Brandstof toevoeging
Beste tractorfanaten,Op het moment ben ik in het bezit van een benzine/petroleum tractor. Ik laat deze alleen op benzine lopen omdat petroleum voor mij niet interessant is. Iemand wees mij er laatst op dat ik gebruik moet maken van een brandstof toevoeging. Dit omdat benzine schraler is dan diesel of petroleum en het voor het behoud van de motor beter is. Nou ben ik opzoek geweest naar wat dit nou precies voor toevoeging is, maar helaas word ik er niet veel wijzer van. Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor spul dit is? Wordt dit ook bij diesel tractoren toegepast? Is het noodzakelijk als de tractor slechts hobbymatig gebruikt word? Wel kom ik een toevoeging voor motor verontreiniging tegen, is dit het zelfde?
Alvast bedankt!
Mvgr, Volvo-BM
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Die vroeger op gelode benzine liepen, toen men met ongelode benzine is begonnen moesten de oldtimer mensen of een lood vervanger erin doen of andere klep zittingen erin zetten
Misschien heeft dit er niks mee te maken maar wie weet
Ter informatie:
[url]bovagkrant.nl/video/item/…]
[url]winparts.nl/auto-onderhoud/…]
Voor 4-tact-motoren die het lucht/brandstofmengsel via een carburateur aanzuigen, is het zinloos.
Voor 4-tact-motoren die de brandstof d.m.v. een inspuitpomp/verstuivers krijgen kan het geen kwaad een beetje olie bij te mengen voor extra smerend effect van het inspuitsysteem. Olie verbrand echter wel slechter dan echte brandstof, waardoor je iets meer 'motorvervuiling' kunt verwachten.
Ter bescherming van de kleppen, zoals de lood(vervanger) doet, heeft het naar mijn idee geen zin.
AANVULLING: (Van ander forum onderstaande reactie)
"Doe maar niets":
oudebenzclub.nl/forum/oude-benz-algemeen/…
Dus eigenlijk heeft het toevoegen van lood niet zo veel nut? En kan ik maar beter Euro 98 tanken?
Bij van Dijkhuizen in Tiel verkopen ze petroleum.
hvandijkhuizen.nl/oliehandel/…
Dat is wel lichtpetroleum. Die heeft een te laag octaangehalte voor "onze" tractoren. Daarom moet er benzine (en loodvervanger) bijgemengd worden.
Ik krijg vaak verschillende verhoudingen door. De meeste mensen doen 1 liter benzine op 3 liter lichtpetroleum en dan de loodvervanger gebaseerd op de hele hoeveelheid samen.
mijn ford dearborn loopt ook op benzine en petroleum,wel maak ik op advies een petroleummengsel omdat ook de petroleum van vroeger anders was. ps esso verkoopt het iig nog wel.
deford loopt er goed op.
de verhouding die ik maak is
7 lt petroleum
2,5 lt euro95
0,3 lt diesel
Deze verhouding kreeg ik ook mee van de handelaar waar ik mijn Farmall gekocht heb.
Doe je er dan ook nog loodvervanger bij?
Ik rij ook altijd op benzine.
Maar ik wil graag een keer proefrijden op petroleum. Daarom zoek ik een goede verhouding.
Ik ben van plan om dan de benzinetank te vullen met het mengsel omdat die kleiner is en sneller leeggemaakt kan worden.
Als dat goed gaat, ga ik het andersom doen.
U maakt zelf wel gebruik van een loodtoevoeging? Of laat u hem slechts op Euro 98 lopen?
Ik tank vaak Euro 95 met loodvervanger of de Premium benzine of hoe dat per merk ook mag heten. Maar ik doe er altijd loodvervanger bij.
Zo'n busje kost 12 euro en je kunt er 250 liter mee vooruit.
Ik heb een collega met een Farmall M uit 1949 en die rijdt al 12 jaar op benzine met loodvervanger. Hij zweert erbij en heeft tot nu toe nooit problemen gehad.
Ook is er een lid binnen onze vereniging van 84 jaar oud met een Massey Harris die hij nieuw gekocht heeft en hij gebruikt sinds de invoering van loodvrije benzine ook altijd loodvervanger.
Ik heb een Farmall BM uit 1951.
Dus eigenlijk heeft het toevoegen van lood niet zo veel nut? En kan ik maar beter Euro 98 tanken?
Lees het artikel nogmaals A.U.B..
Lood werd toegevoegd in de eerste plaats om een stabielere verbranding te krijgen. Als prettig neveneffect gaf het bescherming aan de kleppen/klepzittingen.
Deel 2: Heeft het voor jouw nut?
Waarschinlijk niet/nauwelijks. Vermoedelijk gebruik je de trekker hobbymatig waardoor de motor nooit "gevaarlijk" heet wordt voor klep(zitting)verbranding.
Daarnaast zal de motor niet meer de compressie hebben als in nieuwstaat, waardoor ook de verbranding minder heet verloopt.
En relativerend: Tank Euro-98 zonder loodvervangende middeltjes. De kleppen branden er immers zo maar 1-2-3 niet uit.
@ GD Tuning Garyp: Alcohol is er voor bedoelt de stukjes borrelnootjes tussen je tanden weg te spoelen.
Loopt hij een stuk beter op als met 95.
Prijsverschil is niet groot en dan komt er bij dat ik de trekker 3 keer per jaar tank dus dat is niet veel.
Goede resultaten hiermee
verder voeg ik niets toe,hij loopt er goed op.
hallo, de petroleum van esso (denk huisbrandpetroleum)
Bij de ford heb je een brandstoftank met 2(een grote en een kleine )compartiment.De kleine voor benzine(om de starten totdat de motor warm is) en de grote voor petroleum,voor als de motor warm is.
De ford heeft vergasplaten. bij een voldoende warme motor zet je dan de benzinekraan over op de petroleum.Ik heb zelf het idee dat bij een goed warme/hete motor de motor op benzine beroerder gaat lopen(benzine vergast dan denk ik te snel)en op petroleum juist wat rustiger (mooier).
gr Wim
wat voor een merk/type benzine/petr trekker heb je dan?
gr Wim
Er bestaan zeker toevoegmiddelen ter verbetering van de smering van een dieselbrandstofsysteem maar ook voor bijmenging van de motorolie.
Diesel brandstofsysteemprodukten: wynns.nl/index.php/nl/…
Diesel smeerolietoevoegmiddelen: wynns.nl/index.php/nl/…
fofh.co.uk/tech/tvo.htm/
en.wikipedia.org/wiki/Tractor_vaporising_oil/
Zelf doe ik er nog een 500ml tweetakt olie erbij, op 25 liter complete mix.
Dat is er voor om de vluchtige bestandsdelen in de benzine te binden en de mix stabiel te houden.
Tevens minder roest in bepaalde onderdelen.
Probeer dus benzine zonder ethanol te tanken. Hoe, dat kun je lezen op deze link: ad.nl/auto/…
Tank je toch benzine met ethanol, lees dan het volgende artikel eens:
botenwacht.nl/oude-benzine-vaak-een-oorzaak-van-pe…
De beschreven brandstoftoevoeging is trouwens van meerdere merken te koop.
Nog een andere manier om van je ethanol-benzine af te komen is om het af te tappen en in de auto op te stoken, zodat het eerder op is. De trekker vul je dan als je gaat rijden weer met nieuwe benzine. Ik geef toe: wel wat omslachtig en ook brandgevaarlijk als je steeds aan het gieten bent met benzine.
CBTB christelijke boeren en tuinders bond
ethanol heeft de eigenschap om vocht uit de lucht aan te trekken bezine niet te lang bewaren en in de winter eventueel bezine vervangen door houdbare brandstof bv aspen 4 takt