Hulp bij hartplaten in vaste velg maken

Beste,
Voor mijn trekkertrek banden wil ik graag mijn hartplaat verplaatsten omdat de band niet mooi tegen de cabine aan ligt. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat de kosten hiervan +-350 waren per velg, waarbij de velg maar aan een kant gelast moest zijn anders was dit niet mogelijk. Dit was noet mogelijk bij mij omdat mijne aan 2 kanten gelast zijn, en het toch best prijzig vond.

Nu heb ik een set hartplaten gekocht, welke veel gunstiger geprijst waren, welke ik in mijn velg wil maken, om zo de banden dichter tegen de cabine te krijgen. De bedoeling is om het oude hart eruit te snijden en een stuk te laten zitten om de hartplaten op te bevestigen.

Nu is mijn vraag, hebben jullie tips om zoiets fatsoenlijk uit te lijnen?
En kwa bevestiging, wat voor bouten moet ik gebruiken? (8.8 10.9 of echt wielbouten)

Alvast bedankt
Koiter

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Koiter
Hier te zien dat ze veel te ver uitsteken

(klik om te vergroten)

mike_v
Wij hebben het op het werk een paar keer geprobeerd met velgen van de erwtendorsers (Die scheuren nog al eens). Nu doen we ze weg (en gewoon nieuwe velgen) omdat het praktisch onhaalbaar is ze perfect recht te krijgen ...
johndeere 2650
Ik zou is gewoon kijken of je toevallig andere velgen kan vinden.wij deden altijd 2 ijzeren strippen over de velg leggen. dan deden we de draadeind aan de plaat en door de ijzeren strippen kun je rustig afstellen van de plaat
Fendt926Driver
En de hartplaten die er nu op zitten staanprecies in het midden?
Leg de plaat er zo goed mogelijk op en meet wat er tussen eind nieuwe hartplaat zit en velg.
Maak daar 8 houten blokjes van en leg die er tussen.
Pak dunne plaatjes / ringetjes/ schimmetjes en druk er overal 1 2of 3 bij tussen tot het mooi uitgelijnd is.
Dan centeren met een aangeslepen bout die mooi strak door het gat past en jehoeft alleen de verf maar te centeren de rest kan met een betere centerpunt.
Dan wel 10.9 of 12.4bouten gebruiken.
Liefst nog met hele fijne draad
Koiter
@Fendt926Driver dank voor de tip van de bouten, daar kan ik wat mee. Kan ik ervanuitgaan dat de buitenkant van de hartplaat overal dezelfde afstand heeft t.o.v. hart as?
Fendt926Driver
@Koiter yup. Die zijn normaliter uitgelijnd.
Maar zet de trekker voor op de krik haal 1 band eraf. Zet de hartplaat eraan en zet er een blokje met een potlood eraan naast. Laat het voorwiel draaien en houdt het blok met potlood eraan. Die zet er een streep op die exact rond loopt
RobVolvo
Ikzelf zou op zoek gaan naar een setje velgen met compleet gelaste velgplaat maar met een andere offset... Zulke bolle, geboute hartpannen willen nog wel scheurvorming gaan vertonen op den duur. Er worden immers bij mijn weten tegenwoordig ook geen trekkers van dit kaliber nog geleverd met verstelbare velgen voor bandenmaat 650/65r42, dat zal ook een reden hebben lijkt mij... 😉
Koiter
@RobVolvo Dat is ook weer waar, waar scheuren deze dan voornamelijk? Als dit rond de boutgaten van de as is kan dit wel verholpen worden door een plaat over de 8 boutgaten te maken
fiatfan
@Koiter ze scheuren meestal waar de hartplaten aan de velg gelast zijn
Koiter
@fiatfan @RobVolvo dat scheuren van de bevestiging aan de velgring zal me wel meevallen denk ik? Aangezien ik hem wil monteren op de rand van de bestaande hartplaat
RobVolvo
@Koiter Nee daar zul je direct geen last van krijgen denk ik. Maar de hartplaat zelf wil wel... Plus persoonlijk lijkt het mij niet heel mooi worden, tenminste niet zo mooi als gewoon dichte velgen met andere offset, maar dat is mijn mening. 😉
RobVolvo
@Koiter Bij verstelvelgen scheurt meestal het houdertje uit de velghoepel. Maar heb de pannen ook wel zien scheuren op idd de steekring en ook wel op de gaten waar de slotbouten inzitten.
jammermaarhelaas
Even een vraag: past een verlengstuk van de moersleutel door het boutgat in de originele velgplaat? In dat geval hoef je alleen nieuwe gaten in de originele plaat te boren, de losse plaat vast te bouten en dan de wielmoeren aantrekken door de dop er via het originele hartgat op te zetten, en de steel van het verlengstuk door het originele boutgat te steken.

Natuurlijk vooraf aan het boren van de nieuwe gaten eerst de wielbout-gaten van originele velg en losse velgplaat recht boven elkaar leggen, anders krijg je de steel van het verlengstuk niet op de wielmoer-dop.

Je kunt zelfs eerst de losse velgplaat op de wielflens monteren en daarna het wiel daar weer op, dus originele velgplaat kan behouden blijven.

Voordeel hiervan: mocht de losse velgplaat krom gaan, scheuren, of wat dan ook, dan kun je ze demonteren en de originele velgplaat weer gebruiken.

Is het staal van de losse velgplaten even dik (en sterk?) als dat van de originele platen?
Koiter
@jammermaarhelaas opzich is dat niet eens zo gek idee, ik zal eens kijken of dat past. De platen van de velgen die ik nu heb zijn 1.8cm dik, terwijl de nieuwe hartplaten 1cm zijn, nou zijn die velgen ook wel heel zwaar uitgevoerd moet ik zeggen. Deze banden zullen eigenlijk niet voor normaal werk gebruikt worden
+2
WO 562 Driver
@jammermaarhelaas volgens mij gaat dat niet werken
De velgen moeten immers verder naar binnen en als je de originele hartplaat laat zitten ga je dat niet voor elkaar krijgen.
Of ik moet het niet begrijpen.
jammermaarhelaas
@WO 562 Driver

Ik begreep dat hij de originele hartplaat wilde uitsnijden, en een rand laten staan om de losse plaat op te monteren. Dan maakt het niet uit of ie er helemaal in blijft of alleen een rand.
Ik was er van uit gegaan dat de wielen van links naar recht verwisseld zouden kunnen worden, en dan heb je de "diepere offset" die nu te diep is, straks met de losse hartplaat op een passende maat gebracht.
Maar het was maar speculatie.

Belangrijkste reden hiervoor was behoud van de velg, die is zo nodig dan nog in te ruilen voor eentje met juiste offset wanneer de losse hartplaten (10mm dik, originele hartplaat 18mm) het begeven.
WO 562 Driver
@jammermaarhelaas klopt. Dan niet nee
Maar ik dacht jij de hele plaat wou laten zitten.
En dan komt het niet goed.
+1
Fast Eddy
Ik vind het uitsteken wel mee vallen. Ik zou het mooi zo laten. En als je een keer velgen tegenkomt die beter passen zou ik die kopen.
Voor die hooguit 7 centimeter die je naar binnen komt zou ik niet zo`n hijsa om maken.
Koiter
@Fast Eddy het uitsteken geeft problemen met de dissel van de kipper. Ook is het de bedoeling 11.2r54 dubbellucht ernaast te maken welke binnen 3 meter breedte valt
+2
arjanvw
@Koiter als je de spoorbreedte versmalt heb je nog eerder problemen dat je met draaien tegen de dissel komt...
+3
fiatfan
Krijg je zelf idd nooit precies gecentreerd. we hebben het met voorwielen wel eens gedaan, maar een groot achterwiel is geen rijden als het niet precies in midden zit. gelaste velgen zijn helemaal niet echt duur, en bij de meeste banden/velgenboeren kun je jouw oude set netjes inruilen hoor,
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!