Werklampen op de carrier bouwen, hoe het makkelijkst aan te sluiten?
Hallo allemaal,Voor het werk in de avonduren zou het wel makkelijk zijn om wat werklampen op de carrier te hebben. Nu wilde ik graag 2 led werklampen achterop bouwen en 2 halfweg het chassis die naar opzij stralen. Alleen zit ik een beetje te denken hoe ik deze aan moet gaan sluiten. Zelf had ik al enkele opties bedacht:
1. Stroom pakken van de 5e pool van de ahw stekker en een schakelkastje op het chassis maken.
2. Stroom pakken van een driepolige(varkensneus) stekker in de cabine, hier een schakelkastje aan en een extra kabel vanuit de cabine naar de carrier.
Welke optie denken jullie dat het beste is, of hebben jullie nog andere ideeën?
(Het is overigens niet mogelijk om deze in de bedieningskast in te bouwen, deze zit namelijk al vol)
Alvast bedankt,
Mvg, Jordy
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Heb zelf eens 4 ledwerklampen op een carrier gebouwd. Deze hadden een wat lagere wattage. De geschakelde plus van de lampen heb ik via pootje 2 van de 7 polige stekker laten lopen.
Daarvoor een relais gezet die aangestuurd word door een handbediende schakelaar en een achteruitrijsignaal van de trekker zodat de lampen ook aangaan als je achteruit gaat rijden. Maar dat je ze ook handmatig aan kan zetten.
Verder gewoon voldoende dikke kabels gebruiken en het schakelen via het contact.
Maar vergis je niet op de hoeveelheid werk die erin zit.
Voor wie er misschien ook eens iets aan heeft, hier hoe ik het heb aangesloten.
Achter op de bumper 2 ledlampen van 27W geschroefd, deze op een verdeeldoos aangesloten en in de doos nog met een zweefzekering afgezekerd op 5A (lampen verbruiken immers 4,5A). Vervolgens een 2-aderige kabel naar voren gelegd en hier een 2-polige stekker aan gemaakt. Voor de aansturing van de lampen gebruik ik een 2-polige stekker die af-fabriek op onze Valtra zit. Deze stekker wordt via een relais van stroom voorzien en dit relais bedien je met een tuimelschakelaar in de cabine. Ook is het mogelijk om dit relais via een vrij toewijsbare knop op de rijhendel te bedienen.
Zo kan ik de werklampen onafhankelijk van de verlichting bedienen, zonder extra kastjes of dergelijke in de cabine.
Mvg,
Jordy
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)