Cilinder bovenste rand ontkolen bij Super Dexta
In verband met slecht starten en onderdruk heb ik mijn cilinderkop van mijn Super Dexta eraf gehaald. Nu zit er aan de bovenste rand van de cilinder een koolrand. Volgens boek weg te halen met een "daarvoor geschikte schraper". Wat gebruiken jullie daarvoor en hoe voorkom je dat je de cilinder krast. Cilinder ziet er goed uit, zuiger kan ik natuurlijk niet zien. Wil eerst proberen met alleen een koprevisie. Zuigerveren vervangen is natuurlijk ook nooit weg. Bij agriline los te koop. Alleen staat er dan bij dat je ze voor de montage moet "gappen" in een bepaalde maat. Ervaring mee?Nieuwe cilinders is vast ook nooit weg maar is wel veel meer werk en deze zien er nog behoorlijk goed uit.
Groet, govert
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden starten , dexta , ervaring , vervangen en montage geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Mooi glimmend als een spiegeltje, of dof?
P.S.: Heb je voorafgaand aan de kopdemontage compressiemetigen gedaan/laten doen?
Heb een compressiemeting geprobeerd maar mislukte met mijn apparatuur helaas.
Heb nu de kleppen eruit. In ieder geval 2 uitlaatkleppen zijn zeer slecht en de rest is zeer matig, dus dat aanpakken zou de zaak moeten verbeteren, zeker het starten. Die onderdruk kan alleen via de klepstangen of de zuigerveren komen denk ik? Of kan dat ook door slechte kleppen?
Ik ben persoonlijk niet voor het vervangen van zuigerveren alleen maar dat is ieder z'n mening .
kramp.com/shop-be/nl/…
kramp.com/shop-be/nl/…
Heb de kop weggebracht, zal net ongeveer zo duur worden als een nieuwe bij agriline. Denk daar nog over na als ik weet hoeveel het gaat kosten. Hebben jullie wel eens een kop van agriline geplaatst? Lijkt relatief zo goedkoop...........
Dan er weer in en zal die vast starten als een lier..................hoop ik!
aa1car.com/library/ring_end_gap.htm/
Heeft iig te maken met de speling die ze hebben, zodat beide einden niet tegen elkaar komen. Die mate van speling verschilt dan weer boven en onderin de zuiger bij gebruikte cilinders. Maar ook bij nieuwe cilinders moeten ze "gegapped" worden. Specificatie's staan in het werkplaatshandboek.
Heeft een van jullie ook die ervaring?
Op voetje past ook maar 1 veer. Zal wel over nagedacht zijn neem ik aan.
Je draait de krukas zo dat alle zuigers op de zelfde hoogte staan.
Vervolgens giet je de cilinders vol met gasolie.
Als na 24 uur nog (iets) gasolie in de cilinder staat is de compressie nog prima.
Als er na 2 uur geen gasolie meer te zien is dan is het niet oké.
Alles er tussen in is in die staat dat revisie gewenst is.
Natijd wel even de olie verversen
Voorlichting Agriline laat hier dus wel te wensen over.
Wordt vervolgd.
Het valt mij op dat er bij het starten tamelijk veel witte rook (onverbrande diesel?) uit de uitlaat komt, weet niet of dat normaal is. Heb ook nog een laagje diesel op de zuigers gegoten en dat zakte 3 mm per half uur. Eigenlijk zou ik een compressiemeting moeten doen, maar vorige keer lukte me dat niet ik neem aan door ontoereikende apparatuur. Wat zouden jullie in dit geval doen?
Wordt minder en gaat over als de motor een minuut of wat draait, warmer wordt, de diesel makkelijker ontbrand.
Witte rook is onverbrande diesel die niet verbrand doordat de ontbrandingstempratuur net niet gehaald wordt.
Zwarte rook is een overdaad aan diesel die wel de verbrandingstempratuur haalt maar gewoon te veel is.
Cormick d serie heeft ook wel last van witte rook, dat duid dan vaak op slechte werking voorlgoeiinstallatie.
De voorste 2 verstuivers doen het wel.
Sta op het punt om hem te demonteren en te kijken wat er loos is. Volgens het boek kun je de zaken doen terwijl de pomp aan de trekker zit. Maar ik hoop hem zondag mee naar huis te nemen om daar te repareren. Zeggen jullie: niet aan beginnen want krijg je niet meer goed of kan ik dat voorzichtig wel doen?
Toch ook nog de compressiemeting gepoogd te meten. Hulpstukje gemaakt, kreeg ze niet 100% dicht, gemeten met sop. Compressie kwam steeds omhoog naar 100 psi en viel dan steeds weer terug. Ik herinner me van vroeger dat zo'n compressiemeter dansteeds iets hoger komt te staan en dat hij dan met een knopje weer ontlast moet worden, maar deze ging na iedere compressieslag naar 0. Ga proberen met een nieuwe veer de zaak weer te starten. Duurt weer ff want staat niet bij mij thuis.
Nog een vraagje: is het verstandig om de plunjercilindertjes die zo lijkt het met kartelmoeren bevestigd zijn los te halen en schoon te maken, of gaat dat niet? Zit daar een persklepje in zoals je schreef?
De binnenveer van een klep lijkt er veel op maar die is iets korter en wat slapper, dus...