Krone turbo 500 - Hydrauliek blok bediening reparatie tips

Beste Krone gebruikers,
Als de olie warm wordt, wordt het steeds lastiger om de bodemketting te laten draaien met de bedieningshendel.
Door te spelen met de hendel zie je de slangen bewegen / op druk komen en dan gaat ie draaien. Pick-up en dissel werken prima bij zowel warme als koude olie.
Heeft iemand van jullie ervaring met reparatie van dit blok.
Of kennen jullie een tf-er die er kennis van heeft ?

Voor Foto klik op Lees Meer
Hoor graag,
Groeten Looman

Lees meer »

looman

Reacties

wim-same
Waarschijnlijk de snelkoppeling van de retourolie van de bodemketting niet goed meer. zodra hier druk op komt gaat hij afsluiten. kans is groot dat dit de koppeling op de trekker is.
looman
@wim-same aan de retourslang zit een nieuwe "vrouwelijke" snelkoppeling. Aan de trekkerzijde zit een mannetje direct op de vuldop als drukloos retour. Dat lijkt mij toch een goede oplossing, of heb ik dat mis ?
wim-same
@looman Als bij het mannetje op de trekker het balletje iets te ver ingedrukt kan worden, dan sluit het vrouwtje van de wagen weer af. Ik heb dit toch wel regelmatig gehad, ook bij grotere snelkoppelingen. Probeer maar eens een andere op de trekker.
looman
@wim-same is mannetje-vrouwtje andersom dan een oplossing ?
wim-same
@looman Mannetje-vrouwtje omwisselen zou je kunnen proberen. Werkt dit wel, dan kan je altijd nog een nieuwe koppeling monteren.
looman
@wim-same en vind het dan opvallend dat het draai-ventiel het halverwege z'n slag wel doet, en ervoor en erna niet. Heb jij een idee wat dat kan veroorzaken.
wim-same
@looman Dat is inderdaad vreemd. erna zou ik kunnen verklaren. Dan is de oliestroom nog groter, maar ervoor zou hij het wel moeten doen, dan is de oliestroom kleiner.
looman
@wim-same zou het ook in de pers aansluiting van de trekker kunnen zitten ? (Enkelwerkend) Dat vrouwtje aan trekkerzijde is al wat meer versleten.
wim-same
@looman Dat is niet aannemelijk, omdat je kon zien dat er druk op de slangen kwam. Hier maak ik uit op dat de druk niet weg kan.
looman
@wim-same goed punt, pers-slang moet druk op komen en mag dan flink bewegen, maar retourslang mag nooit druk op komen en dus nooit nauwelijks bewegen bij oliedoorgang. Ga ik op letten, bedankt voor je reacties !
looman
@wim-same retourslang bewoog nauwelijks, heb voor de zekerheid het mannetje vervangen, maar dit bracht geen verbetering. (Vrouwtje was al nieuw)
Gerron
Bij een Miedema wagen met de zelfde symptomen was het wormwiel bij de aandrijving van de bodemketting versleten.
Gerron
@Gerron Als het aan het blok ligt (Wat ook wel kan.) dan kun je dat gewoon controleren door het blok te omzeilen.
wim-same
@Gerron Dat kan, maar als er druk op de retourslang naar de trekker komt, kan hij zijn olie niet kwijt
Gerron
@wim-same Zoiets heb ik wel eens gehad met een pennetje in de vrouwtjeskoppeling en een bolletje in de mannetjeskoppeling.
wim-same
@Gerron Daarom is dit de simpelste manier om ergere dingen uit te sluiten.
wim-same
@Gerron Als het wormwiel versleten is krijg je een raar geluid, en doet hij het ook niet met koude olie
Gerron
@wim-same Dat is moeilijk te horen als je op de trekker zit.
Zit er wel genoeg olie in de worm?
Als je bij zo'n versleten wormwiel een keer even terug laat draaien dan lukt het meestal wel weer.
wim-same
@Gerron Als je wormwiel versleten is en je laat hem terug draaien werkt dit over het algemeen maar even. de afgebroken resten van de versleten tandwielen draaien er tussendoor, en het is echt einde oefening.
Gerron
@wim-same Tja, alles gaat een keer stuk.
wim-same
@Gerron vaak gaat alleen het zwakste onderdeel maar stuk.
Gerron
@wim-same Maar waarom doet de bodemketting het dan wel als de olie koud is?
wim-same
@Gerron Hydrauliek werkt koud vaak anders dan op bedrijfstemperatuur.
andere weerstand van de olie, maar ook van het veertje van pennetje en het balletje. Dit is een kwestie van tijd en koud doet hij het ook niet meer. Andersom komt eigenlijk vaker voor, dat koud meer problemen geeft dan op bedrijfstemperatuur. vooral bij vorst.
radium45
@Gerron Zoek je nog zon wormkast voor een Miedema?
GerbertXL
@radium45 En anders heb ik er nog wel twee voor een mengele 😀
Gerron
@radium45 Nee
Gerron
Als je het blokje in de stand van knikdissel of pickup laat staan zakt hij dan als de olie warm is? Dan ligt het waarschijnlijk aan het bedieningsventiel van de trekker.
wim-same
@Gerron Heel veel , vooral oudere ventielenblokken, lekken inwendig iets olie. Dit heeft op zich nog niets te maken met het niet willen draaien van de bodemketting.
Gerron
@Gerron Dit controleer je natuurlijk met de retourslang losgekoppelt dus dicht.
GerbertXL
Hoeveel ventielen heb je op je trekker? Als het kan zou ik het hele bedieningsblok er tussenuit halen en alles rechtstreeks op de ventielen.
Ik heb jaren met een mengele gereden die vier functies had met een trekker met 2 dw ventielen.
1e ventiel naar voren was pick up omhoog, naar achteren bodemketting aan. Voor het lossen moest ik dan wel een kraantje omzetten (kon ik hangend uit de achterruit bedienen) zodat de pickup niet naar onderen kon, in het land had ik er geen last van omdat de pick up naar onderen ging voordat de bodemketting begon te draaien.
2e ventiel naar voren knikdissel, naar achteren klep. Op de knikdissel kon je met een touwtje een blokkering laten zakken zodat de dissel geknikt bleef als de klep open ging.
Die opraapwagen zelf was een rampenplan maar de bediening werkte prima.
looman
@GerbertXL 1xEW en 1x DW. We hebben een wagen met loswalsen, dus de bodemketting snelheid moet daarvoor goed regelbaar zijn, althans dat is mijn indruk. Dat kun je waarschijnlijk met het originele draaiventiel beter dan met de EW hendel op de trekker.
deJong
@looman

de bodemketting heeft een draaihendel op het bedieningsblok gaat die wel helemaal omhoog, draait hij wel helemaal door? of zit er ergens een slang op met een te kleine binnendiameter die de oliestroom niet echt bevorderd?
looman
@deJong slangen en leidingen zijn origineel. Hendel draait soepel over het hele bereik van ruim 90 graden
deJong
Heb je een doseerwagen?
looman
@deJong vanwaar deze vraag bij dit topic ?
deJong
@looman

bij een doseerwagen zit een afsluiter gemonteerd op de onderste doseerwals. als de doseerwals naar achteren wordt gedrukt door de bodemketting knijpt de afsluiter de bodemketting af. soms blijft die afsluiter hangen en dat kan met lossen ook veel hitte in het systeem creëren en een trage bodemketting.

mijn pa draait al meer dan 30 jaar met krone turbo opraapwagens en heeft nog nooit wat aan het besturingsblok gehad zegt hij.
looman
@deJong dat mechanisme ken ik, ga ik checken als ie het een volgende keer niet goed doet! Ook goed te horen dat het besturingsblok normaal weinig problemen geeft.
looman
@deJong ik heb er specifiek op gelet, deze kraan werd volledig open gestuurd door het stangenmechanisme, en toch was het pielen met de hendel aan het hydrauliek blok om de ketting aan het draaien te krijgen.
Gerron
@looman Ik begin te vermoeden dat vanwege een verandering aan dit systeem (Slang lek dus maar de afvoer afgedopt en dat verklaart ook de dop op je blok.) de olie niet weg kan of misschien wel op de retour van de hydromotor is gezet. Maak eens wat foto's. Misschien kan @deJong je vertellen hoe het hoort te zitten.
deJong
@Gerron ik zal straks even fotos maken van beide blokken
deJong
@Gerron

bovenste retour
rechts achter de voeding van trekker naar bedieningsblok
onder de retour is. de retour hydrauliek bodemketting
die daaronder is de bediening van de bodemketting
de slang daaronder is de bediening. pick up en knikdissel
en de onderste slang is de bediening klep/ walsen
Gerron
@looman Weet je trouwens zeker dat de drukleiding naar het blokje de goede is en niet op de retour is aangesloten? Je zal niet de eerste zijn die dat fout doet...
looman
@Gerron slangen zitten vlgs handleiding, andersom doet ie het echt niet.
looman
Ik heb gemerkt dat de bodemketting langzaam gaat draaien als je de onderste hendel voor de walsen in/uit bediend. Die slangaansluiting is om mij onbekende reden afgedopt. Wat ik ga doen is het onderste ventiel demonteren en dan zaterdag weer proberen !
looman
Demontage van het onderste ventiel bracht geen verbetering. Volgende stap is blok er tussen weg en slangen rechtstreeks op trekkerventielen zoals meerdere van jullie al adviseerden.
Gerron
@looman Dus gewoon de bodemketting op je DW (Als het te hard gaat dan stop je gewoon even.) en de rest laat je via het blokje (Of een 3-weg kraan) op je EW.
looman
@Gerron bodemketting op EW dacht ik aan, en blokje er geheel tussen weg. Er zitten origineel al kraantjes voor pick-up en dissel achter 1 slang.
Gerron
@looman Maar als het wel aan dat wormwiel ligt dan kan je dus niet even terugdraaien en dan weer verder met je EW. Daarom dus DW.
looman
@Gerron ok, ik snap je redenatie. Weet jij of van elke hydromotor ook standaard Pers en Tank verwisseld mogen worden ?
Gerron
@looman Dat durf ik je zo niet te zeggen. Maar als het wormwiel vastloopt dan krijg je die op deze manier makkelijker los dan wanneer je alleen de druk eraf haalt en opnieuw probeert. Probeer eerst gewoon op deze manier en dan zien we wel verder.
Gerron
@looman Het kan ook wel dat de hydromotor wel terug mag draaien maar het wormwiel niet. Maar ja,als die wagen leeg moet....
Corne S
@looman
Hoeveel slangen zitten er aan de motor? Als er 3 aanzitten, heb je namelijk een lekaansluiting, daar mag geen druk op komen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hydrauliek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!