Kubota 8200 uur is dat veel?

Kan n kubota dieselmotor kopen type1505 met 8200 uur, blokje loopt goed en start goed. Ik heb geen idee of 8000 uur veel is en wanneer de boel gereviseerd moet worden, kan iemand hier meer over zeggen? Blokje komt uit n koelinstallatie en heeft een continu toerental gedraaid
Holder Ag3

Reacties

MANAckerdiesel
Een Kubota 1505 is een hele goeie motor, het is maar dat hij goed en regelmatig onderhoud nodig heeft. Maar zelfs bij gebrekkig/geen onderhoud zijn deze motoren bijna niet stuk te krijgen!
walker1
@Holder Ag3 Kubota bouwt gewoon goede diesels. Geen idee wat jij met het blokje van plan bent, maar je schrijft dat een blokje van een koelinstallatie is geweest en altijd met een continu toerental heeft gedraaid. Blokje zal daar dus wel voor gebouwd zijn en ik weet niet of het dan zomaar geschikt is voor bijv. een trekker waar het met variabel toerental moet draaien.
Gebruik voor een koelinstallatie met continu toerental geeft ook geen lichte of zware belasting zoals met een trekker wel kan, zoals bv alleen maar hooi schudden of juist alleen voor een zware grondkipper. Dus als het blokje netjes onderhouden is, dan zal er niks mee aan de hand zijn denk ik.
boerlover
Deze motoren zitten o.a. ook in Giant minishovels. We hebben al 8 jaar zo'n shoveltje met nu ongeveer 4500h op het klokje maar met de motor is behalve regulier onderhoud nog nooit wat geweest. Start goed en is rondom ook nog kurkdroog.
Holder Ag3
Blokje moet in een trekker gebouwd worden, ik ga t blokje eens bekijken en zien hoe ie loopt
Huuuuub
Kubota motoren zijn ongeveer onverwoestbaar als ze hun oliebeurten gehad hebben en er optijd kleppen gesteld zijn!
15.000 uur is geen probleem als je er normaal mee omgaat en hij zijn beurten krijgt.

Maar als deze op een constant toerental gestaan heeft zul je in de regulateur een veer moeten vervangen door die van een trekker. oid.
Ik weet uit mijn hoofd niet of dit kan zonder de halve motor af te breken. maar waarschijnlijk kun je hem van buiten vervangen.
Holder Ag3
Volgens mij heeft het blokje een electronisch gas, de zit nl een soort buisje met een electradraad aan de gashandel vd brandstofpomp verbonden.

(klik om te vergroten)

Huuuuub
@Holder Ag3
Nee, de helft is van elektronische stopmagneet rommel. die kun je er volgens mij zo van gooien.
De gasbediening zit aan het stangetje. als je dit los maakt kun je er het stangetje van je handgas/gaspedaal aan maken.
En volgens mij heb je ook een ander vliegwielhuis nodig. hier zit alleen een poelie in en geen normaal vliegwiel zo te zien??
Holder Ag3
@Huuuuub we gaan het net zo ombouwen als deze fransman het gedaan heeft, we kunnen dan het originele koppelingshuis gebruiken en ombouw is vrij eenvoudig in vergelijking met een deutz
vieilles-soupapes.grafbb.com/t30177-moteur-kubota-…
henk-bouwman
8200 uur is heel veel voor zo'n motortje, maar het zijn idd degelijke motoren. Ze hebben alleen erg veel hekel aan te hoge temperatuur door bijvoorbeeld te laag koelvloeistofpeil. Dan gaat vaak de cilinderkop scheuren, en dan ben je financieel de klos.. onderdelen zijn duur..
Balky
Kubota V1505 zat o.a.in carrier koelmotoren, het zijn STATIONAIR motoren met aangepaste nokkenas etc en niet geschikt voor variabele toerentallen. ThermoKing / IngersolRand en Carrier hebben deze motoren laten aanpassen aan hun specifieke eisen
Er zijn al diverse mensen geweest die motoren uit koelmachines van o.a. Isuzu, Kubota, YanMar ingebouwd hebben in bootjes etc
dat liep altijd op een drama uit, daarom kosten deze motoren ook verhoudingsgewijs weinig, voor een paar honderd euro kan je ze al kopen. voor onderdelen: hattink-thermoparts.nl/
dieseltank
Bij warm weer wordt t toerental verhoogd. Die lopen geen continu toerentall
Holder Ag3
De motoren lopen idd geen vast toerental, het is variabel, we gaan t bekijken, t carter is wel anders, een stuk groter dan gangbaar. Dit is zo gemaakt omdat er bij de koelingen op trucks nauwelijks op de olie gelet wordt en zodoende heeft het blokje altijd genoeg olie.
Nokkenas kunnen we altijd vervangen als hij anders is, wat is er precies anders aan ?
+1
Holder Ag3
Een Kubota B3030 heeft er ook een V1505 in liggen, als ik daar fotos van bekijk dan ziet de motor er exact zo uit als die uit de koeling, ook de stangetjes op de brandstofpomp zien er hetzelfde uit.
Ik ben er inmiddels achter via een werkplaatsboek dat je 2 soorten bedieningen/regulateurs heb op de brandstofpomp, een voor variabel toeren, ander voor vast toerental. De motor uit de koeler loopt 1500 of 1800 toeren, stationair is zeg maar op 1500 gezet, vol gas is 1800.
Dat kun je stellen met de aanslagschroefjes en kan ik dus eenvoudig lager en hoger maken tot 2500 toeren.
Ik ben er nog niet uit of de nokkenas anders is, ik zal hiervoor in het werkplaasboek van de koeler moeten kijken en zien of het onderdeelnummer gelijk is aan het nummer in het onderdelenboek van de trekker.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kubota , toerental , kopen en motorblok urenstand geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!