Deze Zeeuw laat ook jouw auto (of tractor) rijden op lucht
Een auto (of tractor) laten rijden op water, dat gaat nog niet. Op lucht, dat wel. In Axel is Peter Snoodijk er al heel ver mee. Kwestie van wat papierwerk en hij kan de weg op.Dus: is rijden op lucht de toekomst? Volgens SolutionAir denken veel grote partijen van wel. Fiat, Renault en Bosch worden genoemd als bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn of al meewerken aan onderzoek voor nieuwe modellen. Bovendien zou de techniek niet alleen kunnen werken voor bestaande personenauto’s, maar vooral ook voor bedrijfsauto’s, vrachtwagens, zelfs boten en aggregaten. Dat scheelt een enorme stapel aan afgedankte machinerie als rijden op brandstof straks niet meer kan of mag. Over milieuwinst gesproken. Hier gaan we meer van horen… topgear.nl/autonieuws/… [/quote]
Deze Zeeuw laat ook jouw auto rijden op lucht: ‘In 4 minuten een volle tank’ (destentor.nl)
Een auto laten rijden op water, dat gaat nog niet. Op lucht, dat wel. In Axel is Peter Snoodijk er al heel ver mee. Kwestie van wat papierwerk en hij kan de weg op. |
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden duurzaam , solutionair en rijden op lucht geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
En veel bewegende delen. 1000bar is ook extreem. Maar zal wel nodig zijn om het klein te houden. Voor thuis situaties misschien wel intresant. Uiteindelijk is de beste oplossing minder verbruiken..
Het probleem blijft uiteindelijk de hoeveelheid geperste lucht die je mee kan nemen dat bepaalt de reikwijdte.
Een kennis van mij gebruikt perslucht al jaren om een oude stoommachine mee aan te drijven, en dit werkt ook zeer goed.
Bij bv. 200 bar en 500L bevat een tank lucht 15MJ energie, wat het equivalent is van 0.44L diesel.
Dat is dus 2300x zoveel volume, of voor de energie van een tank diesel van 300L te evenaren, 700000L lucht.
Neem daarbij nog dat het samendrukken van lucht een maximum efficientie van 15 procent heeft, waardoor je 100MJ moet toevoegen (3L diesel) en dan zie je dat het een verschrikkelijk idee is.