Mc-Cormick 423 - Versnellingen zitten vast - hulp gevraagd.

De trekker kon niet achterruit rijden, en alleen een versnelling vooruit. Nadat ik de deksel met versnellingspook heb gedemonteerd en weer terug heb gezet (dit was nogal een langdurig en precies klusje) kan ik maar een versnelling achterruit rijden.

Ik kon niet veel zien aan het schakelmechanisme (dat zijn 4 vorken onder de pook). De pook schakelt niet heel duidelijk, dat vond ik altijd al. Ook kon ik niet veel zien aan de tandwielen / ringen die worden bediend door de vorken.

Wat ik wel hoor als de motor draait en ik een versnelling probeer in te schakelen is een dat de motor bijna smoort, de toeren zakt en dat het lijkt dat ik tegen een versnelling aan zit maar hem er niet in krijg.

Wat kan hier aan de hand zijn?

- Hoeveel olie moet er in de bak zitten? Alleen onderin kan ik de olie zien.
Nielz

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@Nielz

Kijk op deze pagina ihcparts.nl/technische-informatie-1/
Middelste kolom IHC CM serie direct bovenaan staat het werkstaat handbuch voor de versnellingsbak. Daar staat alle in.
Zorg er wel voor dat de boel schoon is zodat niet alle rommel in de open versnellingsbak valt.
Nielz
Dank, ik zal eens kijken.
Nielz
Ik kon iets vinden over het peil, een bout die in de buurt van je rempedaal zit. Als je die eruit draait - of een klein stukje - dan is dat je peilpunt. Het lijkt er op dat de 423 genoeg olie in de bak heeft.

Het is nu een raadsel geworden, denk ik.

Of de bak of de koppeling. Kan een klevende koppelingsplaat de boosdoener zijn?
Oldtimer-fan
Quote Reactie van @Nielz:
Kan een klevende koppelingsplaat de boosdoener zijn?

Als je in stilstand, met lopende motor de koppeling indrukt en hem in de versnelling wil duwen en hierbij de motor smoort, lijkt het mij dat er iets met de koppeling is. Geen klevende maar een slippende koppeling. Maar dan moet de bak ook kraken, als je hem in de versnelling wil duwen.
mestyle
Kan je met de motor uit wel alle versnellingen schakelen ?
dendeze
Ik denk dat er ergens een vork of zo niet goed zit en je door te willen schakelen twee versnellingen tegelijk bedient.
Het best is het deksel er terug af en dan alle versnellingen eens proberen in te schakelen, als dat dan lukt dan zit het in het deksel mechanischme, dat steekt soms heel nauw.
Nielz
De trekker staat niet bij huis, ik zal jullie op de hoogte houden. Het is nogal een karwei om de deksel er af te halen, want er moeten allerlei leidingen los gemaakt worden. En het precies terug plaatsen van de deksel en de schakelvorken is een heel precies werkje.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!