Aanhangwagen Semi-dieplader - luchtremmen er op maken
wie heeft ervaring met luchtremmen op een aanhager te bouwenen wat heb je daar allemaal voor nodig
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
er zit wel een geremde as onder maar ik heb dus nog geen luchtrem onderdelen heeft iemand wat liggen dan
en de trekker heeft wel luchtremmen
Wil je dit zelf doen?
Of gaan wij weer meer premie betalen op de verzekering omdat je te laat stil stond of zoiets.
Dit is een precisie werk met stuurdruk, remdruk, voorraad, 4 kring remventielen, juiste "boosters" , juiste voerring, juiste trommels, ALR ventielen . Als ik mij heel voorzichtig indenk dat een remmen controle van een 50 tonner met eventuele reparatie gewoon 9 uur in beslag neemt dan denk ik dat jij met bouwen van een compleet nieuw systeem ook wel enkele dagen bezig bent, afhankelijk van het resultaat wat je neerzet. Als je spelen wilt met jou of andermans leven zou ik zeker doorgaan met dit project, ik lees wel weer op TF waar je geland bent met het spul. Of wanneer er weer een bericht verschijn op TF landbouw voertuig geland bovenop een : zoek maar iets op joh.
Wens je veel suc 6
Verder wat leidingwerk, een paar koppelingen en een luchtketel.
Wiebe Brandsema van de parkweg kan er vast wel aankomen, heeft mischien zelfs nog wel wat liggen.
Als je een RDW goedkeuring wilt (voor achter de vrachtwagen) moet je het laten berekenen zodat de remkracht tussen de 45 en 55% van het aanhangwagengewicht is.
Als je er een ALR klep op zet (die de remkracht regelt aan de hand van de veren: balgdruk op luchtvering, of inzakken van de bladveren) zul je die ook moeten afstellen. Je kunt vrij gemakkelijk de boel afstellen door de booster een gaatje te verzetten op de hevel, of de ALR klep af te stellen. Je hebt dan alleen kans dat als de ALR klep kapot gaat en hij onafgeregeld op volle druk gaat remmen, dat je banden roken. Maar meer voorkom je ook niet door de remkracht te laten berekenen.
Is gewoon een losse flodder. Je weet toch wel, dat Billy the Kid maar zo wat zegt, hoewel t onzin is...
er komt niet meer dan tien ton op
de unimog komt er voor
Zelfgebouwde remmen zijn altijd nog beter dan geen remmen! Van al onze wagens heb ik ook zelf de remmen gebouwd (hydraulisch, omdat lucht op trekkers toen niet van toepassing was) en werkt tot op heden perfect. Wel de remtrommels altijd even loshalen om de toestand te bekijken, voor je er mee in het verkeer gaat.
Op de website van Fliegl zijn complete sets te koop: Leidingen, koppelingen, ventielen, boosters, alles wat je nodig hebt. Incl. ventiel om de remkracht in te stellen (leeg-half-vol ventiel) Zijn niet eens gek duur, en je hebt alles compleet. Keuze uit sets voor 1, 2, of 3 assen.
Hydraulisch remsysteem is eenvoudiger zeker? Werkt t ook goed genoeg?
Lucht laat zich beter doseren, zeker met automatische lastregeling, en heeft grote voordelen bij slangbreuk. Waarbij ik weinig last heb dat ik bergaf moet remmen, en bij slangbreuk in het algemeen nog wel de mogelijkheid heb de combinatie stil te zetten door onze geografische ligging.
Ben ook geen voorstander van hydrauliekventielen voor de aanhangerrem. Pa dacht daar ooit wel aan. Gelukkig hoeven we daar niet meer aan te denken...
Ook nog speciale cilinders voor nodig? Koppeling wel uiteraard
Pickupcilinders zijn in principe dus ook voldoende? (Ooit een oude Ladeblitz ontmanteld, bleef nog wat interessant spul over)
het beste is dus een komplete set
heeft iemand niet een set te koop?
want ik wil geen wagen met vrachtwagen banden
is er dan niet een systeem voor kleine aanhangers lucht geremd te maken
afkosmstig van een grimme gz1700 aardappelrooier.