Ford 7740 - Koppeling is niet te doseren
Hallo, ik heb een probleem met mijn ford 7740 sle. De koppeling is namelijk niet te doseren en de trekker rijdt met een klap weg als ik de koppeling langzaam laad op komen.Ook als de trekker dan rijdt schiet hij in foutcode E22 en stopt dan.
Ik heb zelf al het volgende geprobeerd:
-koppeling kalibreren maar dat wil niet omdat hij tijdens het kalibreren niet stil blijft staan en je code u31 krijgt
- potmeter koppeling doorgemeten deze is ok.
-pwmventiel doorgemeten deze is ok
de trekker heeft nog een koppelingskabel dus geen drukknop op de pook.
Iemand een idee wat het kan zijn of wat ik moet controleren?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
E22 is een te lage stroom in de spoel van de PWM klep.
Misschien een spaantje of iets anders, in het PWM ventiel die de oliestroom regelt naar de C3 of C4 (rijkoppeling) waardoor die blijft hangen, en bij voldoende stroom ineens open schiet.
Volgens wat ik er over lees staat deze PWM klep (S6) in het midden aan de bovenkant loodrecht op de hydrauliek-deksel die rechts naast de versnellingsbak zit (je hebt de spoel denk ik van nagemeten?).
Heb dit in mindere mate bij mijn 6640 (van na sept. 1993, met koppelingspedaal met alleen een potmeter, geen bowdenkabel naar de bak en voor C3 en C4 elk een eigen PWM klep) gehad. Dit scheelde behoorlijk. Vervangen van potmeter deed de rest. Met alleen calibreren was het destijds niet goed te krijgen.
Of het zou aan een kabelbreuk kunnen liggen in de bekabeling van de PWM klep gezien de te lage stroom (spanning zal dus wel goed wezen, amperage niet) ?
Ook als eerst de PWM klep weerstand gemeten en gereinigd. De weerstand was goed en er zat eigenlijk geen vervuiling op.
Klacht was daarna ook niet weg.
Toen voor gekozen om de schakeldeksel te verwijderen nadat we eerst alle drukken hadden gemeten. Hierin zitten een paar elektrokleppen en schuiven. Hier alle kleppen en schuiven eruit gehaald, schoon gemaakt en afstellingen nagelopen.
Na het monteren van de deksel ook de kabel van het koppelingspedaal nagekeken. Ook deze was goed afgesteld.
Ook hierna was de klacht niet weg.
Daarna een nieuwe potmeter op het koppelingspedaal geprobeerd. Ook dit hielp niet.
Toen toch maar er voor gekozen om een nieuwe PWM klep te bestellen (niet eerder gedaan omdat deze rond de €700/800 kosten)
Deze nieuwe PWM klep gemonteerd en weg was het schokken.
Nu kon je weer gedoseerd met de koppeling weg rijden. Ook deze nieuwe PWM had dezelfde weerstand waarde als de oude. Maar toch heeft er in de oude iets niet goed gezete.
Dus ik zal toch eerst eens goed kijken naar de PWM klep. En eventueel als de mogelijkheid er is een nieuwe of gebruikte te proberen.
Deze klep zit buitenop de schakeldeksel geschroefd en is voorzien van een vierkante stekker aansluiting.