Synchroniseerde versnellingsbak
Al aantal keren hoor ik mensen praten over een gesynchroniseerde versnellingsbak, en een niet gesynchroniseerde bak.Wat is synchroniseerde?
Heeft dat te maken met volgorde van versnellings?
alvast bedankt!
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
voorschakelgroep met 2 versnellingen,
hoofdschakelgroep met 4 versnellingen,
naschakelgroep met 2 versnellingen (planetaire uitvoering).
De voor- en naschakelgroep wordt bijna altijd half automatisch aangestuurd, de hoofdgroep met de 4 versnellingen manueel of half automatisch, zoals bij EPS (Mercedes).
De naschakelgroep met twee verhoudingen in zware vrachtwagens zorgt ervoor dat met 4 versnellingen in de hoofdbak er aan de uitgang van de naschakelgroep 8 versnellingen beschikbaar zijn. Deze uitvoering is voorzien van een planetair systeem. Het schakelen gebeurt hier pneumatisch met elektrische & elektronische aansturing. Met deze schakelgroep kunnen de eerste 4 versnellingen overgezet worden naar een volgende reeks, ttz eerste wordt vijfde, tweede wordt zesde, derde wordt zevende en vierde wordt achtste versnelling.
De hoofdas heeft niet meer dan 4 versnellingen, deze worden door de ingaande voorschakelgroep en de uitgaande naschakelgroep omgezet naar 16 versnellingen vooruit. De achteruit is niet gesynchroniseerd en wordt hier in het voorbeeld ingeschakeld door het volledige tandwiel te verschuiven. Het uiteinde van de hoofdas (uitgaande as) uiterst rechts dient tegelijkertijd als zonnewiel voor de planetaire naschakelgroep.
De ingaande as (prise as) zorgt voor de verbinding tussen de koppeling en is in deze uitvoering voorzien van een gesynchroniseerde voorschakelgroep met 2 verhoudingen. Ook de voorschakelgroep wordt pneumatisch geschakeld met elektrische aansturing. De bediening gebeurt met een knop op de versnellingspook of op de EPS bediening. Uiterst rechts is de top van de prise as te zien die gemonteerd wordt in het toprollager van de krukas, over de zichtbare spiegleuven komt de koppelingsplaat.
De hulpas of secundaire as is een volledig vaste as met tandwielen van verschillende diameter om de verbinding te verzorgen tussen de ingaande as - hulpas - en alle tandwielen op de hoofdas, afhankelijk van de versnelling die ingeschakeld is op de hoofdas wordt de verbinding overgebracht naar de uitgaande as. De hulpas hier rechts afgebeeld is een hulpas voor 16 versnellingen vooruit en 2 achteruit. Deze hulpas draait als een geheel en altijd wanneer de versnellingsbak gekoppeld is.
snap alleen niet waarom sommigen niet direct op google kijken, typte "versnellingsbak gesynchroniseerd" in en dit kwam er als eerste uit, kleine moeite toch??
de auto
als je nog iets rolt en hem in ze achteruit zet hoor je vaak de tandwielen knarsen
je vooruit versnellingen zijn gesynchroniseerd en je achteruit niet
vooral oudere trekkers hebben het, officieel moet je met een bepaald toerental schakelen
kijk hier maar ik weet niet of het precies hetzelfde is maar wel iets in die richting
overt de syncromeshing klopt het ik snap er zelf niet zo heel veel van kheb dit namelijk morgen als toets op school maar echt veel wijzer word ik hier niet van deze manier van uitleg komt eigelijk maar voor 1/4de overeen me wat in me map staat
ps: in men map snap ik er ook niets van
ale de leute nog khoop dat het allemaal goe komt me ulder agragische managers
Constante mesh (de tandwielen zijn sdeeds ingeschakeld,maar een van de twee zit los op de as en heeft ook zijdelinkse vertanding.door deze met een schakelring (die door middel van vertanding op de as mee draaid ,maar links/rechts kan verschoven worden),te verbinden is de schakeling gebeurt.Dit is het systeem dat bedoeld wordt bij ongesynchroniseerde versnellingen.De ring en het tandwiel moet door de bestuurder op het zelfde toerental gebracht worden.
Synchro mesh:zelfde systeem als constante mech,maar tussen het tandwiel en de shakelring zit nu ook nog een conishe rem(syncro).deze zorgt er voor dat tijdens het schakelen de vertande schakelring de conishe rem tegen het tandwiel duuwt
,en dit afremd tot de zelfde snelheid,en dus verder kan schakelen zonder gekraak.
het eerste syteem gaat enkel met rechte tanwielen.de laatste 2 zowel met rechte,als schuine tandwielen.