Cilinder bovenste rand ontkolen bij Super Dexta

In verband met slecht starten en onderdruk heb ik mijn cilinderkop van mijn Super Dexta eraf gehaald. Nu zit er aan de bovenste rand van de cilinder een koolrand. Volgens boek weg te halen met een "daarvoor geschikte schraper". Wat gebruiken jullie daarvoor en hoe voorkom je dat je de cilinder krast. Cilinder ziet er goed uit, zuiger kan ik natuurlijk niet zien. Wil eerst proberen met alleen een koprevisie. Zuigerveren vervangen is natuurlijk ook nooit weg. Bij agriline los te koop. Alleen staat er dan bij dat je ze voor de montage moet "gappen" in een bepaalde maat. Ervaring mee?
Nieuwe cilinders is vast ook nooit weg maar is wel veel meer werk en deze zien er nog behoorlijk goed uit.
Groet, govert
duitshuisje

Reacties

Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote:
Cilinder ziet er goed uit

Mooi glimmend als een spiegeltje, of dof?

P.S.: Heb je voorafgaand aan de kopdemontage compressiemetigen gedaan/laten doen?
duitshuisje
Niet glimmend, maar dof en zonder krassen of pitten.
Heb een compressiemeting geprobeerd maar mislukte met mijn apparatuur helaas.
Heb nu de kleppen eruit. In ieder geval 2 uitlaatkleppen zijn zeer slecht en de rest is zeer matig, dus dat aanpakken zou de zaak moeten verbeteren, zeker het starten. Die onderdruk kan alleen via de klepstangen of de zuigerveren komen denk ik? Of kan dat ook door slechte kleppen?
Wimsumar
Beste Goverrt Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
2 uitlaatkleppen zijn zeer slecht en de rest is zeer matig

Dan is zeer aannemelijk dat dit de oorzaak van het compressieverlies (naar de spruitstukken) is, waardoor de motor slecht start.
Goede cilinderwanden zijn dof.
jo845xl
Gappen zegt mij niet dadelijk iets maar ik vermoed dat het te maken heeft met de slotspeling van de zuigerveren .
Ik ben persoonlijk niet voor het vervangen van zuigerveren alleen maar dat is ieder z'n mening .
casejxu
@jo845xl hebben het thyis wel gedaan bij de 633... bijzonder goed bevallen moet ik zeggen
duitshuisje
Dank alvast allebei, maar wat gebruiken jullie voor schraper om die kool weg te halen zonder te krassen?
Wimsumar
Beste Govert Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
schraper om die kool weg te halen zonder te krassen?

Die koolaanslag is onderdeel van de stootrand en zit niets in de weg. Wat je er (bij wijze van spreken) met je nagel weg kan krabben, okee, maar gebruik geen slijpapparatuur.
jo845xl
Boormachine met staaldraadborstel , onderstaande is nog beter maakt wat meer toeren ;

kramp.com/shop-be/nl/…

kramp.com/shop-be/nl/…
samie
Ik zou het met een hoon borstel proberen en de cilinder volledig mee honen is ook nooit slecht.
Fendttrisixfan
Slijptol met staalborstel kan ook
duitshuisje
OK, dank! Toch nog iets. In het werkplaats boek staat dat de koppakking aan beide kanten moet worden ingesmeerd met vloeibare pakking. De oude zat niet met dat spul zo te zien? Hoe doen jullie dat als je het bij de hand hebt?
Heb de kop weggebracht, zal net ongeveer zo duur worden als een nieuwe bij agriline. Denk daar nog over na als ik weet hoeveel het gaat kosten. Hebben jullie wel eens een kop van agriline geplaatst? Lijkt relatief zo goedkoop...........
RobDeutz104
@duitshuisje er zijn spuitbussen met kleefpakking, daar spuit ik ze altijd mee in.
duitshuisje
Heb de valve train kit bij agriline besteld en die worden er voor mij ingezet en geslepen.
Dan er weer in en zal die vast starten als een lier..................hoop ik!
duitshuisje
Niks starten als een lier. Er bleek een scheurtje , weliswaar minuscuul, in de kop tussen 2 kleppen te zitten. Dus eerst maar weer nadenken over andere kop. Heb trouwens wel Copper-spray-a-gasket gekocht. Lijkt me zeer goed spul!
+1
duitshuisje
Bij de nieuwe zuigerveren van Agriline zit ook een notitie waarop staat dat de zuigerveren "must be gapped to the manufacturers specification" voor de montage. Op de volgende sitepagina staat er eea over geschreven.
aa1car.com/library/ring_end_gap.htm/
Heeft iig te maken met de speling die ze hebben, zodat beide einden niet tegen elkaar komen. Die mate van speling verschilt dan weer boven en onderin de zuiger bij gebruikte cilinders. Maar ook bij nieuwe cilinders moeten ze "gegapped" worden. Specificatie's staan in het werkplaatshandboek.
duitshuisje
Vandaag een nieuwe cilinderkop voor de Super Dexta ontvangen van Agriline. Heb vooraf geinformeerd of ze nog nabewerkt moeten worden, bijv. kleppen slijpen, maar dat was niet het geval, ze kunnen zo gemonteerd worden. De kop met de kleppen omhoog neergelegd en dieselolie op de kleppen gespoten. Olie blijft niet liggen, verdwijnt bij de 1 sneller dan bij de ander. Ik heb altijd begrepen dat dan de kleppen niet dicht zijn. Ik ga ze alsnog eens slijpen.
Heeft een van jullie ook die ervaring?
+1
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
ga ze alsnog eens slijpen.

Enerzijds heb je daar gelijk aan. Het ligt nu nog los.
Anderszijds, door het conserveermiddel kan het ook komen dat de kleppen nu niet nauwkeurig sluiten.
duitshuisje
Beste Winsumar, jij maakt me weer een beetje blij. Daar had ik niet aan gedacht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn, dank!
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
beetje blij

Het lijkt mij wel belangrijke zaak dit conserveermiddel zorgvuldig te verwijderen ter plaatse waar de (nieuwe) cilinderkop contact maakt met de koppakking.
selten
Kleppen zijn niet allemaal nieuw?
Corne S
Over het ontkolen, ovenreiniger is ook mooi spul.
Wimsumar
Beste Corne S:

Quote Reactie van @Corne S:
ontkolen, ovenreiniger

Volgens mij is er dan iets mis met de kookkunst. 😎
Corne S
@Wimsumar

Wie weet. Van de week een EGR-klep met roet van een auto schoongemaakt, ging prima met ovenreiniger.
duitshuisje
Heb 2 kleppen (zijn nieuw) los gemaakt en goed afgeveegd. Er is er 1 dicht, andere nog niet , dus allemaal slijpen. Overigens zitten er in de nieuwe kop geen 2 veren per klep, maar slechts 1.
Op voetje past ook maar 1 veer. Zal wel over nagedacht zijn neem ik aan.
+1
fendt2015
IH214d
Je kunt heel simpel de zuigerveren testen om te zien hoe het met de compressie is:

Je draait de krukas zo dat alle zuigers op de zelfde hoogte staan.
Vervolgens giet je de cilinders vol met gasolie.
Als na 24 uur nog (iets) gasolie in de cilinder staat is de compressie nog prima.
Als er na 2 uur geen gasolie meer te zien is dan is het niet oké.
Alles er tussen in is in die staat dat revisie gewenst is.

Natijd wel even de olie verversen 😉
+1
duitshuisje
Heb alle kleppen eerst fijn geslepen. Hierdoor waren ze alle iets beter. Daarna met grof en met fijn, waarna er 5 goed waren en 1 niet. Deze nog een keer grof en fijn gedaan, maar niet goed te krijgen. Naar revisiebedrijf genracht en daar bleek dat de zitting niet goed was ingefreesd. Dus opnieuw ingefreesd en nu zijn ze alle goed. Heb voor de zekerheid de kleine veren er maar weer bij gezet, kwaad zal het niet doen.
Voorlichting Agriline laat hier dus wel te wensen over.
Wordt vervolgd.
+1
duitshuisje
Kop weer gemonteerd, maar het fantastische starten bleef uit. Met lang starten en helaas een toefje pilot liep hij en dan loopt hij ook meteen goed, ook stationair. Half uur laten lopen en uitgezet. Na aantal uren weer geprobeerd te starten, totaal geen sjoege. Volgende dag weer starten, maar niet lopen, wel lijkt hij na lang doorstarten steeds bijna te lopen maar valt dan toch weer terug. Kortom het slechte starten is door de cilinderkop te vervangen niet verbeterd.
Het valt mij op dat er bij het starten tamelijk veel witte rook (onverbrande diesel?) uit de uitlaat komt, weet niet of dat normaal is. Heb ook nog een laagje diesel op de zuigers gegoten en dat zakte 3 mm per half uur. Eigenlijk zou ik een compressiemeting moeten doen, maar vorige keer lukte me dat niet ik neem aan door ontoereikende apparatuur. Wat zouden jullie in dit geval doen?
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
compressiemeting

Ja, dat is in ieder geval een zeer goede test om te kunnen verklaren waarom de "witte rook" (= onverbrande diesel) ontstaat.
+1
duitshuisje
Ok, dank, ik ga weer een poging wagen met mijn 20 delige setje van VidaXL , laat het nog weten.
Robwoudenberg
Witte rook is water, onverbrande diesel is zwart
+1
Wimsumar
Beste RobWoudenburg:

Quote Reactie van @Robwoudenberg:
diesel is zwart

Even naar de dokter:

Rookkleuren:

dieseldokter.nl/?page_id=507
Robwoudenberg
@Wimsumar Er staat ook zwarte rook: door teveel brandstof, oftewel onberbrande diesel. Ook dat witte damp uit de uitlaat duid op water in ce cilinder.
Wimsumar
Beste RobWoudenberg:

Quote Reactie van @Robwoudenberg:
zwarte rook: door teveel brandstof, oftewel onberbrande diesel.

Eigenlijk ontstaat zwarte rook door de roetdeeltjes van onvolledig verbrande diesel. Ook zie je zwarte rook doorgaans alleen bij een draaiende motor. De Dexta-motor in dit topic werd gestart maar sloeg niet aan. Vandaar dat de motor grijs/witte rook (onverbrande diesel) uitblies.

P.S.: Het ontstaan van de witte ''rook'' als gevolg van water is niet aan de orde: Een Dexta heeft geen waterinjectie. 😉
(Maar ook is niet aannemelijk dat er koelwater in de cilinder(s) komt. De cilinderkop is immers net gereviseerd. Daarnaast weerhoud de compressiedruk (tientallen BAR) het inlekken van koelvloeistof).
+1
jammermaarhelaas
Witte rook van een koud gestarte motor kan heel goed onverbrande diesel zijn, kun je zo ruiken. Nare witte kwalm, motor loopt dan nog niet goed op alle cilinders.
Wordt minder en gaat over als de motor een minuut of wat draait, warmer wordt, de diesel makkelijker ontbrand.
IH214d
Dan doen we het zo:

Witte rook is onverbrande diesel die niet verbrand doordat de ontbrandingstempratuur net niet gehaald wordt.
Zwarte rook is een overdaad aan diesel die wel de verbrandingstempratuur haalt maar gewoon te veel is.

Cormick d serie heeft ook wel last van witte rook, dat duid dan vaak op slechte werking voorlgoeiinstallatie.
Robwoudenberg
@IH214d @Wimsumar Ik ben weer een hoop wijzer geworden, bedankt
IH214d
Hoe zit het met het voorgloeien bij zo'n Dexta?
jammermaarhelaas
@IH214d

Die hebben een gloeispiraal in het inlaatspruitstuk, de bedieningsknop zit naast de toerentellerklok. Gloeien moet 40 seconden!
Vlamstarten (dus diesel verbranden in het inlaatspruitstuk om hete lucht te krijgen) kan ook. Hiervoor zit er aan de dieselkraan, onder de tank, een drukknop (van een handpompje). Deze moet je na het 40 seconden gloeien, en op het moment dat je begint te starten, een paar keer indrukken (hiermee pomp je diesel op de gloeispiraal, deze verbrand dan).

Succes.
duitshuisje
Nog even een korte vraag, voordat ik niet verder kan. Er blijkt nu geen diesel te komen uit de achterste verstuiver. Ook niet uit het pijpje en naar blijkt helemaal niet uit de simms injectiepomp.
De voorste 2 verstuivers doen het wel.
Sta op het punt om hem te demonteren en te kijken wat er loos is. Volgens het boek kun je de zaken doen terwijl de pomp aan de trekker zit. Maar ik hoop hem zondag mee naar huis te nemen om daar te repareren. Zeggen jullie: niet aan beginnen want krijg je niet meer goed of kan ik dat voorzichtig wel doen?
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
kijken wat er loos is.

Ik doe een gok:
Persklepje werkt niet.
Plunjer zit vast.
Veertje geknapt.
duitshuisje
En kan ik hem het beste van de trekker afhalen daarvoor?
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
van de trekker afhalen

Eerst eens achter de inspectiedeksel van de pomp kijken.
duitshuisje
Dank, doe ik en bericht weer terug
duitshuisje
Kon achter simms klepje niks zien. Maar na demonteren van het plunjerdeel bleek er inderdaad een veer gebroken , dus die gaf geen diesel natuurlijk. Zaakje schoon gemaakt. Nu even paar nieuwe veren scoren. Het zou dus kunnen dat het slechte starten daarmee verbeterd, hoewel ik niet weet hoelang de veer al stuk is. Gezien de roestvorming al bij aankoop denk ik, want startte toen al heel beroerd.
Toch ook nog de compressiemeting gepoogd te meten. Hulpstukje gemaakt, kreeg ze niet 100% dicht, gemeten met sop. Compressie kwam steeds omhoog naar 100 psi en viel dan steeds weer terug. Ik herinner me van vroeger dat zo'n compressiemeter dansteeds iets hoger komt te staan en dat hij dan met een knopje weer ontlast moet worden, maar deze ging na iedere compressieslag naar 0. Ga proberen met een nieuwe veer de zaak weer te starten. Duurt weer ff want staat niet bij mij thuis.
Nog een vraagje: is het verstandig om de plunjercilindertjes die zo lijkt het met kartelmoeren bevestigd zijn los te halen en schoon te maken, of gaat dat niet? Zit daar een persklepje in zoals je schreef?
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
persklepje

Zie afbeeldinghogedruklijnpomp:

mvwautotechniek.nl/Motor/Brandstofpomp/…

Pompelementje:

findoldtractors.com/library/Landbouwtrekkers/…

Leesvoer:

findoldtractors.com/library/Landbouwtrekkers/…

Compressiemeting: 100 P.S.I.:

Gooi dat ding (compressiemeter) maar in de kliko. 100 p.s.i. = 6,8 BAR. Dat is ongeveer een derde van wat de compressie is, althans, van wat het moet zijn. (Er vanuitgaande dat de motor na de koprevisie goede compressie heeft).
duitshuisje
Die veren zijn zo snel nog niet te vinden. Weet iemand van jullie of ze bij Granit of Kramp te krijgen zijn? Kan ik zelf niet bij ze bestellen, maar dan wel via mechanisatiebedrijf denk ik.
De binnenveer van een klep lijkt er veel op maar die is iets korter en wat slapper, dus...
Favorit614
@duitshuisje misschien heeft @RPCounty wat van dat spul liggen?
fendt2
Denk dat een dieselmoter revisie bedrijf jou zo aan een veer kan helpen.
duitshuisje
Ga ik proberen, dank
duitshuisje
Drie nieuwe veren gekocht, gemonteerd en starten. Tijdje doorstarten om de diesel neem ik aan omhoog te krijgen naar de verstuivers ennnnnnnn.............lopen! Na half uur afkoelen nog een keer gestart en ook lopen. Na 2 uur afkoelen startte hij wel maar alleen met gloeien en diesel inpompen. Toch goed resultaat. Over enige tijd zal blijken of ik hem na paar weken stilstand ook kan starten. Zal straks proberen een filmpje te uploaden om te laten zien hoe hij loopt. Alsof ie kucht zeg maar, ik zou zeggen dat tijdens dat kuchen de derde cilinder gaat meelopen. Ik heb niet geprobeerd (tijd gebrek) om hem helemaal warm te laten lopen en te zien of hij het dan nog doet. Maar het klopt toch niet helemaal. Vraag: weten jullie wat dat is?
duitshuisje
Video uploaden gaat niet, jammer
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden starten , dexta , ervaring , vervangen en montage geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!