Kaweco mesttank - Hoe werkt het compartimentensysteem

Snapt iemand hoe het compartimentensysteem van kaweco werkt?
Het staat uitgelegd op hun site en ik begrijp de werking tijdens het vullen, maar niet tijdens het leegmaken.
Tijdens het vullen van de tank zal de bal omhoog geduwd worden, dus gaat de tank gevuld worden, dat lijkt me logisch.
Maar wanneer je de tank gaat leegmaken zal de bal dus niet omhoog geduwd worden, en enkel het laatste compartiment zal leeg worden gemaakt. Dan zeggen ze ineens dat wanneer het niveau van het achterste compartiment laag genoeg is, dat het voorste compartiment ook ineens leeg gemaakt zal worden. Maar hoe gebeurt dat dan?
kaweco.com/mesttanken/kaweco-universele-opties/
NHfan97

Reacties

+1
radium45
Wij hadden een double twin die ook 2 compartimenten had. Tanks waren gekoppeld middels een 8 duims buis voorzien van een afsluiter die dicht stond tijdens het uitrijden. De achterste helft had een vlotter net zoals ook vaak aan de voorzijde zit met een vulwijzer. Als deze vulwijzer een benaderingsschakelaar raakte, wanneer deze helft dus leeg was, dan schakelde de een driewegklep om zodat dan uit de voorste helft werd gepompt. tijdens vullen stond alles zo dat het weer 1 tank was.
NHfan97
@radium45 Oke dat klinkt duidelijk, maar dat systeem komt dus wel niet overeen met het systeem dat op de website staat?
radium45
@NHfan97 Nee blijkbaar doen ze het tegenwoordig anders.
+2
jammermaarhelaas
Als ik het zo zie en lees dan zit er een schot in de tank, waar onderaan nog mest onderheen kan.
Bij het vullen van de tank loopt er mest in het achterste deel van de tank, en dit loopt ook onder het schot door. Boven in het schot zit een vlotterbal, en als er mest van achter uit de tank onder dat schot door loopt, wordt de lucht boven die mest in dat voorste deel, omhoog gedrukt, en zo drukt die lucht de vlotterbal omhoog, en kan de lucht naar het achterste deel van de tank ontsnappen. In dat achterste deel zit ook de overloop, en daar kan de lucht door naar buiten ontsnappen.
Zo loopt dus tijdens het vullen van de tank zowel het achterste alsook het voorste deel van de tank vol.

Ga je nu lossen, dan zakt de mest in beide delen weer, alleen in het voorste deel zuigt de mest vacuüm omdat de vlotterbal de doorgang naar het achterste deel van de tank afsluit, en zal er maar een beetje mest uit dat voorste deel onder het schot door weglopen. En omdat de overloop in het achterste deel lucht bij laat terwijl de mest uit gepompt wordt, zakt de mest in het achterste deel. In het voorste deel kan er geen lucht boven de mest bij komen, omdat de vlotterbal de lucht toevoer afsluit.
Pas wanneer de mest in het achterste deel zo ver gezakt is dat ie onder het schot staat, kan er lucht onder het schot door, en via de mest voor het schot omhoog borrelen, en wordt zo dus ook de mest voor het schot belucht en kan onder dat schot door naar achteren weglopen.

Mooi systeem!
NHfan97
@jammermaarhelaas Ohja zo zal het inderdaad werken. Klinkt logisch! Bedankt.
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Mooi systeem!

Idd mooi door de eenvoud!

Weet alleen niet hoe nodig het is?
Ik bedoel, een vastemeststrooier is nog veel beroerder qwa gewichtsverdeling als die half leeg is gestrooid.
+2
radium45
@hobbyboer Ja, ze moeten die walsen aan de trekkerzijde van de wagen maken. Dan heb je dat probleem ook niet meer 😂
+1
hobbyboer
@radium45 Goed idee!
En dan een transportband onder de wagen door om de mest op de strooischotels te brengen.
radium45
@hobbyboer Ik zie een nieuw octrooi aankomen...
hobbyboer
@radium45 ik ga het niet maken 😉
radium45
@hobbyboer He jammer nu weer.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden werking geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!