Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart?


Gevalletje slim van je af rekenen..
 Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart? (cbs.nl)

In 2017 stootte de Nederlandse luchtvaartsector ruim 13 miljard kilo aan CO2 uit.

Oudekoeuitdesloot

Reacties

Dus weer een goede reden om uitstoot werkelijk te meten en niet te berekenen.
overstekend wild
Het word tijd dat wij dit eens duidelijk naar voren gaan brengen, en snel ook! Die grote leugen van die schijf van 40% landbouw 20% industrie en slechts 3 % luchtvaart omdat we alleen de startende vliegtuigen tot 3 km hoogte mee rekenen moeten we heel snel van af!

Niks meer berekenen en alles boven de 3 km hoogte op andere landen afschuiven, alle vliegtuigen die hier landen stijgen hier ook weer op, gewoon eerlijk kijken naar hoeveel kerosine hier getankt word wn dat netjes mee tellen!
Sjaakiee
@overstekend wildalleen al het aantal die hier komen te tanken is niet mals.
de Haas
@Sjaakiee En daar dan ook eens BTW over verrekenen.
Farma_boerke
@overstekend wild De grens is niet 3km, maar 3000 voet = 0,914km
Tevens stoot een vliegtuig meer uit dan alleen maar CO2 (oa fijnstof, stikstof verbindingen, roet, zwavel, waterdamp, ed)

Bescherm de vogels, stop de vluchten:
trouw.nl/duurzaamheid-natuur/…
overstekend wild
@Farma_boerke wie kan dit achterhalen, wat er op Schiphol aan kerosine door gaat en wat daar de werkelijke uitstoot van is. Dat is een mooie stok om mee te slaan, dat wij een veel kleiner aandeel in de totale hoeveelheid stikstof hebben. En dan moet de boodschap zijn dat wij een negatieve emissie hebben!
+1
rene-de-jong
Er wordt dagelijks 12.000.000 liter naar Schiphol gepompt
en op Flichtradar24 (een app) kun je precies zien hoeveel vliegtuigen er nu in de lucht zijn, schrik niet het zijn net vliegen......
Een Boeiing 747 gebruik overigens maar 13.750 liter per uur
en een Airbus heeft ca. 340.000 liter kerosine aan boord....
@overstekend wild
overstekend wild
@rene-de-jong dank voor de info, indrukwekkend cijfers
oubi
@overstekend wild ik heb gegoohled. Vliegverkeer 5 miljard liter per jaar. Scheepvaart ik dacht 12 miljard liter stookolie. Daar zit nog meer troep in.
stefan56breizh
@overstekend wild
Quote:
Niks meer berekenen en alles boven de 3 km hoogte op andere landen afschuiven,

En die andere landen die rekenen het wel of schuiven die het ook af op het buitenland?
Weet iemand dat?
+1
JanCees
Maar wel 3% door eigenlijk 1 bedrijf namelijk Schiphol.
+1
huske
@JanCees volgens mij moet je niet zo de discussie voeren of de media halen. Maar eerder wat je zelf ook al meermaals heb aan gegeven. Uitstoot minus opname.
Ook al stoten we 90% uit en nemen we 95% weer op. Daar draait het om, zeker als je het daarna ook nog uitsplits in korte en lange kringloop
JanCees
@huske Als 1 bedrijf een emissie heeft van 3% is dat redelijk fors zeker als we weten dat de rekenregels een belangrijk deel van deze emissie buiten beeld laten namelijk de emissie boven de 3000 voet. Iemand stelde de vraag hoe het zit dan is het toch prima om deze vraag te beantwoorden
KuikenenKoe
Quote Reactie van @JanCees:
3000 voet.

Dat is nog geen kilometer. Wat dan betekent dat alleen landen en stijgen zou meetellen.
+1
@huske Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben. Het verhaal van de uitstoot en tegelijkertijd ook opname van stikstofverbindingen door de agrarische sector is sterk. Maar het feit dat één bedrijf, dat minder dan 0,1% van het Nederlands grondgebied uitmaakt zo'n impact heeft en niet alleen op gebied van stikstof, maar ook (vooral) wat betreft de uitstoot van CO2, terwijl er geen opnamecapaciteit is, is ook sterk voor marketing.

Enfin, het gaat om hoe je het brengt en dat je de rekensommen goed snapt, of in ieder geval kunt overbrengen. Niet zoals sommige (LTO-)kopstukken:
  • Want die snappen, heb ik gemerkt, vaak maar amper het stikstofverhaal
  • Of ze snappen de koolstofkringloop niet en klappen dicht als iemand begint over CO2 of methaan
  • Of ze weten niet met hoeveel de veestapel al is gekrompen en reageren niet adequaat wanneer iemand zegt dat de hoeveelheid vee toeneemt.
  • Of ze vergeten te melden dat van alle sectoren alleen de agrarische sector de doelen haalt van de Urgenda eisen
  • Of ze laten zich afschepen met die flauwekul dat de sector maar 1% zou betekenen voor de vaderlandse economie. Er zijn immers ook nog 600.000 banen buiten de agrarische sector die bestaansrecht hebben dankzij het Nederlandse boerenbedrijf.
  • nog een paar voorbeelden, maar daar kan ik zo gauw niet op komen.
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @somerled-delremos:
. Niet zoals sommige (LTO-)kopstukken:

Jij denkt dat "niet snappen" de reden is?
+2
overstekend wild
@KuikenenKoe alleen opsteigen word berekend! Landen word niet meegenomen omdat de motoren dan toch nauwelijks brandstof zouden gebruiken.

Van de veehouderij de kringloop en export niet verrekenen en bij luchtvaart uit het zicht proberen te houden om zo het aandeel van de veehouderij groter te laten lijken dan het is
KuikenenKoe
Quote Reactie van @overstekend wild:
de kringloop

Dat begreep ik ook dat opname niet van uitstoot wordt afgetrokken. Heel bizar eigenlijk.

Maar wat mij nog meer verbaasd is dat het er begint op te lijken dat er wel beleid op zal worden gemaakt En dat boeren dan in het verdomhoekje worden gedrukt waar de klappen gaan vallen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden uitstoot geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!