Fendt 510 C - Fendt 310 opvoeren 50 km/h
Is het moeilijk op een een Fendt 310 50 te laten lopen. loopt van zich zelf 45, omdat een Fendt 510 c dezelfde bouw en dezelfde motor heeft als een 310, maar die lopen 50 km/h zit daar een andere bak in? Of hebben die meer toeren op de motor?De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden fendt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Je moet toch regelmatig optrekken en weer afremmen, dus alleen de afstanden dat je echt harder als 45/km/h kan rijden zijn winst. Dan moet je dus al langere stukken rechte weg (of met slechts flauwe bochten) hebben, zonder zaken als drempels, kruisingen, verkeerslichten, rotondes.
Je krijgt wel meer kosten qua brandstofverbruik, deels doordat max. toerental opgeschroefd wordt, hogere toeren is hoger verbruik, maar op de rechte stukken ben je ook langer aan het optrekken, snelheid maken kost meer brandstof als op constante snelheid cruisen. Banden en remmen slijten er ook sneller van. Met trekkers worden doorgaans geen grotere afstanden afgelegd, dus de tijdwinst op een gemiddeld ritje is misschien een minuut.
Even een praktijk voorbeeld: Bij ons ligt het verste perceel zo'n 8 km van huis af. Snelste trekker rijd hier 40 km/h. In het geval van 1 lange rechte weg zou het dus in 12 minuten kunnen. Eerste stukje kom ik 3 x splitsing en 1 x drempel tegen waar ik voor moet afremmen en eventueel voorrang geven, daarna zit ik op de provinciale weg, ca 6 km. Daar zit 3 x een rotonde in, Laatste stuk nog 4 x splitsing en deels over dijk waar met mooi weer veel fietsers en wandelaars zijn en dus ook niet plankgas kan rijden. Kortom, ik kan misschien hooguit paar keer zo'n 2 km lang 40 km/h rijden. Nou, dat gaat me toch een tijdwinst geven als de trekker 5 km/h harder kan rijden....
Enkel in het geval van bv protestacties en je rijd over de snelweg naar Den Haag en je zou over 100 km afstand continu die 50 km/h kunnen vasthouden, doe je er dus precies 2 uur over. Rijd de trekker 45 km/h dan leg je in 2 uur dus 90 km af, 2 uur en 12 minuten dus 99 km, pak er nog minuutje bij voor de laatste km, is het nog geen kwartier tijdwinst op een rit die in de dagelijkse praktijk nooit voor komt.
Maar vanwege de touren en het comfort rijd ik altijd 45