Brandstof besparen
Het rode gasolie is niet meer nu moeten we allemaal op het dure diesel rijden. dus het besparen van brandstof is vandaag de dag een hot item.Afgelopen donderdag heb ik bij onze dealer westrenen de cursus brandtof besparen gevolgd. waarbij je toch weer wijzer word, niet alleen je rechtervoet is van belang maar veel meer.
wie van jullie gaat nu bewuster om met het brandstof? laten we in dit topic erover gaan discuseren en tips geven.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Onderhoud. het gebruik van de juiste onderdelen bv filters.
Het schoonhouden van de radiateur.
waarom zou je nu ineens diezel moeten sparen???
vroegen moest je ook gewoon zuinig rijden hoor, toen was de diezel ook niet gratis!!
het gebruik van juiste filters is logisch maar hoe kan het schoonhouden van de radiateur nou invloed hebben op het brandstofgebruik? of is dat omdat de waterpomp dan meer moet rondpompen voor dezelfde koeling?
nou serieus maar gewoon erg nieuwsgierig hoe de anderen ertegenover staan. vaak worden de bestuurders aangewezen met t vingertje bij t brandstof gebruik maar de werkgever/eigenaar van het spul kan vanuit zn kantoor ook erg veel schuld krijgen
hoe vuiler de radiator, hoe meer weerstand die geeft, hoe harder de waterpomp moet trekken om de schoep aan te drijven.
als de radiateur vies word wil het water en nog net zo goed doorheen hoor. er moet alleen meer doorheen om dezelfde koeling te verkrijgen denk ik
niet om het extra water wat rond gepompt moet worden.
de koelvin (JD) koelt pas wanneer er een bepaalde temperatuur gehaald is wanneer de radiateur vuil is en dus minder koelt moet de koelvin vaker en lager werken.
Logisch dat JD dat zegt betreffende de filters, vervangende filters is geen enkel probleem, grootste oorzaak brandstof verbruik, is nog altijd dat rechter voetje
moet goede balans kunnen vinden en dat is moeilijk!
eigenlijk is het helemaal geen onzin. een bedrijf met meer dan 15 trekkers en machines dan tikt t lekker aan. bij het zuinig omgaan en bewust kan men al gauw tot 8 % besparen per trekker. als je er dan 15 heb zijn dat behoorlijke euro`s
wat is er erg aan om een paar uur langer je werk te doen. met 5 km minder snel rijden heb je echt geen uren tijd verlies. wat dacht je van maaien op de eco stand. de trekker een nkwartier stationair laten draaien. dat op jaarbasis tikt aan
dan praat je ook over jd he. ik bedoelde meer in het algemeen.
je nog meer van die onzin schrijft.
vaak niet nee, maar er zijn filters die passen precies op de plek van het originele filter maar daar kan dan gewoon te weinig olie doorheen. en dan gaat het mis.
dat vat ik onder het rechtervoetje samen.
Als je maar 1 hebt, heb je geen keuze.
ja dat snap ik wel maar zje moest vroegen net o goed zuinig doen met diezel als nu.(was vroeger ook niet gratis)
Ik snap ook nooit dat loonwerkers russtig de trekker 1 uur stationair laten draaien, dat kost pas diezel als je dit elke dag doet.
Veder is het hoge diezel gebruik vooral te verwijzen naar het vol gas optrekken vanuit stil stand.voor de mooie pluim zegmaar.
Bij onze vario kun je het gaspedaal op de bodem leggen zodat je 2000 motortoeren hebt bij optrekken, maar als je het rustig doet met 1600 motortoeren trekt hij bijna net zo snel.
En dat scheelt hele hoop diezel.
Die gedachten hadden wij ook.
maar nu zijn we met de neus in de feiten gedrukt en lieten ze de kwaliteit verschillen tussen de verschillende soorten filters zien. je staat er dan toch van te kijken.
bv de hydrofilter van jd de filter is van papier maar omdat goed op de plek te houden zit er een gaasje omheen. de imitatie van donaldson (via kramp) zit dat gasje niet. het paier gaat bewegen en komt in elkaar waardoor het olie er moeilijker door komt en dus de pomp meer moet pompen....
waar kun je zon cursus doen?
Sommige dingen zijn zo te doen, zoals al gezegd,
niet met een deels verstopte radiateur doorwerken,
niet in lagere versnelling werken als hogere versnelling ook goed gaat,
hydrauliekventielen dichtzetten (neutraal) als je de oliestroom niet nodig hebt, of met loadsensing werken als dat op je tractor zit (pomp met die functie). Voorbeelden zijn bv. een oliestroom voor een werktuig als een voermengwagen of een aardappelrooier waarbij je lang niet constant een volle oliestroom ter beschikking hoeft te hebben, en dus in de resttijd het ventiel niet open hoeft te hebben (of je moet vinden dat Shell en consorten te weinig verdienen).
Ook is werken met machines die goed bij de tractor passen qua werkbreedte/vermogensbehoefte (vooral niet te klein zijn) ook een manier om te besparen. Zoiets komt eerder in beeld bij vervanging/aanschaf natuurlijk.
En verder, de scholing bij een JD dealer gaat natuurlijk over JD en is een promotie van hun onderdelen, dus gericht op verkoop. Je moet alleen niet vergeten dat steekhoudende argumenten desondanks steekhoudend dus nuttig blijven! Je neus ophalen voor iets omdat het van een ander merk is of er commercieel uitziet, is gewoon kortzichtigheid.
Maar ik wil niemand iets voorzeggen, ieder moet maar doen wat ie zelf denkt wat het beste is.
Wij weten natuurlijk allemaal dat er filters en filters zijn. laat je nu alstublieft niet gek maken, de meeste oudere diesel monteurs onder ons, denken hier anders over, dat zijn die monteurs die niet met de laptop hebben leren sleutelen, praat maar eens met deze categorie brengt je tot andere gedachten.
En die doet dan werken hoe een paard...
Mijn uitleg was idd niet zo goed:) ik bedoelde gewoon dat hoe vuiler de radiator is , hoe minder goed de lucht er door kan, hoe meer de koelvin moet werken, of heb ik dat nu zo verkeerd?
Kijk anders ook eens op de app "agrimedia" (uitgever van landbouwmechanisatie) daar staan heel interesante filmpjes over brandstof besparen (ook over trekker testen).
En dat er na de chauffeur wordt gewezen is niet onterecht. Maar de bedrijfsleider is wel bepalend voor hoe er mee omgegaan wordt.
Ja en nee.
Proefje: Houdt met je hand de stofzuigerslang dicht: je merkt dat de motor sneller gaat draaien. Ofwel: Hoe minder luchtverplaatsing, hoe lichter het draait.
Echter, bij moderne verbrandingsmotoren werkt de koelventilator d.m.v. een zogenaamde viscokoppeling. Als niet gekoeld hoeft te worden draait deze vrij en vraagt dus geen kracht van de motor.
Moet wel gekoeld worden grijpt de viscokoppeling aan en de ventilator gaat (krachtig) luchtverplaatsen. Als de radiateur gedeeltelijk met stof dicht zit gaat het koelen welliswaar lichter (er kan minder lucht verplaatst worden) maar omdat het koelen (veel) langer duurt kan dit het brandstofverbruik nadelig beïnvloeden.
5km/h uur 50/60km/h maakt weinig uit. Verschil 30 en 25 is veel erger. Dat merk je in uurbasis. Alhoewel als ik 25km rij, ik met de kleine tractor van ons maar 5 minuten langer rijdt . Dat is verschil tussen 40 en 30. En dan het aantal liters scheelt ook veel
volgens NH niet.....
lmbvermeulen.nl/downloads/…
haha
zit er ook nog verschil in merkentrekkers een duitse trekkerfabriek zegt dat zijn trekker erg zuinig is maar is dat wel zo
Als de lucht die door de radiator gezogen wordt koud is, draait de koelvin met een veel lager toerental dan wanneer de lucht heet is. Door het lagere toerental (=slip in de koppeling) is er veel minder vermogen nodig, wat de brandstof bespaart. Er zijn tests uitgevoerd waar zo'n vin ruim 5pk nodig had, dat is toch weer 1 lt. per uur.
5 km langzamer scheelt per uur al snel enkele liters gasolie. Hoe lang duurt t voor je trekker met volle kipper op de max snelheid is? Een eeuwigheid in die tijd verstookt ie alsmaar gasolie. En heb je eindelijk de snelheid dan.moet je weer van t gas af. En nog wat, de meeste hier werken bij loonwerkers jij rijd dan 90% in de uren. Je bespaart brandstof en je doet er langer over. Elk uurtje is een factuurtje.......
Zo te lezen heb jij niet begrepen dat ik hetzelfde schreef:
Ik schreef (m.b.t werking viscofan):
"Als niet gekoeld hoeft te worden draait deze vrij en vraagt dus geen kracht van de motor.
Moet wel gekoeld worden grijpt de viscokoppeling aan en de ventilator gaat (krachtig) luchtverplaatsen".
En over een aantal maanden kijken ze toch weer nergens na, het werk moet toch gebeuren....
Automatisering in de bediening van een trekker valt niet meer weg te denken.
Ik zie veel/vaak besparingsmogelijkheden in het meeslepen van overtollige gewicht aan en van trekkers.
Wat bij veel 'chauffeurs' een automatisme zou moeten worden is het voorkomen van het nutteloos rijden met frontgewichten (tot en met 4 cijfers voor de comma in kilo's).
Ook zie ik te vaak trekkers tijdens landwerkzaamheden met de (dan ongebruikte) voorlader rijden: eraf ermee!
Helaas niet/moeilijk leverbaar zijn 'gewone' 2-wielaangedreven trekkers voor die gevallen die hoofdzakelijk transportwerk doen.
Ook het nutteloos voeren van veel verlichting (m.n. overdag) doet een duit in het zakje.
En, last but not least, speciaal voor de tienertrekkerchauffeurs: neem je vriendinnetjes niet mee in de cabine. Bij het 'moderne' obesitasovergewicht van deze huppeltrutjes scheelt dat ook weer pakweg 100 kilo.
dat is gewoon reclame maken joh, Fendt gebruikt hetzelfde grafiekje, alleen dan staan zij zelf op nr 1. dusja, wat moet je geloven?
Dat laatste ("Wie is er het eerst bij de pomp") is logisch.
Maar: Als door het '50-kilometerrijden' de gehele hakseltrein vlotter kan werken (lees: meer hectare hakselen per dag) dan is snel rijden 'verantwoord'. Staat daarintegen de snelle rijder iedere keer op het land op z'n beurt te wachten dan kan hij beter wat kalm aan doen.
DIE IS HELDER!!!!
Dat snappen veelmensen nog niet, maar daarin ben ik het 1000 procent met je eens
Als dat 1 extra vracht op een lange dag werken in het hakselseizoen is ( en de andere wagen(s)) lukt hetzelfde, dan is er 1 hectare meer mais gehakseld die dag. In het hoogseizoen toch mooi meegenomen nietwaar?
mijn ervaring is dat 50km trekkers nooit, maar dan ook nooit een vracht meer doen op een dag!!
Snel rijden kan helemaal niet uit, toen we nog de 10 kuubs bemestertank huurden, achter onze 55pk trekker, duurde het een km voordat je op snelheid was. Maar toch verstookte je per kuub minder brandstof als de buurman met 100pk 40km/h voor zn eigen 8400 liter tank, terwijl de capaciteit gelijk lag.
Je kunt beter dikkere vrachten meenemen en langzamer rijden. Iedere keer dat je de rem aanraakt zet je bewegingsenergie om in warmte (=verlies) die je daarna weer toe moet voegen door brandstof te verstoken om die snelheid er weer in te krijgen.
nee, als je met 2 karren rijd en om de hoek aan het hakselen bent, nee, dan werkt het niet, maar ga eens een km of 10/15 rijden met 7 wagens? dat kun je goed merken als er eentje 40 rijd hoor, heb je altijd twee vrachten kort op elkaar bij de kuil..
Dat schreef ik: Als de rest van bijvoorbeeld het hakselteam ook allemaal naadloos aansluit op snel rijden dan is het verantwoord. (En doen ze onopgemerkt toch die extra vracht).
Staat de snelle rijder regelmatig te wachten op de rest, dan kan hij/zij beter ''zuinig'' rijden.
Nuttig topic
de kosten van het verbruik van een kacheltje is natuurlijk te verwaarlozen met wat een trekker verbruikt.
En het juiste werktuig.
Hoe vaak zie je niet dat tijdens een mooiweer periode toch met een kneuzer wordt gemaaid en er vlak achter de maaier een trekker met schudder rijdt terwijl de zon en de wind 'het werk' (gras voordrogen) gratis doen.
De extra slijtage bij een topsnelheid van 50 ipv 40 wordt wel eens gesteld op 10%.
Maar als je 25% harder rijdt, dan is de slijtage per saldo toch lager?
ik durf wel te zeggen dat t 40 tot 50% harder slijt. Wij hebben 2 gelijkwaardige setjes. (nh tm en een T) de een loopt 40 de ander 50. de tm deed 9000 uur met zn eerste banden. en de T staat nu op bijna 5000 en zijn ook glad. banden van de kieper net zo. gaan ook bijna een keer zo hard.
Denk net andersom omdat een ps bak iets agresiever is met het versnellen. Een vario versneld in mijn ogen iets gemoedelijker.
Haksel op zeg maar 5 weken 1 dag langer met meer rust, dan ben je er ook.
Zou het qua dieselverbruik nog uitmaken als je het gas wat terug zet en het toerental hetzelfde houdt?
jij zegt dat een 50km trekker nooit een vracht meer doet dan een 40km trekker. maar dat komt omdat jij ze bij elkaar zet. zet maar eens twee identieke hakselaars op een veld en dan naar dezelfde boer met twee bulten en laat bij de ene ploeg 40km trekkers lopen en bij de ander 50km trekkers. dan zie je het verschil pas. natuurlijk wel land op afstand.
zoals k hierboven ook al zei. ik heb t nog niet meegemaakt.... duurt zo lang voor je op gang bent en 99 vd 100x moet je alweer van t gas af als je net op snelheid bent
ja wij verbaasden ons er ook over dat t zoveel verschil maakt. maar trekkers zijn gelijk aan pk's, zelfde kiepwagen, en exact dezelfde banden. en zitten allebei in t zelfde werk. dus ja vrij goed te vergelijken
ik zeg ook op lange afstanden waar je door kunt rijden.
ja dat lijkt nu zo vanachter de computer... en hoeveel ervaring heb je er mee?
zelf niet echt maar ben wel eens meegeweest met loonwerker die 40 en 50km trekkers heeft en op lange afstanden dee de 50km trekker rustig aan want anders kwamen ze gelijk aan bij de bult. Op lange afstanden zijn we de andere trekker ook wel eens voorgeweest dus het scheelt in tijd zeker wel. brandstof weet ik niet. en verder ga ik er ook niet op in.
ja natuurlijk zal t wel een keer zo uitkomen. maar meestal heeft dat toch te maken met andere zaken.... zoals dat je collega toevallig 5x moet steken voor ie de bult op kan. en ander soortig getreuzel. heeft weinig met transport te maken
Ik ga er verder niet op in.
@Stannetje96
Dat gebeurd wel goed hoor. anders laat de shovel de trekker wel wachten. aanrijden moet goed gebeuren.
maar net als bij sanderszz ga ik er verder niet op in.
wat is dat nou weer voor slappe hap.... eerst vertellen hoe t zit. en daarna ga je er niet op in. zeg dan gewoon nix!!!
dat zei ook ja. hij ging rustig rijden omdat hij hem al een keer ingehaald had en dat had weinig zin. maar als je rijdt weet je niet waar de ander is. als je er dan achterkomt dat hij opeens achter je zit........
@sanderszz
Oke,
zoals jij zegt dat wanneer de een 5 keer moet steken is de annder die tijd ook wel kwijt. de shovel bepaalt wanneer er gekiept word en als de een er langer over doet zorgt hij er wel voor dat hij genoeg tijd heeft om aan te rijden.
continuieteit is belangrijker als de snelheid. als k zie hoeveel er geprutst word... dat kost meer tijd als dat je met hard rijden in kan halen.
dat denk ik ook wel eens ja. Dan denk je van: “dat kan ook wel anders“
jup, en meestal zijn dat de jongste jochies, met de dikste trekkers en de grootste smoel. en die zie je dan 10x steken voor ze eens fatsoenlijk bij de kraan staan. of erger nog. die de hele dag zo beroerd bij de kraan staan, daarna 35x vast staan. en op t eind van de dag t liefst op vrijdag nog ff een kieper op de kant jagen.
pfff klink wel als een ouwe zeur zo.... maar t is helaas wel de waarheid
pfff je klinkt wel als een ouwe zeur zo. maar t is helaas wel de waarheid.
je moet als chauf gewoon maken dat t rondje rond blijft lopen. en of t nou in de mais is, met grond karrel of piepers rijden. zorg dat alles rijden blijft. rustig als t kan, wild als t moet. das effiecient met brandstof en materieel omgaan. das nog weer heel wat anders als brandstof besparen. en miss wel veel belangrijker om uiteindelijk te besparen...
beetje dimmen he jochie mag wel wat meer respect hebben voor grijze haren
als ie nu al grijze haren hebben is t niet best.
haha nee gelukkig is t nog niet zover
Dan is bij menig trekker boven de uitlaat wel te zien dat er dan meer brandstof ingespoten wordt dan noodzakelijk is om dat toerental te bereiken.
Nee dat maakt niks uit.
De pomp heeft een regelbereik, en die daalt met het toerental mee.
Bij een vermogenstest zie je ook een nominaal toerental, wat circa 200 toeren onder het maximale toerental ligt.
Bij het nominale toerental geeft de pomp het maximale, als de gashendel tenminste op maximaal is ingesteld. Bij een hoger toerental begint de regulateur reeds met afregelen.
Bij een lager toerental onder vollast geeft de pomp netto minder; de afgifte per omwenteling is nog wel gelijk, maar door het dalend toerental zijn er minder inspuitingen.
Ditzelfde proces speelt zich ook af als je 1500 toeren draait. Als je de hendel dus op 1700 toeren of volgas zet maakt niet uit; de pomp staat voluit.
Bij vol vermogen bespaar je dus wel brandstof als je een spaaraftakas gebruikt. Een beetje motor is in staat om bij lager toerental nog steeds genoeg vermogen te leveren; ook oudere typen (niet constant-vermogen moteren).