Landbouwminister Adema legt bom onder stikstofbeleid: 'Totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid'

Quote:
Demissionair landbouwminister Piet Adema (CU) legt een bom onder het eigen stikstofbeleid. Adema spreekt in gesprek met De Telegraaf over een ’totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid’ en ziet dat garnalenvissers daar nu de dupe van worden. „Het huidige beleid is in de praktijk niet werkbaar”, aldus Adema. Hij hoopt ook voor boeren op termijn naar een ander stikstofbeleid toe te werken.

 Landbouwminister Adema legt bom onder stikstofbeleid: 'Totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid' (lc.nl)

Demissionair landbouwminister Piet Adema (CU) legt een bom onder het eigen stikstofbeleid. Adema spreekt in gesprek met De Telegraaf over een ’totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid’ en ziet dat garnalenvissers daar nu de dupe van worden. „Het huidige beleid is in de praktijk niet werkbaar”, aldus Adema. Hij hoopt ook voor boeren op termijn naar een ander stikstofbeleid toe te werken.

 Minister Adema van Landbouw en Visserij pleit voor realistischer stikstofbeleid (rtvnoord.nl)

Piet Adema, minister van Landbouw en Visserij, wil een realistischer stikstofbeleid dat minder afhankelijk is van rekenmodellen en meer kijkt naar de uitstoot van individuele bedrijven. Dat heeft Adema zaterdag bij een bezoek aan garnalenvissers in Lauwersoog gezegd.

 Garnalenvissers in Lauwersoog blij met strijdbare Adema. 'Maar liever hoorden we dit twee jaar terug, niet nu er verkiezingen aankomen' (dvhn.nl)

Noordelijke garnalenvissers zijn blij dat minister Piet Adema zich strijdbaar toont voor hen. Maar: het was nog mooier geweest als hij dat twee jaar geleden al was geweest.

van Ittersum

Reacties

+1
EDOO
Had hij dat niet eerder kunnen bedanken? Veel CU kiezers, werkzaam in de agrarische sector, hadden hem dat ook wel kunnen vertellen.
+12
Weidezicht
@EDOO verkiezingstijd?
sorry

+1
demelkboer
Verkiezingen!!!!!

Er komt vast een ander stikstof beleid. Van depositie naar enmisie of zo iets. Maar het effect blijft het zelfde
Thomas2000
@demelkboer water
+12
jan 10
Dat roepen we al vanaf 1 oktober 2019 de eerste dag dat we met z,n allen op de trekkers naar den Haag reden en politici op het Malieveld braaf beloofden niet aan de veestapel/visserij te komen.
Wat een onvoorstelbare ellende is er daarna nog bijgekomen,en we zijn er nog lange niet.De onderdrukking van de geleerden ,,Uit den Haag,,gaat nog steeds door.
+3
Bekkink
Zijn wel erg trage denkers daar in Den Haag, of zullen er verkiezingen aankomen?
Claas 1986
@Bekkink ze willen in den haag niet in oplossingen zoeken.
+5
Kars
@Claas 1986 omdat ambtenaren bang zijn voor hun baantje dat dan verdwijnt.
Problemen in Nederland worden niet opgelost, puur omdat ambtenaren hun verdienmodel en baanzekerheid niet willen opgeven.
Dat is het hele probleem van Nederland regel land.
JohnDeere7serie
@Kars problemen zijn er bij de overheid om mee te werken, voor mensen die ze zo snel mogelijk willen oplossen is er een functie elders.
van Ittersum
Misschien omdat jullie het artikel niet kunnen lezen ging het hier over de vissers. Maar misschien biedt het ook nieuwe inzichten voor de veehouderij

Landbouwminister Adema legt bom onder stikstofbeleid: 'Totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid'
2023-11-11 08:16

Demissionair landbouwminister Piet Adema (CU) legt een bom onder het eigen stikstofbeleid. Adema spreekt in gesprek met De Telegraaf over een ’totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid’ en ziet dat garnalenvissers daar nu de dupe van worden. „Het huidige beleid is in de praktijk niet werkbaar”, aldus Adema. Hij hoopt ook voor boeren op termijn naar een ander stikstofbeleid toe te werken.
De CU’er spreekt zaterdag met garnalenvissers in Lauwersoog. Die sector dreigt vermorzeld te worden door ingewikkelde vergunningverlening. Kern van de kritiek is dat voor vissersschepen volgens het huidige stikstofrekenmodel ’Aerius’ vrijwel geen natuurvergunning te verlenen is.

Natuurgebied
„Dat komt doordat schepen varen en niet op een vaste plek bij een natuurgebied liggen. Nogal logisch, maar in de modellen loop je daarmee vast. Volgens de huidige rekenmodellen zou een schip in het ene gebied maar twee uur mogen varen, in het andere acht uur. Totaal onwerkbaar”, aldus Adema.

Bovendien, zegt de minister, doen vissers er alles aan om hun uitstoot radicaal te verminderen. „De uitstoot van de vissers is al vrij laag. Dankzij nieuwe katalysatoren vermindert hun stikstofuitstoot nog eens met 80 procent. En dan nóg is het niet mogelijk om via de rekenmodellen tot een werkbare situatie te komen”, zegt Adema. „Er is in mijn ogen sprake van een totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid die niet werkbaar is voor de visserij. Ik zet mij er dus voor in om op een andere manier tot goede vergunningverlening over te gaan.”

Vergunningen
Formeel is stikstofminister Christianne van der Wal verantwoordelijk voor de vergunningverlening. Met zijn uitspraken zit Adema, hoewel zij hierin samen optrekken, in haar vaarwater. Dat hij het eigen beleid van het ministerie nu fel bekritiseert en mogelijk zelfs torpedeert, neemt hij voor lief. „Ik breng deze boodschap nu omdat ik zaterdag in gesprek ga met de vissers”, zegt Adema resoluut. „Met hen werk ik ook aan toekomstperspectief. En daar is dit een belangrijk onderdeel van.” Op de vraag of deze modellenwerkelijkheid in de hele stikstofaanpak voor boeren óók problematisch is, zegt Adema dat ook voor de boeren gewerkt moet worden naar een andere aanpak.

„Het terugdringen van de stikstofuitstoot vinden we belangrijk. Voor de vissers geldt dat zij nu met één technische maatregel – de katalysator – 80 procent stikstof reduceren. Dat kunnen we onderbouwen. Voor de agrarische sector is dat lastiger, maar ook voor hen zitten er negatieve kanten aan het Aerius-model. We moeten op termijn dus toe naar een vergunningverlening waarbij niet meer gewerkt wordt op basis van deze modellenwerkelijkheid, maar op basis van het reduceren van uitstoot. Dan weet ook een boer straks: ik moet zoveel reduceren. Daar kan dan op gestuurd worden en dat geeft wel toekomstperspectief.”

Kritiek
Adema zegt in goed contact te staan met stikstofdeskundige Martin Scholten, die lid was van de commissie-Remkes en ook tot de conclusie is gekomen dat de huidige aanpak voor garnalenvissers onwerkbaar is. „Mijn boodschap aan de garnalenvissers is dus dat we er alles aan gaan doen om tot een nieuwe, robuuste vergunningsverlening over te gaan”, belooft de minister.
+11
rene-de-jong
@van Ittersum Om welke reden hebben de vissers een vergunning nodig..........

Dat is omdat er in de HVS staat dat méér dan 0,005 significant is, de rest heb ik al zo vaak getypt en is inmiddels helder hoop ik.
+3
rene-de-jong
@rene-de-jong "Adema zegt in goed contact te staan met stikstofdeskundige Martin Scholten, die lid was van de commissie-Remkes en ook tot de conclusie is gekomen dat de huidige aanpak voor garnalenvissers onwerkbaar is. „Mijn boodschap aan de garnalenvissers is dus dat we er alles aan gaan doen om tot een nieuwe, robuuste vergunningsverlening over te gaan”, belooft de minister."

Loze belofte want dit had ook Adema allang en veel eerder kunnen doen.
Het zijn de ambtenaren van LNV die weigeren om hun eigen verzonnen willekeurige drempelwaarde en bijbehorende juridische onzin te wijzigen.

Het ligt hapklaar op het bordje van de (stikstof)Minister en die staat al weer te bléren dat het onmogelijk is, zonder ook maar enige vorm van onderbouwing van de huidige HVS.
+2
weurding
@van Ittersum ze pakken weer de calimero's onder de schepen, de grote stoten nog rustig uit /er op los

𝐎𝐊𝐄́ 𝐑𝐄𝐆𝐄𝐑𝐈𝐍𝐆, 𝐋𝐄𝐆 𝐃𝐈𝐓 𝐄𝐄𝐍𝐒 𝐔𝐈𝐓?!

Onze afgeschreven auto's gaan naar het buitenland voor een 2e leven ? Maar deze auto's voldoen niet meer aan de milieu eisen, toch?
Onze vrachtwagens moeten allemaal euro 6 zijn, anders mag je de binnenstad niet meer in! Onze oude vrachtwagens euro 4 / 5 zijn allemaal naar het buitenland voor een 2e leven! Rijden daar gewoon rond in alle steden.

Onze vrachtschepen varen op stookolie. Maar als je dit in een auto gooit ben je een milieuvervuiler!

Onze oude machine's gaan allemaal naar het Oostblok. Beveiliging etc. gaat er allemaal vanaf en ze draaien daar nog zo'n 40 jaar. Maar hier voldoen ze niet meer aan de eisen? Terwijl ze daar gewoon productie draaien voor Nederlandse doeleinden.

Onze treinen. NS wadloper dm90 etc etc. Rijden nu in het Oostblok omdat deze afgeschreven zouden zijn ? En hier alles volledig elektrisch moet rijden? Om het klimaat te redden... Milieu eis gezeik!

Wat gaat hier fout mensen? Denk na waar je op stemt 22 november. Wij, het kleinste landje van heel de EU, gaan écht geen verschil maken!

De boeren moeten aan alle eisen hier voldoen terwijl 500km verderop de zwarte pluimen uit de trekkers komen. En niks aan die onzin gedaan wordt.

Nederland sponsort zoveel defensie materialen aan Oekraïne en Israël. Wat voor uitstoot heeft dat wel niet ? Treinen die rijden af en aan. Met diesels! Niks elektrisch.

Onze ministers vliegen per privé jet over de hele wereld, wat is de uitstoot van zo'n jet? Maar wij moeten elektrisch rijden?
Worden we wakker?
22 november, weet waar je op stemt! Laat je niet hersenspoelen!

En dan gaat Nederland mij vertellen dat wij de schakel zijn om het klimaat te redden ? Kleinste landje van de EU!

𝘛𝘦𝘬𝘴𝘵: 𝘖𝘵𝘵𝘰 𝘗𝘦𝘬𝘦𝘭

(klik om te vergroten)

+4
Spuit11
@weurding Ik ken Otto Pekel niet maar hij maakt een cruciale fout. Hij geeft iedereen de schuld van alles maar de schuldigen zijn "wij". We zijn allemaal meelopers. Als geen transporteur een Euro6 auto aanschaft, als geen ondernemer een elektrische bestelauto neemt, geen aannemer een elektrische bouwmachine neemt kunnen ze eisen wat ze willen maar dan gebeurt er niks. Iedereen buitelt maar over elkaar heen om te laten zien wie het meeste deugt
+11
robbies
Piet is wat traag. Hij kwam er eind september ook pas achter dat het een nat voorjaar was
+6
pieta
@robbies Ik hoorde gisteren dat de akkerbouw zich beter aan de kalenderlandbouwdata had kunnen houden. Toen was het land nog droog. 😁
+3
Edvof
@pieta toen was het onderwatergewicht van de aardappels niet toereikend. Nu zijn de aardappels niet meer boven water te krijgen….
+1
pieta
@Edvof Kheb totaal geen verstand van akkerbouw. Het was maar een grap. #humorrelativeert 😁
bio boer
@pieta er zijn ook akkerbouwers kiezen voor vroege rassen is altijd risico late rassen telen
Hier op de klei was eigelijk alles er al uit voor het nat werd aan de kust wil het altijd wel regenen in de herfst

Dat willen ze ook stimuleren vroege rassen met de stikstof korting regel
Zo dat er meer kans is op goede groen bemester

Vroege rassen zullen wel weer in kg achterblijven net als vroege mais rassen
Kars
@bio boer de fabrieken kunnen zon hoeveelheid niet verwerken als iedereen vroege rassen zet. En in juli al gaan inschuren met 35 graden dan wordt grandioos feest week erop. Daarbij wat brengt een succesvolle groenbemester op? Ellende voor het jaar erop zonder roundup.
bio boer
@Kars heb het niet over juli gehad eind september oktober kan toch ook
de jonge
@robbies ja piet mag om mij wel even bellen dat ze wel mogen stoppen met de cloudseeding, het is wel genoeg zo...
+1
PURE VERKIEZINGS RETORIEK,WAT EEN FLAPDROL,gelukkig prik ik daar door heen,hoop dat ik na 22nov van die poppekast theater van al die partijen af ben.Als je het goed bekijkt is het eigenlijk triest en crimineel gedrag.
Twentsch Land
PURE VERKIEZINGS RETORIEK,

Zal vast meespelen ...

Maar het is wel gezegd over een zeer beladen onderwerp.

Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl
+2
richard-de-wolff
Alle schepen van de vissers zijn bijna bij hoogovens beland en nu dit wat een farizeeer
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden piet , telegraaf , stikstofbeleid , boeren en piet adema geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!