John Deere 6410 - Uitlaat bevestigen aan cabine
Wij hebben een John Deere 6400 met de uitlaat direct naar de moterkap toe van bouwjaar 1998. Daarvan voel je de trillingen van de uitlaat in de cabine. We hebben meerdere rubbers geprobeerd, maar de trillingen blijven. Nu ben ik benieuwd of de bevestiging van een 6410 of nieuwer wel goed de trillingen dempen. Want dan kunnen we dat nog overwegen bij het aanschaffen van een nieuwe uitlaat. Ik hoor graag jullie meningen hierover.Groeten Rick
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden john deere , cabine , uitlaat , moterkap , bouwjaar en John deere 6410 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
De trillingen die je voelt komen vooral door de lengte van de uitlaat denk ik, die versterkt de trillingen.
Als je toch een nieuwe moet kopen, waarom niet zelf een stuk (inox) pijp kopen en zelf bouwen? Kost je minder en je moet toch aanpassen want een originele ga je moeilijk passend krijgen denk ik.
Let er op dat je voldoende beweging tussen motor en cabine toelaat, ik weet niet of dit een geveerde cabine is of niet, ken JD niet zo goed.
De motor staat op rubbers in het frame, als deze nog nooit of lang geleden vervangen zijn, dan is de kans groot dat deze er ook aan toe zijn. Als het blok min of meer op het frame gaat rusten, kan dat een hoop trilling geven.
Op het vliegwiel zit een damper, dit is ook een slijtdeel en zal op een gegeven moment vervangen moeten worden.
Tussen de motor en de bak zit een cardan as met 2 kruisjes, hoe is de staat van deze as?
Op het einde van de cardanas zit een asstomp die de bak in gaat, dit is ook een slijtdeel en zal eens een x vervangen moeten worden. Deze wil ook wel breken en als je dan pech hebt wordt het deksel van de bak ook even stuk geslagen, is deze as al langere tijd aan vervanging toe, dan heb je ook kans dat je de inwendige as in de bak moet vervangen, niet een heel dikke klus, maar 3 jaar terug koste deze as voor mij al 900 ballen.
Ook mogelijk, maar lastig te zien aan de buiten kant, de lagering van de balansas in de motor is het aan het begeven, trek een oliemonster uit de motor en laat dit analyseren, geeft je direct een heel aardige indicatie van de staat van de motor. Normaal gesproken kan de olieboer je aan een analyse pakketje helpen, kost dacht ik zo rond de 50 a 60 euro.
Tenslotte, de cabine staat ook op rubbers op het frame, hoe zijn deze rubbers? Naarmate deze ouder worden zal de demping er vast niet beter van worden.
Overall, prima trekkers die met het juiste onderhoud (op tijd) heel lang mee kunnen gaan zonder catastrofale kosten, maar kosten zal je toch eens moeten maken.
(klik om te vergroten)
Hierboven werd door @GerbertXL al genoemd uitlaat onderlangs of opzij uit de motorkap en dan horizontaal, ter hoogte van de cabinevloer opzij en bij de hoek verticaal omhoog.
Van die 2e kun je met of zonder fexibel stuk ertussen hebben.
Zelf heb ik een 6200 van eind 1996 en die heeft (gewoon origineel) zonder dat fexibele stuk ertussen.
Dan zit de uitlaat vast aan de motor tot de onderste hoek van de cabine (los van de cabine dus) met daar en kort bochtje omhoog die in de verticale uitlaat blaast die wel vast aan de cabine zit.
Het is dus belangrijk dat dat precies goed gemonteerd zit en dus in geen geval de beide uitlaatdelen elkaar kunnen raken.
( het beschermrooster/hitteschild wat geheel vastzit aan het 2e deel mag ook het eerste deel van de uitlaat niet raken)
Met het afstellen (lees bijbuigen ) van de kappen/uitlaat/steunen motor laten draaien en met de rechter deur open flink met het gaspedaal op en neer, dan zie je mooi hoe de motor kantelt en het 1e deel van de uitlaat dus ook mee beweegt.
Boven de startmotor zit een steun waar met een klem de uitlaat vast zit, die kun je ook losdraaien en dan de uitlaat 'afstellen'.
Dat heb ik zelf meerdere malen gedaan omdat de uitlaat dan na het afstellen na een paar maanden toch weer begon te trillen.
De uitlaat verdraaide dus iets in de klem (bij mijn trekker)
Toen heb ik er ook aan zitten denken om de uitlaat te verbouwen en precies hetzelfde te maken als mijn 6220 van 2002, die we er toen naast hadden staan, maar toch nog 1 laatste keer alles, naar mijn idee, precies goed afgesteld en toen alles in de buurt van die klem vast gelast en sinsdien is de 6200 al jaren rammel vrij.