John Deere 1640 - John Deere 1640 startprobleem koud weer

Hallo,

Het starten met vorstweer gaat slecht.
Accu misschien niet meer top, maar we gloeien 20 seconden [lampje op dashboard zie ik niet branden, maar wel dat de stroom weggetrokken wordt van de brandstof/temperatuurmeter, dus er is wel verbruik.
Dan starten, en duurt lang...accu zwak en geen starten
Toen opgeladen, en nog eens geprobeerd, springt zo aan.
Is dit alleen een zwakke accu of kunnen de gloeispiralen niet meer goed zijn? Heeft het zin deze sowieso een keer te vervangen?
Groeten,
Rob
Rob Hoeben

Reacties

echte844
Hallo we hebben het hier over een direct ingespoten diesel dus gloeispiralen heeft deze niet.
Als de motor vlot rond gaat met starten is het altijd dat hij dan makkelijker aan slaat.
Het gloeien zal hoogst waarschijnlijk opwarmen van de inlaatlucht zijn.
Als je een indirect ingespoten motor zou hebben is die met dit weer niet te starten zonder gloeien(voorverwarmen).
SJB533
@echte844
Deze heeft een vlamstart, vermoed ik
Wimsumar
Beste Rob Hoeben: Misschien kun je de start onder koude omstandigheden ook nog wat verbeteren door andere motorolie te gebruiken. Als je nu misschien een multigrade 15 W 30 of 15 W 40 gebruikt zou je 10 W 30 (of 10 W 40) kunnen nemen. In koude toestand zijn laatstgenoemden iets minder stroperig en draait de motor lichter (= sneller) rond bij het starten.

Produktadvies (ander merk mag ook 😉 ):

kroon-oil.com/nl/productadvies/…
john deere 7810
@Wimsumar

als je dat al moet gebruiken dan is zo'n motor goed gaar. over het algemeen willen deze trekkers altijd aanpakken, soms zal er even gegloeit moeten worden. maar beter is een paar goede accu's en startmotor 😉
+1
Wimsumar
Beste John Deere7810:

Quote Reactie van @john deere 7810:
als je dat al moet gebruiken dan is zo'n motor goed gaar.

Pardon? Een ('gare') motor met 'ruime' lagering zal juist relatief licht ronddraaien bij koude/dikke olie.
Maar, smeerolie zal er altijd in moeten zitten. Het is dan geen moeite (en kosten) om, indien mogelijk, eerstvolgende verversingsbeurt te kiezen voor een multigrade olie welke koud iets dunner vloeibaar is waardoor gedurende de moderne Nederlandse "wintervierdaagse" startproblemen als in dit topic verzacht kunnen worden.
Met de huidige buitentemperaturen zijn dergelijke startproblemen ook weer als sneeuw voor de zon verleden tijd . Bij menig trekker kunnen accu('s) en startmotor weer een klein jaar lang naar behoren werk doen.
+2
john deere 7810
@Wimsumar

Ik doel met een gare motor ook niet op de lagering 😉 maar op de compressie. En zoals ik al aangaf lopen deze trekkers eigenlijk altijd mits het startsysteem gewoon in orde is. Ik snap jou wel met een andere olie. Maar mijn mening is dat je het probleem er mee opschuift in plaats van direct oplost.
Wimsumar
Beste John Deere 7810:

Quote Reactie van @john deere 7810:
het probleem er mee opschuift in plaats van direct oplost

Topicvraagsteller zal niets menselijks vreemd zijn, en de onkosten voor nieuwe accu's graag zo lang mogelijk uit willen stellen vooral nu er nog nauwelijks kans is op serieus winterweer (en bijbehorende startproblemen). En gelijk heeft ie.
+3
@Wimsumar

Een kapotte accu of startmotor los je niet op met een andere olie. Wat wil je volgend jaar dan? er geen olie in doen? of zet je er een paard voor? die heeft immers geen accu's nodig? Je bent het probleem aan het verschuiven.

Je lost in nederland geen startproblemen op met andere olie.
+1
Wimsumar
Beste John Deere 7810:

Quote Reactie van @john deere 7810:
Een kapotte accu of startmotor

Jonguhhhhh,... nou ja, laat maar.
Kijk, jij was nog vloeibaar, sterker nog, jij moest nog vloeibaar worden toen de multigrade motorolie z'n intrede deed (40 `a 50 jaar geleden). Tot die tijd was het gebruikelijk motoren te smeren met monograde olie. Er werd gewerkt met zomer- en winterolie, waarbij vanzelfsprekend de zomerolie een hogere SAE-waarde (bijvoorbeeld 30) had en de wintergrade dunner vloeibaar was (bijvoorbeeld 20 of 10) en wel niet in de laatste plaats om 's winters de motoren vlotter te laten starten. Met de komst van de multigrade olie is het belang van dunne olie in de winter in vergetelheid geraakt en dat blijkt wel uit dit topic maar ik verzeker je (op basis van recente eigen ervaring) dat het starten op bijvoorbeeld 10 W 40 in plaats van 15 W 40 een slok op een borrel beter gaat.

Lees met name pdf pagina 3 Viscositeit of vloeibaarheid van motorolie:

weetjewel.com/downloadmap/olie.pdf/

Op pdf pagina 18 van een John Deere 310 oldtimer het olieadvies in mongrade en multigrade bij bepaalde omgevingstemperaturen:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

P.S.: In de topicopening wordt met geen woord gerept over mogelijk defecte accu of startmotor!
+7
@Wimsumar

haha hoop niet voor hem dat die olie er nu nog op zit vriend 😉 In mijn eerste reactie haal ik zowel de accu's de startmotor en de gloeispiraal aan. Ik geef advies als monteur zijnde en jij als zuinige boer. En je wilt nu een nuttelose discussie met mij aangaan over olie. ik dank daar voor.
deeremeneer
@Wimsumar beste Wim,

De topic starter benoemd volgens mij de accu zoals ik het lees juist wel als probleem. Zoals ik het lees starte de trekker meteen na het opladen van de accu's. De koudstart lijkt dus niet problematisch als de accu's vol zijn. Ik adviseer de accu's en laadstroom kring te controleren. Ik ben het met Wim eens dat de accu's best nog wel eens de lente en zomer door kunnen komen als de temperaturen weer wat stijgen.
repop
Kijk goed of de beide accus wel goed contact hebben, wil nog wel eens een massakabel slecht contact maken. en uiteraard 2 goede accus. bij moeilijk starten wil nog wel s helpen als je het stuur snel heen en weer beweegt, dit is een handigheidje voor het geval de trekker net wel net niet wil starten.
+2
Dick van Driel
@repop
Quote:
bij moeilijk starten wil nog wel s helpen als je het stuur snel heen en weer beweegt, dit is een handigheidje voor het geval de trekker net wel net niet wil starten???

Het is toch geen Lanz Bulldog??

Dick
radium45
@repop Dit heb ik vaker gehoord, kan alleen niet verklaren waarom dat zou helpen? Ik heb ze dit ook wel eens zien doen bij oude legervoertuigen.
Fendttrisixfan
@radium45
Is denk omdat de oliedruk die word opgebouwd tijdens het starten dan weg kan en zo de oliepomp minder vermogen vraagt, het helpt in ieder geval wel veel
JD3010
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
het helpt in ieder geval wel veel

Alleen bij JD niet, als het systeem op druk is en dat gaat heel snel, kost het geen vermogen meer. Anderen droomden daar toen nog van.
Fendttrisixfan
@JD3010
Helpt zeker bij JD, hebben op het werk onlangs een 4040 gehad die moeilijk starte en met aan het stuur te trekken lukte het iedere keer
@JD3010

dat klopt niet helemaal 😉 juist als het systeem op druk is, en dat is bij de oude type's heel snel, kost het vermogen.
JD3010
@john deere 7810 Druk x opbrengst = vermogen. ... x0=0 .
@JD3010

klopt idd
bas101
Oliewissel van 15w40 naar 10w40 zal naar mijn mening niet doeltreffend zijn , je wisselt mineralie olie voor half synthetische olie waardoor het olieverbruik waarschijnlijk gaat stijgen , deze traktor ziet er mij uit als eentje gemaakt in de 80er jaren en daar is 15w40 gewoon de beste olie , om de motor in de winter bij t starten wat sneller te laten ronddraaien kun je beter bijv. t koppelingspedaal intrappen zodat de prise as in de bak stilstaat , een goede accu monteren en de accu ( of indien mogelijk de hele traktor) over nacht in een warme ruimte zetten .
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
je wisselt mineralie olie voor half synthetische olie waardoor het olieverbruik waarschijnlijk gaat stijgen

Onderbouw die beide beweringen eens A.U.B..
+1
bas101
@Wimsumar t antwoord zit m in de woorden mineraal half-sythetisch en 80er jaren dieseltraktor , vraagsteller heeft ook geen probleem met te dikke olie maar met een zwakke accu , zoals hij schrijft springt de motor bij een goed geladen accu meteen aan .
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
t antwoord

'T antwoord moet zijn dat de SAE-viscositeitsgetallen niets zeggen over minerale of synthetisch samenstelling van de olie. Uit de produktomschrijving blijkt dat is niets mis is met de keuzemogelijkheden op eerder genoemde oliemerkadviespagina.
bas101
@Wimsumar dan je nog eens beter laten informeren , verder is 15w40 ook een prima olie die in winter gebruikt kan worden de letter W staat er zelfs voor .
+4
GROENEDEERE
Gewoon de accu goed laden of een nieuwe erin.
Met een geladen accu slaat hij wel snel aan geef je zelf ook aan.
Niet de olie vervangen of iets anders uit die fabeltjeskrant.
Wimsumar
Beste GroeneDeere:

Quote Reactie van @GROENEDEERE:
uit die fabeltjeskrant.

Jou afkeer jegens mij spreekt weer boekdelen. Ik lach er om.
Kwalijker is dat ook jij inhoudelijk geheel zonder onderbouwing toch zo stellig reageert. Immers, over de acculaadomstandigheden, de accukwaliteit en last but not least, de motorolie is door topicvraagsteller geen informatie gegeven.
+3
DESLAGERURRE
@Wimsumar wim hou gewoon je snater over die olie ! is gewoon dikke onzin wat jij uitkraamt ! we zijn hier niet in Alaska !
Tips die jij hier geeft zijn nutteloos en zit geen mens op te wachten !
Wimsumar
Beste DeSlagerurre:

Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
Alaska !

Pas op, je valt in eigen slagersmes met de uitglijder als je de topicopening niet goed leest en de topicvraagsteller onnodig/nutteloos op onkosten jaagt.
Zelfs bij nieuwe (of z.g.a.n.) stroombron blijft de koudestart hoogstwaarschijnlijk problematisch.
+1
@Wimsumar Wim, je wordt vervelend... we zijn hier in nl ja? Waar het snachts eens een keer -4 wordt, niet in siberië ofzo waar de olie zo dik als stront wordt.
GROENEDEERE
@Wimsumar
Alles goed verder meneer de uil?

Man man.
Wanneer ga je schoeisel kopen met stalen neus je bent zo gauw op je tenen getrapt
+1
DESLAGERURRE
Rob .. waarschijnlijk is er 1 van de 2 accu slecht ... even laten controleren bij een garage is de snelste oplossing ..
en op de inlaat (rechter kant motor) zit de gloeipit van de vlamboogstart even een tijdje gaan gloeien en dan even voelen of het spruitstuk ook warm word .. dan weet je of ie nog goed is ..
+2
deeremeneer
Gaat weer lekker heren
JD3010
@deeremeneer Grapje van je.😒
SJB533
@deeremeneer
Ja, of niet? 😞
bas101
Als de tractor 2 accu s heeft dan zou ik de tip willen geven beide accu s eens van plaats te verwisselen en eens kijken wat die dan doet , mocht dit geen verbetering geven dan beide accu s vervangen voor tweede gelijke goede accu s of nog beter tweede nieuwe .
deeremeneer
@bas101 kun je mij eens uitleggen wat het omwisselen van de accu's voor verschil zou kunnen maken?
bas101
@deeremeneer t kan zijn dat de accu s daardoor meer kracht hebben en de starter de motor weer aan de praat krijgt , dit heb ik meermaals meegemaakt , wat hier t geheim van is zou.ik zelf ook wel eens willen weten
deeremeneer
@bas101 de capaciteit van een accu blijft hetzelfde waar je hem op deze trekker ook zet. Links of rechts. Wat eventueel zou kunnen is dat de plus kabel aan de ene kant langer is dan de andere en deze in de jaren meer weerstand is gaan bieden.
bas101
@deeremeneer ja theoretisch gezien is dat ook zo maar in een serie geschakeld 24v systeem heb ik in t verleden al meermaals mee gemaakt dat als ik de accu s verwisselde de motor weer aan de praat kreeg , een mogelijke verklaring hiervoor is dat als in positie A de goede accu de slechte op gang helpt en dat in positie B de slechte accu de goede afremt ; jouw verklaring zou evt.ook nog waar kunnen zijn .
SJB533
@bas101
Is het geen parallelschakeling, dus 12 volt?
@SJB533 @bas101 @deeremeneer

deze trekkers hebben een 12v systeem. wel zit de ene accu aan de ene kant van de motor en de andere accu aan de andere kant, de rechter accu zit net onder de startmotor. Deze accu is ook meestal als eerste kapot. Dus wil je een goedkope en vooral tijdelijke oplossing dan wil dit soms nog wel eens helpen. ook heeft de linker accu meestal 2 massakabels, 1 van de accu naar de accubak en dan van de accubak naar de versnellingsbak/motor en daarbij dat de + kabel wel minstens 3x zolang is.
bas101
@SJB533 die 12v parallel is lang geleden dat ik daar nog aan gewerkt heb maar ik heb t echt over 12v in serie dus 24v , zulke tractoren bestaan nl ook , welke constructie de JD 1640 heeft weet ik niet , topic starter antwoord zelf ook niet op de hier gegeven tips en adviezen dus blijft t allemaal wat raadselachtig hoe t probleem opgelost is of wordt .
DESLAGERURRE
@bas101 jd heeft nooit 24 volt uitrustings gemaakt ! trekker kan wel 24 volt zijn maar dan is ie omgebouwd door een persoon .. vind het knap .. omdat VDO nooit een toerenteller van jd in 24 volt uitvoering gemaakt heeft !
bas101
@DESLAGERURRE ik heb nergens geschreven dat JD 24 volt tractors gemaakt heeft
DESLAGERURRE
@bas101 dan kunnen de accu's ook niet in serie hebben gestaan ! neem van mij aan .. ze staan gewoon paralel en als het nu een is zonder cabine .. of met een VCE hok of met een SG2 cabine ze hebben allemaal 2 accu's paralel geschakeld ..
bas101
@DESLAGERURRE als een tractor een 24v systeem heeft dan staan de accu s in serie
DESLAGERURRE
@bas101 ga jij mij nou iets over techniek vertellen ? lieve schat ik kan deze trekkers wel dromen ..
bas101
@DESLAGERURRE gelieve de teksten wat aandachtiger te lezen dat voorkomt misverstanden en verwijten , ik werk aan andere merken tractoren en vrachtwagens met zowel 12v als 24v systemen , aan JD heb ik in een ver verleden slechts 2 x gesleuteld en deze hadden allebei een enkele 12v accu ,kan me herinneren dat ze voor onderhoud lastig toegankelijk waren en de motor ver naar achteren geplaatst was maar voor de rest heb ik 0 verstand van JD tractoren .
+1
GROENEDEERE
Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
gebruikt

John Deere heeft 24 volt trekkers gehad.
De grotere knikkers en vooral de met de v8 motor.
Maar ik heb ook meerdere trekkers gezien met twee accu's op een 12 volt trekker.
Ook dat klopt.
+2
JD3010
Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
jd heeft nooit 24 volt uitrustings gemaakt ! trekker kan wel 24 volt zijn maar dan is ie omgebouwd door een persoon

Dan ben niet volledig op de hoogte, JD had in het verleden wel een 24V systeem op bepaalde trekkers

Je reacties mogen van mij wel een beetje milder.
dendeze
De topic starter zijn probleem is duidelijk, met een goed geladen batterij gaat het wel, dus vermoed ik dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad, er gaat niets boven een red top die met zijn hoge cold cranking amps torenhoog boven gewone batterijen uitsteekt.
Hoe sneller een diesel rondgaat bij het starten hoe makkelijker hij zal aanslaan, zo simpel is het.
Enne, hierbij moet ik Winsumar bijtreden dat 10w40 inderdaad een betere keuze is.
Met eenvoudige woorden wil dat zeggen dat die olie zich in koude toestand gedraagt als een olie van 10 en in warme toestand als een olie van 40, je begrijpt dus hopelijk wel dat met een olie van 10 bij koudstart de motor inderdaad iets sneller zal rondgaan als met een olie van 15 (15w40)
GROENEDEERE
@dendeze
Bij koude temperaturen die ze in Scandinavië of canada kennen ja dan.
Maar in ons land met dat beetje nachtvorst haalt dat weinig uit.
Mijn kraan wou vorige week ook niet starten.
Had nog maar 20 volt ipv 24. Na het monteren van 2 nieuwe accu's was het tikken en lopen.
bas101
@dendezetopicstarter moet zelf weten wie t zijn raad op volgt maar overschakelen op 10w40 omdat er een accu op t eind is ?
Wimsumar
Beste Dendeze en enkele anderen:

Quote Reactie van @dendeze:
bijtreden

Kijk eens aan. Geweldig, er komen toch nog constructieve reacties.
(Zelfs Groenedeere schrijft al dat toepassing van dunvloeibare olie weinig uithaalt bij een koude start. Welnu Groenedeere, alle kleine beetjes helpen nietwaar? Het kan voor het zelfde).
Het is nu echter de hoogste tijd dat de topicvraagsteller aan geeft hoe de recent aangekochte J.D.-1640 trekker gebruikt is / wordt. Ik kan me levendig voorstellen dat de 'nieuwe aankoop' menig proefritjes heeft gemaakt waarbij de verbruikte startstroom niet volledig bijgeladen is met nu de vermeende accuzwakte tot gevolg.
Daarnaast is het erg belangrijk te weten of, zoals de topicopening doet vermoeden, er inderdaad slechts 1 accu op de trekker aanwezig is of toch ook nog een tweede zoals op dit type trekker eigenlijk hoort. (N.B.: een standaardaccu voor zo'n J.D.-1640 heeft ongeveer 70 Ah en een kleine 600 C.C.A., en zal solo ten allen tijde krap bemeten zijn bij koude omstandigheden).
Aangezien topicvraagsteller eerder al heeft aangegeven de hydrauliekolie bij te hebben moeten vullen heb ik het donkerbruine vermoeden dat de motorolie bij de aankoop van de trekker enkele weken geleden ook niet bepaald nieuw meer is geweest. Vandaar is eerstkomende (spoed)verversing met de dunst toegelaten / geadviseerde multigrade (10 W 40) zeer op z'n plaats.
Zoals gezegd, topicvraagsteller moet eerst over bovenstaande met nader informatie komen en aangeven of hij de koudestartprocedure inmiddels goed uit kan voeren.
Dus Rob Hoeben, als de hoofdpijn (van de J.D.-1640-aankoop, en /of dit topic, en/ of de carnaval) het toe laat, graag nader informatie.
+3
DESLAGERURRE
@Wimsumar wim als jij nou geen verstand hebt van DIE trekkers reageer dan eff niet joh !
je hebt geen gelijk en je krijgt ook geen gelijk ! gewoon kling krare onzin wat jij noemt met je olie soort !
Wimsumar
Beste Deslagerurre:

Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
kling krare onzin

Kijk, natuurlijk weet ik niet van ieder willekeurig merk/type trekker welke olie voorgschreven is maar ook in dit topic heb ik er ruim voldoende onderbouwing bij gezocht.
Daarnaast, zoals ik m'n vrees al uitgesproken heb, wie weet wat er nu in zit(!).
DESLAGERURRE
@Wimsumar WE ZIJN NIET IN SCANDINAVIE OF ALASKA !
Wimsumar
Beste DeSlagerurre:

Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
SCANDINAVIE OF ALASKA

Niet voor niets passen ze 'noordelijk' van ons motorverwarming/carterverwarming toe om de Nederlandse "start-bij-lichte-nachtvorst" na te kunnen bootsen.
Dat motorolie in meerdere/mindere mate dikvloeibaar wordt bij afkoeling is nergens goed voor maar een onvermijdelijke eigenschap. Gelukkig kunnen we hier nog kiezen uit 'de minst slechte'.
+3
deeremeneer
@Wimsumar Beste Wim,

Ik ben het ook wel met je eens dat een dunnere olie de motor wat makkelijker rond laat gaan. Wat ik niet snap is waarom je daar nu zo op gefocust bent? Topic starter geeft duidelijk aan dat de trekker met een volledig opgeladen accu probleemloos start. Kunnen we hem in dit geval dan ook niet beter in die richting helpen? Topic starter lijkt inmiddels zo geschrokken van de overdaad aan reacties (die niks met zijn probleem te maken hebben) dat hij niet meer reageert.
DESLAGERURRE
Kan iemand die onzin reacties verwijderen ?
+1
dendeze
@DESLAGERURRE
Bedoel je dan dat JOU reacties verwijderd moeten worden?
Winsumar heeft duidelijk veel meer kennis in huis dan jij, bij koud weer is de dikte van de olie toch van invloed, of je nu hier in Nederland bent of in Scandinavie, -5° is -5° maar dat begrijp jij blijkbaar niet.
Al denk ik niet dat dit het probleem van de topicstarter nu oplost.
DESLAGERURRE
@dendeze dus jij wil hierbij zeggen dat ik nutteloze reacties plaats ?? kruip lekker die wim in zijn hol joh !
dendeze
@DESLAGERURRE Ik kruip in niemand zijn hol, zeker de jouwe al niet, enne als je meerdere topics zou gevolgd hebben zou je gezien hebben dat winsumar, die ik overigens van haar noch pluim ken, al zeer veel goede reacties heeft gegeven, jij kan alleen maar mensen negatief aanvallen wat veel zegt over jezelf. En ja met dunnere olie gaat de motor sneller rond of je dat nu leuk vind of niet!
Al zal dit het probleem van topicstarter niet oplossen.
Enne, als je een probleem hebt dat je niet kan oplossen dan heb je iemand nodig als ik, ik sta bekend hier dat wanneer iets niet kan hersteld worden in de officiële werkplaats ze mij maar moeten contacteren, ik herstel alles zelf, van automatische transmissies tot computers.
zelfs alternatoren , dynamo's en starters herstel ik zelf terwijl tegenwoordig meestal gewoon nieuwe gekocht wordt.
Steek deze maar waar de zon niet schijnt. En o ja, misschien kan je nog wat andere mensen die gewoon willen helpen aanvallen, dat zit bij jou blijkbaar in de genen!
+4
GROENEDEERE
@dendeze
Mag ik vragen hoe lang je al op deze site zit?
Ik ken deslagerurre hier als een fanatieke tfer die altijd normaal reageert met altijd wel respect voor eem ander.
Dat hij nu aangevallen wordt vind ik onterecht.
Wimsumar staat weer bekend om zijn hardleerse eigenwijze en lakse houding naar andere leden.
Voelt zich belangrijker en doet neerbuigend.
Ja natuurlijk weet hij veel maar weet niet alles.
Wanneer hij geen gelijk heeft zal hij dat nooit toegeven maar je juist in alle mogelijke manieren kleineren.
En hier heeft hij gewoon geen gelijk.
Dat dunne olie is gewoon dikke bulshit voor ons landje.
Ieder die dat beweerd wordt voor alkes uitgemaakt door deze uitgezeverde
Wimsumar
Beste GROENEDEERE:

Quote Reactie van @GROENEDEERE:
Dat dunne olie is gewoon dikke bulshit voor ons landje.Ieder die dat beweerd wordt voor alles uitgemaakt door deze uitgezeverde

Goed te lezen dat jij ineens met deze opmerkelijke kentering in plaats van aan, mij bij lijkt te willen gaan vallen. Het 'etiket' wat je jezelf er overigens bij opplakt had niet gehoeven hoor 😛 . Maar dit alles maar snel terzijde. 😎

Over 'goed lezen' gesproken.
"Goed lezen" had (heel) veel consternatie kunnen voorkomen. Onderstaand, speciaal voor jouw en een aantal andere 'hoofdrolspelers' jullie gemak hierheen gekopieerd/geplakt, mijn reactie in dit topic die grondslag voor al deze ophef zou moeten zijn.
Hopelijk kan hiermee dan de ontstane "SLAGERfestival-komedie" stoppen.

Nogmaals, goed lezen A.U.B.:

Quote Reactie van @Wimsumar:
Beste Rob Hoeben: Misschien kun je de start onder koude omstandigheden ook nog wat verbeteren door andere motorolie te gebruiken. Als je nu misschien een multigrade 15 W 30 of 15 W 40 gebruikt zou je 10 W 30 (of 10 W 40) kunnen nemen. In koude toestand zijn laatstgenoemden iets minder stroperig en draait de motor lichter (= sneller) rond bij het starten.

N.B.:
Ten overvloede vermeld wijs ik er op dat er nergens staat dat met mijn olieadvies het startprobleem opgelost zou worden.
JD3010
@dendeze Je hoeft je hier niet te verantwoorden hoor, laat ze maar lekker zeuren met z'n allen. Sommige hebben tijd te veel.
+1
dendeze
@JD3010 Bedankt, toch nog iemand die verstandig is, en zoals te lezen kan deslagrurre het toch niet laten, zal dus echt in de genen zitten.
Dat olie hier het probleem gaat oplossen denk ik ook niet, wie zegt er trouwens dat er nu geen 20w40 inzit?
Ik dacht dat dit forum er was om mensen te helpen maar blijkbaar zijn er hier die het licht in een ander zijn ogen niet kunnen zien schijnen.
Enne Groenedeere,
Dunnere olie scheelt echt wel in de snelheid waarmee de motor rondgaat bij koude temperaturen of je dat nu graag hebt of niet, haal maar boter uit de ijskast en probeer die maar direct te smeren, en door lang op dit forum te zijn wordt je geen betere monteur hoor, dat wordt je door ervaring en die heb ik meer dan genoeg.
+1
DESLAGERURRE
En wil iemand eff tegen wim zeggen dat er geen hond op zulke reacties zit te wachten ? *amen*
+4
Favorit614
Wat een dom geneuzel over olie.
Als de dynamo goed is zet je er,
1 of liefst 2 nieuwe accu's er op,en je bent weer jaren van geknooi af.
+1
tim-klok
De Renault Ares 640 op mijn werk had hier ook last van,
Ze hebben een nieuwe accu(zwaardere) erin gedaan.
En nu start ie altijd weer perfect
+1
SJB533
Probleemstelling en oorzaak lijkt me duidelijk een gevalletje van (een) slechte accu('s) of laden. De 1640 waar ik geregeld mee mag werken heeft gewoon 2 van deze. Ook met de kou van afgelopen dagen startte hij gewoon, hetzij met gloeien (startknop tegen de klok in). Met 15W40 olie in het carter. Mag er van uit gaan, dat topicstarter geen dikke olie, bijvoorbeeld 80W90 in het carter heeft... 😂

(klik om te vergroten)

2x 68 Ah.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.nu worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!