Fendt 614 - voorloop banden. wat zie ik over het hoofd??
hoi allenheb een 614 waar een verkeerde vooras onder zat. de overbrengings verhouding was 10.0 moest 11.95 zijn. die was nergens te vinden dus er een 12.0 in gezet.
nu hoort er origineel 16.9R28 voorop en 20.8R38 achterop. nu heb ik 480/65 r28 voorop en 20.8R38 achterop en de voorwielen trekken enorm hard (te hard) mee. een16.9 met een 80% verhouding heeft een ballon van 33.6cm dus 33.6 +33.6+ 28 inch is 138.32cm hoog
een 480/65 heeft een ballon van 31.2cm. dus 31.2 +31.2 + 28 inch is 133.52 cm hoog.
dus eigenlijk heb ik iets kleinere banden met een iets grotere overbrenging en toch trekken de banden te hard.
ook de slijtage van de achter en voorbanden is bijna gelijk te noemen dus daar zit het verschil ook niet in.
sommige zeggen dat de 16.9 maten een 85% hoogte/breedte verhouding hebben maar dan zou het met deze banden nog beter moeten kunnen namelijk 36.4 ballon om 33.6
dus als vermeld in de titel wat zie ik over het hoofd?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Dat zou dus betekenen dat deze vooras 20% langzamer draait dan de vorige vooras, zijn de voorbanden ook 20% gegroeid?
Trekker stond dan beetje voorover?
Er was verder niks veranderd, behalve een andere as?
16,9R28 85% heeft een belaste straal van 64,1 cm
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
480R28 60% heeft een belaste straal van 56,7 cm
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
Dus de voorloop is nog 'erger' dan je denkt.
Is het bij voorloopberekeningen niet de bedoeling dat je de afrolomtrek als uitgangspunt neemt?
Met belaste straal en de iets eerder al genoemde hoogte of nog erger de zelf berekende hoogte kunnen er afwijkingen ontstaan. (Heb ik wel eens begrepen)
Simpel voorbeeldje
ook vraag ik mij af wat ik met die hoeksnelheid kan. wat is het voor een getal. kan ik er verhoudingen mee berekenen van voor en achter of zo?
hoe kleiner de hoogte van het wiel hoe langzamer het voorwiel gaat lopen en zelfs remmend werken. hoe groter het wiel hoe meer de voorbanden gaan trekken aan de trekker.
Ja te kleine wielen vooraan zorgt inderdaad voor een remmende werking, daarom mag de voorbanden naturlijk ook die 5% slip hebben.. Daarboven wordt het effect tegenovergesteld..
Interessante kwestie!
boven de 5% voorloop gaan ze remmend werken???
Nou wat jij zegt, de voorbanden mogen 5% sneller draaien, dat is optimaal zeggen ze toch? Als je van passende voorbanden naar kleinere voorbanden gaat dan draaien ze ook sneller en op een gegeven moment met 4wd remt dat juist af.. Dat merk je ook wel als je met te kleine voorbanden remt als de 4wd dan ontkoppelt
Ik heb op mijn 614 580/70R38 en boven vermeld voorbanden.
Voorbanden trekken eigenlijk iets te hard , maar op het land is dat geen probleem
Veel te grote banden is ook niet goed,met teveel slip zakt het rendement van de 4wd.
Als de wielen exact even snel draaien heb je ook een lager rendement van de 4wd.
Nu heb je nog teveel voorloop,dus zou je eigenlijk terug kleinere voorbanden moeten steken.
Als je de grotere voorwielen wilt behouden kun je achteraan grotere wielen steken,dan daalt het percentage voorloop.
Dan een punt markeren op de band,en 100m rijden.
Zo kun je zien hoeveel omwentelingen de wielen maken.
Wanneer je dit weet,kun je in een tabel met bandenmaten de juiste voorband uitzoeken aan de hand van de afrolomtrek.
Das de simpelste oplossing
Ik bedoel de afrolomtrek van je voor- en achterbanden kun je heel eenvoudig opzoeken.
Het enige waar je op dit moment geen zekerheid over hebt is de overbrengingsverhouding van je assen.
Dan zou je dus moeten tellen hoevaak je voorwielen rondgaan bij een vast aantal omwentelingen van je achterwielen.(met de 4wd aan uiteraard)
Hoeveel meter dat dan exxact is, is niet van belang. (daarom begrijp ik de genoemde 100 meter niet)
Het komt er dus op neer dat 1 persoon de omwentelingen van de achterwielen zou moeten tellen en tegen de bestuurder zegt wanneer hij moet stoppen. En de derde persoon telt dan de omwentelingen van de voorwielen.
Daarbij is het misschien ook handig om rekening te houden met je differentielen, heb je een 100% sper in beide assen(voor ook)? Dan beide erin tijdens het rijden/tellen.
Daar zat ik ook al aan te denken, dat is misschien handiger.
1 voorwiel en 1 achterwiel opkrikken ( en de andere kant goed vastzetten of tegen een muur oid rijden)
Maar omdat iemand anders over maisland begon ging ik daar even op door.
Als je een 'fout' uitgangspunt dan ook maar consequent in alle berekeningen meeneemt.
Kijk, de 480/65R28 heeft een afrolomtrek (Kennisakkersite) van 397 cm. De diameter van deze cirkel (= bandhoogte) is dan 126 cm.
Fendt926Driver berekend dat de band 133,52 hoog is.
Ik noemde de belaste straal à 59,6 cm. Goed voor een cirkeldiameter (bandhoogte) van 119,2 cm.
Tel de beide laatstgenoemde diameters op en deel door 2 dan kom je uit op 126,4.
Met andere woorden: de afrolomtrek wordt berekend van een "samengestelde" cirkel met de diameter van de som van de belaste + de onbelaste straal.
Details band 480/65R28 Kennisakkersite:
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
Dit geeft weer stof tot nadenken......
Of jullie bedoelen dat 10 en 12 keer vertraging incl naafreductie is? Is het wel gewoon een 10-gaats vooras?
Mij is altijd geleerd dat je in het land altijd wel iets slip heb, dus zou je het beter op beton of asfalt kunnen doen...
als we 100 meter rijden gaan de achter wielen 19 keer rond en de voorwielen 24 keer
met 4wd gaan de achterwielen 21 keer rond en de voorwielen 29 keer
moeilijk om daar een verhouding uit te berekenen omdat de achterwielen ook als het ware worden mee getrokken
als ze zonder 4wd 24 keer rond gaan zouden ze met 25 keer rond moeten gaan ongeveer
tractorfan.nl/picture/948499/
er staat
1
288/52
17
4463 4410080
ZP 45
morgen zelf maar eens tellen
Dan heb je sowieso geen slip en krijg je volgens mij een zuiverder meting.
met 4wd gaan de achterwielen 21 keer rond en de voorwielen 29 keer
Dat kan eigenlijk niet nee, want als je veel voorloop hebt worden de achterbanden meegetrokken, das goed opgemerkt. Maar die achterbanden zullen dan juist minder vaak rond moeten gaan, omdat ze meegesleept worden.
was druk vandaag morgen proberen we een nieuwe meting
Nope , met een "starre"verbinding zal dit mee vallen.
Dan zou je het diff slot ook moeten inschakelen.
Dan kunnen de voorbanden alleen over het differentieel vd vooras een afwijking kunnen krijgen
10% hoger is meer dan 10% afrolomtrek.
10% hoger is meer dan 10% extra afrolomtrek.
100% origineel is 11,95 met bandenmaat 16.9R28
Er zat een 10,0 vertraging in, ten opzichte van 11,95 is dat 83,68% met als gevolg dat er sneller werd gedraaid en er kleinere banden gemonteerd moesten worden.
Nu zit er een vertraging in van 12,00 en dat is ten opzichte van origineel 100,42% dus zouden er iets grotere banden om moeten als origineel. Het verschil tussen 10,00 en 12,00 is echter geen 20% zoals verondersteld maar 16,74%
Dat is net welke kant je op rekent.
Van 10 naar 12 is 20 % extra.
Van 12 naar 10 is 16,7% minder.
100% origineel is 11,95 met bandenmaat 16.9R28
Er zat een 10,0 vertraging in, ten opzichte van 11,95 is dat 83,68% met als gevolg dat er sneller werd gedraaid en er kleinere banden gemonteerd moesten worden.
Nu zit er een vertraging in van 12,00 en dat is ten opzichte van origineel 100,42% dus zouden er iets grotere banden om moeten als origineel. Het verschil tussen 10,00 en 12,00 is echter geen 20% zoals verondersteld maar 16,74%
heb de trekker aan een kant los gezet van de grond en de banden rondom opgemeten.
de michelin 20.8R38 achterband heeft een afrolomtrek van 5.58
de continental 480-70R28 voorband heeft een afrol omtrek van 4.08
bij exact 5 keer rond achter gaat voor exact 9 keer rond.
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m
als voor 4% voorloop mag hebben zou die 29m moeten afleggen.
29m gedeeld door 9 is een afrol omterk van de voorband zou 3.22m moeten zijn..
nieuw inzicht : ben ik door een 12.0 overbrenging in een 10.0 vooras te zetten de boel gaan versnellen of vertragen?
ik ging er van uit dat een 3052 vooras met verhouding 10.0 identiek was aan een 3052 vooras met 11.95. als er verschil is moet dat in de eind vertraging in de wielen zitten???
laat uw gedachten hierover maar horen.........
@stannetje96 Daar gaat het nu toch niet over?
Het gaat om het verschil tussen 10 en 12.
Toch bijzonder dat jij ook op 16,7 uitkomt.
Haha, goochelen met cijfers voor gevorderden.
De trekker liep goed met de oude 10,0 vertraging ingebouwd? Is het wel spannend eigenlijk wat er is gebeurd qua tandwielen. Van hoeveel tanden naar hoeveel tanden is dit gegaan?
Aan de hand van deze verhouding zal er toch een andere vertraging uitgerekend moeten worden.
er zat een 10.0 in met tanden 31*12 dus een overbrenging van 1:2.5833
nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125
de vraag blijft is de snelheid van de steekassen nu toegenomen of juist gedaald......
elke aandrijfas omwenteling werd bij de 10.0 omgezet in 2.31 maal draaien
elke aandrijfas omwenteling wordt nu omgezet in 2.58 maal rond draaien.
dus een hogere snelheid van de steekassen die niet gereduceerd worden in de eindvertraging dus draait de band te hard.
zal denk ik weer terug moeten naar de 10.0 overbrenging....
wie kan controleren of mijn verhaal klopt......
nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125
de vraag blijft is de snelheid van de steekassen nu toegenomen of juist gedaald......
elke aandrijfas omwenteling werd bij de 10.0 omgezet in 2.31 maal draaien
elke aandrijfas omwenteling wordt nu omgezet in 2.58 maal rond draaien.
foutje van mij
bij de 10.0 hoort de 2.5833 en bij de 12.0 hoort de 2.3125
het wordt dus wel beter van deze 12.0 dan draait de vooras 2.31 keer rond in plaats van de 2.58 bij de 10.0
Als het origineel een 8 gaats is, dan moet je naar de pot naast de versnellingsbak gaan kijken denk ik.
hoop dat de andere knappe koppen de koffie bijna ophebben
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m
In een eerder topic vertelde je dat de voorloop klopte met de oude situatie. Hierin draaide het voorwiel ook te snel maar met kleine voorbanden klopte de voorloop.
Nu blijkt het echter veel te snel te draaien. Hieruit blijkt al dat de nieuwe vertraging minder vertraagt. Het zal dus inderdaad in de eindaandrijvingen zitten.
Met deze vertraging moet je banden hebben met een afrolafstand van 3,224 meter en dat zijn banden van 16,9R20 of zo iets dus echt kleiner dan dat je had met je oude vertraging.
Maar als het binnenwerk van een 1455 komt dan klopt het het één en ander niet als ik dat zo las. een 1455 is geleverd met een 3054 vooras ipv 3052 en daar zit verschil in, namelijk 10 gaats vs 8 gaats en een andere overbrenging, nl 12 omtwentelingen van de aandrijfas staat tot 1 van het wiel vs 10 omwentelingen staat tot 1.
334647.forumromanum.com/member/forum/…
dit klopt sowieso.
ALS HIJ EERST 10 KEER MET DE AANDRIJFASDRAAIT, GAAT DE VOORAS 1X ROND. NU MOET HIJ 12X DE AANDRIJFAS RONDDRAAIEN VOORDAT DE VOORAS 1X ROND IS. DEZE DRAAIT DUS LANGZAMER
je kunt het gewoon in de praktijk tellen!
Nee, lees maar eens wat er getest is. De voorwielen draaien veel sneller dan de achterwielen, dus er is helemaal geen sprake van negatieve voorloop. De wielen zijn met deze nieuwe overbrenging zelfs sneller gaan draaien. Dit blijkt ook te kloppen als de vertraging uitgerekend wordt, dit was met de 10.0 vertraging 1:2,5.. en nu 1:2,3.. Wil hij nu een kloppende voorloop hebben dan komt hij op een 16,9R20 band uit terwijl er origineel een 16,9R28 op moet. Er zitten nu 480/65R28 op en hij trekt al te hard. Zou @Fendt926Driver er nog grotere banden op doen dan wordt dit alleen maar erger.
volgens mijn berekeningen zoals 926driver die maakt, zou ik voor veel kleiner moeten hebben. dit klopte dus totaal niet.
de fendt dealer zei dat er veel verschil in de bak zit.
Wat de vraag nu is, is wat er nog meer veranderd is toen er een andere vooras onder gezet is en ook zou het interessant kunnen zijn om te weten hoe de tandwielverhouding van de originele 11,95 vertraging is.
Maar de complete vooras is niet vervangen, alleen een paar tandwielen uit de differentieel zijn vervangen.
Zijn allebei vervangen, is ook te zien in zijn reactie:
nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125
Hierin worden 2x 2 tandwielen genoemd, ze zijn alle 4 anders dus dat is wel correct gedaan.
Zoals ik zeg is de 37*16 verhouding eruitgehaald en de 31*12 verhouding erin gezet. Maar wat jij zegt dat het andersom gebeurt is en nu de vertraging dus 1:8,949 is.
Met de standaardbanden is de verhouding omtrek achter/voor 1:1,29 met de overbrenging in de vooras van 11.95, stel nu dat de overbrenging dus 8,949 is geworden zou dit betekenen een verhouding omtrek achter/voor van 1,726
kijkend naar de fendt zou dus bij 5 omwentelingen van het achterwiel, het voorwiel 8,63 keer rond moeten gaan. Wat vrij dicht in de buurt zit van de 9 die fendt926driver telt.....
Ik vraag me nu ook af welke tandwielen er in gekomen zijn en welke eruit. Om een grotere vertraging te krijgen had de 31*12 erin gemoeten maar ik begin nu te twijfelen of dit niet andersom gebeurt is.
Het kan wel zijn dat de 37*16 uit een 12.0 as van een 1455 komt maar daar zou de eindaandrijving anders van kunnen zijn ja
nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125
Er van uitgaand dat ie een tragere as zou krijgen heeft ie per abuis verkeerd om gerekend denk ik.
Ja daar lijkt het wel op. Als de 37*16 erin gekomen is is hij de verkeerde kant op gegaan. Dus hoe zit het met de eindvertragingen in een 3052 en een 3054? Ik denk dat in laatsgenoemde de steekassen sneller draaien
En dat issie ook
Verder zitten we nog op 1 lijn: met deze wissel is hij nog verder van huis. Achteras aanpassen en je hebt een nog snellere trekker
en het ergste is dat ik de banden die erop zaten met de 10.0 overbrenging al verkocht heb.
nu blijkt dat dus 100% verkeerd uit te pakken.
het verschil zou hem dus toch in de eindvertraging zitten.
Doe dit ook bij een 600 waarvan de voorloop wel klopt (of vraag @Favorit614 )dan weet je of de fout ergens in de vooras zit.
Maar als je nu toch zat van de Fendt bent, wil ik de frontgewichten wel van je kopen.
En een stel banden die bij Huub (de topic starter) al bekend is.
Ik hwb hem ook al suggesties aangedragen .
Maar daar ie ie ook niet mee geholpen.
Met belaste straal en de iets eerder al genoemde hoogte of nog erger de zelf berekende hoogte kunnen er afwijkingen ontstaan. (Heb ik wel eens begrepen)
Als de hoogte juist berekend is maakt het niks uit. Wiskundig gezien kun je hoogte (diameter) gelijk stellen aan omtrek. Zolang het maar onbelaste hoogte is.
daarbij is dit maar klein geld. (maar nog duur)
dacht dat het andersom was......
als jij zat bent van die Fendt gewichten voor jou john deere hou ik mij aanbevolen
Volgens de tabellen zit er wel degelijk een verschil tussen banden met dezelfde hoogtes, kijk maar na. Ik denk dat het met de nokhoogte te maken heeft.
Doe dit ook bij een 600 waarvan de voorloop wel klopt
of een compleet andere vooras met deze banden of oude differentieel er weer in en die kleinere banden er weer op
even afwachten wat de melkprijs gaat doen
na nieuwjaar ga ik eens rond bellen
dat gaat het dus echt niet worden
sommige acties hebben we iets te impulsief gedaan. hadden meer moeten meten maar wij hebben nooit het idee gehad dat de weg die wij gingen misschien toch niet de goede zou zijn.
eerst te kleine voorwielen
ander diff gemonteerd en 4wd aan en de trekker ging stil staan
wij dachten voorloop veel te klein het remt.
maaaarrrr we hadden de diff hetzelfde gemonteerd als de oude maar deze draaide verkeerd om
intussen al wel andere wielen gekocht toen kwamen we er pas achter dat de diff verkeerd om draaide
diff omgedraaid toen trokken de 18.3R30 veel te hard
nu dus de goede maat voorop trekt nog veel te hard
even gevraagd op tf en 120 reakties later is het redelijk helder wat er nu allemaal fout is gegaan
Mooi toch, dan hou je er toch nog wat aan over. Ik ken dat.,
want met het openen van het topic had ik ook geen enkel idee wat er nu nog fout kon zijn
maar ik weet nu wat ik over het hoofd heb gezien
dacht dat het redelijk makkelijk aan te passen was.
trekker stond me verder wel aan.
de vorige eigenaar is hier afgelopen jaar geweest ( ook een Fendt liefhebber alleen had hij 9 Fendt trekkers) hij had de trekker gekocht met de verkeerde as en de verkeerde voor wielen. kon dus de 4wd niet gebruiken en ha alleen de voorloop aangepast met kleinere wielen zodat hij de trekker gebruiken kon met 4wd.
verder had hij de demper al aangepast en een andere turbo laten monteren voor meet trek kracht onder in toeren. dus ook wel serieus met de trekker gewerkt
Ik wil een front blok erbij maken zoals wij ook hebben. Dus daarom nog een setje gewichten nodig. Maar ik denk dat ik gewoon platen van 4 cm dik laat snijden.
Op e bay zijn er wel sets te koop
Alles vervangen behalve de voorruit was het toch?
Waarom geen jd gewichten in de fronthef?
ander diff gemonteerd en 4wd aan en de trekker ging stil staan
wij dachten voorloop veel te klein het remt.
maaaarrrr we hadden de diff hetzelfde gemonteerd als de oude maar deze draaide verkeerd om
intussen al wel andere wielen gekocht toen kwamen we er pas achter dat de diff verkeerd om draaide
diff omgedraaid toen trokken de 18.3R30 veel te hard
nu dus de goede maat voorop trekt nog veel te hard
even gevraagd op tf en 120 reakties later is het redelijk helder wat er nu allemaal fout is gegaan
eigenlijk laat het me nog steeds niet los. omdat wij eenhalf jaar geleden precies hetzelfde gedaan hebben met de Fendt en dit gaat super goed.
heb je van die oude 10.0 as alleen het diff vervangen door een 12.0?
dan gaat de as toch altijd langzamer?
kun je het opbrengen om er nog een keer op in te gaan?
dan gaat de as toch altijd langzamer?
kun je het opbrengen om er nog een keer op in te gaan?
vooropgesteld dat ik de verkeerde vooras eronder had zitten. die acceptabele voorloop had met kleine banden.
dus er zat een 10.0 diff in met 31*12 tanden dus en vertraging van 2.5833 ik heb er een 12.0 in gezet dus een vertraging van 2.3125
maar ergens gaat die vertraging andersom werken in de vooras waardoor die versnelt en dus nog harder gaat lopen dan gewenst want hij liep al te snel en dus zaten er al te kleine banden op.
heb je tussen de kerst en oude en nieuw weer wat te zoeken opt internet
misschien de oude 10.0 er weer in en de 420/65R24 banden er weer op en inruilen voor een E
misschien een goede as kopen en hopen dat er niet aan de 4wd box aan de versnellingsbak is geknutseld
misschien later dit jaar inruilen voor een E
weet het nog niet precies.
is eigenlijk een leer project voor mijn zoon. hoe storingen op te lossen misschien spuiten sleutelen werken aan en met de trekker.
maar is nog maar 13 en met 16 mag hij er mee naar school en moet het de goede of een goede trekker zijn dus even afwachten.
zet in ieder geval het 10.0 diff weer netjes in elkaar en laat het opnieuw afstellen zodat die er wel weer in kan en we in ieder geval een werkende 4wd hebben onder de trekker want dit is niets.
die heeft een overbrenging van 13.73077, jij moet 11.95 hebben
Dus daar schiet je niks mee op.
Maar het is een leuk leer project.
Alleen jammer dat het (nog) niet werkt.
Wel leuk om te volgen.
Ik ben bang dat er ook in de bak gerommeld is met de overbrenging.
Het verschil in de overbrenging wat je hebt , en wat het zou moeten zijn is niet zo groot.
Dus heb ik mijn twijfels
Het blijkt dat de 10.0 en 11.95 en 12.0 niks zeggen over welke klok erin zit. Het kan zijn dat de klok van een 13.72 een grotere vertraging heeft dan de 31*12 die erin zat. Kan ook zijn van niet, ligt aan de eindvertraging. Je zou mss kunnen tellen hoeveel tanden die klok heeft
Dat het toch misschien een combinatie van factoren zijn.
Misschien is het een tip om nog een zelfde type 614 op te snorren.
Dan met de trekker opgeklost 10 omwentelingen vd achterwielen met ingeschakelde 4wd en achter diff. En dan het aantal omwentelingen tellen vd cardanas.
Dit vergelijken met de eigen 614.
Dit zou dan gelijk moeten zijn.
Dan kun je de vertraging of versnelling kunnen berekenen
welke APL700? F3, F4 of F6?
En die T(uperware) serie van new holland hadden ze ook beter brood trommels van kunnen maken.
Dus dat wordt hem echt niet
We proberen nu te kijken of de eindvertragingen wel werken dus niet vast zitten/vast zijn gezet.
Had jij ook werkplaats boeken van zf assen?
Mijn dealer weet eigenlijk niet precies hoe elke zf as in elkaar zit.
Ook een vooras diff hadden ze nog nooit gedemonteerd omdat die nooit kapot gaan
Dan moet de steekas 1 op 1 lopen met de naaf.
Zou dit wel het geval zijn mis je onderdelen in de eindvertraging.
Kijk partsbook er maar op na
(APL 3052, 8 gaats) 10.0 is 12/31 en blijft 38,7% van de aandrijfassnelheid over
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over
Dus hoe hoger het type, hoe meer toeren er in de vooras nog over blijven in dit geval.
Wat wat mij betreft de volgende stap is, is de verhouding van aandrijfas tov achteras vaststellen. Die vergelijken met @Dr Fendt.
Krik de trekker met de kop en kont op.
Zet de 4 wd en diff achter int werk
Tel in 1 vd versnellingen de tel 10 omwentelingen van het achterwiel, en aantal omwentelingen vd catamarans.
Dan kun je al opmaken welke vertraging of versnelling de vooras moet hebben om een bepaalde maat voorband te kunnen monteren
Krik de trekker met de kop en kont op.
Zet de 4 wd en diff achter int werk
Zet um in 1 vd versnellingen de tel 10 omwentelingen van het achterwiel, en aantal omwentelingen vd catamarans.
Dan kun je al opmaken welke vertraging of versnelling de vooras moet hebben om een bepaalde maat voorband te kunnen monteren
De andere draait daar door de vooras an puin .
Die monteerd een andere vooras , maskt het kloppend.
Nu de boel terug zetten naar de oude situatie krijg je weer problemen
Opgefokt met een turbo ????
Dit rampenplan al eens gezien dan?
Wat klopt er niet dan? Mijn theorie gaat in dit geval samen met de praktijk.
Kan Huub een originele 11.95 oid vinden, zou dat dus alsnog het probleem op kunnen lossen? Dan MOET die wel uit een 8-gaats komen (aangenomen wat @fiatfan zei: alle naafreducties van 8-gaats zijn gelijk).
Dit zegt dus helemaal niks meer:
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over
Dus samenvattend, die 12.0 hoort niet bij een specifiek diff, maar het diff samen met zijn naafreductie maakt de 12.0.
Een conclusie die o.a. @jmos al getrokken heeft en waar @favorit10s eigenlijk mee begon. Wat mij betreft de moeite waard om een 11.95/12.0 van een 8-gaats op te zoeken en te kijken hoeveel tandjes die heeft. Genoeg stof tot nadenken bij de koffie
Quote:
(APL 3052, 8 gaats) 10.0 is 12/31 en blijft 38,7% van de aandrijfassnelheid over
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over
Volgens mij zegt het wel wat, namelijk precies wat je zegt. Dit is namelijk precies wat deze tandwielen doen.
Daarbij uitgaande van wat de normale uitkomst is van de assen laat dit zien dat er nog een vertraging plaats moet vinden omdat er wel van een 12.0 en een 10.0 bekend is wat de verhouding tussen ingaande rotatie en uitgaande rotatie zou moeten zijn. Het verhaal van de vertraging beperkt zich dus inderdaad niet tot deze twee tandwielen.
Je opmerking over de versnellingsbak is ook een goede om te controleren. En dat dan vergelijken met een zelfde tups fendt van dezelfde generatie in dezelfde versnelling.
Versnelling maakt niet uit, via het vaste tandwiel vd 5e versnelling en de pignonas zitten voor- en achteras aan elkaar
tractors-and-machinery.com/item/380572/…
Nu blijkt dat zelfs een als oerdegelijk en uiterst betrouwbare oude-serie-Fendt wat bij elkaar gebeunde 'rommel' kan zijn, mag je wel zeggen een ander MERK trekkertje.
(Maar ja, welk merk is dat tegenwoordig niet? )
Ligt er niet dezelfde motor in ? 226(?) dus dat alleen de afstelling van de pomp het type verschil maakt?
ik bedoelde ook niet stickers plakken (we zijn geen interrijders ) maar een 612 met 185 pk zal vast sterker zijn als een 614 dus dan ga je niet achteruit op pks
Daar kan niks tegenop! Moet je alleen wel grote kopakkers hebben maar daar kun je rekening meehouden haha
de michelin 20.8R38 achterband heeft een afrolomtrek van 5.58
de continental 480-70R28 voorband heeft een afrol omtrek van 4.08
bij exact 5 keer rond achter gaat voor exact 9 keer rond.
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m
als voor 4% voorloop mag hebben zou die 29m moeten afleggen.
29m gedeeld door 9 is een afrol omterk van de voorband zou 3.22m moeten zijn..
nieuw inzicht : ben ik door een 12.0 overbrenging in een 10.0 vooras te zetten de boel gaan versnellen of vertragen?
ik ging er van uit dat een 3052 vooras met verhouding 10.0 identiek was aan een 3052 vooras met 11.95. als er verschil is moet dat in de eind vertraging in de wielen zitten???
VANAF HIER NIEUWE TEKST
nieuwe ontwikkelingen
heb oude diff met 10.0 weer gemonteerd
als de achterwielen nu 5 keer rond draaien draait voor 7 keer rond.
achter zit nu weer 30.5R32 op met een afrolomtrek (gemeten) van 5.5m voor zit nog 480-70R28 met een gemeten afrol omtrek van 4.08
achter draait dus nu 5 keer 5.5m is 27.5m
voor draait nu dus 7 keer 4.08 is 28.56m
die 1.05m verschil is dus nu 1.05 delen door 27.5 maal 100 is 3.8% voorloop.
heb het in het mais land geprobeerd en hij joelt nog wel iets maar het extreme trekken en gooien met zand is er nu wel af.
de voorloop mocht nog wat kleiner maar het is acceptabel.
even en update voor de belangstellenden
@Arrie94
@JD3010
@DANOONTJE POWERR
@Favorit614
@Hurli356
@fiatfan
@Fendt-Farmer-Vario
@mdoornekamp
@fendt308-driver
en verdere belangstellenden
en dat op een 614 een as heeft die met de diff de toeren in de as opvoert en met de eind vertraging weer reduceert
en dat met de mindere pk trekkers het wel iets laag toeriger kon
tenminste dat is mijn conclusie ongeveer
het minste wat ik dan kan doen is jullie op de hoogte houden.
denk dat de vorige eigenaar die kleinere er onder gezet had voor een voorloop van max 1%
Het opmeten van de afrolomtek is ook niet helemaal reëel. De afrol diameter ligt niet aan de buitenzijde van de band maar is iets kleiner omdat de band wat inzakt. Tenzij je altijd op 2,5 bar rijdt.
Jammer dat het via een omweg tot stand is gekomen
Bedankt voor je update.
Indeuken doen beide banden of beiden niet normaal gesproken. Maakt naar verhouding weinig uit toch? Je rijd niet met achter 2.5 en voor 0.8 normaal gesproken
Zal ik doen
Hangt er ook vanaf welk merk 800/65r32 je er onder zet. Een taurus of Goodyear valt klein uit. Ik heb zelf Vredestein en die valt groot uit.
Die 800/70r32 is meestal een stugge oogstmachine band. Daar ga je weinig plezier aan beleven. En de A merken leveren die sowieso niet dacht ik. Beetje een K*t maat.
Als de theoretische diameter klopt, krijg je 6.3 % minder voorloop. Dat is wel veel.
Dan gelijk 900/50r42 dit is 195cm :lol:
De bkt valt groot uit denk ik
900/50r42 michelin is echt een goede band. Wel te groot voor jou en erg duur.
Vredestijn valt ook redelijk groot dacht ik en loopt mooi op de weg, ik zat nu te azen op een mooi setje 800/65r32 xm27 met 2 cm profiel alleen dan word het verschil nog groter... Of die onder de valtra en de 800/65r32 xm27 van de valtra dan weer onder de 512 (ruim 3cm nok dacht ik) volg je me nog?
Nu heb ik ook aan Michelin 800/65R32 zitten denken. Maar die leken voorheen bij mn werk wel lager uit te vallen onder de 514 dan de 650's... Dus dat gaat je niet helpen.
Ik vind de Vredestein van @mdoornekamp ook een hele mooie band, maar verwacht dat deze flink aan de prijs zijn...
Dus ik denk dat ik kies voor nieuwe Trelleborgs 650/65R38. Zijn we weer schoon voor. Wellicht dat een set BKT achter voor jou de beste oplossing is.
wacht niet te lang met je achterbanden anders ben je het profiel zo weer kwijt voorop
bij mijn 926 zit ook 600-65R34 voorop met 710 70R38 achterop en het giert wel soms een beetje met rijden maar heb het niet vaak nodig en als het nodig is vindt ik het wel heerlijk dat het ook serieuz meetrekt
rij de 4wd wel vaak op automaat als hij dan weer ergens uitschakeld is de extra voorloop weer even weg.
plus bij hoge snelheden gaat die uit en dus geen gieren van de aandrijflijn aan mijn hoofd
gelukkig schakeld fendt niet de 4wd aan met remmen want dat heb ik meegemaakt bij deutz en john deere dat bij 40kmh dan de 4wd er vol inklapt dan wil je echt niet te veel voorloop hebben
bij 3% voorloop lopen de voorwielen dan in 2 seconde 51.5kmh en helpen dan remmen met een gierend geluid. bij rem loslaten voel je de vooras zich weer verzetten net als je zelf soms hebt met uitschakelen.
bij een grotere voorloop van 5% gaat de vooras met remmen 52.5kmh met dito extra geluid.
bij een trekker met een schijfrem op de aandrijfas wordt gewoon door de voorwielen mee geremd zonder aandrijving op de vooras dus geen extra gierend geluid
Dat heeft onze deutz inderdaad ook, en de oudere dx heeft op de as naar voren een schijfrem
Maar bij 50 kmpu remmen is een slecht aangeleerde gewoonte lijkt mij? Gas eraf en hij is gauw genoeg bij 30 en dan kan je dan nogwel remmen..
Dat snap ik maar bij lagere snelheden heb ik nooit gejank gehoort of wat dan ook. Maar je hebt gelijk het systeem van een apart geremde vooras is beter voor alles