Fendt 312 - Verliest vermogen bij weerstand

Afgelopen week veel mest uitgereden met onze Fendt farmer 312 uit 1999. Echter verliest hij veel vermogen tijdens het bemesten. Hij zakt in toerental wanneer hij bijvoorbeeld een kleine helling op moet bemesten. Dit terwijl hij het vorig jaar makkelijk aan kon. Ook als test hem voor de mixer uitgeprobeerd en ook daar komt die niet verder dan 1800 toeren, wanneer de aftekas uit staat gaat die naar de 2400 toeren. Afgelopen weekend een nieuw brandstoffilter erop gezet, de leiding naar de dieseltank en de brandstofpomp schoon geblazen maar daar kwam niks uit.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
koenklaas!

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

nhmonteur
Weet niet of deze trekker voorzien is van een turbo. Maar als deze erop zit kijk eens of er geen slangen los zitten of slangklemmen kapot.
Kijk ook eens hoe het luchtfilter is. En probeer eventueel of hij beter trekt zonder luchtfilter.
1046
@nhmonteur heeft een turbo
J asper
@1046 Ja? Is toch niet origineel dan of bij dezen laatsten wel?
+1
1046
@J asper origineel. Model met nieuwe neus en ouwe cabine had ook al turbo
+1
J asper
@1046 👍👍 Nooit geweten.
+1
1046
@J asper weer wa geleerd😉
+1
J asper
@1046 Daarom 👍👍👌😀
koenklaas!
@nhmonteur oké ga ik morgen controleren! Dacht ook al dat de turbo helemaal niks deed maar hij draait wel
Fast Eddy
De turbo drukregelaar zou ook kapot kunnen zijn. Dat is het ballonnetje wat de brandstof toevoer regelt.
+1
roscho
Als hij er ook bij rookt, komt hij lucht tekort. Dus turbo, slangen of filter niet in orde.
Als hij niet rookt, komt hij brandstof tekort. Dus brandstoffilter, filters in leidingen en tank en (leidingen naar) verstuivers controleren.
Of het inspuitmoment van de pomp is verlopen, zodat hij niet volledig van de brandstof gebruik maakt. Maar dit lijkt me sterk.
Controleer ook nog even op carterdruk. Indien veel, heb je compressieverlies. Dat zou je ook met starten moeten merken.
+2
bram-hamminga
Als het goed is gaat er een leiding van het lucht inlaad systeem(na de turbo) naar de brandstof pomp, hiermee registreert de brandstofpomp of er turbo druk is en of er dus extra brandstof moet worden ingespoten. Deze drukschakelaar zit aan een rubber membraam, dit membraam zorgt er voor dat er geen lucht in het brandstof systeem kan komen en de schakelaar ingedrukt kan worden. Op den duur is dit membraam een keer op en komt er een scheurtje in. Van af dat moment wordt de drukschakelaar niet meer goed bediend, waardoor de extra brandstof niet meer wordt ingespoten en het maximale vermogen dus ook stomweg niet meer beschikbaar komt. Ook krijg je dan overdruk in de brandstof tank. En bij mijn JD6410 en mijn Manitou MLA het probleempje al gehad, is een eenvoudige en goedkope fix, met een beetje zoekwerk is het losse membraam wel ergens te verkrijgen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vermogen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!