Wat gaat het kenteken kosten?
Vanaf 2017 bedragen de kosten van kentekenaanvraag en tenaamstelling voor een al vóór 2017 in gebruik genomen voertuig € 18,-. Verder moet er een gele kentekenplaat worden aangeschaft van ongeveer € 12,-. Daarmee komen de kosten van de kentekening op € 30,- per (land)bouwvoertuig.Bij de invoering van de kentekenplicht is er gestuurd op zo laag mogelijke kosten. De mogelijkheid van een digitale tenaamstelling, zonder dat de eigenaar naar een postkantoor moet, wordt voor het eerst ingevoerd. Ook het niet schouwen of keuren van het voertuig door de RDW of een andere instantie en de beperking tot één kentekenplaat maken dat de kosten van kentekening zo laag mogelijk worden gehouden.
Geen GV-kenteken aanvragen
Regelmatig wordt de vraag gesteld of het niet beter is om nu al een GV-kenteken kunt aanvragen, omdat het straks misschien lastiger wordt om een kenteken te krijgen. Dat is zeker niet het geval. De kosten van het kenteken van een voertuig waarvoor nu onnodig een GV- kenteken wordt aangevraagd en waarvoor in 2017 nog een tenaamstelling moet worden uitgevoerd op totaal € 72,83 inclusief twee kentekenplaten. Wachten tot 2017 en dan een kentekenaanvraag doen, kost dan € 30,-, inclusief één kentekenplaat. Door nu niets te doen, bespaar je dus meer dan € 40,- per voertuig en het kenteken aanvragen is eenvoudiger dan nu bij het GV-kenteken.
Geen extra belastingen
Landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid vallen nu buiten de heffing van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Omdat er nu geen kentekenplicht voor deze voertuigen is, worden deze niet gezien als motorrijtuig voor de MRB.
Tegelijkertijd met de invoering van de kentekenplicht wordt de belastingwetgeving zodanig aangepast dat landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines in 2017 niet belastingplichtig worden. Door de kentekenplicht komt er dus geen MRB of BPM voor (land)bouwvoertuigen.
Geen extra verzekeringen
Aan de verplichte WAM-verzekering voor landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines verandert er door het kenteken niets. De (land)bouwvoertuigen moeten nu ook al verplicht verzekerd zijn op basis van de WAM. Wel zal na invoering van de kentekenplicht de verzekering op kenteken plaatsvinden. De verzekeringsgegevens worden dan opgenomen in het WAM-register en er zal een registercontrole worden ingevoerd. Hiermee kan administratief worden gecontroleerd of een (land)bouwvoertuig een verplichte WAM-verzekering heeft.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Er komt dus maar één kentekenplaat op? En moet deze dan voor of achter op de trekker worden gemonteerd?
Wel een soort typeplaatje waar wat gegevens op staan, benieuwd hoe dit dan zou moeten.
Dit omdat de driehoek vaak op de plaats zit waar de kentekenplaat hoort te zitten.
Vind het zelf maar vreems, maar wel mooier als die grote driehoek achterwege kan blijven.
Punt 3.6.4
Dus boer Harms met z'n 845XL moet de velgen gaan wisselen en een luchtreminstallatie gaan opbouwen?
op .weer een melk koetje voor de regering
Maar als ik de reacties hierboven lees kunnen jullie dat ook beter gaan doen want dat geeft meer duidelijkheid al het gediscussieer
Aanhangers met eigen kenteken ook 40
In de toekomst.
Flits bekeuring kan niet hoe wou je dat gaan doen ?
Iedereen wie nu te hard krijgt kan bij staande houding ook een boete krijgen