Deutz D6005 - Leren terugschakelen met een Deutz 6005
Beste Deutz liefhebbers.Om mijn antieke circuswagen te trekken heb ik een mooie Deutz 6005 gekocht. Hij doet het fantastisch en ziet er nog prima uit. Alleen het terugschakelen met tussengas lukt me maar niet en ik wil 'm niet vernaggelen.Is er iemand met een Deutz 6005 die het me een keertje voor kan doen? Ik heb wel op papier hoe je met tussengas moet schakelen:) Ik woon in Amsterdam maar vind het prima om ergens met de auto naartoe komen voor een 'lesje'. Groet! Jacqueline
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
@jacqueline-van-kollenburg
Laat onverlet dat je het terugschakelen wel goed moet/wilt doen. Dat is echter een kwestie van oefenen met de "double clutching + tussengas"-methode.
Voor het rijden met een lichtrijdende circus(pipo?)wagen kunnen de eerste en tweede versnelling gerust overgeslagen/ongebruikt worden.
AANVULLING ( n.a.v. een nu reeds verdwenen :? reactie van J.Ammermaar-Helaas):
Natuurlijk, moet topicvraagstelster, naast alle inzicht wat ze mogelijk heeft, ook door ervaring leren onder welke omstandigheden beter is te kiezen voor de ''terrein-/werk''versnellingen 1 en 2 in plaats van de (snellere) "weg-/transport"versnellingen 3 en 4.
@ Jacqueline-van-Kollenburg: We hebben het trekkerrijden allemaal moeten leren. Je hoeft je er niet voor te schamen dat na het eerste ritje met de circuswagen op het festivalterrein blijkt dat de inhoud van meegebrachte aardappelzakjes nogal wat stootblauwplekjes vertonen.
Jij als Deutz-deskundige bij uitstek: Heeft dit type dus geen 4-bak?
Wat mankeert jou dan?
Mijn naam is Henri, en blijk mijn naam op TF helaas niet meer te kunnen wijzigen.
Wat betreft mijn bijdrage: die heb ik bij nader inzien maar verwijderd, draagt niets wezenlijks bij. Het schakelen is al uitgelegd en de versnellingskeuze zal ze zelf wel weten te bepalen.
Jeugdtrauma: Een naam zonder hoofdletters schrijven betekende vroeger op school 3 dagen hoofdpijn, zoveel klappen kreeg je dan!
Je gelooft je eigen oren niet als je het ziet. Het was namelijk in het deel van Nederland waar de beschaving enkele jaren vooruitloopt op de rest: Noordoostpolder/Flevoland! :shock:
@ Weurding: Ik kan helaas geen instructieboekje vinden van het type D-6005. Lijkt de D-4005 er wat op? Of is de 6006 redelijk vergelijkbaar?
de.wikibooks.org/wiki/…
Dan doe ik er onder auspiciën van jou de handleiding van de D-6006 bij. Nieuwbakken tractorfan Jacqueline moet haar troetelkind natuurlijk ook goed kunne verzorgen.
(Nogmaals: van de 6005 staat de handleiding niet op de lijst)
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Het is alweer een jaar geleden en de voorbereidingen voor mijn reis met de trekker en de circuswagen zijn in volle gang. Ik moet helaas bekennen dat het terugschakelen mij (nog) niet gelukt is. Opschakelen gaat heel makkelijk. De circuswagen is 10 meter en weegt om en nabij de 5 a 6 ton..
Het lijkt me wel essentieel dat ik kan terugschakelen als ik langzaam door een bocht wil, ben nogal bang dat de trekker in de derde versnelling zal afslaan bij een te laag toerental (met die zware wagen erachter)
Als synchronisatie vroeger een optie was, zou het dan mogelijk zijn om er een gesynchroniseerde versnellingsbak in te laten zetten?
En nog een vraagje, stel dat ik op een helling stil kom te staan, dan werkt de oplooprem van mijn wagen niet, houdt de deutz 5 a 6 ton op een helling? Dat ik niet naar achteren getrokken wordt
Verstuurd vanaf mijn iPad
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Aan de rest: D6005 had een tw55 met 9/3 versnelingen zonder synchronisatie, D6006 kwam met de tw55.2 met 9/3 versnellingen en optioneel synchronisatie in zn 8 en 9 (nooit bij allrad), gevolgd door de D6006/6806 met tw55.4 met 12/4 versnelingen en altijd synchronisatie in 3 en 4, 7 en 8, en 11 en 12 (echter nog steeds niet bij allrad). De laatste evolutie was tot de tw56.10 in de D7207 met 12/4 versnellingen allemaal gesynchroniseerd, ook bij allrad.
Voor mij als complete leek (en dit is allemaal al gezegd);
- Schakel niet zoals met een auto, maar schakel veel minder.
- Als je terugschakel van de 3 naar 2, dan moet je echt al heel langzaam rijden (bij de Ford i.i.g.)
Verder;
- gas los
- Koppeling, schakelen naar neutraal + gas geven
- gas op laten komen
- Koppeling, schakelen
Tenminste zo is het mij verteld en het lijkt te werken.
zo ver ik weet moet je dat met de hoogteregeling van de hef doen, is het niet?
misschien bestaat er een mogelijkheid de bediening om te bouwen, dat die gelijk gaat met de voetrem, of misschien een soort van hendel naast het stuur of zoiets, lekker makkelijk onder handbereik, want rechts naast je (bij de hefbediening) als je moet gaan stilstaan op heuvels, of op een kruising afrijd, is ook niet helemaal lekker!?
Vrolijk pasen allemaal en dank weer voor de tips! Doornenbal de rooij hebben maanden geleden al op de tractor gereden maar het lukt hen ook niet om terug te schakelen....ze gaan komende maand wel alvast hydraulische remmen maken op mn wagen en dan kijken we meteen hoe we deze op de Deutz kunnen aansluiten. Dat werd wel een ingreep, welke precies ga ik met hen uitvogelen, ze hebben aangegeven dat de bediening omgebouwd zal moeten worden, al hebben ze daar komende weken waarschijnlijk geen tijd voor dus dan zal ik moeten uitwijken naar een ander bedrijf, de Haam opperde iemand al..
Maar eerst moet ik zeker weten dat het terugschakelen me niet gaat belemmeren in het veilig rijden met de combinatie...
Als allerlaatste, weliswaar dure optie, wil ik uitzoeken of er een gesynchroniseerde versnellingsbak te vinden is die op de deutz past.... daar ga ik komende week achteraan want ik voorzie toch dat het terugschakelen, als het al lukt, een lastige bedoeling zal blijven..dus als iemand nog tips heeft waar ik moet zoeken voor een goed werkende gesynchroniseerde versnellingsbak..
Jullie horen het, ik geef mijn ouwe luchtgekoelde deutz niet zomaar op, een andere tractor is vooralsnog echt geen optie...
De mensen bij de dealer zullen er ook maar af en toe op zitten, en terugschakelen zullen ze ook niet vaak doen. Voor hen is het dus ook geen routine, en niet te verwachten dat ze het zomaar kunnen.
Omdat @JD3010 een goed advies heeft gegeven wil ik zijn bijdrage hier kopiëren, ik kan dit van harte aanbevelen, neem zo mogelijk de tijd ervoor, het moet te doen zijn.
Nu wil ik met mijn advies geen ongelukken veroorzaken, dus lukt het je niet, dan zou ik zeggen: inruilen op iets met Synchromesh (en hydraulische wagenrem die automatisch werkt). Van te voren eerst even proberen of het je daar wel goed bij lukt. Fords met synchromesh stuurversnelling van 1981 tot en met 1984 zijn standaard uitgerust zijn met een veel de omslachtig schakelpatroon, en dan wordt het alsnog een lastig verhaal, deze zou ik je niet aanraden.
Een D50.1s, D55 (rijden we thuis) of D5505 (bijna identiek dezelfde tractoren, 52 pk) lijkt erg op een 6005 maar heeft een ZF bak met optioneel 28 km/u en die schakelt heerlijk op en af zonder kraken. Misschien is het een optie om de 6005 in te ruilen voor zo'n 52 pk model. De D80, D8005 en D9005 (80-90pk) hebben ook een ZF bak maar zijn erg duur in aanschaf. Een D50 heeft een Deutz bak en is dus wellicht geen verbetering tov je 6005.
Anders kun je nog altijd gewoon de motor laten terugzakken in toeren tot hij het niet meer redt en dan opnieuw vanuit stilstand beginnen opschakelen.
In elk geval veel succes en plezier!
Heb al veel geoefend en nog niet 1 x mis geschakeld. Ik heb een filmpje gemaakt hoe het gaat, zal ik vandeweek proberen up te loaden! Als het ook zo makkelijk blijft gaan met de wagen erachter.....hoef ik heel geen andere versnellingsbak! Dat zou superfijn zijn! Hulde aan dit forum