Hoe schakel ik met een hi/low bak?

Wij hebben thuis een John Deere 1040 met Hi/Low bak, en ik rij altijd weg in Hi (behalve op het land) ook met zware belading, is dit niet slecht voor de tractor of kan ik beter in de low wegrijden en dan opschakelen naar Hi.
svenneke

Reacties

walker1
Bedoel je een powershift of een bak met 2 x 4 versnellingen? Voor op de weg kan je dan wel in de 1H (5 dus) wegrijden. Op de weg tussen de groepen schakelen is ook niet alles.
+1
jammermaarhelaas
Wanneer de Hi/Lo nog goed functioneerd dan maakt het voor de trekker niet uit of je in Hi wegrijd of in Lo en dan later overschakeld naar Hi. Het enigste is dat je in de 1 Hoog Lo makkelijker weg komt dan in de 1 Hoog Hi, dus dan geeft wegrijden in Lo weer minder slijtage van de koppelingsplaat en de motor trekt het makkelijker.

Mooi werkt trouwens, een Hi/Lo op een tractor van 50 pk uit de jaren 80!
valmet 605
In de lo wegrijden gaat vaak fijner. Bij een mf uit de 100 serie gaat het zelfs eigenlijk niet om in de hi te schakelen. (Vrijloop in de bak in het lo gedeelte)
+2
fendt-vario
Ach gewoon wat roppen! Kapot gaat het allemaal een keer...
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas:
Quote @jammermaarhelaas:
in Lo weer minder slijtage van de koppelingsplaat

Hierbij is het maar de vraag wat erger is, door de hond of door de kat gebeten te worden. Immers, wegrijden in "low" en dan naar "High" overschakelen gaat ook gepaard met, hoe miniem dan ook, slijtage aan de lamellenkoppelingspakketten (2X) van de Hi-Lo.

@Svenneke: Wegrijden onder last doe je 'gewoon' in een zo hoog mogelijke versnelling (moet je aanvoelen/aanleren) vervolgens naar wens opschakelen, al of niet met gebruik van de Hi-Lo-tussenstanden. Een koppeling (rijkoppeling maar ook de Hilo-lamellenkoppelingen) wordt vele tienduizenden, nee, honderduizenden keren gebruikt bij wegrijden/ schakelen en is niet 'zomaar' opgesleten.
hilbertvdberg
@valmet 605 dat hebben ursus/zetor ook. In de lo alles overschakelen en als laatst in de hi. Rijd het fijnst
John Deere 8345r
@valmet 605 @hilbertvdberg jullie bedoelen dan alles in de S over schakelen en dan in de 3 of 4 naar H ?
Maar hoe doe je dat dan met terug? dan in S zetten en dan terug?
hilbertvdberg
@John Deere 8345r ja klopt. Maar een taaie ursus red alles wel in z'n hoogste versnelling:-)
hilbertvdberg
@John Deere 8345r begin eigenlijk altijd in z'n 3, dan door naar de 4, en dan gooi hem in de hi
svenneke
Dank jullie voor de reacties!
+1
Kees2030
Ik reed meestal in onze 2040S weg in zijn hoge groep, tweede versnelling Lo. Zo op schakelen en
in de vierde versnelling pas naar de Hi. Dat vond ik prettig rijden.
Maar eigenlijk maakt het allemaal
niet zoveel uit.
valmet 605
@John Deere 8345r de mf 100serie was niet helemaal gesyngroniseerd. In de s/op konden we tandwielen ten opzichte van elkaar zich makkelijk vinden. Ik de h/hi ging dit niet zo makkelijk.
jd user
vroeger bij het inkuilen speelde ik met de Hi-LO van mn 2140.Als de opraapwagen vol was,en het land iet wat drassig ,dan schakelde ik ook met de Hi-LO.Eigenlijk hetzelfde als bij de vrachtwagens met splitter.Alleen moet je er een beetje gevoel bij hebben.Want anders helpt het niet.En dan lekker alle versnellingen gebruiken met een mooie zwarte rookpluim (want 2140 met turbo kan een lekkere zwarte rookwalm afgeven).Tenminste de mijne.
koenclaas
Lo schakelt vaak wel beter bij die oude jd's tenminste was wel bij de 3120 van me oude stage zo.
mdoornekamp
@koenclaas klopt hoor, in lo schakelt gewoon makkelijker over. Was zelf bij onze 3140 nog zo. En 3030.
roy jd3130
@mdoornekamp dat ga dan ook maar eens proberen met me 3030 .ik vindt het schakelen ook maar een drama
+1
mdoornekamp
@roy jd3130 kwestie van beetje aanvoelen en oefenen. Terug schakelen met tussen gas en dubbel koppelen
koenclaas
@mdoornekamp Vaak kraakt die dan ook met schakelen in hi. Maar die 3120 komt het sowieso precies met toerental en schakelsnelheid. De 920 van hun schakelde mooier maar die heeft ook geen hi lo
mdoornekamp
@koenclaas mijn vader heeft ook nog een 3120. Die schakelt ook niet makkelijk. Maar na 20 jaar oefenen lukt het wel. flink tussen gas/ dubbel klutsen. Dan zet je hem zo overal in.
John Deere 8345r
@hilbertvdberg oké danku!!
John Deere 8345r
@valmet 605 maar de hi low van de mf is dus gewoon de giering pook? (Klinkt trouwens ook wel logisch HI-LOW 😃 )
valmet 605
@John Deere 8345r nee is het multipower handeltje.
valmet 605
@John Deere 8345r deze handel dus.
svenneke
Ik bedoel 2 groepen met ieder 4 versnellingen. Kan ik met zware belading in de hoge groep wegrijden?
CHALLENGERfan
@svenneke De 1040 heeft dus geen Powershift Hi/Lo als ik het goed begrijp? Daar gingen de meeste hier nu vanuit namelijk. Het ligt eraan hoe zwaar de lading is natuurlijk en dan merk je vanzelf of het wel of niet gaat. Als ie het in de hoge groep net aan trekt zou ik het zo houden... Rijdend tussen de hoge en lage groep schakelen zal niet zo soepel gaan, maar dat zou moeten kunnen, maar als het niet hoeft is het beter van niet
svenneke
Het is een bak met hoge en lage giering.
Wimsumar
Beste Svenneke:
Quote @svenneke:
Kan ik met zware belading in de hoge groep wegrijden?

Als het voor de motor te zwaar wordt, dan slaat deze wel af. Normaal gesproken kun je altijd in de hoge groep wegrijden.
jasper01
Kunt eigenlijk altijd in zn hoog rijden alleen als het zwaar gaat of de rijsnelheid is het mischien nodig in zn laag te rijden vaak kun je leeg ook wel in zn 2 hoog wegrijden en op de verharding gelijk doorschakelen naar 4 hoog
John Deere 8345r
@valmet 605 oohw nou snap ik ook waarom ik je niet snapte, wij hebben geen multipower, maar toch bedankt! 😄
valmet 605
@John Deere 8345r jullie hebben een 4 bak met de 3 tussen de achteruit en de 4.... dacht ik tenminste (18 jaar geleden dat ik erop heb gereden)
John Deere 8345r
@valmet 605 nee haha wij hebben een 3 bak 3 vooruit en 1 achter uit 😄
Johndeere85
Maar nu nog een vraag schakel je de hy/lo met koppeling of zonder ... de 1 zegt bij een bepaald type wil het niet de ander zegt wel
valmet6400power
@Johndeere85
Van Hi naar Lo doe ik dat bij onze valmet wel altijd, vind het anders zo erg klappen. Zeker als er een kieper of hanger achter zit!
Johndeere85
@valmet6400power ja gaat hier net zo maar er zijn mensen die beweren dat dat niet kan bij een 1640 van die leeftijd dus beetje appart stukje
@Johndeere85 Het principe van Hi-Lo is wel schakelen zonder koppelen. Maar de meeste hi-lo's zijn meestal wel het meest slijtgevoelig bij versnellingsbakken. Het gaat er vooral over dat het met beleid gebeurt. Je hebt mensen die zwaar geladen vertrekken in lo en als ze dan op touren zijn opschakelen zonder van het gas te gaan. De hi-lo laat toe om dat te doen, maar wordt er zeker niet beter van. Dan krijgen de platen wel heel hard te verduren.
Als je met beleid schakelt zou het in principe zonder koppelen geen probleem mogen zijn, daar is de trekker immers voor gemaakt. Maar kwaad kan het zeker ook niet (tenminste als je je tractor kent zodat je kan anticiperen met de snelheid van het schakelen indien dit elektrisch zou verlopen)... 😉
valmet6400power
@tractorquintentje

Onze Case uit 1985 heeft Hydrashift, die schakelen we ook nooit onder volle belasting op en af en hij schakelt nu nog als een zonnetje..Het is net wat je zegt, de versnellingsbak laat dat wel toe maar hij slijt er wel meer van, denk ik.
Johndeere85
@tractorquintentje ja ik mertke met mijne dat hij ontiegelijk bokt met hy/lo opschakelen zonder koppeling met de koppeling voelt het een stuk fijner aan (y)
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!