Fendt 820 ervaringen.
Als vervanger voor een Case mx150 willen wij graag een tweedeghands Fendt 820 vario met fronthef en front pto. Het probleem is alleen dat onze dealer zegt dat een Fendt 820 een zeer slechte vario bak heeft en die daarom vaak vervangen moet worden. Het klopt wel dat er veel tweedehands 820's worden aangeboden rond de 6000 uur.Heeft iemand ervaring met een Fendt 820 met veel uren of juist wel/geen problemen?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
@Sietse515 jullie dealer heeft zelf geen 820 staan zeker?
Laats was er een topic over een gebruikte vario waar duidelijk bij vermeld werd dat die trekker niet voor transport werk was gebruikt, schijnbaar lijd het daar meer mee dan met landwerk.
En hebben jullie die 50 pk meer nodig? Misschien dat hij daarom een kleinere wil verkopen/aanraden.
een 820 is wel de zwaarste weer uit die serie dus wel eerder aan de max van devario bak.
maar gebruik je straks het maximale motor vermogen meest op de aftakas of aan de wielen of ook heel vaak maar half vermogen aan de wielen. daar moet je ergens een afweging in maken.
en goed in de gaten houden met schakelen tussen de groepen. doe zwaar trekwerk in de lage groep.
Als ik je fotoboek bekijk, dan hoef je niet bang te zijn dat de bak de inzet in (hoofdzakelijk) de veehouderij niet aan kan (of het moet al de onderhoudsmentaliteit van de "veehouderij" zijn ).
tractorfan.nl/user/28302/…
Zoek een tweede hands met nieuwe bak, of, 1 met lage prijs (€ 47.000) en calculeer alvast een nieuwe bak.
traktorpool.nl/gebruikt/b-Trekkers/…
Qua constructie zijn die het zelfde.
alleen de motor is anders commonrail in de 820, 6.1 liter met PDI10-System , tegen 815/818, 5.7 liter met het HNZ systeem
De chauffeur rijdt alleen met maaien op TMS, dat scheelt ook al denk ik!
Bijgekochte 820 ging al voor 7000 uur stuk!
maar zal er ook aan liggen welke serie je hebt
bij de 4/5/7/800 serie is de bak in 1 dag te wisselen als de juiste hulpmiddelen beschikbaar zijn dat kun je van sommige andere merken niet zeggen
Koppel is met schakelen. En als je vracht doorduwt moet je ook niet schakelen dat vind ie niet lekker
Hoeveel pk heeft ie ? Hier rijden er 2 opgevoerd rond. 1 van 238 op de aftakas en 1 van 250 dacht ik.
zijn al loonwerkers hier in de buurt die een schroefje laten plaatsen in de vario hendel dat je niet meer naar de 4 kunt schakelen. schijnt een behoud voor de vario te zijn.
blijf er wel bij als het je eigen is en jij moet zelf de reparaties betalen rij je er vanzelf zuiniger mee.
Dat is eigenlijk ook raar, zeker omdat Fendt op een aantal modellen ook omkeerinrichting levert. Er zijn van die houtsnippercombinaties die eigenlijk alleen maar achteruit rijden.
Ik gebruik de koppeling tijdens het schakelen. Maar ook bij stilstand vindt ik hem klappen. Zeker als ik het vergelijk met een 716/714 gen 1 of de recentere 818 vario. Die zijn veel rustiger in de bak vind ik.
Er is ook al een keer een nieuwe bak ingekomen maar het toen zeker niet minder geworden.
En variobakken zijn ontworpen om alles aan te kunnen wat de rijhendel zegt zolang de rijhendel in dezelfde richting wordt geduwd als dat je rijdt. Komt erop neer dat zodra je gaat afremmen op de hendel dat eigenlijk funest is. Dan ga je keringen eruit duwen enz. Dat is wat ze mij hebben verteld.
Maar de trekker rijd dan in feite toch achteruit?
fendt is in de hogere vermogensklasse ook 1 van de meest verkochte trekkers en dan is het ook niet zo gek dat er meer verhalen de ronde gaan. De eerste cvt/cvx bakken waren ook niet je van het
Een vario is zwak achteruit, daarom heeft valtra een omkeerkast achter de vario zodat die altijd vooruit draait
Toch maar eens kijken of de tank niet lekt dan, want 400 liter per dag lijkt me vrij stug
deze combinatie had in 8 uur de tank (160 liter) ook leeg en dan was de max snelheid maar 40km/h
d