Fendt 610 - Geratel/getik, nu start hij niet meer?
hallo,pas reed ik met mijn fendt 610 naar het werk en opeens ratelde/tikte hij, ik liet het gas wat terug en het werd minder, daarna trap ik het gas weer in en het begon weer te ratelen. ik een zijweg inreden, afgremd en toen was hij opeens stil gevallen?? ik stond zowat midden op de weg, dus wilde hem weer starten, maar hij gooit de motor niet meer rond. ik hoor de startmotor wel tegen de starterskrans aanslaan maar hij gooit hem niet rond. heb de kleppen en verstuivers al gecontroleerd, maar daar is niks aan te zien. startmotor en accu is ook goed.
wat zou het probleem kunnen zijn, iemand al eens vaker meegemaakt?
Gr.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ja maar danzit de motor niet vast
@robdeutz104, distriebutietandwielen zal ik controleren, maar moet er niet veel te maken mee hebben.
@Valtra-Fordpower, het getik ongeveer wel, maar ik denk zelf dat hij toch niet vast zit op een of andere manier? dan zou er toch ook wat aan de kleppen of verstuivers moeten zijn?
gewoon even warm laten draaien, eerste km rustig gereden en daarna gewoon volgas(30/35km/h) had er net 12km opzitten ofzo!
jah, dat kan ook zijn dat er eentje is gaan invreten jah
@wimsumar, okee. zou kunnen. maar hoop van niet
@basia, nee nog niet geprobeerd met sleutel op vliegwiel, maar rondstarten in ieder geval niet.
@driessie, drijfstanglager of krukaslager zat ik ook zelf al aan te denken, ofjah zei mijn neef. maar dacht zal het eerst hier is vragen, misschien is het vaker voorgekomen bij iemand?
@huubcase, nee dat niet. draaide de zijweg in, remde af en wou terug schakelen en hem aan de kant zetten. maar was al stilgevallen. en starte deed hij toen niet meer. maar met het geratel was hij niet ineens stilgevallen nee.
jah blok wil ik eigenlijk toch uit elkaar halen, hij kan misschien dadelijk na iets kleins toch weer lopen, maar dan is er dadelijk weer iets mis in het blok
Eerst het carter er onderweg ; en alles goed bekijken ; startmotor eraf en met bandenlepel in starterkrans proberen motor te draaien ; als 2 drijfstanglagerschaaltjes over elkaar lopen zit een motor ook muurvast ; met een gebroken krukas wil die meestal nog wel rond .
@basia, ik zal het morge eens gaan controleren zoals jij het zegt.
Blijft de motor dan vastzitten ; vaak kun je hem dan later wel weer draaien ?
En hoe kun je de klepspeling controleren terwijl de motor niet meer rond wil?
heb niet de speling gecontorleerd, maar gekeken of ze niet te los stonden en gekeken of er geen klep weg was.
Heb je ooit wel eens kleppen gesteld?
Kleppen stellen zonder de motor rond te draaien is onmogelijk. En de motor zit schijnbaar vast...
ga er dadelijk verder mee aan de gang samen met 'n automonteur
Meestal een handvol nieuwe stoterstangen en soms tuimelaars (braken af ) nieuwe riem ; pomp .nokkenas weer op tijd en starten en lopen !
DE kleppenstaan "rechtop" dus die gingen niet krom .
Maar waarom die Fendt (MWM ) motor vastzit ? Ik ben benieuwd wat ze vinden ; ik denk nog steeds iets met de lagers .
dat kan het geratel geweest zijn
zo gauw je van het gas afgaat slaat hij vast omdat bij een hoog toerental hij er wel dooreen slaat
bij vreeterij aan krukas of zuiger zou hij heet geworden zijn
probeer de motor de verkeerde kant op te draaien wil hij dit wel dan zal dit hij probleem wel eens kunnen zijn
dadelijk halen we de olie van het blok af en de benzine uit de tank en tank eraf. morge beginnen we met het demonteren van de koppen. ik zal daarna laten weten of we wat gevonden hebben in de cilinders
Daarom is ie ook kapotgelopen !!!
Eff de carterpan eronder weg halen en daarna misschien de koppen. Laat de in-en uitlaat spruitstukken maar aan de koppen vastzitten en pak alle koppen tegelijk eraf. Vergeet de stoterstangen niet eerst eruit te halen!
@mengeledriver, okee. dat is wel handig jah, de in
krukas breken doen ze niet bij nagenoeg onbelast lopen, maar warm lopen dan weer wel. Ik ken die trekkers niet op mn duimpje, maar logisch klinkt het niet eigenlijk.
ik heb het namelijk welles bij de hand gehad dat er een cilinderbus in de lengte en in de breedte was gescheurd waardaar de zuigerveren in de scheur bleven steken en dus de motor ook niet meet rond wilde.
nou toen straks begonnen met demontage, tank etc eraf gehaald. olie afgelaten en carterpan eronderuit. deze zat vol ijzervijlsel en stukken ijzer.
van cabine naar voren gekeken de 5e cilinder. de lager van de drijfstang ligt eruit. blok wordt in de komende dagen gedemonteerd en dan gaan we kijken wat we er mee gaan doen. laten reviseren, of 2dehands blokje erin.
mwm telt ook vanaf het vliegwiel !
Ik tel ook liever vanaf de voorkant maar enkele motorfabriekanten moeten weer "anders " ook fransen tellen vaak vanaf vliegwiel kant !
Ik had direct al een gevoel van een lager; maar meestal zet je een motor stop als ie gaat rammelen ; laat je hem doorlopen kan een lager (drijfstang ) vastlopen !
Sucses met reparatie ( echt sleutelklusje ) !
Helemaal mee eens ; alleen die motorfabriekanten gaan weer of van vore of van achteren tellen ( helaas soms verwarrend )
Ja 'juist heel belangrijk ; bij mwm staan cil nummers in blok gegoten (L kant vlak boven carterpan "naad "
degene die niet echt verstand hebben van motoren geven er niks om van welke kant er geteld word, maar iemand die er wel veel aan sleuteld die wil wel graag weten hoe het zit.
Bij mijn Fendt 106 staat zelfsde "zundfolge" in het blok gegoten + de cil nummers ; wat wil je nog meer !