Fiat 415 - Startmotor word erg warm wat te doen?

Ik probeer een fiat415 aan het lopen te krijgen die an enkele jaren stilstaat.

motor draait wel rond, maar slaat niet aan, verstuivers gereviseerd, nu start de motor wel en valt vlug weer uit. al met al heeft de startmotor (24V) veel moeite moeten doen en is dus warm aan het worden. toen ik aan de achterkant rook vanaf zag komen ben ik gestopt.

Ik wil nog niet direct een nieuwe startmotor kopen, omdat ik nog niet helemaal zeker weet of ik doorga met deze fiat (dat hangt af van of ie wil lopen.) en daarom nog niet meteen te veel onkosten aan maken.

zijn er simpele dingen die ik aan de startmotor kan doen om hem makkelijker te laten draaien?

(Omdat de motor al even op zichzelf gelopen heeft denk ik dat het zwaarste werk voor de startmoter al gedaan is.)
Bert353

Reacties

PeterAmeland
Goed voorgloeien en koudstart knop ingedrukt houden. Die van mij gloei ik minimaal 30 sec anders word het niks 😄
+1
MFPOWER06
Anders ff aantrekken met sleeptouw kijken of ie het doet
Klein Rot
@Bert353 ,
Een startmotor is er niet voor gemaakt om langere tijd een slecht startende motor rond te draaien. Hij heeft absoluut mogelijkheid om de warmte af te voeren. In dit geval is wat MFPOWER06 zegt de beste oplossing.
Favorit614
Bij een oudere startmotor kunnen de bronzen bussen versleten zijn.
Deze vervangen , en je anker loopt niet meer aan.
Mocht het geval zijn met slecht of langzaam draaiende starmotor
atlaspower
Als ie het nog gewoon doet gewoon laten zitten en gebruiken, alleen weet je nu wel dat je niet zolang moet doorstarten, start korte posses, en als hij na 3 keer nog niet wil trek hem aan, een te langzaam draaiende start motor start zowiezo slecht, laad je accu eens de nacht ervoor op, en daarna gelijk starten, dat doet wonderen
Bert353
Aantrekken gaat niet, ik heb er nog geen achterbanden opzitten.
en echt langzaam draaien valt wel mee. totdat de batterijen wat slechter worden. maar dan stop ik ook. ik denk dat het een goed idee is dat ik eens naar die bussen kijk. bedankt voor de tips.
fiatgroep
@Bert353 druk je wel de koudstart in ? Dat is door de uitzetknop ingedrukt houden tijdens het starten en als hij dan loopt weer loslaten. En goed lang voorgloeien ongeveer een minuut.
Bert353
Ja, ik heb een minuut voorgegloeid, is dat normaal bij deze motoren dat dat zo lang duurt?
deze trekker heeft minstens 4 of 5 jaar stilgestaan, en bij eerder pogingen deed ie helemaal niets, met twee natte verstuivers (pissers) zodoende heb ik eerst de verstuivers laten reviseren. dan kwam in het begin overal dieselolie uit, en nu heeft ie al 10 seconde gelopen en viel ie weer uit. toen wilde ik het opnieuw proberen, maar vond dat de startmotor wel erg warm was , en ben gestopt. (hij draait nog wel, geen probleem) dus ben nu de batterijen weer aan het opladen,dan binnenkort nog even de startmotor open halen, kijken naar de bronzen bussen, beetje smeren en nog eens proberen te starten, ik denk dat dat nu dan wel gaat lukken.
fiatgroep
@Bert353 dat is normaal dat lange voorgloeien.
Maar je kunt er ook snelgloeiers in zetten dan hoef je maar 20 seconden te gloeien en dan start hij ook nog beter .
Maar druk je wel de koudstart in ???
Bert353
@fiatgroep zou zo maar kunnen van niet, ik ben op dat moment met van alles bezig geweest, en heb maar twee handen, net als de meeste van ons. wel heb ik afwisselend die knop ingedrukt, en met een spuitbus remmenreiniger in de luchtinlaat gespoten, maar wanneer ik wat gedaan heb???
fiatgroep
En anders moet je even het klepje van de brandstofpomp af halen en kijken of er geen plunjer blíjft hangen omdat hij lang stilgestaan heeft.
Bert353
@fiatgroep heb ik ook gedaan, alle plunjers lopen mee. of het moet zijn dat er ergens een terugslagklepje zit waar ik niet van weet???
erikjan-pol
Start wel maar valt uit. Brandstof voorziening maar eens controleren. Tank kan na 5 jaar verroest zijn waardoor leidingen en filters verstopt zitten. Misschien ooit bio diesel erin gehad, zorgt voor slijmerige algen groei. Alle leidingen loshalen en doorspuitten met remmenreiniger en daarna met compressor en misschien ff een paar nieuwe brandstoffilters. Hier een compleet gereviseerde en gerestaureerde 415 van 1967 staan.
Bert353
@erikjan-pol is gebeurt, zou anders zonde zijn van vers gereviseerde verstuivers.
+1
Fendt926Driver
Zet er een trekker met frontaftakas achter. Doe er een aftakas tussen naar de trekker. Zet de frontaftakas aan op 540 en ga op de fiat zitten en laat de hand of voet koppeling van de aftakas langzaam erin komen.
Kun je wel uren starten zonder dat er wat warm wordt
Bert353
@Fendt926Driver daar had ik nog nooit van gehoord, die is goed!
Fendt926Driver
@Bert353 dan kun je zelfs een snelstarter van maken.
Zet de trekker met frontaftakas op 750 toeren en de te starten trekker op 540 dan gaat alles iets sneller rond.
Wel alles met mate natuurlijk
Quintto
@Fendt926Driver een normale frontaftakas is toch standaard 1000 r/min? dan zou die toch langzamer gaan op 750?
+1
Fendt926Driver
@Quintto ja maar 1000 toeren haalt de frontaftakas bij ongeveer 2100 motor toeren.
dus globaal 540 op 1200 toeren en 750 op 1700 toeren
+1
Favorit614
@Fendt926Driver Met andere woorden , de motor vd aangedreven trekker draait dan ca 2200 toeren 😂
bartjuh
Ik heb bij 2 trekkers de starmotor helemaal uit elkaar gehad. Alles goed schoon en blank maken en weer terug gemonteerd. Trekkers starten nu een heel stuk makkelijker en 't kost alleen wat tijd en remreiniger
Towaberg
Is de uitlaat naar boven of naar onder? Wij hebben ooit bij een Steyr 188, ook na lekkende verstuiver wat gelijkaardig voor gehad. Vanalles geprobeerd, als laatste de uitlaat er van onder gehaald en t was opgelost. Zat volledig dicht door onverbrande diesel!
Bert353
@Towaberg 't is een bovenpijp, en als ik start staat alles onder het afdak compleet blauw, dus ik neem aan dat die niet verstopt zit? wel goed dat je het aangeeft, het is als je de demper eraf haalt wel allemaal vet en zwart, dus als eenmaal de motor loopt zal ik die pijp ook eens uitbranden. Merci.
Rikkie57j
Had zelf ook gelijkaardige problemen met mijn 415, volgende werkwijze gebruikt om hem terug werkende te krijgen. Eerst startmotor nagekeken, koolborstels en anker gecontroleerd...(slecht maar) daarna de brandstoftoevoer. Met handpompje gaan pompen en voelen of er brandstof rondgepomp kan worden. Filter in tank was verstopt! Eens deze proper of vrij, ook andere filters nagezien... plunjers van brandstofpomp en regelstang van gas controleren. Deze werkt via vacuumpompje achterop brandstofpomp. Deze moet echt soepel lopen, heel belangrijk, kijk ook of de leiding nergens valse lucht krijgt!! Dan gloeikaarsen gecontroleerd en verstuivers, alsook de batterijen, alles terug dichtgemaakt behalve enkele leidingen bovenaan verstuivers (voor ontluchting). Lang genoeg voorgloeien en daarna starten, toen draaide hij... en nu start hij enkele keren in de week. Heb hier enkele paarden en tractor wordt gebruik voor de stallen en de rijbak. Succes ermee!
Bert353
@Rikkie57j Zit er ook nog een filter IN de brandstoftank? direct daarna, weet ik (met de glasbowl eronder.) dat van dat vacuumpompje achterop de inspuitpomp wist ik ook nog niet.
goeie tips, dat ga ik nakijken. merci
Rikkie57j
Controleren van startmotor, even open maken en buiten (vooral buiten) uitblazen met perslucht. Stof van koolborstels is niet zo gezond 😄 en nazien of deze voldoende groot zijn, zodat deze het anker goed raken. Ook het anker controleren op ingebrand zijn, proper maken alvorens terug in mekaar te steken. Kan je tevens ook even de bendix koppeling even nazien. Heb zelf een aantal nieuwe stukken gekocht en geplaatst, alles gevonden in deze shop "laboutiquedutracteur.com/CT-4029-som-415.aspx/" correcte mensen!!
Bert353
@Rikkie57j ik heb de startmotor eraf gehaald, en wat blijkt; aan de buitenkant is de bronzen bus waarin het anker gelagert is compleet verdwenen, vandaar dat ie zo warm werd en soms wat langzamer liep. inmiddels heb ik de bus weer bestelt, en verwacht dat ie over een week hier is zodat ik hem kan inbouwen.
Bert353
Ook heb ik gehoord dat er hier in de buurt mensen zouden zijn die dit model tractor omgebouwd hebben naar 12 V door startmotor, dynamo en gloeibougies te vervangen en zo rondrijden. tevens zei die man (die zelf een 415 van zijn grootvader had) dat de koppeling een bekende kwaal was van deze tractoren, die ging zo ongeloofelijk stug. is dat zo, is dat een bekende kwaal?
fiatgroep
@Bert353 nee dat is geen bekende kwaal.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.nu worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!