Hulp bij hartplaten in vaste velg maken
Beste,Voor mijn trekkertrek banden wil ik graag mijn hartplaat verplaatsten omdat de band niet mooi tegen de cabine aan ligt. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat de kosten hiervan +-350 waren per velg, waarbij de velg maar aan een kant gelast moest zijn anders was dit niet mogelijk. Dit was noet mogelijk bij mij omdat mijne aan 2 kanten gelast zijn, en het toch best prijzig vond.
Nu heb ik een set hartplaten gekocht, welke veel gunstiger geprijst waren, welke ik in mijn velg wil maken, om zo de banden dichter tegen de cabine te krijgen. De bedoeling is om het oude hart eruit te snijden en een stuk te laten zitten om de hartplaten op te bevestigen.
Nu is mijn vraag, hebben jullie tips om zoiets fatsoenlijk uit te lijnen?
En kwa bevestiging, wat voor bouten moet ik gebruiken? (8.8 10.9 of echt wielbouten)
Alvast bedankt
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
Leg de plaat er zo goed mogelijk op en meet wat er tussen eind nieuwe hartplaat zit en velg.
Maak daar 8 houten blokjes van en leg die er tussen.
Pak dunne plaatjes / ringetjes/ schimmetjes en druk er overal 1 2of 3 bij tussen tot het mooi uitgelijnd is.
Dan centeren met een aangeslepen bout die mooi strak door het gat past en jehoeft alleen de verf maar te centeren de rest kan met een betere centerpunt.
Dan wel 10.9 of 12.4bouten gebruiken.
Liefst nog met hele fijne draad
Natuurlijk vooraf aan het boren van de nieuwe gaten eerst de wielbout-gaten van originele velg en losse velgplaat recht boven elkaar leggen, anders krijg je de steel van het verlengstuk niet op de wielmoer-dop.
Je kunt zelfs eerst de losse velgplaat op de wielflens monteren en daarna het wiel daar weer op, dus originele velgplaat kan behouden blijven.
Voordeel hiervan: mocht de losse velgplaat krom gaan, scheuren, of wat dan ook, dan kun je ze demonteren en de originele velgplaat weer gebruiken.
Is het staal van de losse velgplaten even dik (en sterk?) als dat van de originele platen?
Voor die hooguit 7 centimeter die je naar binnen komt zou ik niet zo`n hijsa om maken.