Kubota tractoren

Hier in de omgeving zie je ze steeds meer rijden maar zijn er ook mensen die er ervaring mee hebben? In navolging van de discussie over chinese shovels ben ik wel benieuwd wat men hier van denkt. Kan zon geveerde bi speed as wel een voorlader verdragen??
Hans van Bergen

Reacties

labella
Die zullen hier wel uit de buurt weg komen dan denk ik want hier liepen er een aantal bij wat loonwerkers maar die zijn allemaal weer vertrokken.
joske1980
@labella omgeving Deurne?
labella
@joske1980 overijssel/drenthe
Fast Eddy
Kubota is een kwalitatief goed merk. Maar hij moet je passen voor de klussen die met de trekker wil doen. Als er af fabriek een voorlader op te krijgen is. Dan zal de vooras er ook wel op berekend zijn.
Jowi
Hans ,hou het gewoon bij Zetor, mooi kort bij naar Brienen anders motte helemaal naar Coenders in Lottum.
De prijs zal ook nog tegenvallen als ge Zetor gewend bent.
Hans van Bergen
[@Jowi Nou nee. Zetor is veel duurder geworden en nou is Kubota goedkoper. De Brieno's zijn ook Kubota dealer dus wied hoef ik daar nie voor te gaan.
+1
labella
@Hans van Bergen Dan plak je toch een paar zetor stickers op de kubota, een leek zit het verschil toch niet.
+4
jo845xl
Vroeger altijd met Inter gereden en sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een Kubota M95GXS .
Ik was ook gaan zien voor een Case Luxxum en een Deutz 5 serie .
De reden voor de Kubota is omdat ie japans is ( kijk maar eens naar betrouwbaarheid bij auto's ) Was 10.000 euro goedkoper en 3 jaar garantie ( ik heb hem in Nederland gekocht )
Hier bij een dealer kreeg ik zelfs 5 jaar garantie .
Nog pluspunten zijn de ruime cabine en de 8 traps powershift .
Nadelen , weinig koppel tegenover andere trekkers met vergelijkbare motoren ( 300Nm op de aftakas ) en geluid ( lawaai ) achteraan , je kunt zelfs niet rijden met het achteraam open .
Voorlader is besteld ( MX U408 ) maar die staat er dus nog niet op .
Trekker heeft ook voorasvering .
I.v.m. weinig koppel ben ik al aan het zien geweest voor een tuning maar niemand heeft er al software voor , wel kun je een powerbox bestellen van Steinbauer maar daar ben ik precies nog niet van overtuigd .
+4
puntertje
Quote Reactie van @jo845xl:
Nadelen , weinig koppel tegenover andere trekkers met vergelijkbare motoren ( 300Nm op de aftakas ) en geluid

Net wat voor Hans, veel kabaal en weinig output 😁
+1
Twentsch Land
... welke hans 🧐

😂😂😂

@puntertje
+2
mike_v
Quote Reactie van @jo845xl:
je kunt zelfs niet rijden met het achteraam open

Moet je ook niet willen, ongeacht het merk waar je op zit. Toch niet als er airco op zit, dan alles mooi dicht houden. Blijft de stof ook buiten 🙈 .
grös
@mike_v
Hij kan toch ook op een kier los, soms wil je wel even horen wat de pickup van je opraapwagen doet langs de slootkant bijvoorbeeld, maar ja verder altijd de ruit dicht. Maar als ie zelfs dan nog enorm kabaal maakt, krijg je er gratis oorkappen bij? 😁
mike_v
Tuurlijk moet hij ooit open @grös. Maar persoonlijk probeer ik hem toch zo vaak mogelijk dicht te houden 😉.
Hans van Bergen
@jo845xl Waarom een MX voorlader en geen Kubota? Waarom niet gewoon een 125 pk gekocht??
jo845xl
@Hans van Bergen Dealer verkoopt vooral Stoll maar die hadden geen voorlader die paste op mijne trekker . Van een kubota voorlader kun je geen gegevens vinden , hefkracht , hefsnelheid , gewicht enz . Bij een MX voorlader hoef je maar 1 keer van de trekker te komen om hem aan ( of af ) te koppelen terwijl dat bij de meeste ( of allemaal ? ) 2 keer moet gebeuren .
moduulbouw
@jo845xl Enigste reactie waar je echt wat aan hebt. Iemand die er één heeft. De rest is allemaal van horen zeggen.
walker1
@moduulbouw Dat is waar, nu heb ik met d3 landbouwtrekkers van Kubota nauwelijks ervaring, maar des te meer ervaring met het grondverzetmateriaal, tuinbouw, groen machines van Kubota en ook met diverse andere merken machines met een Kubota motor. Afgaande op die ervaringen ga ik er van uit dat die landbouwtrekkers ook wel gewoon goed zijn. Kubota gaat echt niet opeens pisbakken staal gebruiken.
moduulbouw
@walker1 Of ze goed zijn is de vraag, maar ik ben het met je eens dat Kubota geen Chinese merk is wat Europa in probeert te komen wat je veel ziet bij de knikladers. Hier ook in het (familie) bedrijf goede ervaringen met kubota op het gebied van grondverzet materieel. Lijkt me niet dat kubota gezichtsverlies in de agrarische sector wil maken.
weurding
@moduulbouw Kubota geloof ik wel. Kende echter ook boeren die pochtten toen ze een belarus hadden... zo gauw ie van de dam was waren ze nog blijer.... dus zegt me niet zo veel nee
George
Quote Reactie van @weurding:
Kende echter ook boeren die pochtten toen ze een belarus hadden.

Pochen met een Belarus? 😂
Twentsch Land
Belarus weet ik niet wat van en heb ik ook nog nooit mee gewerkt....wel stage gelopen bij een veehouder die een zetor had.......wat een onwijs taai trekkertje was dat....grondbewerking viel mij tegen maar voor de rest werkelijk taai.....en hij vertelde dat hij altijd zetor had en nog nooit iets bijzonders stuk had gehad......voor een veeboer een perfecte trekker.

@weurding
Hans van Bergen
@jo845xl Jij hebt nu dus 3 x 8 versnellingen. Waarvan je 8 keer kunt powershiften zonder te koppelen. Das tuuk wel uniek. Maar is de onderste groep geen kruip? Maw gebruik je de 1e 8 versnellingen?
jo845xl
@Hans van Bergen Je hebt inderdaad hoog , midden en laag . laag gebruik ik niet en neen , laag is geen kruipversnelling , kun je wel als optie nemen en dan heb je dus 32 versnellingen .
Je kunt dus 8 keer schakelen zonder te koppelen , bij de meeste merken is dat dus maar 4 keer of zoiets .
Je kunt ook kiezen om automatisch te schakelen maar dat is beperkt tot 2 keer terugschakelen ongeacht in welke versnelling je zit .
Er is ook een verschil tussen automatisch schakelen weg of veld .
Bij de reactie hierboven ben ik nog vergeten te melden bij nadelen , de aftakas , bruusk inschakelen , maar daar hebben wel meer merken last van .
Heb ik wel kunnen oplossen door er een proportionair ventiel bij te plaatsen in de stuurleiding van de aftakas .
Hans van Bergen
@jo845xl Ja das megakut inderdaad altied je aftakassen naar de klote. Maar hoe snel is die lage groep dan? met voorladerwerk moet je toch langsaam kunnen rijden. Snelheden tabel is nergens te vienden. En als Kubota nie meteen zelf die aftakas aanpast dan snappen ze nie veul
jo845xl
@Hans van Bergen Hoge groep van 10,2 tot 39,8 km/h , midden groep van 3,7 tot 13,4 km/h en lage groep gaat van 0,87 tot 3,16 km/h en de kruipversnellingen gaan van 0,21 tot 0,75 km/h.
Dat aftakas bruusk inschakelt heeft te maken met bescherming van de koppelingsplaten , als ze dat standaard zouden maken dat deze altijd heel traag inschakelt zou dat nadelig zijn voor de levensduur ervan dus voor de fabrikant is dat dus een gulden middenweg zoeken .
Dat ze nu traag inschakelen maakt voor mij niet uit want de trekker is voor mij hobby en word dus zeer weinig gebruikt , ongeveer een 150 uren op een jaar .
Hans van Bergen
@jo845xl Ja kijk. Die lage gebruuk ie nooit. Dus eik hejje 16 gears. Beetje dom van de Kubota's. beter verdelen ze die versnellingen of nog beter ga van bv 2 km tot 55 km/uur. Dan verkoop je ms es wat
friesboertje
@jo845xl
Ik heb een trekker waarbij de aftakas bij het uitschakelen in een klap stil staat. Ook niet ideaal.
+1
weurding
Kubota neemt veel over op landbouwgebied Ga er maar van uit dat ze hun best doen er tussen te komen. Dus ruime coulance bij evt gebreken.
+2
walker1
In het grondverzet (met mini/midigravers wereldwijd de grootste) en in de tuinbouw/groenvoorziening is Kubota al jarenlang een bewezen merk. Het is dus zeker niet het zoveelste onbekende Koreaanse of Chinese merk wat ook een poging doet voet aan de grond te krijgen in Europa.
In navolging van wat @weurding zegt, Kubota zal zeker zijn best doen, dus idd ruime coulance, geen gezeur met garantie kwesties (als er al iets kapot aan gaat, want Japans)
grös
@walker1
Met klein spul hebben ze wel een hele eeuw ervaring, ik vraag me af hoe de grote tractoren het gaan doen, makkelijker was misschien geweest een bestaande trekkerfabrikant over te nemen, alleen ja die waren volgens mij ook in heel Azië nog niet te vinden, en dan ook een eigen dieselmotor ontwikkelen lijkt me nog wel een hele (dure) opgaaf. Immers alle fabrikanten lenen motoren van mekaar, geen trekkerfabrikant die z'n eigen motor nog ontwikkeld, maar zeker op termijn als er maar genoeg verkocht worden zal het wel iets worden, maar Japanners laten ook weinig aan het toeval over, zeker als het Made In Japan is. Heel wat anders als het een Toyota Aygo of Proace Toyota Peugeot Citroën samenraapsel met alleen een Toyota logo is.
puntertje
@grös Ze worden overigens in Frankrijk gemaakt.
Hans van Bergen
@puntertje Nee ook alweer niet waar. Kubota's komen uit Japan M95-135 en de kleinere uit de VS of de 7000 serie uit Frankrijk het Nederlands talig deel
+2
weurding
@Hans van Bergen heeft Frankrijk een Nederlandstalig deel?
Hans van Bergen
@weurding Duinkerken
George
@Hans van Bergen Daar praten ze gewoon Frans . Is ook gewoon Frankrijk.
Hans van Bergen
@George Sure maar ook vlaams
bas101
@weurding de ambassade in Parijs denk ik dan
Hans van Bergen
@bas101 Je denkt maar je weet het niet. Dat is geen prijzenswaardige situatie Bassie. Vraag het anders ff aan Adriaan
bas101
@Hans van Bergen ik kan mij niks anders bedenken dan de ambassade bij t Nederlandstalige deel in Frankrijk .
Hans van Bergen
@grös Ze hebben hun eige, 6.2 liter motoren. Uit Japan. De Kubota's die hier verkocht zijn, alle types zijn nog nooit kapot geweest maar heel moe worden die ook nooit
+1
grös
@puntertje
Oké, interessant, dat bied al wel veel voordelen, met onderdelen-levering. Zeker een bedrijf dat ook nog de Kverneland groep bezit.

@Hans van Bergen
Ja, en dat is gelijk ook de grootste Kubota motor die er is (sinds 2015), een 4-cilindertje ook nog.
Motoren komen hoogstwaarschijnlijk gewoon uit Japan, zitten er verder nog westerse onderdelen in verwerkt, zoals pompen, dynamo's, startmotoren, stoel?
dorpsrandhoeve
@grös isobus komt van kverneland, wordt in nieuw vennep gemaakt.
dorpsrandhoeve
@Hans van Bergen Ben serieus aan het kijken geweest voor kubota, echter in de dealer mis ik het vertrouwen.
matt
@dorpsrandhoeve waar moet je daar voor heen,lammers?
dorpsrandhoeve
@matt Ja.
weurding
@dorpsrandhoeve das toch een grote dealer ook van terex etc? Staat toch altijd op achterste bladzijde van agritrader
fiatfan
@dorpsrandhoeve kun je wel goedkoop zaken doen. bij andere Kubota dealer betaal je zomaar 5000 meer
dorpsrandhoeve
@fiatfan soms. Maar hij begint zo hoog dat hij daar ook klanten mee afschrikt. Ik vind kubota een goed merk, maar er zijn meerdere goede merken die niet eens duurder zijn en ook goed van kwaliteit.
weurding
@dorpsrandhoeve elk merk heeft wel een goedkopere versie. Meeste dingen die hightech trekkers hebben worden door een veeboer amper gebruikt
dorpsrandhoeve
@weurding Ben geen veeboer meer.
Hans van Bergen
@dorpsrandhoeve Jij zit toch in Volkel? Brienen Beugen is ook dealer of verdeler. Maar dan zit je dus met je kont tegen een Steyr/kees dealer aan. Simpeler nie?
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Maar dan zit je dus met je kont tegen een Steyr/kees dealer aan. Simpeler nie?

Is gelijk aan NH. heb ook een case lopen, daar spuiten we mee. Voor dit soort kwaliteit bedank ik verder.
De laatste trekker is bij mij een mf, een 7715s, dat is een beer van een trekker.
de hoef
Quote Reactie van @dorpsrandhoeve:
mf, een 7715s, dat is een beer van een trekker.

vergelijk je nu geen appels met peren
kasteel meeuwen reed hier 25 mf s , heft tegenwoordig alleen nog jd en nh
weurding
@dorpsrandhoeve ook een halve claas.... Gima groupe😎
dorpsrandhoeve
@weurding Dezelfde transmissie als een fendt, met een Sisu motor. Voor de rest zie je er veel fendt en valtra in terug, want ja, natuurlijk iets met Agco.
+1
weurding
@dorpsrandhoeve aha, je hebt een vt 😄
rommert14
@dorpsrandhoeve hier een voorloper, een 7615, inderdaad beer van een trekker en eigenlijk nooit wat groots mee gehad in 3200 uur.
de hoef
Quote Reactie van @rommert14:
groots mee gehad in 3200 uur.

dat zou ook best snel zijn
rommert14
@de hoef weet ik niet, de 7624 heeft de bak al twee keer los gehad.
de hoef
@rommert14 IS TOCH NIET IETS OM TROTS OP TE ZIJN,
+2
weurding
@de hoef maar wel eerlijk om te vermelden
+1
rommert14
@weurding ja, maar we zijn er zeker niet trots op, gelukkig beide keren niet de volle pond hoeven te betalen. Bak is compleet gereviseerd....
de hoef
@rommert14 we hebben ze hier 5 jaar met eigengebrek verzekerd, doet het niet zeer als ze een keer stuk zijn
dorpsrandhoeve
@de hoef Dat had ik ook met mijn case en new holland. Daar heeft de verzekeraar niets aan verdient, met die rommel.
weurding
@dorpsrandhoeve hier rijden veel blauwe rond, om dat nou rommel te noemen, valt best mee, zowel bij loonwerkers en boeren die ook uren draaien
+1
T6040
@dorpsrandhoeve De buren rijden een a merk groen met rode velgen. Gaat de 5000 uren niet halen niets als ellende. En dat is niet de eerste die hij inruilt van ellende.
weurding
@T6040 specifieker graag. Claas zeker
+3
bio boer
@weurding Claas is toch geen a merk
+2
weurding
@bio boer sorry, je hebt gelijk, die john deere motor doet afbreuk 😉
+1
Fast Eddy
@weurding

Daar heb je wel een punt. Wat een slecht spul zijn die motoren. Geen wonder dat ze steeds meer FPT motoren gebruiken bij Claas.
+1
weurding
@Fast Eddy zijn ook stuk zuiniger
bio boer
@weurding onze vorige hooft trekker jd 6310 was af met 10.000 uur in 12 jaar zijn nieuwe zuigerveren en bussen ingekomen de motor werd ook vaak tewarm met maaien hebben nu fendt vario 716 tms uit 2007 heeft nu 9500 uuren en rijd nog als toen we hem kochten mankeert werkelijk nog niks de grootste reparatie tot nu toe zijn dinamo en tubo en wat hydroliek ventielen en banden gekocht met 3500 uur wat er voor is gebeurt weten we niet vind het heel netjes we hebben de gewoonte om elke 10.000 uur weg tedoen denk dat ik hem langer gaan houden er is nog niks op aan temerken of toch weg voor de kosten komen is een dilema
spotmelker
@bio boer Heeft die Fendt het ook niet nogal wat makkelijker gezien het vermogensverschil? En verklaart dat ook niet het geringere onderhoud?
walker1
@spotmelker inderdaad, is bijna 2 x zoveel vermogen.
mdoornekamp
@spotmelker @walker1 Fendt moet ook langer mee want afschrijving is beduidend hoger.
+1
bio boer
@mdoornekamp fendt schrijf toch juist minder af fendt 312 lsa 16000 uur moet nog 15000 euro kosten zijn al 25 jaar oud
mdoornekamp
@bio boer Aanschaf is veel hoger dus moet ook langer mee. Anders is je afschrijving te hoog. Maar die 16.000 redt je ook niet zonder kleerscheuren.
bio boer
@mdoornekamp dat zeg ik ook niet als je ziet wat ze 2e hans nog kosten valt de afschrijving best mee weet het verschil ook niet in aanschaf van nieuwe jd die vergelijkbaar is kwa opties
mdoornekamp
@bio boer ok. Voordeel van jd is dat je de onnodige poes pas er niet bij HOEFT te kopen. Al doen veel kopers dat wel.
+1
bio boer
@mdoornekamp vind het ook jammer dat fendt geen simpele trekker heeft in de 100 pk klasse heb nu 311 varo tms nog met de vierkante cabine die zijn nog redelijk simpel de nieuwe 300 series zijn al weer stuk luxer met alle bestuuring in de armluining en terminal voor voorlader werk en beetje gras schudden hoeft dat niet van mij vind jd ook nog steets wel mooie trekker alleen is mijn dealer gestopt met jd verkopen of jd gestopt met mijn dealer maar net hoe je het wil zien
pietjepuk
Quote Reactie van @bio boer:
og met de vierkante cabine

wees maar blij.
bio boer
@pietjepuk hoezo dat zijn er problemen met de nieuwe ?
+2
weurding
@bio boer Deutz 13006.... Zijn na 40 jaar duurder dan bij aanschaf
JD3010
Quote Reactie van @bio boer:
f fendt 312 lsa 16000 uur moet nog 15000 euro

Zou je dat ook krijgen als je zo'n trekker hebt?
+1
bio boer
@JD3010 heb ik hem voor ingeruild
+1
spotmelker
@mdoornekamp Het ging niet zozeer om de afschrijving maar om de onderhoudskosten. En die zijn bij trekkers die altijd vol aan de bak moeten (veel) hoger dan die het grootste deel van werk op slofjes kunnen doen.
+1
Twentsch Land
Die vol aan de bak moeten hebben altijd hogere onkosten.....iets over capaciteit is niet verkeerd en voor mij zelf weet ik de jaren door wel dat de trekkers met de meeste pk in hun serie altijd meer onkosten hadden dan die met de minste pk uit die serie.

@spotmelker
bio boer
@spotmelker machines zijn ook groter geworden de werk snelheid ook
+1
JappieJo
@bio boer mooi vergelijk, een opgefokte 4 pitter tegenover een saaie 6 pitter. Had dan minstens een 6 cil jd vergeleken
bio boer
@JappieJo 4 pitter van 100 pk of 6 met 160 pk levert die 6 cilinder meer pk per cilinder 😜
weurding
@bio boer vrachtwagens persen makkelijk 75 pk per cilinder eruit dus 4 cilinder 300 pk moet ook kunnen
+1
JD3010
@weurding Die hebben dan wel meer inhoud per cilinder.
bio boer
@weurding maken vrachtwagen motoren niet meer toeren ? Waarom trekker op lage toeren laten draaien weet ik ook niet
case 745 xl
@bio boer meeste vrachtwagens hebben maximaal koppel tussen de 1500 en 1800 toeren
case 745 xl
@bio boer meeste vrachtwagens hebben maximaal koppel tussen de 1500 en 1800 toeren
+2
mdoornekamp
@bio boer lage toeren is gewoon slecht voor een trekker. Je smering en koeling is gewoon veel minder. Als je de motor dan ook nog even flink laat tunen zodat ie onderin nog wat hardere klappen op de krukas geeft. Dan zullen de technische problemen vanzelf komen.

Mest pompen ( sleep slang) met 1400 toeren zijn de meesten al weer mee gestopt. Motoren lopen allemaal stuk. En het brandstof voordeel is in de verhalen groter dan in de praktijk
bio boer
@mdoornekamp bedoel trekker motor gaat tot 2400 toeten terweil auto tot 6000 kan weet niet waarom dat zo is met meer toeren kun je meer vertragen dus sterker de auto motoren van 100 pk zijn ook maar kleine blokjes
mdoornekamp
@bio boer ja zoiets. Maar sommigen draaien liever 1400 toeren
+1
hookwood
@bio boer Een automotor die tot 6000 toeren gaat is in ieder geval geen diesel dus dat is geen goede vergelijking.
dorpsrandhoeve
@T6040 Kan, ik heb zelf geen a merk groen, ook niet met rode velgen.
+1
rommert14
@de hoef hebben we hier niet, zoveel zeer doet het nu ook weer niet zolang het geen versnellingsbak etc is.
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @rommert14:
zolang het geen versnellingsbak

Nee, dan valt het allemaal wel mee.
walker1
@Hans van Bergen Waar haal jij die wijsheid vandaan dat die Kubota's nooit moe worden? weet jij alle Kubota's te lopen en ga je regelmatig even kijken of ze wel aan het werk zijn?
+2
buorman
@walker1
Zullen wel bij de gemeente o.i.d draaien 😃
Hans van Bergen
@walker1 Op een kwekerij op een zorgboerderij akkerbouw bloemelarij rozenkwekert en dat soort organisaties loopt dat niet heel snel gloeiend heet
walker1
@Hans van Bergen Ja, dat geldt evengoed ook voor een MF of JD die bij een zorgboerderij of zo loopt.
Hans van Bergen
@walker1 Sure maar daar kan ik niet van zeggen dat ze nooit kapot gaan. En dat kan ik van de Kubota's wel. In tegenstelling tot de daar uitgeleverde Valtra;s de nieuwere waarvan de versnellings bak uitelkaar moet, de MF's waarvan de Perkins motor na 7500 uur er plotsklaps mee ophoudt of de Zetoren waar bij mij vorige week een lager verwisseld moes worden
+3
weurding
@Hans van Bergen heeft me nog perkins? Overigens bij 7500 uur is bij de meesten wel wat. Dan moeten ze eigenlijk ri België 🤗
+1
pieta
@weurding Wij hebben een Fendtje 306 van 1989 met 14.000 uur op de teller. Die heeft pas de koppakking lek gehad. Eerste echte reparatie.
Twentsch Land
Grote kans dat de oorzaak niet bij de fendt trekker lag 😬💪🏻

@pieta
weurding
@pieta dat zijn ook no nonsense trekkers zonder electronica of powershift
pieta
@weurding Wij hebben er een electronische hef op. Jaja, een van de weinige in deze categorie.
dorpsrandhoeve
@weurding Nee, agco power (sisu dus)
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
de MF's waarvan de Perkins motor na 7500 uur er plotsklaps mee ophoudt

Haha, inderdaad, als mijn MF een perkins motor had gehad zoals ze vroeger gebruikten, dan had ik hem inderdaad nooit gekocht. Dieje troep.
dennisbouter
@grös geen trekkerfabrikant die zn eigen motor ontwikkeld? John-deere CNH agco?
grös
@dennisbouter
Ja klopt, John-Deere is er wel een, maar die ligt ook wel eens in een Claas, en Deutz heeft volgens mij nog een eigen motor, of is dat een aparte firma, maar CNH heeft de FPT Fiat/Iveco motor eigenlijk van Cummins gejat, dat komt omdat vóór de overname, CaseIH/Tenneco samen met Cummins een motor ontwikkelde, het was de bedoeling dat Cummins de motoren voor Case ging produceren was ook met MX-serie zo, maar Tenneco ging bijna failliet, de Italianen kochten het op en ze verbraken de samenwerking met Cummins en zo ineens goedkoop een Cummins blok in handen, waar ze alleen nog het brandstof en electronica samen met Bosch op hoefden te zetten.
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @grös:
maar CNH heeft de FPT Fiat/Iveco motor eigenlijk van Cummins gejat, dat komt omdat vóór de overname, CaseIH/Tenneco samen met Cummins een motor ontwikkelde, het was de bedoeling dat Cummins de motoren voor Case ging produceren was ook met MX-serie zo, maar Tenneco ging bijna failliet, de Italianen kochten het op en ze verbraken de samenwerking met Cummins en zo ineens goedkoop een Cummins blok in handen, waar ze alleen nog het brandstof en electronica samen met Bosch op hoefden te zetten.

Je zet cnh wel een beetje weg als een stel boeven. Oh wacht ja........
walker1
@grös Beetje overdreven verhaal. FPT behelst een hele serie motoren, in mijn Fiat Punto ligt ook een FPT, een 1,3, heeft weinig van doen met een cummins blok uit een Case IH Trekker.
FPT gaat echt van de personenauto's, naar de bedrijfsauto's, de trucks, de trekkers, het grondverzetspul.
grös
@walker1
Wow dikke 1.3 Fiat Powertrain , dan is het gewoon een opgeboorde 1-cilinder van een 6bt cummins, heb je toch iets serieus in de schuur staan 😂
walker1
@grös Lach maar, heb die auto ondertussen al bijna 9 jaar en geen rare of onverwachte dure kosten aan gehad. Rijd met gemak 1 op 20 en dan hoef je echt niet als een slak achter een vrachtwagen aan te hobbelen. Hele blok heeft niks met Cummins te maken, geen idee waar jij die wijsheid vandaan haalt. Bovendien zou ik van iemand die in zijn profiel schrijft een no nonsense bedrijfvoering met focus op lage kosten te hebben, wel verwachten dat hij zelf ook wel in zuinige auto zal rijden en daar geen grappen over maakt. Maar ja, de kennis over Kubota is bij jou ook nogal beperkt.
dennisbouter
@grös dat van cummins weet ik niet, maar fiat maakt wel iets meer dan dat ene blokje fiat heeft ook nog ford gekocht die bouwde ook al blokjes, dat deere renault verhaal gaat al terug naar half jaren 90 toen renault de ceres aan deere ging leveren, renault bouwde toen al zelf geen motoren, deutz en deutz inderdaad niet het zelfde bedrijf deutz motoren is weer eigendom van andere fabrikanten volvo heeft daar weer een belang in en misschien same/deutz ook wel.
Agco heb dan nog sisu als eigen krachtbron.
grös
@dennisbouter
Ja ik heb het nog eens opgezocht, Iveco (Fiat) maakte (industrie) dieselmotoren, maar die raakten in 'jaren '80 uit de tijd, hebben ze een tijdje met Nissan blokken gebouwd maar er was nog verbetering nodig, Fiat kon op een gegeven moment Ford-New Holland overnemen en die hadden net een geniale brandstofpomp ontwikkeld, en Bosch had juist problemen met een pomp, die pomp die ook op Cummins ISB blok zat, die was ook aan vernieuwing toe, '96 European Engine Alliance opgericht met IVECO, New Holland en Cummins om 4, 5 en 6 cilinders te ontwikkelen. Voor de 6 cilinder pakten ze een Cummins ISB blok en die hebben ze samen doorontwikkeld, met Bosch, alleen na 12 jaar waren er problemen tussen de Amerikanen en Italianen en trokken ze de stekker eruit, dus nu is er het Iveco NEF blok 6.7 / 5.9 liter en de Cummins QSB 6.7 liter, bijna identiek, allebei Bosch alleen het brandstofsysteem en electroinica is anders, en al lang verder doorontwikkeld. Het is dus eigenlijk een Cummins blok, met een Ford pomp en vast nog wat IVECO techniek en FPT sticker er op 😄
dennisbouter
@grös bij mijn weten maakte ford geen pompen, motorfabrikanten onderling doen zoveel samen, de mercedes v10 moter is bijna het zelfde als de man v10 het grote verschil zit hem in het kleppendeksel,, wat betreft ford is de powerstar motor nog gebruikt tot volgens mij de TM trekkers.
Vaak zijn de samenwerking Joint-ventures voor een bepaalde tijd zoals fiat die met hitachi en kobelco had
jo845xl
@grös Samenwerking met Versatile is er al en de 8 serie staat ook al in de startblokken .

boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…

boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…
grös
@jo845xl
Aha 2 wat simpeler trekkermerken die gaan samenwerken, word wel een interessant verhaal.
De grotere series liggen gewoon Cummins motoren in, neem aan dat dat voorlopig ook wel even zo blijft, maar of ze met dat grote spul in Europa voet aan de grond krijgen..
+1
Fast Eddy
@grös

De grote 4 cilinder modellen van Kubota daar zit gewoon een ZF achterbrug in. En de bak ook volgens mij.
nico kubota
Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een hydropomp (voor een kliefmachine) op aan te sluiten. Waar kan ik een groep aankopen voor een Kubota B6001.
Graag jullie bevindingen en raad.
nico kubota
Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een hydropomp (voor een kliefmachine) op aan te sluiten. Waar kan ik een groep aankopen voor een Kubota B6001.
Graag jullie bevindingen en raad.
+1
bartjuh
Heb ook eens een dag op een demo gereden.. Echt gemaakt voor kleine jappannertjes... Klein stoeltje die ook nog eens niet ver achteruit wil.. Radio is ook ff zoeken achter in de hoek.
Al met al is 't hem net niet
+1
Dre van Helmond
Is gewoon een heel goede tractor voor de meeste veehouders.Maar is nog niet zo modern als de moderne Tractoren .Maar Opa rijd er eerder mee weg als met een nieuwe Fend. En ik weet zeker dat er veel gebruikers van moderne tractoren geen idee hebben wat er allemaal kan.
Ik ben bang dat we er aan moeten wennen .Kubota neemt heel veel machine fabrieken over.
Kverneland word ook oranje
+1
walker1
@Dre van Helmond Ja, je moet een Kubota niet met een Fendt vergelijken qua alle technische en elektronische mogelijkheden, maar de prijs is ook niet vergelijkbaar. Ik denk dat er ook heel wt Fendt trekkers rondrijden waarbij nog niet helft van alle mogelijkheden benut wordt.
Als je puur naar de basistechniek kijkt dan is Kubota net zo betrouwbaar als Fendt.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Dre van Helmond:
.Kubota neemt heel veel machine fabrieken over.Kverneland word ook oranje

Toch is een groen rode kverneland in mijn beleving veel sterker dan een identieke oranje kubota ploeg...
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Bla bla bla
+8
mdoornekamp
@Fast Eddy een groene trekker met gele wielen is ook steker dan een groene met rooie wielen
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp pas op hé.......
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver dat zegt mijn gevoel Huub. Zo sterk is een kverneland ploeg trouwens niet hoor
+1
Twentsch Land
Hangt maar net even af welk type je hebt...
De zware uitvoering kun je een puinweg nog mee omleggen.

@mdoornekamp
+1
mdoornekamp
@Twentsch Land die lange rister steun met die veer/trek stang is niet zo handig. Staat je rister opeens los int land
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Staat je rister opeens los int land

Die heb ik ook omdat ik te gierig ben om veer (of cylinder) beveiliging erbij te kopen.
Maar dat heeft zeker niets te maken met de kwaliteit van de ploeg
mdoornekamp
@Fendt926Driver mijn rister blijft wel aan de ploeg hangen als de breek bout knapt. Heb ik geen shovel nodig om het rister weer te monteren
+1
weurding
@mdoornekamp zie juist die ook vaak met een wiel minder .....😳
+1
Hans van Bergen
@Fendt926Driver Ik vind dat je dat heel mooi omschrijft en toch is kverneland met vicon en wat heb je allemaal al jaaaren Kubota. Niet dat je daar an sich veel mee opschiet
+2
DualPower
@Fendt926Driver Dat heet nou merkbeleving. En Kverneland en Vicon blijven bestaan dus je kunt gewoon een rood groene ploeg blijven rijden 😉

Er zijn wel meer van die 'wijze mensen' die denken te weten hoe het zit, maar Kubota komt erbij en niet in plaats van. Kverneland en Vicon worden wereldwijd verkocht en die omzet gaat Kubota geen streep door zetten.
tukker12
Voor bijna hetzelfde geld heb je een New Holland t5 serie met wel alle moderne techniek en niet van het Zetor niveau zoals Kutbota
+9
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @tukker12:
Voor bijna hetzelfde geld heb je een New Holland t5 serie met wel alle moderne techniek en niet van het Zetor niveau zoals Kutbota

kwalitatief is er geen new holland die aan een kutbota kan tippen. Zie dan ook geen reden om zo'n ding voor hetzelfde geld te kopen.
+6
mdoornekamp
@dorpsrandhoeve Ik geef nog liever iets meer uit voor een kubota, dan dat ik new holland op de dam krijg😅
+1
de hoef
Quote Reactie van @mdoornekamp:
iets meer uit voor een kubota,

een kinder hand is snel gevuld
+1
walker1
@tukker12 Het is nog maar de vraag met welke van de 3 je het beste af bent. Verhalen over NH zijn ook niet altijd even geweldig.
+4
de hoef
@walker1 noordholland bedoel je
+1
Jack Rijlaarsdam
@de hoef 't paradijs.
+1
Schluterfan
Doordat een dealer niet ver van mijn werk sinds enkele jaren ook de grote en grotere Kubota trekkers verkoopt zie je ze meer en meer. De eigenaars die er hebben zijn er zeer over te spreken. Een van hun was een van de eerste hier die een Kubota kocht, een MX 110 of iets dat op dat type trok. Hoorde zeggen dat ze het gewaagt vonden om een trekker te kopen waar nog maar weinig gebruikerservaringen in de regio van bekend waren, maar hadden er verre van spijt van. Een andere klant heeft een m7131 met powershift en zei direct dat hij weer zo een zou kopen moest hij een extra trekker bij willen.
+1
weurding
@Schluterfan dat het hier niet bekend is wil niet zeggen dat het niet goed is. Staat een geweldig concern achter. Denk dat verscheidene merken er terecht angst voor hebben
Schluterfan
@weurding

Zeg ik ook niet 😉. Als er een dealer in de buurt is ga je wel sneller iets zien of iets aanslaat of dat er mensen de stap durven te nemen. Ik ben er zelf ook vrij gerust in dat Kubota goede trekkers maakt.
samie
@Schluterfan ik zelf werk bij die kubota dealer en moet zeggen dat ik er nog geen heb moeten open doen 😉
Schluterfan
@samie

Haha, ja jullie zijn de enige die ik weet die ze verkopen. Als er eens een Kubota op het werk komt loop ik er toch altijd eens rond.
samie
@Schluterfan ja buiten is een sensor hebben we aan die grote m7 nog niks gehad eigenlijk
Krispax
Ik denk dat niemand aan Kubota twijfelt, maar de trekkers zijn er nu al een hele tijd en zijn door een of andere reden nog steeds niet doorgebroken of algemeen aanvaard. Anders was er dit topic ook niet. Gewoon testen of langsgaan bij mensen die er een hebben.
dennisbouter
@Krispax als je trekker leest is het snel duidelijk, aan de kwaliteit ligt het niet, boeren zijn vaak ook dealer trouw en loon-aannemer trekkers zijn het gewoon niet
walker1
@Krispax Het zal ook niet meevallen om als nieuwkomer meteen grote aantallen te verkopen, en dat ook nog in een krimpende markt die eigenlijk door een paar grote merken gedomineerd wordt zoals JD, AGCO, CNH, Claas, SDF. Andere kleinere merken lukt het ook niet of nauwelijks te groeien in marktaandeel.
+1
huske
Als ik het hierboven allemaal lees gaat het een boel over de motor en aanverwanten. als ik de rekeningen van de trekkers hier allemaal naast elkaar leg dan geef ik veel meer uit aan andere reparaties dan het motorblok, startmotor en brandstofpomp. Is het niet belangrijker om naar die andere dingen te kijken?
matt
@huske je komt er nooit meer vanaf lijkt me,mocht die niet bevallen zal er
Weinig voor terug gegeven worden.
case 745 xl
@Eelco huren jullie er niet altijd1?
tukker12
Hier in de streek waren best veel Zetor tractoren, en nu zie je dat vooral de Zetors worden verruild voor Kubota"s Zetorboeren waren gelukkig met eenvoudige techniek, en daar past de Kubota dus ook goed. Zij die meer techniek verlangen komen toch wel bij de A-merken terecht
+3
weurding
@tukker12 durf kubota best onder de A merken te zetten
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!