Enkelwerkende cilinders / ventiel werkt niet

Ik heb zo'n 2e hands Alasco dumpertje met een enkelwerkende steunpoot en bak. Als ik de hendels in de zweefstand zet, zou de cilinder van de poot door de veer weer omhoog moeten komen en de bak door z'n gewicht moeten zakken. Maar beide gebeurt dus niet.

Bak moeten we dan met de heftruck omlaag drukken totdat hij wel weer (heel langzaam) gaat zakken. Is dus geen doen. De steunpoot is getest en werkt naar behoren.

Slaan mijn ventielen dicht waardoor de olie er niet door kan?

Met dubbelwerkend (zoals hefmast) heb ik nooit problemen.
Agrarisch hobbyist

Reacties

Fast Eddy
Het kan zijn dat de steunpoot al een keer is vervangen. En als je de bak op de hoogste stand doet gaat hij over het dooie punt. Meestal zit er daarom een ketting, soms met veer aan.
Steunpoot had ik weggebracht en hij is getest. Toen is er ook een kraantje op gezet voor het af/aankoppelen. Mij is verteld dat de ketting er niet is i.v.m. het dooie punt, maar om te voorkomen dat hij achterover valt als de cilinder eruit zou schieten. Ik denk dat dit klopt, want als de bak bijna verticaal is, staat de ketting nog niet onder spanning.

Verder klopt het wel van het dooie punt, maar als ik hem minder hoog doe, komt het zand er gewoon niet uit. En de steunpoot werkt ook niet, dus dan moet het iets met de ventielen zijn?
+1
Wimsumar
Beste Agrarisch HobbYïst:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
dus dan moet het iets met de ventielen zijn?

Nee, waarschijnlijk mankeert er wat aan de snelkoppelingen aan de slangen van de dumper. Vergelijk ze met die van jouw hefmast (of wissel ze even om zodat je dan de dumperwerking kan proberen).
Fast Eddy
Wat kan helpen is na het kiepen even vooruit te rijden en plots te remmen meestal zakt hij dan wel. De hydroliekhandel moet dan wel drukloos staan. En de dumper zo vlak mogelijk aanspannen achter de trekker.
jammermaarhelaas
Ik vermoed ook dat het in de snelkoppeling zit (mannetjes deel aan de slang), maar hier nog een paar suggesties:

Heb je ook al geprobeerd om het ventiel maar een klein stukje op zweefstand te zetten, dus de hendel er tegenaan zetten, en dan voorzichtig iets verder, zodat er weinig olie kan stromen? Als de bak dan wel zakt kun je proberen of het ook goed blijft gaan wanneer je de hendel dan helemaal naar voren zet.

Ook kun je proberen de hendel eens de andere kant op te zetten, dus druk op de niet gebruikte snelkoppeling, ook hier kun je werken met een deels open ventiel (hendel dus niet geheel in de betreffende stand zetten), want de olie kan dan al terug stromen via de aangesloten snelkoppeling en de olie gaat bij een deels open ventiel nog niet door het overdrukventiel.
Op deze manier kan de olie ook terugstromen vanuit de cilinder in de achterbrug, maar dan via een andere stand van het bedieningsventiel, is te proberen.

Het kan namelijk zijn dat de valbeveiliging (een veiligheidsklep) aan de cilinder dichtslaat doordat er teveel olie gaat stromen (dit klepje is een veerbelast plaatje wat door een te grote oliestroom tegen de veerdruk in gesloten wordt, dit is ervoor om bij slangbreuk te voorkomen dat de bak naar onderen dondert met risico op persoonlijke ongelukken en ook schade aan je dumper en tractor).

En heb je de scharnierpunten van de bak op het dumperframe voldoende gesmeerd, lopen deze dus niet enorm zwaar vanwege roest en vuil?
@jammermaarhelaas Bedankt voor de reactie.

- Hendel: ik vrees dat op onze Ford uit 1977 de hendel niet heel fijngevoelig is 😄 Maar, we hebben er inderdaad wel voldoende mee geprobeerd dat ik uit kan sluiten dat weinig/veel olie doorlaten via de hendel helaas niet lukt. Bak blijft volledig stil hangen. Eerst hoopte ik nog dat als hij een nachtje zo zou staan, hij vanzelf wel naar beneden zou komen, maar hij staat nu al ruim 2 dagen in de lucht 😞

- Hendel andere kant op (druk op andere leiding) is ook geprobeerd, zonder resultaat.

- De valbeveiliging is ook het eerste waar de LMB aan dacht toen ik daar de vorige keer maar heen ben gereden (ja, dit is de 2e keer.....). Maar dat verklaart nog steeds niet waarom de steunpoot ook niet werkt. Die heeft niets met een dood punt of valbeveiliging te maken....

- Scharnierpunten: Ja, die heb ik geprobeerd te smeren, maar om eerlijk te zijn, ik ben een beetje klaar met die vetspuiten. Ik heb alleen maar oude spullen en wel spiksplinternieuwe vetspuiten, maar alles gaat er langs of komt er niet in. Ik weet het, die nippels kun je gewoon losdraaien en vervangen/schoonmaken maar op de trekker, kraan, hefmast, kipper zitten er echt meer dan 50 schat ik zo. Maargoed, dat is een andere frustratie 😞

Ik ga vandaag proberen de bak naar beneden te duwen met de kraan, en daarna maar eens kijken of ik de ventielen even kan verwisselen zoals @Wimsumar al aangeeft....

Ik laat van me horen (vanuit de sneeuw!)
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyïst:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
vanuit de sneeuw!

Veel plezier! ⛄ ☃

N.B.: Don't eat yellow snow. 😎
MartinZaandam
@Agrarisch hobbyist Als je nieuwe vetspuiten hebt en er komt nergens (van de 50 nippels) vet in dan zitten echt alle vetkanalen dicht. Ik geloof nooit dat je nippels versleten zijn, want dat gebeurd hoogst zelden. Kijk eerst je vetspuit eens na. Zit het klemkopje goed aangedraaid op de slang (of pijpje)? Dan niet heel langzaam gaan pompen, maar er even goed druk op zetten en maar hopen dat hij de verstoppingen weg duwt. Als hij de verstopping weg duwt, dan wel door blijven pompen, totdat je schoon vet ziet komen. Als je glijlagers niet goed gesmeerd zijn, gaat het nooit soepel werken en hydrauliek is zo sterk dat het gewoon je assen gaat torderen of je krijgt er gigantische bramen op en dan vreet hij zich vast (dan einde verhaal).

Eerst maar eens overal dunne olie tussen laten lopen en vet persen. Geen WD40 gebruiken, want dat helpt hier niet. dat is leuk voor in de keuken als je keukenlaatje piept.
T6020 power
Ik weet niet hoeveel agrarische ervaring je hebt maar heb je ook zo'n slang van je dubbelwerkend ventiel (waar er een inzit van de kieper) naar je enkelwerkendventiel.
(Ik hoop dat het duidelijk is)
@T6020 power Niet helemaal duidelijk helaas 😞 Ik heb 2x een dubbel werkend ventiel en op de ene zit dus de poot en de andere de bak.

Ik heb nog wel een ander ventiel, waarvan ik nooit precies wist waar die voor was. Die zit een beetje verstopt zeg maar.

Wat is een slang die van dubbelwerkend naar enkelwerkend loopt?

Is hij dan gesplitst waardoor je olie altijd netjes door aanvoer/retour loopt terwijl op het werktuig een enkele aansluiting zit?
T6020 power
@Agrarisch hobbyist zo ik het lees snap jij het wel.
Trouwens, gisteren met de kraan enorm veel druk op de bak gezet (helemaal bovenin), met trekker uit en aan, hendel in zweefstand, heen en weer bewogen, maar geen beweging in te krijgen. Bij de LMB kregen ze het wel voor elkaar de vorige keer.....misschien maar weer op en neer anders kan ik die ventiel koppelingen ook niet testen.
jammermaarhelaas
@Agrarisch hobbyist

Het is heel goed mogelijk dat het klepje voorin de mannetjes-koppeling (kogel of kegeltje vooraan, in het midden van de koppeling) niet voldoende, of helemaal niet geopend wordt als deze in de vrouwtjes snelkoppeling van jou Ford zit. Geef je oliedruk (door openen van het olieventiel met de hendel) vanaf de tractor op dit klepje in de koppeling, dan wordt deze tegen de veerdruk in geopend, en stroomt de olie van de tractor naar de dumper-cilinder.
Wil je nu de dumper laten zakken, dan moet de olie dus deze weg terug door de koppeling, en het klepje wat eerst vanaf de tractor (met oliedruk) open werd gedrukt, wordt nu door de terugstromende olie dichtgedrukt. Hard naar beneden drukken van de dumper-bak helpt dan niet, het klepje wordt dan alleen maar harder dicht gedrukt.

Bij goed functioneren van een en ander word het klepje in de kop van de mannetjes-snelkoppeling helemaal open gedrukt wanneer je de snelkoppeling aansluit op de vrouwtjes-snelkoppeling van de tractor. Hiervoor moeten de snelkoppelingen dus bij elkaar passen qua maatvoering. Nu heb ik hier bij mijn Fords gemerkt dat de maatvoering iets afwijkt van de Din normering (duits/metrisch) en daardoor kunnen dit soort problemen worden veroorzaakt. Bij een nieuwe Ford kreeg je destijds ook evenveel losse mannetjes-koppelingen geleverd als dat je snelkoppelingen op de tractor had.

Een lmb kan bijvoorbeeld een andere tractor (met Din koppelingen) voor de dumper zetten, en hem zo laten zakken, er van uitgaande dat dit het probleem dus zou zijn.

Het kan zijn dat de wat verborgen opgestelde koppeling op jou 8700 een drukloos retour is (via dat ventiel stroomt de olie direkt terug in de achterbrug, zonder weerstand van een ventiel) of het is een remventiel.
deutz 4.11
Bovenstaande met dat ford een iets andere aansluiting heeft heb ik ook me gemaakt. zelf hadden we andere merken dan ford, als we naar mijn oom ginge die een 4610 had zaten we altijd mannetjes te wisselen van de machines.
Om eerst eens uit te zoeken als het de kieper is of het mannetje/ trekker.
zou ik beginnen met voorzichtig het mannetje los te draaien van de kieper met een grote emmer er bij om de olie op te vangen als de kieper nu wel gaat zakken . als de kieper dan nog niet zakt kun je trekker uitsluiten. zakt de kieper wel. dan een proberen het mannetje van de hefmast er op
Wimsumar
Beste Deutz 4.11:

Quote Reactie van @deutz 4.11:
met een grote emmer er bij om de olie op te vangen

Topicvraagsteller heeft een ATLAS-kraan. (Als die het doet 😉 ) kan hij hiermee de dumpertbak omhoog houden en de oliezwijnerij met de emmer achterwege laten. 😄
jammermaarhelaas
@deutz 4.11 @Wimsumar

Reden dat ik deze (of gelijksoortige) optie niet heb aangedragen was het risico op ongelukken wat je hiermee loopt. Voor wie weet wat hij doet, en de kraan goed als steun inzet, en de dumper aangekoppeld laat aan de trekker zou het kunnen, maar voor de rest wie dit gaat proberen (met of zonder kraan, (in werking tredende) werkende valbeveiliging) lijkt me zo'n advies levensgevaarlijk.
@Wimsumar Die kraan doet het weer uitstekend! Ben al druk doende de sloten met worteldoek + landbouwfolie en heeeeel veeeel loopspoortegels erin aan het opschonen met de knijper bak. Leuk hoor, spelen met zo'n ding 😄

Alleen de remmen moet ik nog aansluiten, graven wil nu niet echt want ik trek mezelf gewoon naar voren 😞
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyïst:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
graven wil nu niet echt want ik trek mezelf gewoon naar voren

Zit er geen schuifbord op jouw kraan? Als je deze tijdens het graven aan de grond drukt sta je mooi stabiel en stevig op de "handrem".
Als je haaks op de rijrichting graaft, dan kan de kraan ook niet met het graven verrijden.
@Wimsumar Nee, die optie was te duur denk ik 😄 Maar voor de sloten hoeft het niet, en ze zijn lucht geremd geloof ik dus ik hoef ik hoef alleen nog maar de slangetjes bij de wielen aan te sluiten. Tenminste, dat is het idee.....
stephan-inter
Heb je een foto van alle ventielen?
+1
@stephan-inter Ga ik morgen maken en plaatsen!
@stephan-inter

(klik om te vergroten)

Ventielen op afstand

(klik om te vergroten)

2x links, origineel

(klik om te vergroten)

2x rechts, heb ik laten vervangen door nieuwe omdat de hefmast lekte bij de originele

(klik om te vergroten)

Hier zie je een ventiel verstopt zo lijkt het? De horizontale, waar is die voor?
+1
jammermaarhelaas
@Agrarisch hobbyist

Heb je de dumper al eens aangesloten op een van de twee nieuwe koppelingen (rechts) ?
@jammermaarhelaas Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik doe niet. Maar ook dan blijft het probleem dat de steunpoot nu ook niet intrekt, dus dan zal de dumper ook niet werken denk ik...
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyïst:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik doe niet.

Vreemd, jij bent toch de enige die de leiding en slangen in handen heeft bij het aankoppelen/gebruik van trekker/dumper?
+1
@Wimsumar Ja, maar als je ouder wordt is het geheugen niet zo goed meer 😄
flupke 1

Zal wel een retour leiding zijn
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden cilinder geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!