Krone big x cargo

ik vraag me af wat is nou helemaal het nut van zo'n bunker achter de hakselaar aan? kun je er niet veel makkelijker gewoon met de trekker naast rijden? hoef je ook niet zo'n binker van weet ik veel hoeveel duizend euro te kopen
J-B Dekker

Reacties

fordson fan
mescien voor op nate pleke is het wel handig
DaanHaar
Efficient transport door uitsparen van 1 trekker met wagen. Minder rij bewegingen van wagens op het land, doorgaans hebben die bunker machines super grote banden. Bij mais hakselen sneller kanten maaien. Als je gebruikt maakt van vrachtautos bij ver transport hoeven deze niet op het land te komen enz.
jurgenkrijt
@fordson fan

duidelijk te zien dat jij de Krone Big x Cargo nooit in het echt hebt gezien.
@DaanHaar het eerste klop helemaal ja maar met kanten maaien heb je ook snel de bunker vol zitten van 60 M3
NHSanderJD
Volgens mijn je aan 60 m3 wel genoeg voor de kopakkers.
NHSanderJD
...
mennocase
@jurgenkrijt

ik heb hem ook nog nooit gezien!
hier heb je er ook geen een in de buurt rond lopen... 😉
miss dat dat wel bij jou zo is?
HolderB12
Voor zover ik weet bestaat er maar één. Die is van Jansen Wijhe, door @jurgenkrijt al vaak op de foto gezet. Ombouw is gedaan door Bomech uit Albergen.
O N
@jurgenkrijt

Niet iedereen heeft de kans dit te zien

Heb wel eens zo een claas field shuttle of hoe noemt het gezien. Al lijkt me dat die zijn bak wat kleiner is (spel leek niet zo lomp dan dit eruit ziet)

En dacht toch dat die (de claas) op rupsen liep voor idd natte stukken
bart H

van voren kunnen er rupsen op voor de natte stukken bij de claas

die claas gaat zeker niet zo snel als de krone

maar voor de natte stukken is het ideaal want er hoeft geen 1 kar op het land te komen
bart H
@NHSanderJD
ligt aan de bek die eraan zit bij de mais
6 rijer of een 12 rijer kan toch wel wat verschilmaken volgens mij
Mengeledriver
@bart H

Quote:
maar voor de natte stukken is het ideaal want er hoeft geen 1 kar op het land te komen

Als het een beetje nat is en je hebt wagens met de verkeerde wielen en trekker met te weinig vermogen klopt het. Maar meestal is een hakselaar met zo'n gigantisch gevaarte erachter eerder de zwakke schakel als een goeie wagen. En die trekker met wagen kun je nog een sleeptrekker zeten. Probeer dat maar es voor je bunkerhakselaar..... En als een trekker + wagen vastzit heb je een ton of 20/30 vastzitten. Als je hakselaar met volle bunker vastzit dan zit er zeker een ton of 45 vast! Meestal met minder bodemvrijhijd. En de meeste bunkers zijn in't land niet af te koppelen.

Juist in een droog jaar is het een voordeel, een bunker aan de hakselaar. Je kunt in een aantal gevallen een trekker+wagen+man uitsparen. De kosten van de trekker en de wagen vallen meestal geheel weg tegen de investering in zo'n bunker, maar als het druk is dan kan de planner rekening houden met een man minder die nodig is. Dat kan makkelijk zijn. Ook het beladen van transportwagens/vrachtwagens die ALLEEN op de weg kunnen blijven staan heeft de bunker een voordeel. Hou er wel rekening mee dat het lossen dan vrij veel tijd kost, zeker op grote percelen. De verhouding haksel/rij en lostijd kan dan wat minder gunstig worden.
huub
@Mengeledriver

Nat en Nat zit ook nog verschil in, de veengronden bij jullie zijn ook wel een uiterste..
bart H
@Mengeledriver

Bij sporen van een halve meter diep reed hij gewoon nog door
(De claas dan)

Ja lossen kost wel veel tijd
Maar als je met 4/5 trekkers 1 wagen los moet moet trekken weet ik wel wat tijds besparing is
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!