New Holland 6640 - groot onderhoud en problemen
hoi mede tf ers.ik heb een aantal vragen:
ik ben met een grote onderhoudsbeurt bezig met eerst me eigen 6640 en daarna de 6640 van me vader nu zit ik met een paar dingen.
de bedoeling is(aantal dingen ben ik al zover mee):
- nieuwe olie op motor, achterbrug, vooras en eindaandrijving
- nieuwe filters
- kleppen stellen
- transmissie calibreren
dit is zoiezo de bedoeling heeft iemand nog dingen wat ook verstandig is om te vervangen/controleren of wat ook bij een grote onderhoudsbeurt hoort?
en ik heb een aantal mankementen aan de trekker:
- keering? of pakking bij de aftakasstomp lekt. iemand een idee hoe dit zit voordat ik alles lostrek of iemand die dit zelfde probleem heeft gehad die mij daarmee kan helpen?
- dieseltank in de neus van de trekker is lek deze is aangepast voor de pto die er onder door loopt voor de fronthef nu is deze een jaar geleden (toen nog via de dealer naar zuidberg geweest en hebben ze hem gemaakt alleen lekte die daarna nog net zo hard als daarvoor en wegens tijdgebrek niet meer mee bezig geweest) heeft iemand hier ervaring mee om zelf te repareren of hoe wordt dit normaal gedaan?
ik zal er wat fotos bij doen van de tank en aftakastomp.
tractorfan.nl/picture/893620/…
tractorfan.nl/picture/893621/
tractorfan.nl/picture/893622/
hebben jullie ideeen of advies dan hoor ik het graag.
groeten jorn
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hm, ik weet t wel, maar kan t niet helder uitleggen!
Wat betreft de lekkage van de pto, is dit wel een klusje waarbij je goed moet opletten. Het is namelijk zo als je de 4 bouten losdraait van het huis en je trekt de stomp eruit, dan vallen de tandwielen en lagers onderin je bak.
Dus je moet de 4 bouten loshalen van het pto huis. en dan moet je de aftakasstomp tegen de trekker gedrukt houden en dan voorzicht het huis eraf zien te krijgen.
In dit huis zit een keerring die je moet vervangen en een pakking die erachter licht.
Het calibreren zal ik door de dealer laten doen. deze weten precies hoe je het best de bak kan afstellen, en kunnen net iets fijner afstellen dan jou zelf.
@jorn wijthmen Ja als het huis eraf is kan je de stomp los laten. Maar houd hem echt goed tegen als je het huisje eraf haalt, want hij kan zo'n 2 cm naar voren zonder dat er iets valt. Meestal zet ik een groot bandijzer of stuk ijzer achter de kipperknobbel zodat je daarmee tegen de stomp aan kan drukken. Het huisje wil soms een beetje vast zitten omdat hier ook een lager in zit. Dus heb geduld als je het huisje er af wil halen.
Vergeet ook niet na het terug monteren de aftakas stomp er even uit te halen en daarin de o-ring te vervangen.
Mijn broer heeft al eens onderweg gestaan met een afgelopen riem door een kapotgelopen spanrollager .
Koelvloeistof vervuild in de loop van de jaren en er zitten conserveringsmiddelen in die minder worden. Daarom is het raadzaam om de koelvloeistof wel een keer te vervangen.
En inderdaad als je de multiriem vervangt, kijk dan alle rollen en lagers goed na.
Weet jij het?
Ook het buitenste luchtfilterelement zou ik uitkloppen en nakijken op gaatjes. Eventueel vervangen (officieel al na 600 uur). Was deze erg vuil of had gaatjes in het element, dan ook even het binnenste element nakijken (officieel om de 1200 uur vervangen). Let even op dat je beide, maar vooral de binnenste, goed laat aansluiten op de achterwand van de behuizing zodat er geen ongefilterde lucht langs kan.
Dynamo blaas ik persoonlijk nog wel eens even uit met compressor, gewoon door het huis heen blazen, komt het losse stof eruit.
Bij het doorsmeren van de fusees/kantelpen van vooras is het misschien raadzaam de voorwielen van de grond te takelen met een krik onder de gewichtendrager/voorasdrager. Zo kan het vet beter op de plekken komen die normaalgesproken onder druk staan.