Spuiten hoe?

hallo tfers
ik ben al een paar keer bezig met spuiten geweest maar meestal zonder sucses. of het is te dik en je lrijgt geen goeie straal/nevel of het is wel een mooie straal maar te dun en dan druipt alles. verdun dan met terpentine. wrten jullie hoe het wel moet en hoe het zit met verharder. is hartz-lack ook goed hiervoor? graag een stappenplan
gr jan
jannie2001

Reacties

rickrenault
Ik doe altijd gewoon verf mengen met was benzine op gevoel en dan compressor op 2 .5 bar ongeveer lukt meestal wel aardig
Fendt926Driver
Quote @rickrenault:
compressor op 2 .5 bar
dat niet een beetje weinig of ligt dat aan de nozzle van de spuit. doe zelf 3 a 3.5 bar
rickrenault
@Fendt926Driver ik vind het dan meestal wel mooi gaan maar ik verdraai hem ook weleens gewoon wat dan op het moment het beste wil ik meet eigenlinks nooit de verhoudingen uit gewoon op gevoel
Fendt926Driver
Quote @rickrenault:
ik meet eigenlinks nooit de verhoudingen uit gewoon op gevoel
doe ik ook wel maar heb wel eens dat een van de 2 lucht nozzles niet de verfstraal mooi plat maakt.
rickrenault
@Fendt926Driver klopt daar heb ik ook wel eens last van dan verdraai ik hem altijd meesral wat hoger
marc102
stappenplan kunnen we je wel geven maar daar het je niks aan, kan wel zeggen voeg zoveel ml verdunner toe bij zoveel verf maar uiteindelijk is het allemaal een beetje fingerspitzegefuul haha

Ik weet niet wat je precies wil spuiten maar ik hoor steeds vaker dat men onderdelen laat stralen en poedercoaten tegen een acceptabele prijs.Maar je kan natuurlijk niet een complete trekker in de oven zetten 😄
marc102
...
rob795
kijk ook eens op you tube hoe je een verfspuit afstelt
jd user
Maar de autospuiter weegt en meet alles wel precies af.Hoe en wat ,das hun geheim.

Het beste kun je het vragen bij een verfwinkel/groothandel.Daar lopen mensen die je namelijk advies en korting op de verf geven.loop daar eens binnen.
Onderdelen en trekker spuit ik vaak met ongeveer 3-3.5 bar, ik gebruik thinner van kramp als verdunner. Voor het spuiten zorg ik dat de verf op kamertemperatuur is, ik verdun vaak op gevoel totdat ik na 5 of 6 tellen verf van het stokje zie druppen. Plaatwerk spuit ik af met 7 bar, maar dan heb je erg veel nevel.
Balky
Het belangrijkste is wat voor een spuit gebruik je ?
Voor aflak, of het nu 1 of 2 komponenten is maakt niet zoveel uit, moet je een spuitopening hebben van rond de 1.4 en een druk van max 2,2 bar
Het is echt niet nodig om een dure Devilbiss of Sata spuit te kopen, een spuit van rond de 100 euro werkt ook voor "hobby "gebruik kijk een op de de website,s van nonpaint.com of nonpaintstore.nl
goeiedag eem
@Balky een spuit van €100?? wij spuiten hier met een spuit van zo`n luchtset van ferm, en ding spuit super, de nozzelopening die erin zit bepaald volgens de spuiter bij ons op het werk de kwaliteit, we hebben een duurdere spuit van rond de €100 liggen en daar spuiten we de primer mee, maar de aflak met de goedkoopste spuit die we hebben, die geeft het mooiste resultaat
goeiedag eem
@jannie2001 we verdunnen altijd met wasbenzine, of het moet een thinner houdende verf zijn dan verdunnen we met thinner maar nooit met terpentine. maar hoe je verf mengen moet is een gevoelskwestie, soms is een klein scheutje wasbenzine al teveel en wordt het te dun, maar voor dat je begint met spuiten, eerst goed schuren/met de staalborstel erover, dan ontvetten/schoonmaken. en altijd eerst een primer eronder spuiten en dan de verf, zo doen wij het en gaat "altijd" goed
Balky
Dat van die nozzle opening klopt !! dat is wat ik aangaf rond de 1.4 voor aflak en rond de 2.0 voor primer en 2.5 voor filler / polyplamuur, belangrijk is ook de "luchtkap" wij spuiten tegenwoordig alles met 2k Nexa autocolor of Delfleet van PPG en dan zie je toch echt het verschil van een hobbyspuit van Ferm van 25 euro of een budgetspuit van b.v. Eminent van 100 euro,
Het belangrijkste is natuurlijk degene die de spuit gebruikt!
Als je nog verder wilt en b.v. metallic basecoat met blanke lak wilt spuiten kom je toch echt uit bij Devilbiss, Sata etc, en moet je rekenen op rond de 350 euro per spuit.
Wat vaak vergeten wordt is de voorbewerking:grondlaag goed strakmaken, (epoxy)primerlaag aanbrengen, dan eventueel nog plamuren, NOOIT plamuur op blank staal/ijzer, dan eventueel nog een filler en schuren met korrel 320/360, goed ontvetten met een siliconeverwijderaar en dan aflakken in 2 of 3 lagen, tussen de lagen 10 tot 15 minuten laten uitdampen.
Spuit tussen de 15 en 20 cm van je werkstuk houden
jammermaarhelaas
Zelf spuit ik op 1,6 a 2 Bar met zowel grondverf als aflak op machines/installaties. Hogere druk is meer nevel en nevel is verlies van verf.
Het is van groot belang om altijd met een schone spuit te werken, dus na het spuiten meteen even de spuit naspoelen met een borrelglaasje wasbenzine, en daarna nogmaals met een borrelglaasje wasbenzine, het moet er dan visueel schoon uitstromen wanneer je het pistool indrukt zonder luchtslang eraan.

Verdun de verf met het passende middel (staat op de verpakking van de verf).

Afstellen van de spuit doe ik door reduceerventiel van compressor op 2 bar te zetten (druk aflezen tijdens het spuiten, niet tijdens dat het pistool dicht staat!) daarna de luchtschroef eerst dicht draaien, en dan 1 slag open draaien, kijken of er genoeg verf uit het pistool komt. Nu de luchtschroef zo ver open of dicht draaien tot je voldoende verf krijgt. Kan de luchtdruk dan nog verder omlaag naar de 1,8 of 1,6 bar dan is dat mooi meegenomen omdat je dan minder nevel hebt.

Meestal spuiten in meerdere lagen, volgende laag nadat de vorige voldoende droog is (het verkleurd dan naar matter/doffer).

Succes.
Balky
Nog even een aanvulling op de "vloeibaarheid"van de verf, dit kun je makkelijk controleren met een zogenaamde Din Cup 4 ( die kosten maar een paar euro) het werkt als volgt: de doopt de dinCup in de verf zodat het bekertje zich vult met verf, je houd het boven het blik en de verf loopt onder uit het gaatje terug in het blik, vanaf het moment dat je hem gevuld uit het blik haalt tot het moment dat de straal niet constant meer is / gaat druppelen geeft de viscositeit aan, meestal is dat tussen de 16 en 20 seconde.de verffabrikant geeft het aantal seconde ALTIJD op
vraag bij de verf om een technisch specificatieblad !!
Je kan dit ook met een roerhoutje doen ( veel minder nauwkeurig) doop hem in de verf, en hou hem hoven de pot, tel het aantal seconde dat de verf constant erafloopt tot het gaat druppelen
dat moet voor een 1.4 spuit met rond 2 bar zo tussen de 14 en 18 seconde zijn
ramrod
Dat zijn nog eens serieuze reacties!????????
a3vandiejen
Mijn broer is spuiter geweest van vrachtwagens en toen hij mijn Landini ging spuiten deed hij hem eerst dun benevelen en gingen we koffie doen. Dit was volgens hem dat alles even de kans krijgt om vol te lopen en een beteren hechting voor het afspuiten.
sietse-korf
Maar als je het ontvet hebt met ammoniak moet je daar na de ammoniak er ook weer af halen??
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!