Wel of geen walsen in de wagen
In navolging op de Topic.Hakselen of met de opraapwagen.
Misschien nog wel belangrijker is of er wel of geen walsen in de wagen moeten.
Mijn mening is dat er walsen in de wagen moeten zitten. Door de walsen in de wagen krijg je het gras "Los" op de kuil, waardoor je deze makkelijker en beter aan kunt rijden.
Met een wagen zonder walsen, krijg je vaste hopen gras op de kuil. waardoor je "vaste en Lossere" plekken in de kuil krijgt. hierdoor is de kans op broei en schimmel groter.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden hakselen , gras en broei geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
en met mais krijg je ook een egaler beeld met lossen en omdat ze er met gras toch al inzitten worden ze met de mais dus ook gebruikt.
het val egaler
Zon silo van 60meter lang zou eigenlijk de standaard moeten zijn. Heb je juist veel voersnelheid dus minder kans op broei.
In Duitsland zie je niet anders dan rijkuilen en walzen in de wagens. Meesten hebben geen sleufsilo en maken een rijkuil. Alleen de kantjes hoeven ze maar op te zetten met de verdeler, daartussen is het dekentje zo dun dat het direct aangereden kan worden. Ze konden op een plaat van 80x10 twee hakselaars bijhouden. Is wat extra werk, maar kunt hierdoor ook meerdere snedes over elkaar heen kuilen, vaak past een 1e snede heel goed naast een 2e om te voeren. Alleen twee bulten open leggen is soms ook gek zat ivm voersnelheid.
Hier vlakbij heeft iemand een sleufsilo van 70x14. Verdelen ook alleen maar aan de zijkanten, rest is lossen met walzen en vastrijden met shovel en boer met eigen trekker erbij. Zijn niet veel bedrijven waar je meer per uur weg kunt rijden. Elke snede een uurtje besparen tikt aan het einde van het jaar ook lekker door
taarup heeft in het begin wagens gebouwd MET walsen
pictures.tractorfan.nl/groot/c/…
denk dat je het wel heel snel snapt als er één dikke wagen, of twee normale wagens om de kuil heen racen en een dikke 10ha per uur opruimen als je op de bult zit.
Dan ben je elke minuut gewoon nodig en moet alles goed lopen. Of je het gras in 1x goed kunt leggen of net 2x nodig bent maakt een wereld van verschil. Je wilt toch zo dun mogelijk lossen, zonder walsen krijg je allemaal gaten tussen de geloste bulten gras. Kun je alleen nog maar met een tandenbak uit de voeten, wat weer extra tijd kost.
Ligt aan je manier van werken. Bij een rijkuil is dat inderdaad wel een vereiste wil je perse over de hele lenge lossen. Maar bij achteruit kuilen heb ik meer aan iemand die hem gewoon in een keer perfect op de plaats zet.
goede op de trekker is meer waard
Laat je dan nog iemand met een trekker zonder cabine werken ? Of zet je ze zelfs op de cabine ?
Als we toch lollig gaan doen....
Bovendien kan er in een opraap doseerwagen veel minder dan in een snijwagen omdat je het gras niet stijf tegen de walsen kunt drukken maar wel tegen je klep. En als je doseerwagen echte te vol is stopt het achter op met lossen. Bij een silagewagen naast de hakselaar heb je het inhouds verschil natuurlijk niet.
Er zit trouwens wel verschil in manier van lossen van verschillende merken snijwagens. Veenhuis lost echt k*t. Schuitemaker lost wel mooi omdat de klep een stuk van de bodem is. Tijdens het lossen valt het gras tussen de zijkanten door en blijft het smal. Wel dom van Schuitemaker om bij de goedkope nieuwe 55 de zijkanten aan de klep te maken. Bij nat gras heeft de manier van laden ook invloed.
Wij rijden bij 1 boer ook vooruit over een silo van 60 m (in holwierde). Hij rijdt zelf met een doseerwagen en wij zonder. Ik heb dan op de shovel niet meer tijd nodig om de snijwagen te verdelen. Onder bepaalde omstandigheden heb ik zelfs meer tijd nodig om het gedoseerde gras opzij te krijgen. Trouwens, jullie hebben toch ook geen walsen in de Lely?
Met een 10tons shovel is een 30kuubs wagen een eitje. Maar vaak is het andersom.. Ben wel eens paar dagen met loonwerker mee geweest, nog geen adres gehad waar alles maximaal kon, of moet al weinig op staan met een smalle hark, dan duurt het wel een klein half uur voordat ze er weer zijn.
Hier heeft loonwerker dit jaar ook wat meegeholpen. Willen wel over hele lengte lossen maar heb je allemaal bulten en gaten. Kun je verdeler wel thuis laten en gaan klapperen. Schiet ook niks op. Dan moet onze shovel er wel bij op om twee wagens bij te houden.
En over die manier van lossen ben ik het helemaal met je eens. Door die geleideplaten aan de zijkanten valt het gras veel mooier. Droog gras ontkom je soms helaas niet aan, maar denk dat los gras wel beter te verdichten is dan wanneer het inelkaar is geperst, tussen deze brokken zit vaak nog wel ruimte dat ook niet zomaar opgevuld wordt.
En ik weet ook wel wat snel inkuilen is. Bij Noordenbos zit ik ook wel op de shovel. Daar rijden ze liever met 3 dan met 2 wagens bij de shovel.
Maar hoe zit het nu met de walsen van jullie Lely
Zelf geen een, Holaras met een L60 of L70 er voor. Als het daar niet mee wil, wil het nergens mee. Onze eigen shovel heeft al moeite om zelf over de bult te rijden, laat staan nog een verdeler aandrijven.
Ben het er vergeten bij te zetten, bedoelde dat een 30kuubs wagen zonder walsen een eitje is met 120pk ervoor en 10tons shovel. Het is zo hard als de trekker kan. Wij rijden dan ongeveer 4ha per uur weg, en de loonwerker 6ha per wagen. eerste snede iets langzamer verwacht ik. Ging tot paar jaar terug mooi snel maar kunnen het nu niet meer in 2dagen zelf weg rijden wanneer de rest van het werk ook allemaal door gaat. Dan moet je wel eens wat.
ieder zijn eigen machine en kuil en inkuil methode. daar zijn ze vaak mee tevreden.
met achterwaarts opkuilen is zonder walsen zeker goed te doen. bij rijkuilen van 50m is beide een oplossing afhankelijk wat de boer wil. en als je als boer er zelf geen mening over hebt wat je voor je eigen gras wilt kun je de loonwerker erbij kiezen. hier zijn we stellig met walsen gebruiken en een loonwerker met kippers of wagens zonder walsen komen het erf niet op.
Dus om een lang verhaal kort te maken, doe mij maar met walsen. Ook in de mais, de kuil meteen veel egaler en dus meer tijd om vast te rijden in plaats van druk zijn met schuiven.
Kan de shovel mooi langer aanrijden
De andere 7810 (AQ) heeft 710/70R38 Vredestein Traxion