Koelvloeistof.
Ha beste mensen,ik had even een vraag;
ik heb 2 bussen met koelvloeistof, waarvan 1 met opschrift: Coolant -26 en de ander -38.
nou vroeg ik me af wat dat betekent, is het dat het toch -26 of -38 niet bevriest, of is dat de mate waarin de vloeistof koelt :?
alvast bedankt voor de reactie's/ antwoorden!
Mvg,
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
de radiateur moet stampvol zitten met koelvloeistof en er mag geen belletje lucht in zitten. een luchbel kan de circulatie van de vloeistof stilleggen waaroor de bende overhit raakt of zelfs de waterpomp naar de mallemoeren gaat
bv na het vullen de dop eraf laten en dan starten. dan pomp het rond en kan het lucht ontsnappen. de motor moet wel ff op temperatuur komen. maar haal de dop er pas af met koude motor. na het ontluchten vol je het wer tot de nok en het is luchtloos
tot de nok mag niet, mag maar klein laagje in.
Hopelijk bedoel je ook dat dat vuil aan de buitenzijde van de radiateur zit.
moet je wel uitkijken voor je handen bij de vin
Radiateur bomvol? Waarom dat? Juist niet, anders komt het er gelijk al via het overdrukslangetje uitzetten. Koelvloeistof zet uit als het warmer wordt. Op auto's etc, zit niet voor niets een expansievat en min en max.
ook op trekkers zit een expansie vat. de radiateur zit daarom bomvol. het krimpen en uitzetten wordt opgevangen in dat vat. kijk voor de grap maar eens naar het verschil bij een warme en koude motor
Bij oudere systemen zonder expansievat, dus waar je rechtstreeks in de radiateur bijvult, moet je ongeveer 1 tot 1,5 cm onder de rand van de bovenbak blijven.
Anders gooit hij het inderdaad gewoon door de overloop naar buiten.
ik bedoelde met vuil
Hopelijk bedoel je ook dat dat vuil aan de buitenzijde van de radiateur zit.
Wel bij de les blijven Wimsumar. Het maakt niet zoveel uit waar het vuil zit, als het aan de binnenzijde zit koelt hij ook minder
het klopt wel wat ik zeg. en wat jij zegt ook.
Inderdaad, zo hoort het. Als je hem te vol doet, gooit hij het binnen de kortste keren via het overdruk slangetje eruit.