Same Leone - Bruin-grijze rook uit uitlaat

Beste TFlid,

Een kammeraad van mij heeft een Same Leone 75 gekocht op een veiling. Tot grote teleurstelling kwam er veel rook uit de uitlaat wanneer hij hem voor het eerst startte. Hij blijft erg roken bij koude en warme motor. Welke motor onderdelen liggen aan de basis van dit probleem?
Mvg Robbe
inspecteurfendt

Reacties

inspecteurfendt
Aangezien ik geen filmpjes kan uploaden heb ik de video gesplitst. In dit filmpje draaide hij stationair (veel rook) en gaf hij een beetje gas (nog meer rook)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Klein Rot
@inspecteurfendt ,

Diesel tank en leidingen reinigen, nieuwe filters plaatsten, nieuwe diesel tanken en dan nog eens proberen.
+1
joop-same
@inspecteurfendt Als het goed is zit op de Leone 75 een CAV pomp, ik denk dat dit de grote boosdoener is, als tenminste de kleppen niet lekken en de verstuivers ook goed zijn.
Fast Eddy
Olie verversen en het oliebad luchtfilter schoonmaken. En dan een keer laten trekken. Wordt het niet minder dan zal de motor een keer los moeten. Mijn Atlanta rookte ook veel.
valmet 605
Gezien het een Leone is met originele uitlaat... probeer eerst eens te kijken uit welke cilinderbank het komt. Beide? Brandstof probleem 1 kant motor uitdaging. Zelf denk ik ook eerst nieuwe brandstof en filter.
+2
langeslagdiesel
Ik zou alles wat hier voor genoemd is zeker even doen. En dan eerst maar even het kleppen stellen mee nemen en de verstuivers laten testen. Dit is de kleur van koude rook. Dus slecht of niet verbrande diesel. Als hij wel lekker vlot start en weinig carterdruk heeft hoeft het blok niet direct open van boven. Olie die in het blok zit op dit moment kan ook wel erg oud zijn en van kwaliteitje (action). Koeltunnel eens ff lekker schoon maken. Oliepijl van de brandstofpomp op pijl zetten, en dan eens aan het werk zetten voor een mixer. Of beregeningspomp. Carterdruk en oliepijl goed in de gaten houden dan. Meestal brand een same dan wel schoon na een x aantal uur op temperatuur te hebben gewerkt. Deze blokken kunnen nou eenmaal slecht tegen koud koetelwerk. Daar gaan ze van olie zuipen en roken. Mocht dit alles nou weinig tot niets helpen, dan moeten de koppen en zuigers en bussen er even af. Dan kan je ook zien aan de cylinderwanden of hij ooit warm en of vast is gelopen door oververhitting ( te veel vervuilde koelribben en kopribben.) is dat gewoon netjes volstaat de operatie vaak met nieuwe zuigerveren en cylinders honen. Pennetjes en penhouders tussen pomp en regulateur speling vrij houden voorkomt onregelmatig lopen en in het ergste geval op hol slaan. Ook de felheid van het gaspedaal is daar met een half slagje regelbaar. Pennetjes regelmatig een druppel olie geven dus. Klein scheutje Motorolie door de diesel mengen kan ook geen kwaad met die diesel kwaliteit van tegenwoordig. Het is zo schraal als de neten vergeleken met 30 jaar terug. Dat komt door die bio zooi die er nu door heen zit.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Klopt helemaal, en de kans is groot nadat alles ververst ia, en even lekker later werken, want daar is een SAME voor gemaakt. Blijft hij dan nog roken, vrijwel zeker de verstuivers.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden motor en rookt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!