New Holland 6640 - groot onderhoud en problemen

hoi mede tf ers.

ik heb een aantal vragen:
ik ben met een grote onderhoudsbeurt bezig met eerst me eigen 6640 en daarna de 6640 van me vader nu zit ik met een paar dingen.

de bedoeling is(aantal dingen ben ik al zover mee):
- nieuwe olie op motor, achterbrug, vooras en eindaandrijving
- nieuwe filters
- kleppen stellen
- transmissie calibreren

dit is zoiezo de bedoeling heeft iemand nog dingen wat ook verstandig is om te vervangen/controleren of wat ook bij een grote onderhoudsbeurt hoort?

en ik heb een aantal mankementen aan de trekker:
- keering? of pakking bij de aftakasstomp lekt. iemand een idee hoe dit zit voordat ik alles lostrek of iemand die dit zelfde probleem heeft gehad die mij daarmee kan helpen?

- dieseltank in de neus van de trekker is lek deze is aangepast voor de pto die er onder door loopt voor de fronthef nu is deze een jaar geleden (toen nog via de dealer naar zuidberg geweest en hebben ze hem gemaakt alleen lekte die daarna nog net zo hard als daarvoor en wegens tijdgebrek niet meer mee bezig geweest) heeft iemand hier ervaring mee om zelf te repareren of hoe wordt dit normaal gedaan?

ik zal er wat fotos bij doen van de tank en aftakastomp.

tractorfan.nl/picture/893620/…
tractorfan.nl/picture/893621/
tractorfan.nl/picture/893622/

hebben jullie ideeen of advies dan hoor ik het graag.

groeten jorn
jorn wijthmen

Reacties

Fast Eddy
Heb je een kunststof tank? Lekt hij langs de las?
jorn wijthmen
@Fast Eddy yep zie foto 😄
county854t
Eerst even bij de dealer vragen naar een casette keerring. Die zijn wel iets duurder maar ook stukken beter. Transmissie calibreren is altijd goed, misschien een werkje voor de dealer. Succes
sander
Ik heb mijn brandstof tank ook eens lek gehad ook kunstof. Heb deze toen laten lassen bij een auto schade herstel bedrijf. en tot nu toe nog steed dicht. zorg dat je t wel allemaal even schoon afleverd. Daar zijn zulke mannen vaak wel gevoelig voor 😛
Fast Eddy
Ik denk dat je naar een bedrijf moet gaan die plastic kan lassen. Of goed schoonmaken en oliebestendige kit gebruiken.
EA_MF
@newholland6640 kan je wel vertellen hoe je de bak moet calibreren volgensmij
jorn wijthmen
@county854t oke zal eens kijken dat calibreren valt mee heb het al eens gedaan
newholland6640
@EA_MF

Hm, ik weet t wel, maar kan t niet helder uitleggen! 😞 😃
EA_MF
@newholland6640 bekend probleem 😃
nhmonteur
Wat ik ook altijd zal doen bij groot onderhoud is het vervangen van de multiriem. ook omdat je een front pto hebt is dit best wel een klus, en dus kan dat beter nu dan dat je druk in het seizoen bent. Ook zal ik je aanraden om de remolie te verversen. Dit doe je door nieuwe olie in het potje te gooien e je remmen doorpompen doordat je de ontluchtingsnippels losdraait. En weet niet hoe lang je koelvloeistof erin zit anders zal ik die ook vervangen.

Wat betreft de lekkage van de pto, is dit wel een klusje waarbij je goed moet opletten. Het is namelijk zo als je de 4 bouten losdraait van het huis en je trekt de stomp eruit, dan vallen de tandwielen en lagers onderin je bak.
Dus je moet de 4 bouten loshalen van het pto huis. en dan moet je de aftakasstomp tegen de trekker gedrukt houden en dan voorzicht het huis eraf zien te krijgen.
In dit huis zit een keerring die je moet vervangen en een pakking die erachter licht.

Het calibreren zal ik door de dealer laten doen. deze weten precies hoe je het best de bak kan afstellen, en kunnen net iets fijner afstellen dan jou zelf.
armpie
@nhmonteur het calibreren van de bak stelt niks voor. Het staat zelfs in de gebruikershandleiding beschreven. Gewoon de aanwijzingen volgen, dan kan er helemaal niets misgaan. Ik heb het zelf bij onze 6640 ook een paar keer gedaan. Ik zie niet in waarom de dealer het beter kan doen.
jorn wijthmen
@nhmonteur oke dus opzich kun je het huis er dus zo aftrekken als je de aftakasstomp tegen houd dus? en daarna kun je hem zo loslaten en blijft ie wel zitten?
Sanderrr
Heeft de 6640 ook een arico? Zo ja, is het ook wel eens fijn om daar naar te (laten) kijken
nhmonteur
@armpie dat klopt, alleen wil je hem fijn afstellen dan kan alleen de dealer dit. hier heb je namelijk een speciale schakelaar nodig waarmee je in de computer kan. Maar je kan het inderdaad zelf.

@jorn wijthmen Ja als het huis eraf is kan je de stomp los laten. Maar houd hem echt goed tegen als je het huisje eraf haalt, want hij kan zo'n 2 cm naar voren zonder dat er iets valt. Meestal zet ik een groot bandijzer of stuk ijzer achter de kipperknobbel zodat je daarmee tegen de stomp aan kan drukken. Het huisje wil soms een beetje vast zitten omdat hier ook een lager in zit. Dus heb geduld als je het huisje er af wil halen.
Vergeet ook niet na het terug monteren de aftakas stomp er even uit te halen en daarin de o-ring te vervangen.
jorn wijthmen
@Sanderrr nee helaas het is altijd nog peentjes zweten
jorn wijthmen
@nhmonteur oke zal het morgen even proberen dank voor het advies. trouwens nog een vraag vorig jaar hadden we achter de andere 6640 de kuilverdeler zitten en toen is me 2 keer gebeurd dat de aftakasstomp er uit viel waarschijnlijk had dit ook te maken met de giertankslang die om de aftakas heen zit als bescherming. waarschijnlijk kwam die klem ofzo en trok ie hem eruit enig idee wat het probleem zou kunnen zijn. kon hem trouwens er zo weer indrukken
nhmonteur
@jorn wijthmen Kijk eens naar de veer die de aftakasstomp vast houd eens na. Als deze erg is ingelopen dan moet je hier een nieuwe doen. Want gaat een aftakas een keer zwaar dan heb je inderdaad kans dat de stomp eruit getrokken word.
jorn wijthmen
@nhmonteur zoiets dacht ik al want die kon je er wel erg gemakkelijk weer in drukken
jorn wijthmen
@nhmonteur je zei ook de remolie en koelvloeistof vervangen. is dit aan te raden en waarom? in het onderhoudsboek stond nog iets met verstuivers is hier nog wat mee te doen of mooi zo laten?
GD tuning Garyp
@jorn wijthmen remolie komt vocht in, koelvloeistof raakt vervuild
basia
Mocht je de multiriem vernieuwen ; controleer goed de spanrol en evenueel geleiderol lagers .
Mijn broer heeft al eens onderweg gestaan met een afgelopen riem door een kapotgelopen spanrollager .
jd4050
Stuurkogels en fussee's ook controleren.
ronald73
De dynamo is ook zoiets wat je er nog bij kan pakken.
nhmonteur
@jorn wijthmen remolie neemt vocht op waardoor de kwaliteit achteruit gaat, en bij extreem remmen kan de olie gaan koken. Let er wel op dat je er MINERALE remolie in doet, GEEN DOT3/4

Koelvloeistof vervuild in de loop van de jaren en er zitten conserveringsmiddelen in die minder worden. Daarom is het raadzaam om de koelvloeistof wel een keer te vervangen.

En inderdaad als je de multiriem vervangt, kijk dan alle rollen en lagers goed na.
newholland6640
@ronald73 is dat nodig?
ronald73
@newholland6640

Weet jij het?
jammermaarhelaas
Ik raad aan om ook even te kijken of het dieseloliefilter aan vervanging toe is (te vervangen om de 600 uur) en de bezinkselkolf te controleren/af te laten lopen.

Ook het buitenste luchtfilterelement zou ik uitkloppen en nakijken op gaatjes. Eventueel vervangen (officieel al na 600 uur). Was deze erg vuil of had gaatjes in het element, dan ook even het binnenste element nakijken (officieel om de 1200 uur vervangen). Let even op dat je beide, maar vooral de binnenste, goed laat aansluiten op de achterwand van de behuizing zodat er geen ongefilterde lucht langs kan.

Dynamo blaas ik persoonlijk nog wel eens even uit met compressor, gewoon door het huis heen blazen, komt het losse stof eruit.

Bij het doorsmeren van de fusees/kantelpen van vooras is het misschien raadzaam de voorwielen van de grond te takelen met een krik onder de gewichtendrager/voorasdrager. Zo kan het vet beter op de plekken komen die normaalgesproken onder druk staan.
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas dieseloliefilter is vernieuwd bezinkselkolf schoongemaakt en nieuwe rubbers erom gedaan. Luchtfilters heb ik net vervangen en ook de interieurfilters zijn nieuw. De dynamo kan ik nog wel even uitblazen en dat doorsmeren is ook wel een goeie om dan de vooras op te krikken
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!