Massey Ferguson 6180 - Koppeling slipt van een op andere moment
Goedenavond,We hebben een MF 6180 die sinds kort van het ene op andere moment last heeft van een slippende koppeling. Op de weg rijdt het als een vloeistofkoppeling, je kan stationair in z'n 4 optrekken en de rem in houden. Hij slaat niet af. Normaal zou ik aan de natte platenkoppeling denken, maar aangezien hij door olie aangestuurd wordt in het 17 bar systeem dacht ik het daar eerst moet zoeken voor ik de trekker splits. Ik meet ruim 17 bar, dus dat lijkt goed.
De trekker gaf daarnaast melding verstopt transmissieoliefilter en heb daarom alle filters en alle olie vervangen. Er zat geen noemenswaardig vuil of slijpsel in. Maar sinds vandaag weer dezelfde melding, terwijl de koppeling tussendoor niet goed gewerkt heeft. Schakelen doet de trekker verder goed en de Dynashift werkt correct.
Iemand anders nog een idee waar ik het zou kunnen zoeken? Ik wil eerst alle 'betrekkelijk eenvoudige' zaken uitsluiten voor we de trekker splitsen en een nieuw platenpakket in steken.
Alvast bedankt!
Groeten Frank
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden trekker , massey ferguson , ferguson , massey , koppeling , vervangen , filters , splitsen , schakelen en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik heb ook met mijn 6180 gehad dat ik melding kreeg hydrauliek filter verstop waardoor er dingen anders gingen reageren en dat bleek het gevolg te zijn van versleten remmen in de achterbrug waardoor er slijpsel in de olie kwam.
Ik hoop het niet voor je maar dit was mijn ervaring en 4800 euro lichter bij de dealer
Suc6
Gr Richard
In de aanzuigbuis van oliepompje koppeling zit ook nog een filter, controleer die is.
Anders dan bij de kleine types van deze serie wordt een 6180 met oliedruk gekoppeld, in makkelijkste geval zit je filter dicht..
Trillingsdemper op vliegwiel lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dat is vaak of of, slipt niet zomaar.
- 17 bar systeem werkt correct (direct na distributieblok heb ik 17 bar) heb m ook open gehad, maar zag weinig gekke dingen.
- stuurpomp lijkt goed (170-180 bar bij stuur maximaal). Heb ook alle o-ringen vervangen en de aanzuigbuizen gecontroleerd.
- ontluchten van koppeling helpt niet (geen verandering)
- hoofdkoppelingcilinder verdacht ik omdat af en toe de waardes veranderen als je veel met de koppeling speelt. Heb nu geen nieuwe afdichtingen liggen maar zag er ook weinig aan. Na schoonmaken geen verschil.
Nog suggesties om na te kijken of te meten? Verdenk zelf de hoofdkoppelingcilinder, maar dat is op weinig gebaseerd.