Het komt goed met FrieslandCampina!

Dit is hoe FrieslandCampina een cultuur van opgestroopte mouwen creëerde
Fusiebedrijf FrieslandCampina wilde zijn besluitvorming versnellen, terwijl het coöperatieve karakter behouden bleef. Dit lukte dankzij pragmatische aanpak waarbij drie kernwaarden centraal stonden.
FrieslandCampina organisatiecultuur
Kaaskoppen als we zijn, of waren, leven we al eeuwenlang op een dieet van onder andere brood, kaas en…melk. De Hollandse melkkoe zou met gemak de leeuw als nationaal symbool kunnen vervangen. Ware het niet dat dit wellicht wat minder imposant zou ogen.
FrieslandCampina is verantwoordelijk voor een zeer groot deel van de zuivelproductie en distributie binnen en buiten Nederland: Het bedrijf is een internationaal actieve onderneming bestaande uit ruim 18.000 melkveehouders. Het opvallende aan de cultuur binnen FrieslandCampina? De organisatie gaat door een cultuurverandering die net even wat anders aan wordt gevlogen dan binnen veel andere organisaties.
Versmelting van organisatieculturen door de fusie
Het FrieslandCampina van vandaag is ontstaan uit meerdere fusies sinds 1871. In 2008 was de grootste fusie, tussen Friesland Foods en Campina waarna de organisatie tot FrieslandCampina werd omgedoopt. Daardoor vond een versmelting van twee grote organisatieculturen plaats. Twee culturen die echter wel op elkaar leken omdat beide organisaties coöperaties waren die door melkveehouders zijn gevormd. Die “coöperatieve cultuur” brengt uiteraard voor- als nadelen met zich mee. Belangrijk voordeel was dat men weloverwogen besluiten neemt en goed let op de impact van een besluit voor alle deelnemers. Daarnaast is er veel trots aanwezig op het bedrijf, de achtergrond en de producten. Die gemene delers maakten de versmelting van culturen makkelijker. Maar zoals bekend, “ieder voordeel heb z’n nadeel”…
De cultuur van FrieslandCampina werd in de jaren na 2008 ook gekenmerkt door een neiging van medewerkers dat iedereen moest kunnen mee beslissen. Daardoor is het moeilijk om tot besluiten te komen en is het innovatief vermogen laag. De nieuwe dynamiek in de markt vroeg om een andere bedrijfsvoering. Deze nadelen lagen sterk verankerd in beide culturen en kwamen daardoor dubbel zo sterk naar voren in het fusiebedrijf. De grote vraag naar zuivelproducten was altijd voldoende om succesvol te zijn als organisatie. Alleen was de wereld inmiddels veranderd. Ook van de zuivelindustrie wordt verwacht dat zij zich aanpast, moderniseert, de klant centraal stelt en smaakvolle innovatieve producten levert. En daar heb je juist sterke besluitvorming, innovatieve ideeën en veel pro-activiteit voor nodig.
Veranderingsprincipes passen op een melkpak
Binnen FrieslandCampina is men de verandering gestart vanuit de gedachte: “repareer het dak als de zon schijnt”. Een mooie gedachte, want we hebben al veel organisaties gezien die te laat aandacht besteden aan de bedrijfscultuur en mede hierdoor kopje onder zijn gegaan.
Binnen FrieslandCampina begon men met het herstructureren van de organisatie. Een goede zet, want hierdoor maak je mogelijk dat de gewenste cultuur ook daadwerkelijk ontstaat. Niets is zo dodelijk voor een organisatie als wanhopig streven naar een cultuur zonder een structuur te creëren waarin dit ook daadwerkelijk mogelijk is.
De eerste stap van de herstructurering was het indelen van de organisatie in verschillende businessgroepen. Deze businessgroepen hebben veel autonomie gekregen. Het management en de stafafdeling zouden voortaan op de eerste plaats ondersteunend zijn. Hiermee heeft FrieslandCampina het fundament van de hoofdorganisatie op orde gebracht.
Mede door deze herstructurering werd het makkelijker mensen mee te nemen in de gewenste cultuur voor de organisatie. Sterker nog, het is gelukt om deze cultuur bondig samen te vatten op een melkpak. De belangrijkste pijlers:
Purpose gedreven;
Commercieel ingesteld; en
Eigenaarsmentaliteit.
Het moet gezegd, normaal gesproken krijgen we een wat zure smaak in onze mond van dit soort (marketing)termen. En toch past de context van deze termen sterk bij de identiteit van FrieslandCampina en kunnen ze de organisatie focus geven en zorgen voor onderscheidend vermogen vanuit die organisatiecultuur.
Gedreven door een doel
We zien dat veel organisaties soms krampachtig op zoek zijn naar hun “Purpose” of “Why”. Vaak wordt dit een wervende tekst die moet inspireren, maar helaas niet langer dan een paar minuten blijft hangen in het hoofd van een “afgetrainde” medewerker. Het is dan ook een verademing om de simpele doelen of “purposes” van FrieslandCampina te horen. Simpel gesteld komt het erop neer dat FrieslandCampina streeft naar (1) betere voeding voor de wereld en (2) een goed leven voor de melkveehouders (2), nu en voor toekomstige generaties. Daarom beperkt het zuivelbedrijf zich niet tot een kortetermijnfocus op “snel” resultaat.
Commerciële obsessie
Toen wij bij FrieslandCampina spraken over de cultuurverandering, verbaasde het ons dat er zoveel resultaatgerichte termen werden gebruikt om de verandering te omschrijven. De focus op een commerciële obsessie was er hier één van. De kreten die hierbij gebruikt werden varieerden van “zet vechtende eenheden op de eerste plaats” en “acteer met snelheid en besluitvaardigheid”. Laten we het zo stellen, dit zijn niet helemaal de termen die je verwacht binnen een coöperatie van melkveehouderijen. Toch past het binnen de wens van deze medewerkers om niet te blijven hangen in trage besluitvorming.
Het zijn steeds meer “ondernemers met opgestroopte mouwen” die vooruit willen en net als de melkveehouders hun organisatie modern inrichten met de nieuwste technieken om efficiënt en effectief te produceren. Dit verwacht de coöperatie ook van de onderneming. Wij vinden dit een prachtige illustratie van een organisatie die erin slaagt de zeer lang en sterk verankerde cultuurelementen aan te pakken – het bereiken van consensus tussen alle partijen heeft plaatsgemaakt voor knopen durven doorhakken en de confrontatie durven aangaan.
Eigenaarschap
Binnen FrieslandCampina heerste een cultuur waarbij men wel over elkaar, maar te weinig met elkaar sprak. Binnen de gecompliceerde organsisatie waren de verantwoordelijkheden vaak diffuus belegd. Ook al is eigenaarschap momenteel een populair managementwoord, binnen FrieslandCampina hebben ze er toch een eigen lading aan gegeven, die werkt voor de organisatie.
Door het streven leidinggevenden en medewerkers meer verantwoordelijkheid en bevoegdheid te geven is veel meer proactief gedrag ontstaan. Daarbij is er door de nieuwe structuur voor gezorgd dat besluiten transparanter zijn en sneller worden genomen. Dit met een constante focus op de principes: “doe alsof het je eigen geld is” en “gebruik keukentafelpragmatisme”. Alleen deze principes zorgen al voor een toename van eigenaarschap.
Mooie cijfers over verandering
Als organisatiecultuurexperts staan we vrij cynisch tegenover groots aangekondigde veranderingen en de managementtheorieën die zogenaamd het verschil zouden moeten gaan maken. Wat ons bij FrieslandCampina positief heeft verrast is dat men een grootse verandering heeft durven doorvoeren en tegelijkertijd trouw is gebleven aan de eigen identiteit. Het bedrijf heeft zichzelf uitgedaagd om de diepere, hardnekkige cultuurelementen daadwerkelijk om te buigen. FrieslandCampina heeft de cultuurverandering daarmee op structuur- en cultuurniveau sterk aangepakt. Het is dan ook een prachtig compliment dat 81% van de medewerkers aangeeft vertrouwen en geloof te hebben in waar de organisatie mee bezig is. Dit na de vraag: “Doet de organisatie momenteel de juiste dingen om succesvol te zijn in de toekomst?”. Wij raden trouwens iedereen aan om deze ja/ nee vraag eens binnen de eigen organisatie te stellen…
zuivelarbeider

Reacties

+2
kwarkje
Rfc is alleen maar bezig met de eigen toko
Leden? Wat zijn dat?
Oh, die mensen waar we de melk halen!
+4
zuivelarbeider
@kwarkje onzin, het is jullie fabriek toch.😜
Zit al jaren aan de top van de melkprijs.
+2
dewittemotor
@zuivelarbeider Onzin. Er zijn er genoeg in Europa die nagenoeg net zoveel betalen of meer. Dat jaarlijkse Europese melkprijzenoverzicht (van ZuivelNl: euhuh) klopt van geen kanten. Er worden veel toeslagen bij andere bedrijven weggelaten zodat RFC wat beter afsteekt tegen de rest. Als nu die cent er nog af gaat hoort RFC bij de slechtere uitbetalers
+1
torrarica
@dewittemotor heb je het zelf nagerekend ?
dewittemotor
@torrarica Ja, uitgebreid uitgezocht. Ik dacht ook dat er geen alternatieven waren voor RFC, maar als je het goed uitzoekt zijn er diverse bedrijven (ook coöperaties ) waar je heen kunt met een minimaal vergelijkbare melkprijs. En dan ik gewoon een gangbare boer zonder toeters en bellen. Veel bedrijven hanteren voor alles en nog wat behoorlijke toeslagen die RFC niet kent en die dus ook niet meegenomen worden in dat ZuivelNL lijstje
+2
cjw73
@zuivelarbeider hoeveel krijg jij betaald om dit soort onzin te posten.
Sjaakiee
@cjw73 inderdaad wat een fake nieuws.maar altijd Al's er negatief bericht naar buiten komt zoals gister, komt er volgende dag een klaarkom bericht naar buiten.
Bartlehiemboer
@Sjaakiee Ja, precies dat truckje kennen we onderhand wel. Rutte doet het net zo daar prikken mensen nu ook eindelijk door heen
arjen90
@cjw73 het heeft er inderdaad alleen schijn van dan er undercover interne RFC-gasten op dit forum zitten, om mensen hier te beïnvloeden.
+1
kwarkje
@zuivelarbeider melkprijs is ondergeschikt aan continuïteit
Schermen met een hoge uitbetaling is pure onzin
Garantieprijs doet gewoon zijn werk
Resultaten worden steeds slechter
Maar kan Rfc bestuur wel of niet op lange termijn de toko aan het draaien houden of vreten we de fabriek stukje bij beetje op?
+5
zuivelarbeider
@cjw73 helemaal nix
Werk met veel plezier bij FrieslandCampina.
Zie alleen maar negatieve reacties omtrend FC
De wereld om je heen veranderd snel.
Dat geldt ook voor de boeren.
Weet zeker dat FC op de goede weg zit.
Er zijn al veel l bedrijven omgevallen de laatste 10 jaar die ook groot waren.
Zie V&D, Kodak , DSB bank etc.
arjen90
@zuivelarbeider Wie ben jij dan, je zit hier mooi anoniem, ben je Frans, of iemand anders van RFC?
zuivelarbeider
@arjen90 werk in de zuivel als operator.
arjen90
Quote Reactie van @zuivelarbeider:
operator

Ik respecteer dat je hier zit, maar heeft het bestuur je gevraagd om hier te komen discussiëren?
Todi
@zuivelarbeider Iets met hobbyboer?
+1
Achso
@arjen90 heeft in ieder geval contact met marketing afdeling om zo'n stuk proza te schrijven
Achso
@diezel juistum... Moeten ze nog even ‚McKinnsey‘ inhuren, kun je de tent dicht doen
kwarkje
@zuivelarbeider zit Rfc op de goede weg?
Zie er helemaal niets van
+2
zuivelarbeider
@kwarkje melkprijs is toch goed.
Dacht je dat het bij Cono, Aware, DOC beter is?
Deze bedrijven hebben ook hoge eisen.
Je kan Stalmelk leveren, komt alleen maar in de poeder.
Melk met toegevoegde waarde is de toekomst.
+2
Jaap40
@zuivelarbeider de gemiddelde melkprijs ligt al jaren op een veel te laag niveau, ook die van Friesland campina. Het is de belangrijkste reden dat veel boeren momenteel stoppen of overwegen te stoppen.
Echter, Friesland campina betaald al vele jaren meer dan de meeste andere zuivelaars in Nederland.
+1
Albert Altena
@zuivelarbeider Dat de prijzen bij de RFC goed kunnen mee komen met de rest is een feit.
Het gaat echter om de toekomst en daar maken wij ons grote zorgen over.
@zuivelarbeider het verschil is dat deze bedrijven geen handtekening onder agenda2030 hebben gezet. RFC heeft dit in 2017 wel gedaan. Als ik jouw stuk lees en hier het woord 'doel' voorbij zie komen, vraag ik mij af of dit (verkapte) SDG doelen zijn? En over de melkprijs gesproken, nee deze is niet goed en veel beter is het ergens anders ook niet. Wanneer er extra eisen worden gesteld, horen we daar voor betaald te krijgen.
+2
hookwood
Op alle RFC locaties is de WinWin aanpak te zien. De kracht van de boodschap zit in de herhaling.


+2
Jan S
😀
de haasen
Het is gewoon een leden raadslid . of bestuurder

en ja wat een zwam verhaal
en als je bij RFC werkt dan is u salaris de afgelopen 40 jaar 3x verdubbelt . DIE VAN DE BOER NIET . DENK DAAR MAAR EEN OVER NA ZUIVELARBEIDER
+2
zuivelarbeider
@de haasen I Ben geen bestuurder.
Elk salaris is de laatste 40 jaar ver drie dubbelt. Daarvoor hoef je niet de zuivel te werken. Maar wij verwerken wel 100.000 liter per uur.
Dat met 20 fte per shift.
Jij bent wel een oude boer 118 jaar 😜
+3
arjen90
@zuivelarbeider Waarvoor zit je hier? Als operator heb je wel verrassend veel verstand van interne/extern beleid. Volgens mij heb je wel degelijk een managementbaan binnen RFC.
+9
zuivelarbeider
@arjen90 nee hoor. Zuivel heeft mijn interesse.
Volg eigenlijk alles op social media, vaklectuur etc
cowboys
@zuivelarbeider kun je ook uitleggen waarom er in 2019 zoveel marktaandeel verloren is aan de concurrentie? En is dit enkel gekomen door een aantal geflopte producten en geflopte verpakkingen en hoe zie jij de introductie van beter leven zuivel waardoor pp melk een flinke deuk opliep ?
Jawis
@cowboys mijn info is dat er 500 miljoen kg pp melk verwerkt wordt tegenover 4 miljoen kg beterleven. Omdat niemand daaraan kan voldoen en ze waren te laat.
Wiebren
@cowboys ik ben dan wel niet @zuivelarbeider maar kan je vraag wel beantwoorden. Campina heeft afgelopen jaar marktaandeel gewonnen en omzet vergroot door PlanetProof en kwark (meer omzet vanwege hogere prijs). Ook in huismerken is er groei. Waar zit volgens jou het verlies in marktaandeel?
BeterLeven zuivel betreft momenteel 6 boeren die niet alle melk verwerkt krijgen onder het keurmerk. PlanetProof meer dan 600 bedrijven bij tenminste 3 zuivelondernemingen.
+1
pieta
@Wiebren Komt RFC nog met info wat te doen om aan de eisen natuur te voldoen?
Wolswinkel
@zuivelarbeider Heb jij het idee dat het Campina merk zich weet te handhaven als A-merk en dus ook haar aandeel behoud in de schappen van de supermarkten in Nederland? Heeft Planet Proof ook jouw interesse?
+5
torrarica
@arjen90 Ga jij bepalen wie hier wat mag zeggen? Ik kom zuivelarbeider al jaren tegen op prikkebord. Arjen 90 nog maar heel kort.
+1
Sjaakiee
@torrarica Jij bent ledenraadslid zeker
+3
torrarica
@Sjaakiee Iedereen die iets zegt wat je niet aanstaat zal volgens jou wel een ledenraadslid zijn.Dat riedeltje ken ik nu wel.
arjen90
@torrarica Ik bepaal hier helemaal niks, ik vraag alleen iets, of mag dat ook niet?
+17
hookwood
@arjen90 vragen staat idd vrij. Ik heb geen idee wie @zuivelarbeider is maar ik vind dat wij als leden maar blij kunnen zijn met zulke betrokken medewerkers.
+2
arjen90
@hookwood ben ik mee eens, is beter dan een gesloten houding, dat levert helemaal niets op!
sorry
@zuivelarbeider 5000 liter per fte/ per uur...?
+1
de hoef
Quote Reactie van @de haasen:
DIE VAN DE BOER NIET .

ik wil financieel met niemand ruilen in elk geval
pietjepuk
@de hoef Verdien jij meer dan hein. 😎
+7
de hoef
Quote Reactie van @pietjepuk:
Verdien jij meer dan hein.

ik ben in elk geval schatrijk , heb gezonde kinderen, een beste vrouw, en het loopt aardig
+5
Jannus
Quote Reactie van @de hoef:
ik ben in elk geval schatrijk

Veel mensen moeten eens leren hun zegeningen te tellen,rijkdom zit op een plek die men tegenwoordig niet makkelijk meer weet te vinden
+3
Jan S
😀
cjw73
@de hoef niet iedereen zit ver boven de balkenende norm qua inkomen!!! 😜😜
+5
de hoef
@cjw73 je rijdom vergroten,is je begeerte verlagen,
maar denk nou niet dat iemand uit de bouw een riant in komen heeft,alles wordt elk jaar duurder
+3
milkman1
@de haasen As ik jou was zou ik dan ook maar snel stoppen met de boerderij en zuivelarbeider worden.
Maar weet waar je aan begint. Werken bij een baas is ook niet alles en als je wat een gezinnetje hebt mag de vrouw er ook wel bij werken om alles te kunnen betalen.
de haasen
@milkman1 als de zuivelarbeider net zo veel uren maakt dan een gemiddelde boer heeft hij een dik salaris . dus milkman1 jij hebt hebt per gewerkt uur net zoveel als de zuivelarbeider???
+3
Frans1
Quote Reactie van @milkman1:
Werken bij een baas is ook niet alles en als je wat een gezinnetje hebt mag de vrouw er ook wel bij werken om alles te kunnen betalen.

idd. Hier wordt wel makkelijk gepraat over in loondienst, je hebt weinig zorgen, maar ook weinig te makken, en ja, ik spreek uit ervaring. Wij hebben het nu veel beter dan toen ik nog in loondienst werkte
Noorderling
Quote Reactie van @Frans1:
Wij hebben het nu veel beter dan toen ik nog in loondienst werkte

Gaat zomaar 10.000euro vanuit het bedrijf, welke als kosten aangemerkt worden.
Dat is al met al nogal wat, wat we niet aan BTW en belasting betalen, als je dat bij je winst optelt is het allemaal nog niet zo beroerd.
sorry
@Noorderling doe je zelf de btw aangifte of doet de boekhouder dat
Noorderling
@sorry
Is dat relevant?
Onderhoud huis en tuin is wel wat mee te doen, de dieseltank wordt nog wel eens gebruikt, goedkoper stroom en gas en dan zijn er nog wel een aantal afslagen waar je wat mee kunt. Scheelt btw en 40% belasting, dat tikt wel door.
kwarkje
Dat is het tienvoudige van het melkvolume Rfc gedeeld door het aantal medewerkers
Wat doet de rest dan?
+2
zuivelarbeider
@kwarkje goede vraag voor de bijeenkomsten.
kwarkje
@zuivelarbeider ik ga vast wat voorwerk doen en kijken hoe efficiënt het zou moeten kunnen
+2
hookwood
@kwarkje melk verwerken is natuurlijk slechts één onderdeel van gras tot glas.
slagroomvla
Quote Reactie van @hookwood:
van gras

Hebben ze daar ook al fte voor lopen?
+2
hookwood
@slagroomvla die fte's vullen we zelf in 😃
+1
kwarkje
@hookwood er staan toch 24000 mensen op de loonlijst?
Deel ik het Rfc volume door de 24000 dan kan ik efficiënter zelf mijn melk verwerken
Mijn gevoel geeft dan een alarmsignaal
dewittemotor
@zuivelarbeider Een kritische vraag en je haakt meteen af. Ik denk dat jou mening dezelfde is als de onze, maar dat durf je hier niet te schrijven.
Paar die werken en een berg personeel wat met onzin bezig is
Johannushoeve cv
@zuivelarbeider dan kan je wel 100k per shift verwerken maar dat moet je ook nog delen door het zootje wat er rond om heen hangt. Wat s
Dat is het zelfde als een veehouder zegt ik doe 120 koeien in mijn eentje maar als je dan gaat kijken hoeveel man hij inhuurt blijft er maar de helft over
+1
robotboertje
@kwarkje De rest zit op melkweb als 'webcare' reacties te geven op alle kritische leden die daar wat berichten achterlaten
+1
de haasen
@kwarkje mooi vraag kwark .

en ja de personeel.,s kosten rijzen de pan uit . en dat komt dat er een groen afdeling is
de helft van groen links zit daar binnen MEER PERSONEEL DAN BOEREN
+1
willieoranje
Pas op RFC-mollen hier!!!
arjen90
@willieoranje Ja! Dat was mij al lang duidelijk!
hookwood
@willieoranje Wat bedoel je daar mee?
willieoranje
@hookwood Dat mensen van RFC hier zitten om de boel te beinvloeden en onrust te stoken!!
arjen90
@willieoranje Is ook wel grappig, ze kunnen niet tegen kritiek daarom doen ze dit!!
willieoranje
@arjen90 Het zijn allemaal hoge heren van RFC, ze zijn bang voor hun positie!!
+1
torrarica
@willieoranje Heb al promotie gemaakt van ledenraadslid naar hoge heer, dat gaat goed zo !
+5
de hoef
Quote Reactie van @willieoranje:
Het zijn allemaal hoge heren van RFC,

tis te hopen dat ze voor jou en nog een paar hier de zuurpruim melkstroom op starten,overal zoek je wat achter laat zuivelarbeider hier is lekker vertellen hoe hij het ervaart
willieoranje
@de hoef Karnemelkstroom lijkt dat wat?
de hoef
@willieoranje als ie mar zuur is
willieoranje
@de hoef Ik wist niet dat je er niet tegen kon, maar het heeft er inderdaad alle schijn van dat er bestuursleden bij zijn. Dat is opzich geen probleem, het zou denk ik beter zijn dat ze het openlijk deden...
+18
de hoef
@willieoranje zuivel arbeider zit hier al jaren nuttig te prikken,en dan vind ik het grote onzin dat een paar onbezonnen prikkers , daar iets van moeten vinden
er hangt hier geen goede sfeer meer op prikkebord
+6
Frans1
Quote Reactie van @de hoef:
er hangt hier geen goede sfeer meer op prikkebord

idd. Er wordt alleen nog maar op RFC en LTO gezeikt, en over transparantie gesproken, en allemaal door geheel anonieme prikkers 🤔 sfeer hier de laatste tijd doet het prikkebord geen goed in ieder geval
+1
Sjaakiee
@Frans1 Als je voortdurend liegt krijg je kritiek of ervaart u dat niet int leven?
+3
pieta
@Frans1 Klopt. Gezelligheid is zoek.
Frans1
Quote Reactie van @willieoranje:
het zou denk ik beter zijn dat ze het openlijk deden...

En wie is willieoranje dan?
willieoranje
@Frans1 Ik ben annoniem hier zoals velen hier...
robbies
@willieoranje Dat jij niet weet wie er achter een nick zit, maakt hem nog niet anoniem
pietjepuk
@robbies Aldus meneer anoniem
+1
pieta
@pietjepuk Pot verwijt de ketel.
+1
mlkvhoudr
@pieta gewoon normaal blijven doen merk t ook wel buiten t prikkebord om dat er snel en veel irritatie is in de landbouw.

Maar dan denk ik toch het is een vreselijke clichee van bedreigingen kansen maken van moeilijkheden mogelijkheden daarom ben ik ook enthousiast over plan landbouwcollectief het is weg uit de slachtofferrol, wij zijn niet zielig als landbouw niet iedereen is tegen ons en we kunnen heel wat als daar ons de ruimte voor geboden word.

Wat mij betreft nemen we de vlucht vooruit als zuivel onder de noemer de aanval is de beste verdediging en gaan we nu juist sneller verduurzamen als dat er van ons gevraagd word, maar snap dat dat voor velen nog een paar bruggen te ver is en ik denk ook dat dat voor sommigen een paar bruggen te ver blijft.

Dus daarom zou ik vooral inzetten bij een coop wat ze nu ook al doen de meerkosten van planetproof vergoeden en de meeropbrengsten onder alle leden
pieta
@mlkvhoudr Verduurzamen is een mooie term. Maar wat is het? 😁
mlkvhoudr
@pieta wat mij betreft wat de er voor betalende consument er onder verstaat wie betaald die bepaald
+1
Jan S
😀
+1
pietjepuk
@pieta Ik zal er niet over beginnen dat er hier iemand anoniem prikt. Robbies maakt dat verwijdt wel. Vindt het niet kunnen als je zelf anoniem bent. Dan reageer ik inderdaad wel.
robbies
@pietjepuk ik ben laatst door een RFC-commissaris "ontmaskerd" op een vergadering. Die had het weer van een andere commissaris. Blijkbaar weet de hele RvC mijn identiteit. Ik maak me dus geen illusies meer. Heb blijkbaar al genoeg prijsgegeven.
+2
Adaptief boeren
@willieoranje lijkt me eerder dat u de titel onrust stoker verdiend
+1
de haasen
@willieoranje DAN DE KLEM ER OP
+2
Jaap40
@willieoranje 'Wie is de mol'? 😂😂
verwijderd
+11
hookwood
@willieoranje volgens mij is zuivelarbeider al jaren hier actief en buiten het feit dat ie anoniem is, net als heel veel prikkers hier, is wel open over zijn achtergrond als medewerker van RFC.
willieoranje
@hookwood Oke
+2
Jannus
Quote Reactie van @hookwood:
zuivelarbeider al jaren hier actief

Vind het een goede zaak dat er vanuit de industrie iemand meekijkt en praat,het reflecteert ook een beetje zijn interesse en het plezier in zijn werk voor ons eigenlijk.

De arbeiders weten heel goed heo zaken veranderd zijn afgelopen jaren en dat vraagt van hun inzet ook veel flexabiliteit qua inzet en bijscholing om maar hun vak te kunnen blijven uitoefenen.

Ben zelf ook wel eens zat van al die regeltjes maar het komt ook door alle uitvluchten van onze beleidsmakers om toch maar weer beter naar buiten te treden om de concurrent een stap voor te kunnen blijven en dat dit niet direct voor ons als boer uit betaald wordt zie ik meer in een continuiteit van het 'bedrijf' RFC en dus onze winkel en we mogen mee maar het hoeft niet.
+2
Jan S
😀
Johannushoeve cv
@Jan S de melkprijs zal niet hoger worden als ze doorgaan met de berekening die ze nu toe passen. Dan zullen ze toch echt zelf een melkprijs moeten maken en niet als nu berekenen via de melkprijs van andere melkfabrieken.
+1
labella
@Johannushoeve cv Een melkprijs maken kunnen ze wel maar die zal nog veel lager zijn. RFC is flink op de vingers getikt door kredietbeoordelaar Fitch en als je de rapportage door leest word je op z'n zachts gezegd niet vrolijk!!!!
+3
Melkboer16
Tsjonge als je toch zoveel kritiek op het beleid hebt dan zou ik toch snel weg wezen! We krijgen al 10 jaar een beste melkprijs en ook onze pensioenpot is aardig gevuld!
Ik heb de acht punten van de club wijzen uit het oosten ff grondig bestudeerd! Geen enkel punt gaat de onderneming verder helpen en dus ons leden niet! Als ik Hester May was zou ik niet eens meer bij ons willen werken!
Ik denk dat we bij de screening van een evt vervanger de club wel kunnen vragen voor assistentie?
+4
Achso
@Melkboer16 dat van Hester is Dan mooi opgelost..
+2
willieoranje
@Melkboer16 Ik vind de melkprijs het probleem niet op dit moment, de bemoeizucht om bijv. koekompas en energiescan e.d. Het wordt steeds meer en daar hebben we niet zoveel aan volgens mij...
+3
Jaap40
@willieoranje alle extra regels en voorwaarden lijken bedoeld om vooral veel stoppers te creëren. Nog wat overheid regulatie erbij en nog meer stoppers. RFC heeft liever minder melk.
+1
Adaptief boeren
@willieoranje koekompas en energie scan, haha bij Vreugdenhil ( geen tranendal meer tegenwoordig) al jaren normaal, met een bonus als beloning
+3
Zwaagdijk
Energiescan hebben niet veehouders ook mee te maken. En al meer verplichte certificering. Melkprijs is wereldprijs, dus efficiënter en vergroten. Wordt niet anders. Maar dat is in al het agrarische zo. Maar als je een brood fabriek heb is het ook zo. Niet teveel klagen!@willieoranje
+1
Bartlehiemboer
Wat ik niet begrijp is waar RFC nu naar toe wil. Ze krijgen straks minder melk, ze doen op hun manier meer aan dierwelzijn, kwaliteit, natuur etc. Dat is op zich wel een mooi doel. Maar waarom maken ze zich niet hard voor een betere melkprijs dan. Of moeten we hier straks ook lezen dat RFC omschakelt naar vegetarische/kunstmatige melk. Is dat het achterliggende doel?
Jan S
😀
Albert Altena
De Grootgrutters kopen in wat de klant vraagt.
Eén ster, twee sterren of helemaal niks.
Het grote RFC zet teveel in op hoog sterren gehalte, waar echter geen markt voor is en zo dus tegen wereldmarkt prijzen van de hand gaan.
De boer kan niet renderen omdat de kosten niet tegen de baten op kunnen en de Grootgrutters kopen net zo gemakkelijk elders.
+3
hookwood
@Albert Altena de grootgrutters kopen in wat ze denken te kunnen slijten aan de klant. Daarnaast willen ze heel duurzaam doen en kan RFC dit invullen voor hun middels planetproof. Tot nu toe heeft meen ik alleen Noorderland Melk de Planetproof erkenning naast RFC en kunnen deze retailers dit dus niet invullen door bijvoorbeeld Duitse zuivel. Elders inkopen is dus niet zo makkelijk als jij het stelt.

Andersom kunnen wij vanuit Nederland wel voldoen aan de behoefte aan VLOG zuivel in Duitsland.

Tijdig inspelen op trends heeft dus zijn voordelen.
kwarkje
@hookwood vanuit Rfc gedacht correct
De boeren ruim je op met die visie
hookwood
@kwarkje Hoe bedoel je dat?
kwarkje
@hookwood De klant die pp producten koopt pakt gewoon het pak uit het schap wat er staat
Denk je nu echt dat een bouwvakker met zere knieën aan het eind van de dag lekker duurzaam gaat shoppen?
Doordat Rfc alles vult met pp is er niets te kiezen
Dat retail duurzaam wil doen is foute boel
Samen met wnf NM vogeltjesstichtingen enz enz is er vreselijk gepolderd om tot een zgn duurzame melk te komen
Dat die duurder is geworden om te produceren is logisch
Wat als jullie afnemer op termijn super CO2 arme melk van Arla toch duurzamer vind als melk geproduceerd op BG11 gras?
Dan is Rfc weer aan zet voor de overtreffende trap van duurzaam
Keer op keer met een kostprijsverhoging op boerderijniveau
De consument zou de beweging moeten maken en voor duurdere producten dienen te kiezen wanneer ze duurzaam willen doen.
en die keuzemogelijkheid zou ik ze heel graag gunnen.
+3
kwarkje
@hookwood de klant pakt wat er staat
Jumbo schap: heel veel keuze, dat klopt
Heel veel schapruimte voor de goedkoopste melk
Dat is verkoopknaller huismerk jumbo halfvolle melk
Met afstand de goedkoopste keuze
En.... met gratis pp stickertje
Gek hè dat pp zo goed verkoopt
Wanneer je echt lef zou hebben zou je het halve schapdeel jumbo huismerk vullen met pp en de andere helft zonder
Pp kleine plus op de prijs en knallen met de duurzaamheid
Ik snap wel dat dat logistiek niet kan, Rfc heeft overal een excuussmoes voor
Wanneer Rfc de huismerken niet met pp had gevuld had ik waardering kunnen hebben voor pp
Nu is het gewoon een duurzaamheidsspinsel waar de boer voor opdraait omdat de consument geen keuze heeft
Wel makkelijk voor Rfc: op voorhand weet je dat de introductie een klapper wordt
De boer weet nu dat de extra eisen blijven komen door deze slechte marketing
Albert Altena
@hookwood
Ze kunnen wel duurzaam willen doen, maar de klant bepaalt.
+1
hookwood
@Albert Altena Dat klopt maar niet alle klanten zijn gelijk en de retail probeert op die diversiteit in te spelen.
Albert Altena
@hookwood
Om het nog duidelijker te omschrijven.
Wat in de super verkocht wordt produceren wij.
Al moeten we een koe op de kop melken en het wordt betaald dan wordt het geleverd.
Maar niet andersom.
Bijvoorbeeld: Bij ons wordt bijna alle melk bij elkaar opgehaald. Weidegang of niet, het maakt niets uit.
Slechts een kleine deel wordt expliciet opgehaald voor de kleine vraag.
Zo trakteren we ons met heel veel weidemelk een sigaar uit eigen doos.
+2
hookwood
@Albert Altena weidegang vind ik een slecht voorbeeld. Als het aan de tweede kamer had gelegen hadden we allang een verplichting daarin gehad. Het feit dat er een convenant ligt waarin de deelnemende partijen afgesproken hebben om weidegang te stimuleren is tot nu toe afdoende gebleken om dit te voorkomen.

De weidetoeslag is dus niet alleen marktgedreven maar is een instrument om de hoeveelheid weidegang op peil te houden.
+1
willieoranje
@hookwood met weidegangregeling ben ik het eens, maar niet met koekopas e.d. Neemt veel tijd en levert niks op!
+1
Frans1
@willieoranje ik verwacht dat het koekompas enkel een inventarisatie is voor een evt volgende melkstroom of aanscherping van pp om het beter leven keurmerk te overtreffen.
Maar dat is mijn idee.
Twentsch Land
Kan al wel zijn maar er is een grens en die is eigenlijk al wel gepasseerd......hoever wil men anders wel niet gaan....nog even en alles over je privé leven moet op tafel en gekeurd worden door een qlip medewerker.....nee dat moeten we niet hebben.

@Frans1
+2
sorry
Quote Reactie van @hookwood:
alleen Noorderland Melk de Planetproof erkenning naast RFC en kunnen deze retailers dit dus niet invullen door bijvoorbeeld Duitse zuivel

dat laten ze zo varen als het beter(voordeliger) uitkomt, niemand die erop let
+1
sorry
@hookwood planet plof..dat geven ze er gratis bij...je zou het ook met voetbalplaatjes kunnen proberen ofzo
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!