Fendt 106 - Turbo op trekker bouwen

Hooi, tf

Heeft iemand een turbo op een 106 of 108 gezet?

Evt fotos waar de oliedruk vandaan gehaalt kan worden en de retoer.

Heeft iemand ook een voorstel voor een type turbo? Zou en k14 te klein zijn? K27 lijkt mij tegroot

Groet
michel-meesters

Reacties

Hendrikfendt
Zou het zelf niet doen je hebt niet zo veel koelkanalen en waarom zou je het willen heb zelf de trekker gewoon wat opgedraaid
goeiedag eem
Om een turbo erop te bouwen zou ik even goed over na denken een turbo motor is van binnen heel anders dan een gewone motor, wil je het goed doen en problemen voorkomen zul je zuigerkoeling en dergelijke moeten hebben en vaak zit er in een turbo motor ook zwaardere krukassen en zo zullen er nog tal van meer verschillen zijn. bij een deutz motor iig wel, een mwm (fendt)motor ken ik niet zo goed.maar een gewone motor is de kans op motor schade goed
aanwezig
michel-meesters
Ze doen her hier bij alle fords, dacht waarom niet op een fendt, Mac hier bij de trekker sleep ook, had het ook op bijde mijn leylands
Klein Rot
@michel-meesters
Misschien is een grotere trekker kopen een idee.
Hkramer
@Klein Rot je wint er weinig tot niks mee met een 4 pitter. als je meer vermogen wilt draai dan de lijnpomp gewoon open ipv turbo op beginnen te bouwen.
redeagle14
@michel-meesters een goed werkende waste gate turbo geeft een een heel mooi koppel verloop en een groter toeren bereik waarin je koppel beschikbaar is. De motor lijdt er weinig onder.
Fendt108lsa
Als je persee een turbo motor wilt, is het dan geen idee om een andere motor in te bouwen van bv een renault 851 ? Of een fendt 300 serie (308 sommige of 309) Dit waren toch "dezelfde" motoren of is dit niet zomaar hetzelfde ondanks hetzelfde motortype?
county854t
Hier in de buurt is 20 jaar geleden al is n 105 van turbo voorzien. Olievoorziening kwam vd druksensor op het oliefilter en retour hadden ze in het onderste deel van het blok geboort. Dat ging n paar jaar goed maarja mwm heej. Niet bestand tegen turbo opbouwen en flink opvoeren.
Maar toch succes
Goede avond,

Heb je op uw 106 een turbo opgebouwd?

Mvg
Christoph
+2
fendtinterfan
Belangrijkste verschil bij een turbo motor is dat er zuigerkoeling, en ook een kleinere compressie verhouding nodig is. dit is al te bereiken door er een dikkere koppakking tussen te monteren. af fabriek lossen ze dat vaak op door of kortere zuigers, of kortere drijfststangen te monteren. bij de meeste motoren die een bijgebouwde turbo hebben, wordt de compressie verhouding vaak vergeten, daardoor wordt de ontbrandingstemperatuur te hoog. dit gaat tot een 0,2 0,3 bar vaak nog wel goed, maar ga je dan draaien aan de pomp dan loopt deze druk meestal wel wat hoger op en dan loopt de boel stuk
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden turbo en mwm geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!