Fendt 615 - hx40 af te stellen?
Hallo,Ik heb weer een vraagje omtrend mijn turboprobleem. De turbo van mijn 615 is versleten (lekt olie + heeft speling)
Nu weet ik een holset HX40 te koop (nieuw), doch ben ik bang dat deze teveel druk gaat geven voor de 615.
Weet er iemand of zo een HX 40 af te stellen is? (is zonder waste-gate).
Alvast bedankt.
Jan
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
wel zou je een externe waste gate op je uitlaatspruitstuk kunnen maken, om lucht te laten ontsnappen voor het turbo ingaat.
is een soort klep die lucht laat ontsnappen, zodat deze lucht niet door de turbo gaat. hierdoor zal de turbodruk lager worden.
dus met zo'n klep kun je regelen hoeveel turbodruk je maximaal hebt.
op sommige wel, dan zit er een ingebouwde wastegate in.
maar dat zit niet in alle turbo's.
Het verschil vind ik wat groot om er zo op te zwieren.
crafty.f2s.com/vxr/wastegate.jpg/
aan een turbo met interne wastegate,zit vaak zo'n 'bakje' aan:
zoals dit,
img141.imageshack.us/img141/9335/…
die holset is waarschijnlijk groter dan je stnd turbo.
maar je brandstofhoeveelheid blijft wel hetzelfde.
dus je gaat echt geen 4 of 5 bar halen.
heb nog niet in de uitlaatkant gekeken maar dat zal wel niet ben ik bang
myholsetturbo.com/holsethx35.html/
dat is niet perse te zeggen, is maar net wat je doeleinden ermee zijn, en hoe de rest bijv aangepast is.
ik rij met een hx40 op een 4 liter motor. maar dit is dan wel voor tractorpulling doeleinden, en krijgt dus aardig meer diesel dan stnd.
volgens mij wordt dat bakje met een slang op je inlaatspruitstuk aangesloten. dus als die druk hoger wordt. gaat via dat stangetje een klep bij het uitlaatwiel open waardoor er lucht ontsnapt, en de inlaatdruk dus niet hoger wordt.
dit lijkt me beter bij de trekker passen.
dat klopt, maar ook binnen een model zijn er weer veel verschillende dingen mogelijk. zoals andere inlaatwielen,uitlaatwielen, uitlaathuizen. dus de ene hx 35, of hx40 is de andere niet. dus daarom kun je de aanschaf beter aan een expert overlaten. deze kan precies uitrekenen wat je nodig hebt voor je toepassing.
Op www.caboturbo.nl is wel van alles te lezen, is wel een interessante site!
simpel gezegd, krijg je door meer brandstof meer rook, en zal de turbo dus meer aangedreven worden.
dit is wat kort door de bocht, maar zo is het het simpelst gezegd
Zoals Jahn het zegt is het helemaal juist, het wiel wordt dan harder rondgedraaid, immers waarom krijg je anders een hogere druk als men een trekker meer brandstof geeft? De turbo loopt niet op brandstof!
Ben niet van plan om echt trekkertrek te doen (kan wel eens voorvallen dat ik er wel aan mee doe), maar is meer om mee te werken en eventueel wat meer pk's eruit te krijgen zonder te overdrijven.
Of begrijp ik het hele holset gebeuren niet goed, en kan ik deze gewoon gebruiken voor op de weg ook?
intercooler is om de lucht die van de turbo komt, te koelen voor het de motor in gaat. dit zorgt niet voor meer lucht. wel voor meer zuurstof, omdat koelere lucht compacter is en meer zuurstof bevat. dus dit levert meer pk's op.
@juan
holset is gewoon een merk turbo, deze is prima te gebruiken op de weg. sommige fabrikanten leveren stnd een holset turbo op hun motor.
Ik denk niet dat je de dag van vandaag nog veel turbo motoren ziet zonder intercooler en als je weet dat een intercooler plaatsen veel meer werk is dan een grotere turbo dan zal een intercooler wel meer voordelen hebben dan een grotere turbo . Temperatuur bvb ?
Dit lijkt me vrij onwaarschijnlijk op jouw standaard 615, aangezien je bij de door jouw opgegeven aantal bar al op 400 tot 500 pk zit
Wat zit er standaard op zo'n 615 voor turbo?
man man met de pomp standaard zal die max ook al aan 2 bar geraken. Misschien na eht opdraaien naar 3.
Ik doe met een aangepaste pomp en hx35 (wel een groote 35) 3kg
is ook met 2 verschillende plunjers geleverd voor de bosch A-pomp
Zit standaard een kkk turbo op met 2 bar druk.
weet een HX40 super te koop liggen. Man beweerd dat hij nieuw is. maar het kan dus dat ik te laat druk krijg als ik dit zo lees hierboven?
mvg,
Jan
Oke dat wist ik dan weer niet .
JUAN . Das dan een hele oude van voor 1984 dacht ik die van ons was van 87 en had 180 en de laatste 185 dus. Maar als jij nu al 2 bar hebt staat ie ook wel goed los normaar volgens mij ergen tussen de 1 en 1.2 dus
Als ik de gegevens mag volgen zou de KKK turbo standaard een max van 1.98 bar moeten hebben.
mvg,
Jan
En met een originele kan je niet veel meer uithalen door de pomp wat meer open te zetten. (standaardpomp).
Het zou trouwens kunnen dat ik de pomp ook nog binnenbreng om na te kijken (lekt) en dan kan er vanalles beslist worden.
Het enige wat ik zeker niet wil, is tot het uiterste gaan zodat de motor na 100 uren in de soep gedraaid is.