Spuiten hoe?
hallo tfersik ben al een paar keer bezig met spuiten geweest maar meestal zonder sucses. of het is te dik en je lrijgt geen goeie straal/nevel of het is wel een mooie straal maar te dun en dan druipt alles. verdun dan met terpentine. wrten jullie hoe het wel moet en hoe het zit met verharder. is hartz-lack ook goed hiervoor? graag een stappenplan
gr jan
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik weet niet wat je precies wil spuiten maar ik hoor steeds vaker dat men onderdelen laat stralen en poedercoaten tegen een acceptabele prijs.Maar je kan natuurlijk niet een complete trekker in de oven zetten
Het beste kun je het vragen bij een verfwinkel/groothandel.Daar lopen mensen die je namelijk advies en korting op de verf geven.loop daar eens binnen.
Voor aflak, of het nu 1 of 2 komponenten is maakt niet zoveel uit, moet je een spuitopening hebben van rond de 1.4 en een druk van max 2,2 bar
Het is echt niet nodig om een dure Devilbiss of Sata spuit te kopen, een spuit van rond de 100 euro werkt ook voor "hobby "gebruik kijk een op de de website,s van nonpaint.com of nonpaintstore.nl
Het belangrijkste is natuurlijk degene die de spuit gebruikt!
Als je nog verder wilt en b.v. metallic basecoat met blanke lak wilt spuiten kom je toch echt uit bij Devilbiss, Sata etc, en moet je rekenen op rond de 350 euro per spuit.
Wat vaak vergeten wordt is de voorbewerking:grondlaag goed strakmaken, (epoxy)primerlaag aanbrengen, dan eventueel nog plamuren, NOOIT plamuur op blank staal/ijzer, dan eventueel nog een filler en schuren met korrel 320/360, goed ontvetten met een siliconeverwijderaar en dan aflakken in 2 of 3 lagen, tussen de lagen 10 tot 15 minuten laten uitdampen.
Spuit tussen de 15 en 20 cm van je werkstuk houden
Het is van groot belang om altijd met een schone spuit te werken, dus na het spuiten meteen even de spuit naspoelen met een borrelglaasje wasbenzine, en daarna nogmaals met een borrelglaasje wasbenzine, het moet er dan visueel schoon uitstromen wanneer je het pistool indrukt zonder luchtslang eraan.
Verdun de verf met het passende middel (staat op de verpakking van de verf).
Afstellen van de spuit doe ik door reduceerventiel van compressor op 2 bar te zetten (druk aflezen tijdens het spuiten, niet tijdens dat het pistool dicht staat!) daarna de luchtschroef eerst dicht draaien, en dan 1 slag open draaien, kijken of er genoeg verf uit het pistool komt. Nu de luchtschroef zo ver open of dicht draaien tot je voldoende verf krijgt. Kan de luchtdruk dan nog verder omlaag naar de 1,8 of 1,6 bar dan is dat mooi meegenomen omdat je dan minder nevel hebt.
Meestal spuiten in meerdere lagen, volgende laag nadat de vorige voldoende droog is (het verkleurd dan naar matter/doffer).
Succes.
vraag bij de verf om een technisch specificatieblad !!
Je kan dit ook met een roerhoutje doen ( veel minder nauwkeurig) doop hem in de verf, en hou hem hoven de pot, tel het aantal seconde dat de verf constant erafloopt tot het gaat druppelen
dat moet voor een 1.4 spuit met rond 2 bar zo tussen de 14 en 18 seconde zijn