Wel of geen walsen in de wagen

In navolging op de Topic.

Hakselen of met de opraapwagen.

Misschien nog wel belangrijker is of er wel of geen walsen in de wagen moeten.

Mijn mening is dat er walsen in de wagen moeten zitten. Door de walsen in de wagen krijg je het gras "Los" op de kuil, waardoor je deze makkelijker en beter aan kunt rijden.
Met een wagen zonder walsen, krijg je vaste hopen gras op de kuil. waardoor je "vaste en Lossere" plekken in de kuil krijgt. hierdoor is de kans op broei en schimmel groter.
jan w

Reacties

velsje
Voor gras zou ik wel walsen nemen. omdat je daar vaak rij kuilen hebt, en dat sneller verdeeld is. Voor mais hoeven dr geen walsen in. Omdat je de mais in princiepe toch om hoog schuift omdat de meeste mais wel achterwaarts opgekuild word. Dan lost zonder walsen een stukje sneller, en heeft de kuilbaas meer tijd van vast rijden
+1
Fendt926Driver
allebei met walzen. een opraapwagen of silage wagen is hier altijd met walzen. makkelijker te verdelen en alles wordt hier rijdend over de kuil gelost. wooral met veel wagens op de kuil (2 keer rapide plus 2 silage wagens) moet alles super gelost worden om het verdelen en aanrijden zo min mogelijk tijd te laten kosten. elke kuil breed genoeg dat de wagens kunnen lossen naast de vastrijder zodat die niet van de kuil hoeft.
en met mais krijg je ook een egaler beeld met lossen en omdat ze er met gras toch al inzitten worden ze met de mais dus ook gebruikt.
majoor85
Ligt er aan waar je mee vast rijd als er een shovel op de bult staat met bak er voor maakt het niks uit met verdeler dan is met mooier dan heeft de verdeler veel minder telijden
1066
met walzen kun je veel mooier lossen op een smalle kuil
het val egaler
Wiljan
Kost je ook nog eens minder slipkoppelingen. Maar wij hebben ook 4 strautmanss met walsen. Bevalt ons super.
+3
arjan_kok
As je 1 eigen wagen heb zonder walsen, heb je tijd zat om te verdelen en vastrijden, verste percelen voor het laatst houden, verdeel al 30 jr gras, nooit iets gemerkt van losse en vaste stukken
mdoornekamp
Wij rijden zonder walsen. Een doseerwagen kost al 7500 euro meer bij aanschaf. Dat geld kun je beter in een goede verdeel combinatie steken. Daarnaast werken we ook wel met korte kuilen. Als je dan een grote doseerwagen hebt, ligt het gras meer dan 2 meter hoog en kun je er niks meer mee. Er is geen verdeler die zo'n hoge muur van gras kan verwerken. Een doseerwagen werkt alleen als je een bult van 60 m lang hebt waar je een dekentje overheen legt. Maar als je een lange bult hebt zonder walsen liggen de bultjes ook verspreid. Met een GOEDE verdeler heb je het dan net zo snel vlak en sneller vast omdat je vracht al voorverdicht is door je wagen en niet opgeklopt.
ricardo
ik rij met walsen in de wagen(doseerwagen om vers gras te voeren) en inderdaad je moet eigenlijk een bult van 50 60mtr hebben om rijdend te kunnen lossen en dan evenaar je de kwaliteit van de hakselaar, mooi egaal produkt, eventuele groene plukken worden uitelkaar getrokken, lost wel iets langzamer.
johndeere6230
Met walsen en vrij droog spul ligt se helft naast de kuil liggen en het lossen duurt langer, dus minder tijd om aan te rijden 😉 met een shovel op de kuil zie ik er nog wel wat in, maar met verdeler kan je ook best zonder walsen snel verdelen.
+2
oldhuus
Leuk voor de boer maar ik lees 7500 bij aanschaf en kan alleen maar kapot gaan en dat geeft alleen maar oponthoud en ergernis, heb dat vaak genoeg gezien. Hier met de kuilverdeler gaat altijd goed.
fendt-412
@mdoornekamp
Zon silo van 60meter lang zou eigenlijk de standaard moeten zijn. Heb je juist veel voersnelheid dus minder kans op broei.

In Duitsland zie je niet anders dan rijkuilen en walzen in de wagens. Meesten hebben geen sleufsilo en maken een rijkuil. Alleen de kantjes hoeven ze maar op te zetten met de verdeler, daartussen is het dekentje zo dun dat het direct aangereden kan worden. Ze konden op een plaat van 80x10 twee hakselaars bijhouden. Is wat extra werk, maar kunt hierdoor ook meerdere snedes over elkaar heen kuilen, vaak past een 1e snede heel goed naast een 2e om te voeren. Alleen twee bulten open leggen is soms ook gek zat ivm voersnelheid.

Hier vlakbij heeft iemand een sleufsilo van 70x14. Verdelen ook alleen maar aan de zijkanten, rest is lossen met walzen en vastrijden met shovel en boer met eigen trekker erbij. Zijn niet veel bedrijven waar je meer per uur weg kunt rijden. Elke snede een uurtje besparen tikt aan het einde van het jaar ook lekker door 😄
bikkertie
Walsen vind ik mooi als je 's ochtends vroeg begint en dat de onderkant van de zwil nog wat nat is en de bovenkant droog. Dan komt het mooi homogeen uit de wagen. Ik zou er niet voor kiezen. Dit omdat er meer onderhoud en kosten aan zitten. En als je de hele vracht op 1 bult wil drukken willen de walsen nogal is een keer door de slipkoppeling gaan.
tone29
@Wiljan mensen die per ongeluk een keer de walsen zij vergeten te laten draaien en deze eruit drukken kost meer dan een paar keer een slipkoppeling. Hebben wij tevens nooit last van als die erdoor gaat. Gewoon kruipversnelling en rustig laten tokkelen is er niks aan de hand
+3
gezienus
ongeluk een keer de walsen zijn vergeten te laten draaien 

dan willen of kunnen de wagens ook niet lossen
Perry JD
Walzen vragen veel meer vermogen van de trekker en zijn ook nog slijtage gevoelig. en een fikse meer prijs Taarup heeft er beslist niet voor gekozen omdat de wager er veel duurder van word. met een grote shovel of een goede trekker chauffeur kun je ook prima uit de voeten
+4
gezienus
ben al een beetje langer boer maar heb het vermoeden met die wagens die bulten schijten om het zo maar te noemen de kuil niet zo dicht wordt aangereden
johndeere6230
Hoezo?
Niek1988
ligt eraan als je rijkuilen hebt dan zou ik wel walsen nemen, kuil je achterwaarts tegenaan dan niet want scheelt een hoop tijd met lossen over een hele dag.. en walsen betekent ook extra draaiende delen dus extra kans op slijtage en onderhoud en kost dus ook meer geld. Plus in de aanschaf kost het ook al meer. En werk je met een verdeler uit elkaar of bijvoorbeeld met shovel met grasvork of bak met punten dat zegt ook een hoop.
oldhuus
Hier werken ze met een verdeler achterop en een grasvork op de voorlader, dan kun je die bultjes wel even vlak maken.
Verdeelwalzen kneuzers enz allemaal kostprijsverhogend gewoon niet te veel aanvoer en goede persoon met aanrijden laag zand er op gaat hier altijd goed.
gezienus
Quote:
@oldhuus: gewoon niet te veel aanvoer

je wilt gewoon 3 dagen rijden we rijden hier met 2 mengele s en 2 claas rotorwagens (boeren wagens) soms komt de loonwerker maar die maasa s wat daar in zitten zou ik niet graag op een hoop hebben
oldhuus
@gezienus
Op een hoop, het is geen kiepwagen, je kunt het zonder verdeelwalsen ook over de heel lengte proberen uitrijden.
Fendt926Driver
Quote @Perry JD:
Taarup heeft er beslist niet voor gekozen omdat de wager er veel duurder van word.
even je huiswerk opnieuw doen.
taarup heeft in het begin wagens gebouwd MET walsen

pictures.tractorfan.nl/groot/c/…
+5
Hurli356
@Fendt926Driver Haha die foto is z'n tijd vooruit. 13 januari 2025. Klimaatveranderingen gaan dus wel hard, inkuilen in januari.
newholland6640
Sommmige mensen zweren bij walsen. Ik snap er helemaal niks van. Vind het veel belangrijker dat er een goede chauffeur op de wagen zit.
tone29
@oldhuus en anders moeten ze de olieopbrengst maar eens een beetje smoren
fendt-412
@newholland6640
denk dat je het wel heel snel snapt als er één dikke wagen, of twee normale wagens om de kuil heen racen en een dikke 10ha per uur opruimen als je op de bult zit.

Dan ben je elke minuut gewoon nodig en moet alles goed lopen. Of je het gras in 1x goed kunt leggen of net 2x nodig bent maakt een wereld van verschil. Je wilt toch zo dun mogelijk lossen, zonder walsen krijg je allemaal gaten tussen de geloste bulten gras. Kun je alleen nog maar met een tandenbak uit de voeten, wat weer extra tijd kost.
Hurli356
@fendt-412 ligt dus helemaal aan je manier van werken. Thuis kuilden we met afschuifvork en losten niet voor of op de bult, dus hadden ook geen verdeler of walsen nodig. Altijd mooie vastgereden kuil gehad.
newholland6640
@fendt-412

Ligt aan je manier van werken. Bij een rijkuil is dat inderdaad wel een vereiste wil je perse over de hele lenge lossen. Maar bij achteruit kuilen heb ik meer aan iemand die hem gewoon in een keer perfect op de plaats zet.
Fendt926Driver
Quote @newholland6640:
een goede chauffeur op de wagen zit.
volgens mij snap jij er helemaal niets van. wat moet die chauffeur nu op de wagen??????
goede op de trekker is meer waard 😃
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja en dan op de trekker die de bult aanrijdt/verdeelt. Die Taarup met walsen is trouwens apart gebouwd dacht ik. Heeft er ooit maar 1 van bestaan
newholland6640
Quote @Fendt926Driver:
op

Laat je dan nog iemand met een trekker zonder cabine werken 😃 ? Of zet je ze zelfs op de cabine 😃 ?

Als we toch lollig gaan doen.... 😛
mdoornekamp
@fendt-412 Ik ben geen boer dus de vorm van de silo is voor mij vaak een vast gegeven. Meestal is die niet langer dan 40 meter en moeten we er achteruit op. Als je dan met je doseerwagen voorover staat te lossen ben je wel 5 min. bezig. Als je hem leeg krijgt ten minste. Nadeel is ook, vooral bij droog gras, dat je veel te veel cubs product krijgt. Je verzuipt is het gras. Die opraapwagen heeft het gras al verdicht. Laat dat lekker zo. En met een te kleine verdeler kom je ook niet door die enorme berg los gras heen.

Bovendien kan er in een opraap doseerwagen veel minder dan in een snijwagen omdat je het gras niet stijf tegen de walsen kunt drukken maar wel tegen je klep. En als je doseerwagen echte te vol is stopt het achter op met lossen. Bij een silagewagen naast de hakselaar heb je het inhouds verschil natuurlijk niet.

Er zit trouwens wel verschil in manier van lossen van verschillende merken snijwagens. Veenhuis lost echt k*t. Schuitemaker lost wel mooi omdat de klep een stuk van de bodem is. Tijdens het lossen valt het gras tussen de zijkanten door en blijft het smal. Wel dom van Schuitemaker om bij de goedkope nieuwe 55 de zijkanten aan de klep te maken. Bij nat gras heeft de manier van laden ook invloed.

Wij rijden bij 1 boer ook vooruit over een silo van 60 m (in holwierde). Hij rijdt zelf met een doseerwagen en wij zonder. Ik heb dan op de shovel niet meer tijd nodig om de snijwagen te verdelen. Onder bepaalde omstandigheden heb ik zelfs meer tijd nodig om het gedoseerde gras opzij te krijgen. Trouwens, jullie hebben toch ook geen walsen in de Lely? 😄
fendt-412
@mdoornekamp
Met een 10tons shovel is een 30kuubs wagen een eitje. Maar vaak is het andersom.. Ben wel eens paar dagen met loonwerker mee geweest, nog geen adres gehad waar alles maximaal kon, of moet al weinig op staan met een smalle hark, dan duurt het wel een klein half uur voordat ze er weer zijn.

Hier heeft loonwerker dit jaar ook wat meegeholpen. Willen wel over hele lengte lossen maar heb je allemaal bulten en gaten. Kun je verdeler wel thuis laten en gaan klapperen. Schiet ook niks op. Dan moet onze shovel er wel bij op om twee wagens bij te houden.

En over die manier van lossen ben ik het helemaal met je eens. Door die geleideplaten aan de zijkanten valt het gras veel mooier. Droog gras ontkom je soms helaas niet aan, maar denk dat los gras wel beter te verdichten is dan wanneer het inelkaar is geperst, tussen deze brokken zit vaak nog wel ruimte dat ook niet zomaar opgevuld wordt.
mdoornekamp
@fendt-412 Wat voor kuilverdeler hebben jullie zelf dan? Als je bultjes over de kuil verdeeld liggen moet je gewoon sneller rijden met je verdeler. Dan verdeelt ie ook in de lengte. Gewoon met een km of 6 met 180 pk ervoor. En een Holaras Viking natuurlijk. 😄 Nadeel van de shovel is dat je niet genoeg vermogen op je verdeler krijgt. Ik heb zelf nog een oude veenhuis voor op de shovel. Die gebruikt ik dan half als verdeler en half als vork. Gewoon met de shovel in 2 over de bult en desnoods zet je hem af en toe even uit. Als je verdeler daar niet tegen kan moet je een zwaardere kopen. Een losse uitklapbare silovork voor de verdeler is echt onzin. Is meer een midia hipe. Dat ding in en uit klappen, dat is pas tijdvespilling.

En ik weet ook wel wat snel inkuilen is. Bij Noordenbos zit ik ook wel op de shovel. Daar rijden ze liever met 3 dan met 2 wagens bij de shovel.

Maar hoe zit het nu met de walsen van jullie Lely 😄
fendt-412
@mdoornekamp
Zelf geen een, Holaras met een L60 of L70 er voor. Als het daar niet mee wil, wil het nergens mee. Onze eigen shovel heeft al moeite om zelf over de bult te rijden, laat staan nog een verdeler aandrijven.

Ben het er vergeten bij te zetten, bedoelde dat een 30kuubs wagen zonder walsen een eitje is met 120pk ervoor en 10tons shovel. Het is zo hard als de trekker kan. Wij rijden dan ongeveer 4ha per uur weg, en de loonwerker 6ha per wagen. eerste snede iets langzamer verwacht ik. Ging tot paar jaar terug mooi snel maar kunnen het nu niet meer in 2dagen zelf weg rijden wanneer de rest van het werk ook allemaal door gaat. Dan moet je wel eens wat.
newholland6640
juist een goede verdeler.... Wij lopen hier met een vliebo te prutsen... Dat schiet dus gewoon niet op.
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
Die Taarup met walsen is trouwens apart gebouwd dacht ik. Heeft er ooit maar 1 van bestaan
de info die ik ooit heb gehoord is dat er 27 van gebouwd zijn. maar doorslaand succes was het niet.
ieder zijn eigen machine en kuil en inkuil methode. daar zijn ze vaak mee tevreden.
met achterwaarts opkuilen is zonder walsen zeker goed te doen. bij rijkuilen van 50m is beide een oplossing afhankelijk wat de boer wil. en als je als boer er zelf geen mening over hebt wat je voor je eigen gras wilt kun je de loonwerker erbij kiezen. hier zijn we stellig met walsen gebruiken en een loonwerker met kippers of wagens zonder walsen komen het erf niet op.
+1
JD5620
Wat een gedoe met een kuilbult gewoon alles in de baal 😃
Patrick 2020
Ik ben zelf regelmatig op pad geweest met vastrijden, maar doe mij maar een wagen MET walsen. Dit jaar ook bij een van de klanten ingekuild. Mijn collega met Schuitemaker Rapide 2085 (met walsen) en dat boertje met een gewone opraapwagen (zonder walsen dus) Nou ik was sneller klaar met een volle Rapide te verdelen dan met die molshopen uit die opraapwagen. Rapide ging ook nog 3 keer meer gras in. Tegen die tijd dat ik die bulten eindelijk een beetje fatsoenlijk vlak had stond mijn collega er al weer te kijken met volle lading, dus nauwelijks tijd om de kuil aan te rijden. Wat gaat dan voor? De man op de kuil bepaalt de snelheid, word vaak gezegd. Maar daar zit ook een grote kern van waarheid in!

Dus om een lang verhaal kort te maken, doe mij maar met walsen. Ook in de mais, de kuil meteen veel egaler en dus meer tijd om vast te rijden in plaats van druk zijn met schuiven.
newholland6640
@Patrick 2020 Met het verschil dat die schuitemaker heel erg kort snijd en dat boertje er wss amper de helft vd messen in heeft zitten.
daan knol
@Wiljan En de boer ook!!! 😄
Kan de shovel mooi langer aanrijden
LandbouwLeistra
Wij kuilen zelf in de zomer met een Schuitemaker Rapide 55 met 3 walsen en op de foto zie je hoe vlak hij het neer legt aan de linker kant. Wij hoeven er dan alleen nog over heen te rijden en soms nog een plukje te verplaatsen en dan heb je een vlakke bult.
mdoornekamp
@Patrick 2020 wat voor aanrijder had je dan?
b450
En gewoon een brede kuil. Lossen en vastrijden gewoon naast elkaar.
mdoornekamp
@LandbouwLeistra En hoe zet je de kanten op dan? En onder in de sleuf silo moet je het wel goed tegen de wanden aan werken. Mooiste is dan nog 1 keer met de kuilverdeler er over.
Hurli356
Quote @Fendt926Driver:
kippers of wagens zonder walsen
Die ken ik niet, klippers met walsen 😃. Maar kan me het voorstellen als het in jou manier van werken past
marco955
als het maar goed gesneden is dan heb je het met een trekker en verdeler prima op de kuil
LandbouwLeistra
@mdoornekamp wij rijden heel dicht langs het randje en dan valt het er meestal in en als dat niet gebeurd heb je die prikker nog van de verijker.
Patrick 2020
@mdoornekamp JD 7810 met Holaras (Jumbo) kuilverdeler. 14 ton op de kuil. 😉
mdoornekamp
@Patrick 2020 met of zonder dubbel lucht. Wij hebben cultuur banden naast 650.
Patrick 2020
@mdoornekamp Ook cultuurbanden (naast 650), anders is hij veel breder dan de 3 meter transportbreedte.. 😉

De andere 7810 (AQ) heeft 710/70R38 Vredestein Traxion 😃
mdoornekamp
@Patrick 2020 wij zitten wel op 3.30 m. Wel mooi stabiel op de bult.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hakselen , gras en broei geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!