nagevraagd en naar aanleiding daarvan weer het eea gecontroleerd en langs gelopen.
Na het starten 15 minuten laten lopen rond de 10 toeren zie ik eindelijk wat gebeuren. De temperatuur liep op!
Ik nogmaals in de radiateur gekeken. Water was nu troebel en niet doorheen te kijken. Zou hij dan toch goed werken.... Ik zie het water in de radiateur nog niet lopen.... Ondanks dit ga ik het water toch vervangen. Heb niet het gevoel dat hij antivries is....

(klik om te vergroten)

Hij doet het! 👍🏼
+1
blauwe tractor
@Fohl Het toerental is x 100
jammermaarhelaas
@Fohl

Je kunt ook eerst even een tijdje werken met de tractor, en blijkt dan dat de temperatuur niet verder oploopt dan ergens in het midden van de meter, dat hij dus niet gaat koken, dan weet je ook dat de thermostaat niet dicht blijft staan.
Je kunt die wel vervangen nadat je er nieuw koelwater in hebt, maar het kan wezen dat je er wat koelwater voor moet aftappen (is hier te lang geleden, weet het niet meer precies).

Het rode lampje links op het dashboard is van het laden van de accu, als ie brand wordt de accu niet bijgeladen (als de motor draait en de sleutel niet op contact staat brand ie ook niet en wordt de accu ook niet bijgeladen).
Kan zijn dat dat lampje bij iets verhoogt toerental wel uit gaat (900 tot 1000 toeren), dat is op zich niet vreemd, maar blijft ie dan ook branden, dan even een en ander nalopen om te voorkomen dat je met een lege accu staat die in de winter ook makkelijk kapot vriezen kan.
Fohl
Ik heb gisteren weer flink gebruik gemaakt van mijn Fordje. De radiateur wordt aan de bovenkant goed warm (zelfs heet te noemen). De slang aan de onderkant blijft compleet koel, alsof er niets gebeurd is. De temperatuur op het dashboard blijft in het blauwe. Denk toch dat er iets met de temperatuursensor of de thermostaat is. Dat gaan we maar eens onder de loep nemen.

Hij blijft qua olie nog steeds mooi op peil. Geen verandering met dag 1 dat ik hem heb gekregen.

De electronica moet ik nog wel nalopen want dat lampje blijft inderdaad constant aan staan. Dus de accu zou niet bijladen...
Fohl
Sissende geluid is de druk vanuit het kleppendeksel. Er was een mooie term voor maar die schiet me even niet te binnen. Ik verlies er iets vermogen door als hij warm gelopen is. Ik zou in de toekomst de motor kunnen nalopen maar voor nu is het prima. Hopelijk helpt nieuwe olie in het systeem iets.
blauwe tractor
@Fohl
Zou kunnen duiden op een? beetje? onderdruk.
Normaal word deze druk weggezogen via een leiding naar de inlaat .
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @blauwe tractor:
onderdruk.Normaal word deze druk weggezogen via een leiding naar de inlaat.

Standaard heeft een 3000 als carter ontluchting toch altijd een pijp die opzij naast de motor uitkomt? Heb nog nooit een Ford trekker gezien met standaard de carterontluchting op de inlaat (ergens op de luchtpijp tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk).
Misschien de amerikanen op het einde van de 10 serie of de 30 serie vanwege milieueisen? Daar hadden ze daarom ook een 4610 met turbo bij mijn weten.
Fohl
@blauwe tractor De oranje pijl moet je volgen....
Na tijdje lopen nog steeds ingang van de radiateur warm, uitgang verdacht koud....
Ik ga de pomp rechtstreeks aansluiten om werking te controleren.

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
@Fohl Komt er warme(re) lucht uit de radiateur? Het warme water gaat er boven in en komt er gekoeld onderuit, opzich dus normaal, maar dan moet die de warmte wel onderweg afgeven
Fohl
@JD3010 Ik zal de voorkant eens los halen als ik er weer mee bezig ga. Is inderdaad een goede om eens te controleren. Ik kom steeds een stap verder.
jammermaarhelaas
@Fohl

Op de kleppendeksel hoort een ontluchtingsbuis te zitten, daarvoor zit er bovenop de deksel een 90 graden gebogen kniestuk gelast, en voor langs de motor zit een pijp die opzij van de motor uitkomt, ergens ter hoogte van de carterdeksel. Die pijp zit dan met een rubber slang met twee slangklemmen op het kniestuk op de kleppendeksel.
Jou beschrijving doet vermoeden dat dit geheel bij jou niet aanwezig is en de ontluchting is afgedopt/dichtgelast?

Heb zelf een 4610 waar de vorige eigenaar een verbinding heeft gemaakt tussen carterontluchting en lucht inlaat, heb dit meteen weer veranderd naar de originele toestand. Hoofdreden was dat de carterontluchting vettigheid in de lucht inlaat blies, die vettigheid kwam terecht in het droge luchtfilter element (luchtbuis loopt af richting filterelement), grote bende werd het. Wat hem bezield heeft dat zo te maken weet ik niet, de ontluchtingspijp rookt helemaal niet bijzonder.
Fohl
@jammermaarhelaas Die pijp zit er inderdaad op. En, als hij warmer is dan komt er meer 'rook' uit dan als ik hem koud start. De rook komt dan inderdaad uit dat pijpje, inclusief het beetje vettigheid. Dacht eerst dat dat niet goed is, maar inmiddels wel duidelijk dat dit normaal is.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.nu worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!