Koelvloeistof.

Ha beste mensen,

ik had even een vraag;

ik heb 2 bussen met koelvloeistof, waarvan 1 met opschrift: Coolant -26 en de ander -38.
nou vroeg ik me af wat dat betekent, is het dat het toch -26 of -38 niet bevriest, of is dat de mate waarin de vloeistof koelt :?

alvast bedankt voor de reactie's/ antwoorden!

Mvg,
Valtrapowerr

Reacties

Rimco
Coolant betekent koelmiddel, volgens mij is het dat t dan tot -26 of -38 niet bevriest. maar dat maakt niet veel uit toch, -26 zal het niet direct zijn in nederland laat staan -38 het koelen van de vloeistof hangt van andere dingen af.
Valtrapowerr
aha, duidelijk, nee inderdaad, dat laatste dacht ik ook al wel, als je radiateur vol zit koelt hij natuurlijk al minder 😉
GROENEDEERE
het is beveiligd tot min 26 of het is beveiligd tot min 38. onder die temperaturen dan bevriest de koelvloeistof. dus in nl; zit je wel goed met dat spul
Valtrapowerr
aha mooizo 😄
GROENEDEERE
Quote @Valtrapowerr:
als je radiateur vol zit koelt hij natuurlijk al minder

de radiateur moet stampvol zitten met koelvloeistof en er mag geen belletje lucht in zitten. een luchbel kan de circulatie van de vloeistof stilleggen waaroor de bende overhit raakt of zelfs de waterpomp naar de mallemoeren gaat
Valtrapowerr
ik bedoelde met vuil 😉 maar bedankt voor het antw. oke en hoe kan je die lucht er dan uit halen?
GROENEDEERE
@Valtrapowerr

bv na het vullen de dop eraf laten en dan starten. dan pomp het rond en kan het lucht ontsnappen. de motor moet wel ff op temperatuur komen. maar haal de dop er pas af met koude motor. na het ontluchten vol je het wer tot de nok en het is luchtloos
Valtrapowerr
oke, dat ga ik dan eerst een doen morgen.
tot de nok mag niet, mag maar klein laagje in.
Wimsumar
Quote @Beste Valtrapowerr:
ik bedoelde met vuil

Hopelijk bedoel je ook dat dat vuil aan de buitenzijde van de radiateur zit. 😄
Valtrapowerr
ja dat ook 😛
johndeerefan1990
bij draaiende motor in de slangen knijpen waar de koelvloeistof door heen gaat dat helpt ook altijd en de motor moet eerst wel op bedrijfstemperatuur zijn anders gaat je thermostaat niet open en krijg je de lucht niet uit het blok en je mag geen 2 verschillende soorten koelvloeistof mengen ze hebben namelijk beide andere eigenschappen
Valtrapowerr
@johndeerefan1990 wat kan een gevolg zijn dan van 2 verschillende mengen?
ford 3600
wat bedoel met mengen de twee verschilende kleuren rood /en groen
Valtrapowerr
@ford 3600 ja bijvoorbeeld
Fendt615LSA
@johndeerefan1990

moet je wel uitkijken voor je handen bij de vin
Corne S
@GROENEDEERE

Radiateur bomvol? Waarom dat? Juist niet, anders komt het er gelijk al via het overdrukslangetje uitzetten. Koelvloeistof zet uit als het warmer wordt. Op auto's etc, zit niet voor niets een expansievat en min en max.
GROENEDEERE
@Corne S
ook op trekkers zit een expansie vat. de radiateur zit daarom bomvol. het krimpen en uitzetten wordt opgevangen in dat vat. kijk voor de grap maar eens naar het verschil bij een warme en koude motor
ford5000
@GROENEDEERE Klopt niet helemaal wat je zegt.
Bij oudere systemen zonder expansievat, dus waar je rechtstreeks in de radiateur bijvult, moet je ongeveer 1 tot 1,5 cm onder de rand van de bovenbak blijven.
Anders gooit hij het inderdaad gewoon door de overloop naar buiten.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Quote @Beste Valtrapowerr:
ik bedoelde met vuil

Hopelijk bedoel je ook dat dat vuil aan de buitenzijde van de radiateur zit.

Wel bij de les blijven Wimsumar. Het maakt niet zoveel uit waar het vuil zit, als het aan de binnenzijde zit koelt hij ook minder 😉
GROENEDEERE
@ford5000

het klopt wel wat ik zeg. en wat jij zegt ook.
Valtrapowerr
ik heb wel eens gehad dat hij warmliep en de koelvloeistof eruit spoot, idd een oudere zonder expansie vat 😛
stannetje96
dat is denk dat ie bij -26 bevriest. en is die van -38 een ander pak of niet?
Valtrapowerr
@stannetje96 nee geen ander pak de onderste laag is voor omstandigheden met -38 graden
case inter kracht
@GROENEDEERE niet iederen radiateur heb een expansievat hoor ken der 1000 zonder expansie vat en je moet nooit voo gooien altijt vullen tot net boven de coolvine en canalen in de readiateur en na een haluurtje met loopende motor efe pijl controleeren kijk je in de dop en zie je dat het water boven de kanalen staat is het goed
Corne S
@case inter kracht

Inderdaad, zo hoort het. Als je hem te vol doet, gooit hij het binnen de kortste keren via het overdruk slangetje eruit.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!