John Deere 6410 - Uitlaat bevestigen aan cabine

Wij hebben een John Deere 6400 met de uitlaat direct naar de moterkap toe van bouwjaar 1998. Daarvan voel je de trillingen van de uitlaat in de cabine. We hebben meerdere rubbers geprobeerd, maar de trillingen blijven. Nu ben ik benieuwd of de bevestiging van een 6410 of nieuwer wel goed de trillingen dempen. Want dan kunnen we dat nog overwegen bij het aanschaffen van een nieuwe uitlaat. Ik hoor graag jullie meningen hierover.
Groeten Rick
Fendt_John Deere

Reacties

luk-van-der-velpen
Hier ooit bij een smalspoor ongeveer hetzelfde voorgehad, de uitlaat zat vast op het spruitstuk geschroefd en door de lengte ging die trillen waardoor die vaak afbrak aan de bevestiging. Hebben we omgebouwd en de uitlaat aan de cabine bevestigd met een flexibel naar het spruitstuk toe. Die flexibel vangt de trillingen op. In dit geval hebben we gewerkt met 2x een flexibel stuk omdat dit makkelijker uitkwam.
De trillingen die je voelt komen vooral door de lengte van de uitlaat denk ik, die versterkt de trillingen.
Als je toch een nieuwe moet kopen, waarom niet zelf een stuk (inox) pijp kopen en zelf bouwen? Kost je minder en je moet toch aanpassen want een originele ga je moeilijk passend krijgen denk ik.
Let er op dat je voldoende beweging tussen motor en cabine toelaat, ik weet niet of dit een geveerde cabine is of niet, ken JD niet zo goed.
bram-hamminga
Voor trillingen zijn er nog al wat oorzaken te noemen, maar begin bij het begin. Zit er een flexible stuk in de uitlaat? Zo ja, dan mag je eigelijk wel uitsluiten dat de trillingen door de uitlaat komen.
De motor staat op rubbers in het frame, als deze nog nooit of lang geleden vervangen zijn, dan is de kans groot dat deze er ook aan toe zijn. Als het blok min of meer op het frame gaat rusten, kan dat een hoop trilling geven.
Op het vliegwiel zit een damper, dit is ook een slijtdeel en zal op een gegeven moment vervangen moeten worden.
Tussen de motor en de bak zit een cardan as met 2 kruisjes, hoe is de staat van deze as?
Op het einde van de cardanas zit een asstomp die de bak in gaat, dit is ook een slijtdeel en zal eens een x vervangen moeten worden. Deze wil ook wel breken en als je dan pech hebt wordt het deksel van de bak ook even stuk geslagen, is deze as al langere tijd aan vervanging toe, dan heb je ook kans dat je de inwendige as in de bak moet vervangen, niet een heel dikke klus, maar 3 jaar terug koste deze as voor mij al 900 ballen.
Ook mogelijk, maar lastig te zien aan de buiten kant, de lagering van de balansas in de motor is het aan het begeven, trek een oliemonster uit de motor en laat dit analyseren, geeft je direct een heel aardige indicatie van de staat van de motor. Normaal gesproken kan de olieboer je aan een analyse pakketje helpen, kost dacht ik zo rond de 50 a 60 euro.
Tenslotte, de cabine staat ook op rubbers op het frame, hoe zijn deze rubbers? Naarmate deze ouder worden zal de demping er vast niet beter van worden.
Overall, prima trekkers die met het juiste onderhoud (op tijd) heel lang mee kunnen gaan zonder catastrofale kosten, maar kosten zal je toch eens moeten maken.
Fendt_John Deere
@bram-hamminga
Ja dat is een flinke lijst. De trekker heeft nu 9000 uur, er zijn nu wel meerdere slangen en leidingen aan vervanging toe. Dat geld ook voor de rubbers denk ik dat ze niet zo soepel meer zijn. Dit zijn inderdaad prima trekkers waar die niet vaak wat mankeren. Ook altijd handig voor erbij te houden voor de pomp en ander werk.
bram-hamminga
Nog even een toevoeging....ik heb zelf 10series maar de vergelijking gaat in de meeste gevallen wel op. De 6410 heeft de uitlaat langs de cabinestijl de 6210 heeft hem "op de motorkap". Ook al lijkt het langs de cabinestijl veel mooier, het is gewoon een fijt dat een uitlaat los van de cabine minder geluid en trilling geeft. Dus mijn "goedkope"SE6210 (12500 uur) heeft minder motorgeluiden in de cabine dan de Premium6410 (14500 uur) , maar de 6410 is in het gebruik uiteindelijk een veel fijnere trekker.
JD 6110
@Noudster6400 heb jij de uitlaat ook niet verplaatst?
GerbertXL
Bij de 6000 serie waren er twee uitvoeringen van uitlaten langs de cabine. De eerste versie had 'm onder het chassis door en is lijkt mij daardoor wat makkelijker na te maken, bij de latere versie gaat ie door de zijkant van de motorkap heen en moet je dus ook een nieuw luikje hebben aan de rechterkant. Als je naar jdparts.com gaat kun je van alle versies opzoeken hoe dat loopt. Als je handig bent zou ik de bevestiging aan de cabine met rubber dumpers kopen en de rest zelf maken.
bram-hamminga
Foto van een gebroken ingaande as van de powerquad

(klik om te vergroten)

Ingaande as powerquad bak
spotmelker
@bram-hamminga wat een vreemde breuk. Is dat een slecht geharde asstomp of was de belasting te hoog/wisselend?
+2
hobbyboer
Welke versie heb je precies?
Hierboven werd door @GerbertXL al genoemd uitlaat onderlangs of opzij uit de motorkap en dan horizontaal, ter hoogte van de cabinevloer opzij en bij de hoek verticaal omhoog.
Van die 2e kun je met of zonder fexibel stuk ertussen hebben.

Zelf heb ik een 6200 van eind 1996 en die heeft (gewoon origineel) zonder dat fexibele stuk ertussen.
Dan zit de uitlaat vast aan de motor tot de onderste hoek van de cabine (los van de cabine dus) met daar en kort bochtje omhoog die in de verticale uitlaat blaast die wel vast aan de cabine zit.
Het is dus belangrijk dat dat precies goed gemonteerd zit en dus in geen geval de beide uitlaatdelen elkaar kunnen raken.
( het beschermrooster/hitteschild wat geheel vastzit aan het 2e deel mag ook het eerste deel van de uitlaat niet raken)
Met het afstellen (lees bijbuigen 😉) van de kappen/uitlaat/steunen motor laten draaien en met de rechter deur open flink met het gaspedaal op en neer, dan zie je mooi hoe de motor kantelt en het 1e deel van de uitlaat dus ook mee beweegt.

Boven de startmotor zit een steun waar met een klem de uitlaat vast zit, die kun je ook losdraaien en dan de uitlaat 'afstellen'.
Dat heb ik zelf meerdere malen gedaan omdat de uitlaat dan na het afstellen na een paar maanden toch weer begon te trillen.
De uitlaat verdraaide dus iets in de klem (bij mijn trekker)
Toen heb ik er ook aan zitten denken om de uitlaat te verbouwen en precies hetzelfde te maken als mijn 6220 van 2002, die we er toen naast hadden staan, maar toch nog 1 laatste keer alles, naar mijn idee, precies goed afgesteld en toen alles in de buurt van die klem vast gelast en sinsdien is de 6200 al jaren rammel vrij.
GerbertXL
@hobbyboer ik begreep dat de topicstarter een uitlaat direct links uit de motorkap heeft maar dat kan ik verkeerd hebben begrepen. Als hij toch langs de cabine heeft zal het de nieuwere versie zijn, alleen de eerste 2 bouwjaren ofzo heeft 'm onder het frame door.
+1
JD 6110
@GerbertXL

(klik om te vergroten)

Zo dus ?
Fendt_John Deere
@GerbertXL
Dat klopt inderdaad, de uitlaat komt uit zo'n zijpaneel van de moterkap. De uitlaat van de latere 6400's lijken identiek aan die van de 6010 serie alleen de 10 serie heeft andere rubbers aan de cabinestijl hangen. Die van de 6000 serie staan verticaal en die van de 6010 staan horizontaal met andere rubbers erin. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of die beter zijn dan die er nu opzitten.
Fendt_John Deere
@hobbyboer
In je beschrijving staan nog wel handige tips om te proberen. Nu alles trilt wordt je er ook wel gek van af en toe
spotmelker
@hobbyboer zit er bij de overgang van motordeel naar cabinedeel geen geleidend veerstuk? Dat zit bij mijn 6100 van 1995 wel. Die is vorige week losgebroken net voor het schuin oplopende deel met hitteschild.
spotmelker
@spotmelker denk dat daar maar even een nieuw stukje (flexibel) tussen moet.

(klik om te vergroten)

Fendt_John Deere
@spotmelker
Haha dus jullie zijn ook al met tieribs aan de gang geweest om het probleem te verminderen
spotmelker
@Fendt_John Deere het kwaad was al geschied en ik wilde onderweg geen onderdelen verliezen. Ik heb altijd een zootje tiewraps op de trekkers liggen. Voorheen deed ik het met ijzerdraad 😄
+1
GerbertXL
@spotmelker mijn 6400 met pijp onder het frame door wou ook stevig trillen, uiteindelijk opgelost met zo'n stuk rubber met twee draadeinden eraan, ene kant aan de uitlaat, andere kant aan het frame.
spotmelker
@GerbertXL zat ik ook aan te denken. Vandaag nog even een flexibel stuk besteld van 65mm. Dan hoop ik het weer aan elkaar te krijgen.
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
zit er bij de overgang van motordeel naar cabinedeel geen geleidend veerstuk?

Nee, de 2 uitlaatdelen zitten helemaal los van elkaar, de eerste blaast het in het tweede deel.
Door wat verschil in diameter zit er wel wat venturi werking in zodat hij geen uitlaatgassen lekt.
spotmelker
@hobbyboer bij de mijne zit er een spiraalveer met staalwol die het 28 jaar afsloot. Nu was het op.
+1
spotmelker
@spotmelker zo ziet dat er uit

(klik om te vergroten)

hobbyboer
@spotmelker aha, duidelijk anders dan die van mij.
Fendt_John Deere
@hobbyboer
Hoe moet ik dat zien de klem van de uitlaat afstellen? Je kan zoals ik het gezien heb niet veel draaien van positie. De moter geeft laag in toeren veel trillingen door en boven de 1000 toeren voel je er niet zoveel meer van. Dus als ik het goed gegrijp heb je wat ruimte tussen de twee uitlaatdelen en moet de bovenste pijp wat ruimte hebben en goed vast hangen aan de cabine?

(klik om te vergroten)

hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt_John Deere:
Hoe moet ik dat zien de klem van de uitlaat afstellen?

Ik bedoel de stand van het eerste deel van de uitlaat, dus klem los, uitlaat goed zetten, klem vast.
Om mijn verhaal niet heel lang en ingewikkeld te maken heb ik alle uitlaatdelen die met de motor mee bewegen even 'eerste deel' genoemd.
Op jouw foto zie je bij de roetlekkage ook een scheiding van 2 stukken pijp van het 'eerste deel' van de uitlaat en daar kan het laatste stuk pijp van het 'eerste deel' dus ook iets verdaaien.
Dat moet gewoon goed vast zitten.
Fendt_John Deere
@hobbyboer
Ja ik begrijp het, ik zie ook dat de pijp aan de cabine wat verzakt is en het bovenste steuntje krom. Die binnenkort maar even rechtmaken en verstevigen. Dan maar kijken bij het eerste deel van de uitlaat. Nog bedankt voor je uitleg
john deere 7810
@Fendt_John Deere

je hebt een van de eerdere zo te zien. de latere hebben een flexibel stuk tussen de demper en uitlaat achter de kap.

wat bij jou belangrijk is. is dat je de demper goed vast hebt staan. de bouten van de steun achteraan de demper willen wel eens breken. (geeft veel lawaai). je moet eerst je ring vast zetten aan de turbo en dan de steuntjes aandraaien zonder dat er spanning op komt. gaat vaak mis waardoor de bouten breken of je ring afscheurd bij de turbo.

dan heb je in het horizontale stuk onder de cabine 1 bevestigingssteun zitten. dat moet goed op orde zijn. en als dat maar op de orginele manier vast zit zonder dat het gat van de platstrip is uitgeslagen.
tussen de horizontale pijp en de pijp langs de cabine doen wij wel vaak zo'n ijzeren schoonmaakspons uit de keuken tussen. waar je pannen enz mee schoon maakt. werkt super voor trilling.
verder mag de uitlaat nergens tegen aankomen natuurlijk.

Maar heb je niet ergens anders een probleem? je motorrubbers of steunen? of de bouten van de steunen? je trillingsdemper achter de motor en de speling van de tussenas.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden john deere , cabine , uitlaat , moterkap , bouwjaar en John deere 6410 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!