Verlichting aansluiten

ik heb op onze balenwagen drie ronden achterlichten aan elke kant gemaakt alleen het licht brand goed en de knipperlichten zwak ik heb ze met elkaar doorgelusd van lamp naar lamp en vanaf de laatste lamp naar een stekkerdoos en een 7 polige kabel naar voren heb de kabels gecontroleerd maar die zitten allemaal goed maar hoe kan het dan dat ze zo zwak branden terwijl het stadslicht wel goed is.

Groetjes Guus
Tractorfan-Guus

Reacties

Fendttrisixfan
ledlicht of nog gloeilampen?
Fendttrisixfan
zou wel eens probleem met massa kunnen zijn...
jammermaarhelaas
Ik neem aan dat je de knipperlichten per kant wel gewoon parallel hebt aangesloten? En dat je de kabeleinden voldoende hebt gestript van ommanteling, zodat je goed contact maakt.

En je hebt de massa niet alleen op het frame, maar ook met een eigen kabel terug gebracht naar de wagenstekker?

Wat gebeurt er als je aan 1 kant om te proberen 2 van de 3 knipperlichtlampjes uitdraait? Brandt het overgebleven ene lampje dan wel sterk genoeg? En als je er in plaats van 2 maar 1 uitdraait?
Fendt926Driver
heb je de wagen wel achter de trekker en dus de massa geregeld via de trekhaak?
je voert met 6 draden stroom aan en met 1 draadje massa terug. misschien zit daar het probleem
steyrTom
Hoeveel watt lamp heb je er in gedaan?
Tractorfan-Guus
nou ik heb nu een nieuwere trekker voor de wagen staan daar doet hij het beter bij maar het zijn nog gloeilampen maar waar de kabelschoentjes bij elkaar zitten doe ik tape omheen zodat ze niet aan elkaar komen ga nog eens proberen en heb bij het gewoon licht (doet het goed) 12v 10 watt en knipper en rem licht 12v 21 watt
Kees2030
24volt lampjes op een 12 volt installatie?
Zwakke massa?
Tractorfan-Guus
het zijn wel 12v lampjes vanmiddag nieuw gehaald maar zal nog een kijken naar de massa de moet mag niet aan het ijzer van de kar komen maar gewoon via de stekker naar de tractor
jammermaarhelaas
@Tractorfan-Guus

Er zijn ook kabelschoentjes met ommanteling om het "stopkontaktdeel". Wanneer je de kabel daar op juiste wijze in klemt (zonder uitstekende vezeltjes) kan er bijna niks meer kortsluiten door direkt contact.

Zie linksonder in assortimentsdoos, en 2e van links onder.
iddparts.nl/resizemax.asp/…
Tractorfan-Guus
heb wel geisoleerde kabelschoentjes maar als er slechte massa is mag er dan een kabeltje van de lampen naar het ijzer van de kar lopen of niet
Tractorfan-Guus
maar zou het ook kunnen dat ik ze teveel heb doorgelust
albert-fendt
@Tractorfan-Guus de massa/mag gewoon op het frame van je wagen aangesloten worden, de min van de lampen ook aansluiten op je minkabel naar voren is aan te raden. Allebei is geen probleem, daar word het aleen maar beter van
Tom VB
Denk erom dat je met 3x21W behoorlijk stroom vraagt. Dit moet allemaal door de kabel en stekker vanaf de trekker. Op een gegeven moment is het gewoon op. Dikke draden gebruiken helpt. LED lampjes erin helpt ook want deze verbruiken nu eenmaal minder.
Tractorfan-Guus
daar was ik ook al bang voor Tom VB maar probeer het evengoed
jo845xl
Standaard kabel mag van 3 lampjes 21W niks weten = is 5,25 A .
Voor deze ampères zou in principe een kabel van 0,75° al genoeg zijn .
CHALLENGERfan
Lampjes niet toevallig in serie staan?
Tractorfan-Guus
Bedankt voor alle reacties !! Het is op gelost waar je de kabelschoentjes in elkaar steekt was nog een klein beeje kabel te zien die kwam aan de massa dat is dus kortsluiting heb nu overal tape omheen gedaan doen het nu een stuk beter !
Loeideutz
@jammermaarhelaas Het vreemde met aanhangerverlichting is dat je heel erg veel moeite moet doen om ze in serie aan te sluiten. Je schroeft je lamp met een metalen boutje aan je metalen wagen die je via de metalen trekhaak aan je metalen tractor hangt. Doe je ook nog via de kabel de massa aan sluiten, dan ben je er zeker van dat de boel parallel is aangesloten. @CHALLENGERfan Ik denk dat er een probleem zit in de dikte van de kabel, en dan niet alleen op de wagen, maar ook op de tractor. Zoals al eerder gezegd is 3*21 watt best veel per kant. Op de tractor moet dan ook daar de kabel dik genoeg zijn. De meeste fabrikanten gaan er niet vanuit dat er meer dan 2 aanhangwagens, is dus 2 lichtunits, achter een tractor worden gehangen. Bij de stekkers heb je altijd wel iets van verlies.
jammermaarhelaas
Quote @Loeideutz:
@jammermaarhelaas Het vreemde met aanhangerverlichting is dat je heel erg veel moeite moet doen om ze in serie aan te sluiten

Dat is waar, maar omdat ik de praktische situatie niet ken heb ik het toch maar voor de zekerheid nagevraagd.
CHALLENGERfan
@Tractorfan-Guus Daarom is het altijd verstandig even de boel door te meten van te voren, dan weet je zeker dat je geen kortsluiting hebt 😉 Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf ook iets te vaak eerst probeer en dan eventueel pas meet 😄
Kees2030
Die normale kabelschoentjes is drama. Liever de ongeisoleerde gebruiken en daarna er een krimpkousje omheen. Die ongeisoleerde krullen helemaal om en in de draad waardoor je een betere verbinding krijgt en vooral veel vaster.
Valtra-Fordpower
@Kees2030 De Normale gaan ook wel, maar alleen die van Amp, en niet van kramp.... Alleen wel met goed gereedschap krimpen is er niets aan de hand.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!