Massey Ferguson 4255 - Voorwielaandrijving knapt bij remmen.
Wij hebben nieuwe voorbanden gekregen op de trekker Trelleborg 440/65 R28 eerst zaten hier 13.6 R28 op omdat wij een voorlader hebben slijten de voorbanden dus harder. Nu hebben we de voorbanden laten vervangen en als je nu een keer op de rem trapt en hem weer los laat hoor je een knal dit lijkt mij niet echt fijn? Is hier wat aan te doen?De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Dan toch maar eens terug gaan naar dat bedrijf, straks heb je alles naar de kloten gedraaid, en voorkomen is beter dan genezen...
Hmm, niet remmen? of kort en iets harder remmen. Heel lichtjes remmen dat de 4wd net aangaat is ook net niks.
Zo i zo is weinig remmen al aan te raden ivm brandstofverbruik, banden en remmen slijtage.
De speling in de vooras veroorzaakt dat. Dat valt nu bij nieuwe banden ineens op omdat ze voorheen te klein waren door gladde banden zeg ma. Nieuwe bussen en spul erin dus.
Wat een nonsens.
Gewoon je voorloop goed controleren en indien nodig aanpassen.
Wat een nonsens.
Zijn moeder zei het toch?
De oude en nieuwe banden wijken nauwelijks af kwa belaste straal en afrolomtrek.
13,6R28 (GoodYear): 59,2 cm straal en 3,89 m omtrek.
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
440/65R28 (Trelleborg): 58,3 cm straal en 3,9 m afrolomtrek.
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
P.S.: Nu lijkt mij de voorband (28 inch) voor deze 85 p.k trekker sowieso aan de grote kant, met mogelijk dus veel te grote voorloop, en hoewel de bandenvernieuwing niet veel uit zou kunnen maken wordt waarschijnlijk toch "de remklap" door de inmiddels ontstane speling verergerd waargenomen.
Mijn advies: Voorloop vaststellen en indien (veel) te groot kleiner banden(/velg) monteren en/of zoals reeds genoemd de remfunctie uitschakelbaar maken.
Hoeveel procent bedraagt deze dan?
P.S.: Voorloop klopt nooit! Vooral op graslandbedrijven moet/mag deze 0 of een lichte "plus 0,.." bedragen. ( En op akkerbouwbedrijven is deze voorgeprogrammeerde wielslip niet minder schadelijk).
Denk je dat ze ook aan de voorloop hebben zitten knoeien dan? Ligt toch vrij voor de hand wat ik zeg? De gladde band was kleiner inmiddels, dus minder voorloop ook bij remmen. En dus geen knal. Nu het volle profiel er weer is, en de maximale voorloop bij remmen dus. Beurt ie de trekker als het ware op in de speling. Dat veroorzaakt de knal! Ik spreek uit ervaring. Dit is bij onze Case CVX ook het geval. Die doet ook veel voorlader werk. Onderschat niet wat zo een vooras te lijden heeft op de vreemste plaatsen!
Oke! Kan...maar ik heb zelf bij de onze met voorlader 2 setjes voorwielen. Gladde en met royaal profiel. Kan wel degelijk het verschil vernemen moet ik zeggen. Heb er wel een schakelaar opzitten dat ik de voorrem uitzet. Toen het setje met veel profiel erop kwam, kwamen we tot de conclussie dat het ineens stoten bij remmmen van de slijtage kwam. Voorheen viel dit niet op.
Als je dan met ingeschakelde 4wd een bocht wil maken drukken de achterwielen de voorwielen als het ware over de kop. En een paar procent wielslip heb je altijd.
Dit denken ze er bij International van:
tractorfan.nl/topic/55506/
Waar staan de getallen die de voorloop aangeven dan? Ik zie alleen de verhouding tussen voor en achterwielen
Er staat:
" Es darf (in Ausnahmefällen) ein vorlauf zwischen -2 und +8% ( met pen erbij geschreven: 0 tot 5%) vorliegen wobei ein vorlauf von 0 bis 3% anzustreben ist.
Vertaald: Uiterste voorloopwaarden van -2 tot +8%, maar streven naar 0 tot 3% voorloop.
In het grote boek van mijn trekker staat 1.5 tot 4% , maar persoonlijk ben ik het met jou eens dat de voorloop minimaal moet zijn en dan de 4wd zoveel mogelijk op de automaat zetten zodat die er op de kopakker uit gaat en remmen alleen voor de bocht en niet in de bocht.
Oke, dat had ik niet zien staan