Alternatief reguleringsplan na 2015
Gisteravond in Flevopolder zuivelavond over regulering/liberaliserig met MVA, NMV, LTO, ABN-AMRO, VVB en Countuss. 2 (grote) melkveehouders (LTOers met grote bestuurservaring) introduceerden een reguleringsplan. Kort komt het hier op neer; Via europabrede zuivelindustrie regelen dat bij een melkprijs lager dan kritieke opbrengstprijs (er werd 32 cent genoemd) er de eerstvolgende maand 5% minder opgehaald gaat worden en bij 27 cent 10% enz. Letwel dit zijn indicatieve getallen voor de planbeschrijving. Rode draad van plan; Zuivel moet vraag en aanbod afstemmen om voldoende hoge prijs te genereren. 98% was voor marktregulering, hier zitten de deelnemende clubs op één lijn, de weg er naar toe verschilt (nog).Graag beredeneerde reacties.De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden lto , melkprijs , nmv , zuivel en melkveehouders geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Eigenlijk moet dit zelfs om goedkeuring te krijgen van de N.M.A.. Er mogen immers geen goederen/diensten verhandeld worden ONDER de kostprijs!
[melkquotum.startpagina.nl]
Afnemers vinden echt wel leveranciers die wel genoeg willen leveren, en anders gaan ze wel naar het buitenland, binnen of buiten de EU. En onderschat de vraaguitval niet , die eveneens kan ontstaan.
Kortom, dit is eigenlijk weer het idee van quotering op vrijwillige basis. Je mag er gerust van dromen, als het daar maar bij blijft.
32 ct is ook te weinig als kritieke kostprijs. als de prijs iets stijgt wordt er wel weer opgehaald dus zou de prijs constant30-32 ct zijn. Eigenlijk te kort.
Er moet ook zeker een quotum aan de basis staan wat ook weer verhandeld gaat worden, anders zou je de produktie nooit in de hand kunnen houden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 12:50 door CS-Agrar.
Ook dit plan vraagt weer eenheid, van zowel de zuivelindustrie als de europese melkveehouders en dat zie ik nog niet ontstaan.
Sprak vandaag mijn broer die op de betreffende bijeenkomst in de meeuwenhoeve was geweest en die had het over drie sprekers. Een man van de ABN met een uitgekauwd verhaal, Schelhaas die een pro ddb verhaal afstak en de vicevoorzitter van de nmv (Geerts uit Limburg oid) die zijn stokpaardje bereed over regulering.
Beter is een produktie per ha ,kan je per jaar verhogen of verlagen ,zowel voor klein als groot goed en lost het mestprobleem op(bedrijven worden minder intensief ,want is niet lonend)
Ben je niet bang als er een vaste productie per hectare komt dat de grote quotum-geldstroom dan richting de akkerbouwers gaat lopen?
Lijkt me niet handig dit zelf te lanceren, we zetten onszelf als NL melkveehouder dan in een flink nadelige concurrentiepositie t.o.v. de extensieve buitenlanden.
Tegenwoordig is alles met gps te controleren en dus ook ha's oneigenlijk gebruik.Als een melkveehouder mais koopt en mest levert zit er wel melk op die grond. Verbouwt een akkerbouwer suikerbieten dan niet.
Alles wordt opgegeven via de aanvraag opppervlakten .
Moeten dit juist wel als NL willen,we zijn vanhoge quotumkosten af en het landenquotum van nu kan je als referentie gebruiken,in andere landen zal de melkreferentieper ha ook lager liggen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 20:57 door ekoos.
Kortom nogal wat haken en ogen, ik zie ook (nog) geen politieke steun voor dit plan, maar leuke insteek om de melkveehouderij grondgebonden te houden.
Het is wel degelijk vraag en aanbod gestuurd want je verhoogd of verlaagd per jaar het haquotum.
Natuurland kan je lager waarderen met melkproduktie per ha en verschil tussen intensief en extensief wordt wel afgevlakt omdat iemand die nu alles aankoopt voor zijn bedrijf intensief is ,maar het voer komt toch ergens vandaan.Koopt hij /zij veel mais dan kan je die ha 's ook meenemen.
Een vorm van produktieregulering zal altijd niet even leuk zijn voor iedereen ,maar is beter dan niets doen
Jij zal wel een extensief bedrijf hebben en daarom vind je het goed.
Geloof je echt dat de grondprijsbijv 80.000 euro gaat stijgen omdat je er een oftwee koeien op mag melken?
Ik schrijf ook 'gedeeltelijk', op grond mag je n.l.niet afschrijven, dus dat drukt de prijs van het bijgetelde quotum.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2009 22:54 door arie.j.
In jouw voorstel van alle quotum over alle grasland, maïsland en voergewassenlandverdelen kom je ergens op 10000 kg melkquotum per ha (misschien nogminder ), bij de huidige quotumprijs is dat goed 9000 euro en historisch, voor de aankondiging van het einde van de quotering, ergens 18000 euro.
Of dat er volledigbij zou komen hangt dan mede van fiscale regels af, nu mag je alle quotum afschrijven en de verkoper moet over alle quotumgeld betalen.
Maar ik ben er van overtuigd dat zonder meer de quotumwaarde voor het grootste gedeelte (met of zonder verrekening voor die belastingaftrek) bij de waarde van het land zou komen.
Huren zou een puinhoop worden wanneer er geen verrekening zou mogen (met alle mogelijke illegale toestanden)
Maar het is alleen theorie, melkveehouders voelen terecht aan dat het niets voor ze is, die blijven er toch voor minimaal 90% op tegen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2009 23:43 door arie.j.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 22:15 door Farmer.
Zonder melkquota zouden boeren dan ook nog de vrijheid hebben om eventueel verder te groeien, wat is nou boeren als je vrijwel niets meer kunt ondernemen.
Het zou niet zo moeten zijn dat Europa de grenzen opent voor een vrije wereld markt, zodat andere landen waar de kostprijs veel lager is de markt in Europa kapot maken en de melkveeboeren hier de nek omdraaien en het platteland daar door verpaupert, daar is Europa niet mee gebaat.
Als de melkprijs op de kostprijs zou komen dan zouden de grenzen voor een bepaalde tijd gesloten moeten worden van melkproducten buiten de EU en de melklevering in de EU zolang als nodig in percentage afgeleverde melk per bedrijf verminderd wordt, zodat de markt zich weer kan herstellen.
Er zou ook een regeling moeten komen dat de melkprijs in de winkel niet boven een bepaald percentage mag komen dan wat de boer krijgt voor zijn melk.
Doel:
Uit de spiraal komen van steeds meer produceren tegen alsmaar lagere prijzen. In het verlengde hiervan een toekomst te creëren voor jonge melkveehouders en bedrijfsopvolgers in Noordwest Europa. Bij prijzen beneden de € 0,30 per liter is er voor deze categorie melkveehouders geen toekomst.
Bewerkstelligen:
Door middel van een statutenwijziging waarbij geregeld wordt dat bij een te lage melkprijs (een melkprijs beneden de kostprijs), niet alle melk meer wordt afgenomen door onze coöperaties.
Voorbeeld:
De kostprijs van de melk is € 0,32.
Wanneer de melkprijs lager wordt dan € 0,30, dan mag er maar 95% van de hoeveelheid geleverd worden ten opzichte van dezelfde maand van het voorgaande jaar. Bij € 0,27 per liter gaat er weer 5% van de hoeveelheid af die mag worden geleverd ten opzichte van dezelfde maand van het voorgaande jaar. Bij € 0,25 gebeurt weer hetzelfde. Te veel geproduceerde melk welke toch aan de fabrieken wordt aangeboden, zou gebruikt kunnen worden in vergistinginstallaties maar mag niet verwerkt worden tot zuivelproducten.
Bij een stijging van de melkprijs van bijvoorbeeld van € 0,25 naar € 0,26, werkt het omgekeerd en mag er dus weer 5% meer worden geleverd. Van € 0,27 naar € 0,28 mag er ook weer 5% meer worden geleverd dan de voorgaande maand in het voorgaande jaar.
En boven de € 0,30 mag er na 2015 volledig vrij worden geproduceerd en tot die tijd zullen we ons aan het huidige quotum moeten houden.
F.C.F. kan als één van de grootste coöperatieve spelers op de wereldmarkt het zich veroorloven een dergelijk systeem in te voeren en tegelijk bij andere coöperatieven ondernemingen, welke ook een grote rol spelen op de wereldmarkt, bepleiten een vergelijkbaar systeem in te voeren.
Wij hebben met nadruk gekozen voor een productie-beheer-systeem waarbij geen sprake is van een quotum om alle nadelen van het huidige quotumsysteem te omzeilen.
Ons productie-beheer-systeem kan alleen worden ingevoerd bij prijzen beneden de kostprijs om geen problemen te krijgen met de verschillende mededingingsautoriteiten.
De zuivelcoöperaties hebben tot nu toe voornamelijk een rol gespeeld waar het ging om de relatieve hoogte van de melkprijs ten opzichte van onze omgeving.
Wij zouden graag zien dat onze coöperaties zich nu de overheid zich terugtrekt, zich ook bezig gaan houden met de werkelijke hoogte van de melkprijs. Er moet een verband zijn met de hoogte van de kostprijs van een liter melk, vooral waar het gaat om jonge boeren en bedrijfsopvolgers. Waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met vooral de variabele kosten maar waarbij de vaste kosten, rente en aflossing, ook terugverdiend moeten kunnen worden.
Bij een dergelijk productie-beheer-systeem is explosieve groei risicovol omdat er bij lage prijzen altijd een risico dreigt dat de te produceren hoeveelheid terugvalt naar de hoeveelheid van een jaar eerder. Groei is volop mogelijk maar dan geleidelijk. Geleidelijke groei is vanuit het oogpunt van de afzet ook veel aantrekkelijker.
Wij denken dat andere grote coöperatieve spelers uit Noordwest Europa ook graag een rol van betekenis in een dergelijk productie-beheer-systeem zouden willen spelen. Graag zijn wij bereid onze ideeën over een perspectief volle toekomst voor jonge melkveehouders en bedrijfsopvolgers nader toe te lichten.
Voor een toekomst met een coöperatief perspectief,
Anno Zeinstra
Hendrik Bosma
Dhr Bosma is volgens mij melkveehouder in Lelystad en ook voorzitter van de VVB in Flevoland.
Na al het LTO-lobbywerk en het EMB-gemekker bij de politiek eindelijk een plan dat aansluit bij zelfstandig ondernemerschap: zelf orde op zaken stellen zonder zich afhankelijk op te stellen naar derden. Ook geen raar idee gebruik te maken van een bestaande structuur: de eigen coöperaties.
Knelpunten:
- donderdagavond in de pauze Kees Romeijn hierover gepolst op de regionale LTO-avond, hij ziet er niets in. Binnen LTO is er zo'n kokervisie dat men niet open staat voor nieuwe ideeën, medewerking valt niet te verwachten.
- RFC communiceert tot nog toe dat in 2006 met de leden is afgesproken dat alle aangeboden ledenmelk wordt verwerkt. Voor dit plan zullen de statuten over de kop moeten: afschaffen van afnameplicht. Tot mijn grote verbazing is hier in de buurt een vergadering belegd door RFC met wat eigenzinnige melkveehouders, volgens degenen van hen die ik heb gesproken gaf Attema hier aan dat men intern toch wat aan volumebeperking ging denken. Ik vraag me af of dit de perceptie van deze melkveehouders is of dat hier echt marktgericht volumebeleid wordt bedoeld.
- het is mij niet duidelijk wat er met de gekorte hoeveelheid melk dient te gebeuren. Melk geleverd boven het maandpercentage gaat naar een vergister, maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat ondernemers de productie echt minderen. Levering aan derden van overtollige melk zal net als nu met de leveringsplicht moeten worden voorkomen.
- de garantieprijssystematiek zal overboord moeten: het resultaat van productiebeperking op fabrieksniveau is op dit moment niet duidelijk, omdat de melkprijs afhankelijk is van derde fabrieken. Binnen RFC vind men de garantieprijs nu juist zo'n mooi systeem om de rust in de tent te bewaren...
- het plan werkt pushend op de productie: door dezelfde maand in het voorgaande jaar als referentie te nemen, wordt de ondernemer bij een melkprijs boven de kritieke kostprijs gestimuleerd maximaal te leveren om bij een eventuele korting het jaar daarop toch een zo groot mogelijke hoeveelheid af te mogen leveren. Dus naast het ondieper maken van een prijsdal, vlakt het plan ook een prijspiek af?!
- wellicht is het beter de coöperatie te laten voorrekenen welk deel van de productie een bepaalde minimumprijs niet opbrengt, het is dan beter mogelijk een gefundeerd kortingspercentage te noemen dan werken met een samengestelde melkprijs en vaste kortingsstaffels.
- vaak genoemd argument is het behoud van afzetmarkten. Een te hoge prijs veroorzaakt vraaguitval en dus verlies van marktaandeel. Stoppen van de productie onder de gestelde minimumprijs stimuleert afnemers bij concurrenten te gaan winkelen, zo kan een opgebouwd afzetkanaal inclusief tussenhandel/verwerking/distributie geheel verdwijnen. Hoe is dit mee te wegen in beslissingen?
Wie vult aan???
Spotmelker, kun jij Zeinstra en Bosma hierop attenderen?
-------------------------------------------------------
> - het plan werkt pushend op de productie: door
> dezelfde maand in het voorgaande jaar als
> referentie te nemen, wordt de ondernemer bij een
> melkprijs boven de kritieke kostprijs gestimuleerd
> maximaal te leveren om bij een eventuele korting
> het jaar daarop toch een zo groot mogelijke
> hoeveelheid af te mogen leveren. Dus naast het
> ondieper maken van een prijsdal, vlakt het plan
> ook een prijspiek af?!
Uit het plan:
'Ons productie-beheer-systeem kan alleen worden ingevoerd bij prijzen beneden de kostprijs om geen problemen te krijgen met de verschillende mededingingsautoriteiten.'
Dit lijkt me in tegenspraak met het door jou genoemde en wellicht ook gewenste effect
Mijn idee is dat het maken van Europabrede afspraken een te lastig verhaal zal worden. Zelf vermoed ik dat we terecht gaan komen bij een soort van volumeregulatie per zuivelonderneming. Uit jouw betoog blijkt ook al dat FC hier gedachtes over ontwikkelt.
Het is oneerlijke concurentie als melk producten de EU binnenkomt,van landen die een veel lagere kostprijs hebben.
Met name de cooperaties zouden leden-leveranciers aan zich moeten binden door een duidelijke visie over hoe met de markt om de gaan na 2015, en beleid daarop afstemmen.
Waar ik moeite mee heb is dat het systeem afhankelijk is van deelname meerdere cooperaties / melkverwerkers. Daarnaast moet je net zoals Sjakie zegt uitkijken dat je met je systeem niet voor vraaguitval zorgt.
Het probleem bij melkproductie is dat je het probleem van de markt niet bij de individuele veehouder kan leggen. Als een veehouder minder produceert verdient ie niet direct meer, sterker nog zijn buurman heeft er eerder profijt van.
Als je werkt met 2 uitbetalingsprijzen (1 voor het best renderende gedeelte van de melk en 1 voor het minder renderende gedeelte van de melk) gebaseerd op histrische levering, kan een individuele melkveehouder in slechte tijden zelf zijn melkprijs bepalen.
Deze milkboard wordt gerund door gekozen melkveeboeren/leden.
Is zo'n systeem niet mogelijk zonder melkquota, maar wel met regulering, gaat de prijs onderuit dan minder leveren.
De coop of milkboard kan een normale/redelijke prijs afdwingen naar de melkfabrieken toe.
Het is bovendien nooit te realiseren, tenzij je een geheel geleide economie voorstaat. We weten dat je dan op termijn minder aanbod krijgt dan er vraag is en bovendien hoef je als 'producent' maar een beperkt aantal uren te werken zonder zelf enig financiëel risico te lopen. Maar de mensen die dit graag willen zijn en 50 jaar te laat geboren én 2000 km te ver naar het westen.
Hoe goed bedoeld ook, het is grote kolder.
Liberalisering betekent niet meer dan het recht van de sterkste ,de zwakkere zijn de dupe.