Hydrauliek

kan je een systeem maken dat een enkelwerkend hydraulisch systeem ook dubbelwerkend word?
maartensprangers

Reacties

trekkerfanz-h
leg het is verder uit?

waar is het voor etc...
chiel-fendt 936
aan de kant van de tractor of machine?
SJB533
Hoe bedoel je? vanaf de trekker naar de machine? Ja, kan
Valtrapowerr
@SJB533

is er ook een hydraulisch remventiel op de 740 te bouwen?
international-633
@valtrapowerr ja, daar zijn ombouwsetjes via kramp voor te krijgen.
Valtra-Fordpower
Waarom zon kleine trekker extra laten remmen? 😛

Ja, als je met 2 drieweg kogelkranen én een drukloos retour kan dat. 😛
Valtrapowerr
voor een machine met zo'n ventiel, vincent
Valtra-Fordpower
Rijd je erveel met zware vrachten dan? anders is het verloren geld. Als je een remventiel laat opbouwen ben je zo 5 - 600 euro verder. 😛
Valtrapowerr
nee, maar als dat ooit nog is zou gaan gebeuren,
ooh das aardig geld,
Valtra-Fordpower
Verloren geld dan...
Valtrapowerr
ja dat denk ik dus ook, niet doen dus
japie82
@Valtrapowerr Hebben we op de 840 ook laten maken, voor de kaweco tank, heeft nooit goed gewerkt. Dus dat kun je beter niet doen.
Valtrapowerr
oke, neuj dan maar niet nee, (al gezegt)> verloren geld dus
dx11
@Valtra-Fordpower

Quote:
Ja, als je met 2 drieweg kogelkranen �n een drukloos retour kan dat. :P

Kan makkelijker. Wij hebben zoiets voor de hyrdaulische topstang.

link.marktplaats.nl/400212852/

link.marktplaats.nl/388309938/

Maar waarom pa toen der tijd niet gelijk een dubbele heeft genomen snap ik ook niet. heb je gelijk een functie extra. kun je er ook een kuivoersnijder met een hefmast tussen hangen, of een kuiverdeler met opklapbare borden icm een hydr topstang
Valtra-Fordpower
Werkt makkelijker, maar is een stuk duurder.
ramrod
Wat voor trekker? Misschien kun je het complete ventiel wisselen
WimBe
@Valtra-Fordpower

Jij gaat de twee kranen tegelijk bedienen? moet je trouwens wel een gesloten systeem hebben 😉
Valtra-Fordpower
Nou, je sluit de een en opend de ander.

Een enkele ventielenblok is wel veel mooier, maar daar is de prijs dan ook naar. 😛

Grootste voorwaarde is in ieder geval een drukloos retour.
WimBe
@Valtra-Fordpower

Ja dat bedoelde ik 😉 kijk en zoek uit;
hydraulicworld.nl/group/69/…

die van de 30 euro werkt trouwens bij de meeste tractoren, JD uitgezonderd
maartensprangers
heb op de trekker een enkele werkend hydraulisch systeem en zou het voor een machine in 2 richtingen moeten hebben
steyrcvt6160
een jongen hier uit de buurt die heeft de rem gwoon in de hydroliek zitten en dan met de kruishendel of zo remmen maar dat is volgens mijn ook nie alles
RobDeutz104
neem gewoon een standaard dubbel werken ventiel, met een paar slangen eraan, is het goedkoopst
WimBe
@maartensprangers

Als je mijn link even bekijkt dan zie je dat je voor 30 euro ex btw aan een ventielblok kwijt kunt zijn. Maar ik weet niet wat voor trekker je hebt. Het kan zijn dat je gesloten systeem hebt, of een opbrengst van meer dan 35 l/min en dan zul je een andere moeten kiezen uit de lijst 😉
RobDeutz104
met dat blok kan het wel WimBe, wel apart dat ze zo'n blok voor zo weinig geld kunnen maken
WimBe
@RobDeutz104

Ja, ik denk doordat dit direct uit de handel komt ofzo. Kun je nagaan hoeveel er weer tussenuit geknepen wordt 😉 Maar voor de meeste oude tractoren zou het wel kunnen alleen een bij een JD kan het niet.
Wimsumar
Beste MaartenSprangers: Vermeld A.U.B. even om welk merk + type trekker het gaat, dan kunnen de adviezen/oplossingen ook wat gerichter gegeven worden.
WimBe
@Wimsumar

Hee een naamsgenoot 😉 en ja we kunnen wel een heel legio aan oplossingen gaan bedenken maar dan moeten we wel weten waar we mee te maken hebben....
Valtra-Fordpower
Das inderdaad vrij weinig geld voor een stuurschuif! 😛
deutzmannettje
hoeveel enkelwerkende ventielen heb je als je er namelelijk twee hebt dan kun je een hendel 1 in zweefstand zetten en de hendel 2 op druk als je anders om moet hendel 2 op zweefstand en hendel 1 op druk maar dist is wel te doen maar niet bij iets wat je vaak moet bedienen
case 745 xl
@WimBe

en waarom kan het dan niet bij een jd?
deutzmannettje
omdat john deere groen en geel is?
WimBe
@case 745 xl

JD heeft sinds lanz al een gesloten systeem, dwz het overdrukventiel zit bij de oliepomp in verwerkt. Gebruik je geen olie, dan zal de olie bij de pomp gaan circuleren.
De meeste merken gebruikten toen vaak 'eenvoudige' tandwielpompen en hierbij wordt de olie constant door de ventielen rondgepompt. Bedien je dan hef oid, dan wordt de oliestroom onderbroken en die zal dan naar de hefcilinders gaan. Dit is het zogenaamde open systeem. Bij mijn link staat er dan 'rond pomp'.
WimBe
@deutzmannettje

Mijn reactie had iets meer redenatie 😉
case 745 xl
@WimBe

ik heb zelf een jd 1640 met een sg2 cabine maar daar kun je wel een apart ventiel voor gebruiken (bv hout klover)
deutzmannettje
ja klopt wim be maar ik had wel door wat je bedoelde
WimBe
@case 745 xl

Jazeker kan dat wel, het verhaal van JD ging over de oliestroom intern. En niet wat er achter de ventielen gebeurt.
Jij maakt met de houtklover zelf ook een open systeem, want je zet denk ik de hendel in de trekker op druk en gaat dan buiten dat ventiel bedienen. tenminste met het ventiel van 30 euro.
Een open systeem moet je zien dat de oliestroom constant door loopt, dit maakt zeg maar een omweg. Als je het niet gebruikt kost dit onnodig energie. (brandstof)
Een gesloten systeem stopt de oliestroom zodra je geen olie meer vraagt, maar de pomp blijft wel op druk door pompen. dit kost ook energie, maar minder.
Bij de oude JD's is dit allemaal hetzelfde, nml de pomp voor in de neus. Aan de pompen zelf is ook weinig verandert. Bij de latere versies kwamen ze erachter dat boeren ook een een frontaftakas nodig waren en zat er aan de voorkant vd pomp nog een uitgaande as die eigenlijk door de hele pomp heen liep.
WimBe
@deutzmannettje

Ah oké gelukkig, ik was al bang dat die weer hetzelfde geneuzel werd, dit merk is beter dan dat blabla 😉
case 745 xl
heb hem nu door .
als je goed na gaat was jd toen zijn tijd al ver vooruit
ramrod
Dit ventiel van 30 euro zal in china wel ongeveer een halve euro kosten, maar ik ben erg benieuwd of zoiets als dit bijvoorbeeld lekvrij is en blijft.
maartensprangers
oud trekkertje

een steyr 540
WimBe
Haha ja begreep het niet helemaal goed 😉
En ja JD was hiermee zeker haar tijd vooruit maar dit zal ook wel moeten aangezien ze ook ervoor kozen om de oliepomp voor de motor te leggen en dus met een lange aan en afvoer te kiezen. Verder heb ik de ervaring dat deze oliepomp zeer eenvoudig te reviseren is, meestal hoeven alleen de plaatjes van de terugslagkleppen OMGEDRAAID te worden en wat nieuwe pakkingen en wat keerringen. Materiaalkosten blijft vaak onder de honderd euro, alleen arbeid zal wel meer kosten.
WimBe
Ik weet niet zo bar veel over Steyr, maar ik zag op de Kramp-site dat ze een eenvoudige tandwielpomp met een lage opbrengst gebruikten. Zoals heel veel andere merken
Als ik dit niet goed heb zou iemand mij kunnen corrigeren?
Dan past dit ventiel zeker wel. De kwaliteit kan mss iets minder zijn, al ben ik daar niet zo bang voor. Voor het hobbymatige gebruik (denk ik) zal het lekken echt wel meevallen. Nog iets over de prijs, deze firma koopt denk ik direct van fabrikant. Als je bij een dealer iets koopt dan heb je dealer, firma als kramp, misschien zelfs een hydrauliek handel en dan pas fabrikant. Vul de rest zelf maar in 😉
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!