Getrokken kraan

getrokken kraan ombouwen, Ik wil graag een getrokken kraan ombouwen zodat hij zelfstandig kan werken. Ik heb al geprobeerd dit te doen met een stationairmotor maar die viel stil.Ik denk te weinig capaciteit. Nu wil ik dat doen dmv een elektromotor. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen?
De kraan blijft nl altijd op dezelfde plek staan.
akker626

Reacties

roni
moet je wel een sterke elektro motor hebben en hoe wil je de toeren hiervan regelen er zal dan een frequentie regelaar tussen moeten komen
robbertk
@roni waarom zou je de toeren willen regelen? Het drijft een hydrauliekpomp aan dat kan op een vast toerental. Ik denk alleen dat het nog best een dure aangelegenheid is
-sterke electromotor
-vertraginskast
-tandwielen of geschikte spline as.
marc102
@robbertk koop dan gewoon een gebruikte hydro unit met tank/motor/pomp/filter/overdruk,...
Kost misschien iets meer maar dan past ook alles bij elkaar(pomp en motor zijn op elkaar afgestemd)
jan-broekate
Als je een electo moter er achter doet moet je er wel aan denken dat die 540 toeren maakt net als de aftakas van de trekker . Of je moet de vertraging tussen de aftakas en hydropomp weghalen dan moet het met een stationeermotor ook zat kunnen je ziet het wel meer . Op marktplaats stond er laatst ook wel een te koop met eigen moter
jasper01
Gewoon electromotor met poelie en vsnaar op de aftakas stomp bouwen wel kijken naar de verloop ivm toeren
jasper01
Hempflax had zoiets ook draaien in de fabriek
Fendt926Driver
als je een hydro unit van een pers container kunt krijgen/kopen heb je alles in een.
anders een electro motor van een vijzel met vertraging die zijn sterker en de 1450 toeren van de meeste snelle electro motoren heb je niet nodig. wij draaien meestal maar 400 toeren op de aftakas met gewoon kraan werk. en natuurlijk toert het wel eens iets terug op de trekker maar ja dan maar iets kleinere bakken vol
Fendt926Driver
deze heeft origineel een lister opbouw motor. was van het leger is nu mooi geel

newholland6640
@Fendt926Driver

Heeft jouw pomp dan genoeg capaciteit met zo weinig toeren?
jan-broekate
Wij moeten de treker echt op 540 toeren laten draaien anders kun je meerdere dingen niet te gelijk doen met de kraan . Pomp en regelaars zijn allemaal nagekeken en werkten na behoren
+1
Fendt926Driver
Quote @newholland6640:
Heeft jouw pomp dan genoeg capaciteit met zo weinig toeren?
is niet mijn kraan maar van mijn kameraad en die draait ook zelden op 540. pomp heeft over maar hoe goed kun je kranen dat je alle functies tegelijk nodig bent.
kraan heeft kruishendels en veel externe hydrauliek maar nog met 400 toeren mooi te bedienen.




jo845xl
Als je er op een fatsoenlijke manier mee wil werken kun je een elektromotor wel vergeten .
Ofwel moet de overbrenging zo groot zijn ( of een kleine pomp ) dat het niet leuk meer is om mee te werken ( snelheid ) ofwel een elektromotor van ruim voldoende pk's ( 30 ? )
maar dan heb je heel wat stroom nodig .
boereke
Grappig; tepelvoeringen als handgrepen! Ik denk trouwens ook dat je met een elektromotor niet ver gaat geraken. hydroliek is erg sterk, maar heeft ook de benodigde pk's aan de pomp nodig als je er tenminste vlot mee wil werken.
walker1
In havens draaien ook grote containerkranen elektrisch, dus het moet zeker kunnen. Ik ben geen elektromonteur, maar je zal in ieder geval een elektromotor moeten hebben die voldoende vermogen levert, maar goed, voor die getrokken kraantjes zie ik meestal een oud trekkertje staan van 50, 60 pk en dat is dan al ruim voldoende. In ieder geval zal je krachtstroom nodig hebben.
Verder zijn er voor b.v. inpandig werk ook elektrische kranen, Boels verhuurt elektrische 1 tons minikraantjes, die hebben 10 pk nodig.
boels.nl/huren/boren-breken/…
GerbertXL
En een draaidoorvoer voor je elektriciteit, dat gaat niet meevallen.
Mocht je naar een project op zoek zijn dan heb ik nog wel een argenterio mobiele kraan staan zonder motor.
jo845xl
@walker1 Je kunt inderdaad alles elektrisch maken maar als je ziet bij boels voor een 1 tons kraan met een bakje zo groot als een kruiwagen dat deze al 10 pk nodig heeft zal ik er al met die 30 PK niet ver naast zitten.
10 PK is 16 A dus tel maar uit voor 30 PK.
Ik heb voor mijn landbouwkraantje is een D436 staan gehad maar veel lager moet dat toch niet zijn in pk's .
walker1
@jo845xl Stroom is in ieder geval goedkoper dan diesel, maar ik vraag me wel af of een normale krachtstroomaansluiting die de meeste boeren wel hebben voldoende power kan leveren om een kraan aan te drijven. Als je er een zwaardere aansluiting voor moet laten aanleggen wordt het wel een duur grapje denk ik.
Albert Peters
een duizend kilo kraantje kubota heeft 7,5 pk heb ik vorige week gezien. Een atlas 512 op bouwkraan heeft volgen fabrieksopgave 25 pk nodig.getrokken en opbouwkranen zijn wel vaker electrisch aangedreven
jasper01
@walker1 gewone e. Motor moet dat aan kunnen via de bestaande aftakasstomp wel via tandwiel of ketting
jasper01
Als je ziet wat die vaak aandrijven
jo845xl
@walker1 Dat bedoel ik dus , ofwel boet je in in snelheid ofwel ga je een dikke stroomkabel moeten leggen en inderdaad waar ligt er zoveel ampères ?
newholland6640
@Fendt926Driver

Is dat ook een dalla bona? Lijkt wel aardig wat op de onze.

Ik moet toch wel zn 550 a 600 toeren maken wil alles niet tergend langzaam gaan. En ja, dan bedien ik drie cilinders tegelijk.
old man jose
Ook alweer vakantie zeker tjongejongjonge wat een s..t zooi.
mbvaltra
30 pk is ongevee 22kw. Een elektromotor van 22 kw heeft bij volle belasting 40 ampere nodig.

Dus dat wordt al snel een krachtgroep van 63 ampere
Valtra-Fordpower
Een 22kW draaistroommotor heeft op vollast 40A nodig om op 1400 toeren te komen. Zet er een vertraging tussen van bijv. 1:2 en secundair heb je het koppel / vermogen van 44kW.
robbertk
@mbvaltra @Valtra-Fordpower
Met 1400 toeren en reductie 1:2,5 zit je op 560 toeren. Dan vraag ik me af aangezien je die reductie hebt gaat die dan nog die volle 40ampere vragen?
Valtra-Fordpower
@robbertk uuuh Goede. hij zal geen 40A meer trekken, maar als er bijv. maar 10kW gevraagd wordt aan de as stomp is het volgens mij goed mogelijk dat ie ook ongeveer de helft aan stroom trekt, maar tijdens de opstart is de stroom altijd ongeveer Inx5 ofwel 40x5 is 200A in een halve seconde.
mbvaltra
@Valtra-Fordpower

Er komt inderdaad nog een vertragingskast tussen. Dat is alleen maar voordelig.
Stel we hebben op de aftakas 22kw nodig, dan zou de motor, 1400 toeren, moeten vertragen met ongeveer 2. Dus zou de motor 11kw kunnen. (koppel/kracht wordt groter wanneer uitgaande as vertraagd wordt)

Een 11kw motor kun je niet rechtstreeks inschakelen. Er zal een softstart of frequentieregelaar tussen moeten. Heb je ook geen last van hoge inschakelstroom.
Valtra-Fordpower
@mbvaltra Bij een softstarter halveer je de startstroom, loopt er nog steeds een dikke 80A voor een seconde, is nog steeds best veel. Als je het goed wil doen moet je hem onbelast aanlopen laten icm een softstarter. Of gewoon en frequentie regeling.
akker626
als ik zo alles lees is het denk ik slimmer om een oud trekkertje ervoor te zetten,krachtstroom ligt er wel maar hoeveeel, ik heb geen flauw idee.De pomp op MP levert maar 7 liter pm en heb min 23 liter nodig.
robbertk
Lijkt mij wel de makkelijkste manier. En een oltimer met meer dan genoeg motorvermogen heb je toch al wel rond de 1000 euro. Is qua aanschaf nog goedkoper ook dan het hele electrische gebeuren aanschaffen.

Ik vind dit persoonlijk wel een leuke, ziet er niet uit maar de motor zal altijd door pruttelen

Traktor belarus 58 PK Diesel
€ 1.100,00
link.marktplaats.nl/m967672695/
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!