Deutz D3005 - Hoe werkt een voorlader
Ik wil voor mijn Deutz d3005 een voorlader aanschaffen. Een aantal vragen:- Hoe functioneert een voorlader? Ik heb namelijk alleen hydrauliek ventielen (aan de achterzijde van de trekker) die ik niet vast kan zetten. Dus bij ingedrukte hendel zit druk op de ventielen en als ik de hendel indruk vervalt de druk. Moet ik bij het omhoog halen van de frontlader constant de hendel ingedrukt houden? En hoe kantel ik dan de bak op de voorlader?
- Welke types voorladers passen op de D3005? Ik had al gelezen dat de Baas voorlader 2 de originele is, maar deze zijn bijna niet te vinden.
- Is het een moeilijke klus om de D3005 uit te rusten met een voorlader?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden voorlader en hydrauliek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
De hydrauliek van achter aftappen naar de frondlader hef cylinders.
Hendel op druk lader gaat omhoog als jij de hendel los laat stopt de lader en blijft daar staan.
Bij hendel naar voren zakt de lader en bij hendel los laten blijft die staan.
Hoe kantel ik de bak...
Geheel in stijl met een 3005 deutz.
je trekt aan een touw een vergrendelpen weg en de bak kantelt voorover en gaat leeg.
Iets luxer zou je een enkelwerkend (lader heffend en zakkend) en een dubbelwerkend (bak open en dicht) ventielenblok kunnen kopen waar je met je enkelwerkende ventiel van de trekker druk op zet.
Op onze D40 zat inderdaad een baas voorlader.
Daarvan weet ik er denk ik wel 50 te liggen.
Dus dat is niet zo moeilijk.
Maar de aanbouw consolen voor een 3005 zou wel eens een uitdaging kunnen zijn.
Moeilijk opbouwen??
Absoluut niet. Als je de bijpassende consoles hebt is het plug en play.
In de vierkante gaten tussen de dieseltank en de motor kap (globaal) leg je een vierkante as met 2 zware bouten vast in het motorblok/koppelingshuis.
Aan die balk en het koppelingshuis en de voorasdrager bout je dan per kant de consoles vast.
Op e bay kleinanzeigen.
m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
Staat alleen niet bij of het ook op de 2cyl 3005 past
Heb al even wat gesprekken gehad met personen op ebay-kleinanzeigen. Een persoon (handelaar) had een voorlader voor een 3006 te koop. Hij gaf aan dat deze 100% zeker niet past. Hij had dit zelf in het verleden geprobeerd. Terwijl ik op duitse fora lees dat de consoles identiek zouden moeten zijn.
Ook gaf hij aan dat de hydroliek die ik heb vervangen moet worden voor een een andere regelaparaat. Dus ook dat is nog een open punt.
Hoe zeker past een frontlader die op een 4005 heeft gezeten op een 3005 en moet ik me zorgen maken dat ik de verkeerde hydrauliek heb?
Dus heb je de consoles te lang.
Andersom kan wel dan las je er 20 cm bijaan.
Maar als ze te lang zijn kan dat niet.
Wij hebben jaren met een baas voorlader van een D 40n aan een 6806 rondgereden.
Lader met consolen bij de trekker hangen. De vierkante balk monteren en de rest ijzer langs en bij tussen zetten (lassen)
De lader van de 3006 zal of direct passen of met kleine aanpassingen moeten passen.
Met name de passing vooraan kan door een iets andere vooras bok iets aangepast moeten worden.
Aan jou begin verhaal te horen heb jij de goede hydrauliek wel.
En anders is het met kleine aanpassingen goed te maken.
Heb jij al eens een kipper of wat anders hydraulisch werkend achter jou trekker gehad?
Dit zou betekenen dat ik ook nog een additioneel regelapparaat moet aanschaffen.
Als ik alles zo bij elkaar optel dan ben ik onder de 1500 euro niet klaar. Wellicht kan ik beter mijn trekker verkopen en op zoek gaan naar een andere met voorlader.