Welke ford en fordson tractors zijn er allemaal ?
Welke moddel zijn er allemaal van ford en fordson tractors want ik zoek er een om te kopen en zoek nog een moddel juist van ford of fordson dus zeg me aub welke moddelen jij er van kent . en welk moddel van ford of fordson heb jij Als je dat merk hebt ?Of geef me anders een link van op Google om er aan te geraken .
Alvast bedankt !!!!!!!
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
een begin
tractorfan.nl/machine/ford/
Binnen 1 min
en laat mij dan mooi op tractorfan.nl
Als je voor โฌ1500,- een Fordson/Ford wilt kun je beter de Dexta opknappen dan iets anders kopen omdat je voor dat geld alleen ellende kopen kunt waaraan je zelf heel wat opknap werk krijgt.
Kijk hier eens, is vast wel een model tussen wat je mooi vindt.
tractordata.com/farm-tractors/tractor-brands/…
tractordata.com/farm-tractors/tractor-brands/…
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
van plezier. Godverdomme, wat een vertoning. Hahahahaha!
Wat door Ford in Nederland verkocht is, waarbij ik instap ergens in de jaren 50, zijn de Fordson new Major, deze en latere Majors hadden een eigen 4 cilinder dieselmotor, daarna kwam de Power Major en daarna in de jaren 60 de Super Major. Als kleine tractor kwam in de jaren 50 de Dexta (ontwerp gebaseerd op de Amerikaanse Ford tractoren), deze en alle latere Dexta's hadden een door en voor Ford verbeterde Perkins 3 cilinder dieselmotor. In de jaren 60 kwam de Super Dexta.
Deze Fordson Majors en Dexta's kwamen uit Engeland, je ziet er hier en daar in de onderdelen ook "EnFo" in/op staan.
Opgemerkt dat al deze tractoren vaak ook leverbaar waren met benzine of petroleum motoren, ook latere typen tot zeker wel ergens in de jaren 60/70.
Je had destijds in Amerika andere typen Ford tractoren, deze hadden al niet meer de naam Fordson, en hiervan zijn er enkelen geimporteerd, met name de zogenaamde Dearborn (een type 8N) en enkele Red Tigers (Ford 600, ter ere van het 50 jarig bestaan van de Ford Motor Company kregen deze een bagde op het front met daarop de aanduiding "Golden Jubilee"). Deze tractoren waren technisch hun tijd vele jaren vooruit.
In 1964 werd door Ford een geheel nieuwe serie tractoren ontwikkeld, deze werden wereldwijd verkocht. De voorgaande series uit Amerika en Engeland werden hiermee vervangen.
Dit was de legendarische 1000 serie, deze hadden alleen Ford dieselmotoren met direkte inspuiting. De 2000 en 3000 zijn 3 cilinders en hadden 2 spoorstangen en 2 stuurstangen (als de Dexta) en trommelremmen (als de Dexta).
De 4000 is een 3 cilinder en heeft een zwaardere vooras, geen spoorstangen en 1 stuurstang (als de Major), een geheel onafhankelijke aftakas en natte remmen in oliebad (deze dingen waren nieuw).
De 5000 heeft een 4 cilinder motor, en is qua principe hetzelfde als de 4000 maar dan in alles beduidend zwaarder gebouwd en bij mijn weten al standaard een ventiel voor externe hydrauliek (te bedienen middels een uittrekknop en de hefhendel).
Allen hadden een topstangsensor voor de trekkrachtregeling.
Deze 1000 serie is na verloop van tijd aangepast (onder andere meer vermogen, andere motorkap), en het type 7000 (4 cilinder met turbo) is toegevoegd, deze had al een droog luchtfilter. Ook kregen de 4 cilinders Dual Power (onder last schakelbare hi-low per versnelling) en Loadmonitor (trekkrachtregeling met sensor in de aandrijfas) beschikbaar. Ook was hydraulische stuurbekrachtiging op alle typen te koop.
Midden jaren 70 werd de 1000 serie opgevolgd door de 600 serie (2600, 3600, 4600, 5600, 6600, 7600). Deze hadden oa. allen een droog luchtfilter en een extern opschroeffilter voor de hydrauliekolie. Tussen de eerdere 4000 met 60 pk en 5000 met 75 pk kwamen ter vervanging van de 5000 de 5600 met 68 pk, en de 6600 met een kleine 80 pk.
Als luxere uitvoering was er de 700 serie (5700, 6700, 7700) met oa. meer tankinhoud en een luxere cabine.
In 1981 verscheen de 10 serie, met met name uitgebreidere hydrauliek (meer olieopbrengst vanwege een extra oliepomp, deluxe olieventielen (tot op heden onovertroffen), meer hefvermogen en de gesynchroniseerde versnellingsbak. Hierbij zat de achteruit versnelling niet meer op de versnellingspook maar op de groepen pook als een aparte groep, hierdoor waren er 2 maal zoveel achteruit versnellingen dan bij de niet gesynchroniseerde bak. In 1983 verdween de trommelrem (typen 2610 en 3610) en werden alleen nog maar natte remmen in oliebad geleverd (2610 werd 2910, en 3610 werd 3910). Midden jaren 80 kwam er generatie 2 van deze 10 serie met met name een luxere cabine op de 4 cilinders.
Voor zover de een beknopt overzicht van de 3 en 4 cilinders tot midden jaren 80. Er zijn wat betreft 6 cilinders de Amerikaanse typen 8000 en 9000, met hun opvolgers en de Europese 8100 met zijn opvolgers.
En dan zijn er nog enkele fabrieken/werkplaatsen waar ze een of meerdere typen Fordson of Ford tractoren hebben voorzien van vierwielaandrijving, een 6 cilinder, rupsen, eigen cabine, enz. Denk hierbij bijvoorbeeld aan County, Roadless, EVA. Hier kun je zien dat Ford sterke tractoren bouwde, er werd soms immers zomaar het dubbele aan pk's voor de versnellingsbak en achterbrug gezet en het bleef heel.