Fahr KH20D: hoe kun je de hoek van de draaischotel tov elkaar instellen.
Bij mijn hooidraaier zit er een kleine hoek tussen beide draaischotels waardoor de vorken aan de ene kant eerder de rond raken dan aan de andere kant en daarnaast komen de wielen niet aan de grond. hoe kun je dit oplossen of moet het zo zijn dat beide draaischotels tov elkaar een hoek moeten maken? en hoe kun je dan beide wielen op de grond krijgen? tweede vraag is wat de hoek moet zijn van de vork tov de arm waar hij aan bevestigd zit?De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Als ik de topicopening zo lees, dan heb je een (zeer oude) schudder die van een vrachtwagen is gevallen en waar vervolgens nog een andere vrachtwagen overheen is gereden. (M.a.w., totaal versleten dus).
Helaas kan ik geen handleiding vinden op de daarvoor geëigende website. Wel onderdelentekeningen op de site van een onderdelenleverancier:
Link:
techniekwebshop.nl/landbouw/…
Fotoreportage van een (op het oog) redelijke FAHR 20D:
Gepikt van: picclick.de/Fahr-Heuwender-KH-20-D-223081622729.ht…
De rest van jou verhaal snap ik niet helemaal. Een 2 rotor machine die de wielen niet aan de grond krijgt met schudden?
het probleem met de wielen die de grond niet raken is opgelost: ze stonden verkeerd om in de machine; ze stonden naar achteren terwijl ze naar voren moeten staan. ik vermoed dat een van de vorige eigenaren hem uit elkaar hebben gehad, maar niet geweten hebben hoe hij weer in elkaar moest
het probleem met de 2 draaischotels is er nog. zover ik kan zien is er geen stelmogelijkheid. alles is vanuit de constructie verpend met dubbele spanstiften.
aan Fendt926driver de vraag waar ik de 23 pagina's met foto's kan vinden????
Ik vermoed dat de vorige eigenaar/-naren van 2 (of meer) sloopschudders er weer 1 bij elkaar gebeund hebben.
Zitten er misschien 2 dezelfde rotors aangebouwd? (1 rotor met goede, iets slepende schudtanden terwijl ze bij de andere rotor stekend staan t.o.v. de draairichting).
Kijk, bij dit type kan de schuddertand maar op 1 stand gemonteerd worden (ongeveer goed). Een tandverstelling zit er niet op (bron: afbeeldingen onderdelenwebsite).
Als ik me niet vergis valt het middelste lusje van de schudtand in een kleine uitsparing (onder)in de tandarm waardoor de tandstand onwrikbaar is gewaarborgd. (De tandhoekmal heb je niets aan).
Vermoedelijk is het hoofdframe getordeerd. Je kan de "vorken" (schudtanden) van de rotor die de grond raken simpelweg dusdanig inkorten tot de vorken van beide rotors dezelfde hoogte hebben.
de hoekinstelling van de schudtanden heb ik alle juist en alle gelijk ingesteld en voor beide schotels hetzelfde.
er is nagenoeg geen speling in axiale richting van de draaischotels en de draaischotel is niet 1 tand versprongen. het enige dat ik weet is dat de constructie zo is gemaakt dat alles dubbel verpend is en dus niet afgesteld kan worden cq hoeft te worden. het blijft vooralsnog een raadsel.
Wij hebben een KH20 (getrokken variant) en bij mijn weten kan je niets afstellen en is alles bepaald hoe de assen van de wielen staan. De assen zijn niet gebogen? of het frame?
Zijn de banden van het toestel identiek? Als er een verschil in de maat van de banden zit kan er misschien ook een hoogte verschil zijn waardoor 1 kant de grond raakt en de andere niet. Ik zeg maar iets...
(klik om te vergroten)
de assen zijn niet gebogen en de wielen zijn identiek.
het zit m.i. echt in de constructie waardoor beide schotels niet in een vlak liggen en daardoor een onderscheid genereren op het uiteinde van de tanden
Is de (handbediende) vergrendelingspal van de naloopinrichting wel los?
kun je me zeggen waar dat precies op de techniekwebshop site staat of kun je me een pdf ervan sturen.
wat betreft de vergrendeling: wil je zeggen dat ik hem moet vergrendelen of juist niet en zo ja hoe doe je dat dan?
Ter afsluiting van het probleem (hoop ik ):
De link naar de site van de techniekwebsite (waar 2 bandenmaten voor deze FAHR KH20 leverbaar zijn) staat in de eerste reactie van dit topic.
Afsluitend:
Wat er allemaal wel of niet aan deze schudder ontbreekt maakt eigenlijk niet uit. Doordat de ene rotor ten opzichte van de ander getordeerd staat (waardoor de tandhoogtes van de afzonderlijke rotors ongelijk zijn) ontkom je er niet aan van de tanden van de rotor die als eerste de grond raken een stukje af te zagen.
P.S.:
Om de ingreep compleet te maken kun je van beide rotors het (onderste) tanddeel per tandpaar wat (extra) inkorten. Hierdoor komt het bovenste tanddeel van het tandpaar dichter bij de grond en kan daardoor beter functioneren. Tevens wordt hierdoor de onderste tandhelft in het werk aanzienlijk ontlast doordat deze niet langer alleen het werk hoeft te doen.