Wat is de maximale krachtdoorleiding bij lostrekken door meerdere tractoren voor elkaar?

Indien een tractor vastzit wordt deze vaak door meerdere tractoren losgetrokken.
De tractor die als eerste voor de vastzittende trekker staat moet alle kracht opvangen van de tractoren die daar nog voor staan.
Heeft iemand een idee bij welke kracht een tractor door midden gaat breken?

De vraag is ontstaan omdat wij een 82Tons kinetische kabel met een lengte van 15 meter hebben geleverd aan een bedrijf uit Polen die 3 Kirovetsen gebruiken om alles los te trekken.
Sleepkabelshop

Reacties

fendt2
Het gewicht van de trekker maal de wrijving die er tussen de banden en de grond is.
Sleepkabelshop
@fendt2 Statisch trekken bij 1 tractor: Koppel van de motor x de vertraging van de versnellingsbak x de tractie van de band. Dat is de kracht dat op het vastzittende voertuig komt. maar dit gaat meer om de kracht die door de eerste tractor staat die voor het vastzittende voertuig zit
paardeboertje
@Sleepkabelshop daar is toch geen zinnig antwoord op te geven een kleine trekker van 2 ton zal misschien breken bij 10 ton sleepkracht en een grote trekker van 10 ton met 30 ton sleepkracht.
en hoeveel kracht levert een sleeptrekker???????hoe zwaar, vaste ondergrond ,staat hij zelf al bijna vast in de prut.
Sleepkabelshop
@paardeboertje er is een test gedaan met een CAT 986 en die leverde een sleepkracht aan de trekhaak met horizontale aanspanning en volle bak met zand van 13,5Ton op een asfaltweg
Herbert
@Sleepkabelshop met zo'n speciaal rektouw speelt deze berekening geen rol. Dan maak je een aanloop dus is het toch een kwestie van massa x snelheid wat dat touw/vastzittende trekker te verwerken krijgt?
+1
Sleepkabelshop
@Herbert ja door de kinetische energie kun je de extra kracht overbrengen
mdoornekamp
Wat is een kinetische kabel? 3 kirovetsen achter elkaar is wel gek genoeg. De achterste krijgt het dan wel zwaar te verduren
Sleepkabelshop
@mdoornekamp Dat is een kabel met rek. Hierdoor is een dynamische berging mogelijk zonder grote schokken. Door de snelheid van de lostrekkende traktoren is ook de kracht die je kan overbrengen op het vastzittende voertuig veel hoger.
valmet6400power
@mdoornekamp

Gewoon zo'n soort bungee kabel dat je een "aanloop" neemt met een slappe kabel lijkt me dus?
+3
hobbyboer
Beste @Sleepkabelshop :

Misschien is het een idee om uw afnemer te adviseren om de 3 Kirovetsen naast elkaar te plaatsen ipv voor elkaar.
Met een beetje mazzel komen ze dan op het idee om nog 2 van die kabels bij u te bestellen 😉
Sleepkabelshop
@hobbyboer LOL. Scheef gaan trekken is uit den boze bij dynamische berging. Dan lukt het ook niet om de tractoren de kabel tegelijk strak te hebben.
+1
hobbyboer
@Sleepkabelshop "scheef", ja daar zat ik ook al aan te denken. Dan heb ik nog een veel beter alternatief: Nog meer en/of langere kabels verkopen zodat de kabel van de tweede sleeptrekker onder de eerste sleeptrekker door gelegd kan worden en die van de 3e onder de 2e en 1e door 😄
walker1
@Sleepkabelshop Kan je met die kabel wel met 2 trekkers slepen als beide uiteinden aan de sleeptrekkers vastzitten en bij het vastzittende voertuig de kabel door een grote ring of een katrol loopt? Kabel kan dan vrij door de ring of katrol lopen en de kabel staat aan beide sleeptrekkers even strak.
Sleepkabelshop
@walker1 blijft dat je niet in de goede richting trekt, Je kan ook minder snelheid maken waardoor de kracht veel lager is.
anoniem
De tractor die voor de vastzittende staat heeft het zeker zwaar.
Maar ik denk dat de gene die vast zit eerder breekt.
+1
jammermaarhelaas
Topicvraag: Heeft iemand een idee bij welke kracht een tractor door midden gaat breken?

Zal afhangen van de trekker, en waar je de kabel vasthaakt. Heb op YouTube wel eens gezien dat een trekker (Belarus iod. uit oostblok) die ingegraven was met de achterwielen en een mesttank in de trekhaak had, bij het koppelingshuis/versnellingsbak doorbrak met 1 flinke sleeptrekker ervoor.
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas e.a.:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
met 1 flinke sleeptrekker ervoor.

Kinetische kabel? Njet. Gewoon de Kirovets laten springen. The Russian way.

Sleepkabelshop
@Wimsumar ja maar de statische kracht is veel te laat om los te komen!
paardeboertje
In dit geval de kabel onder de trekker door aan de achter trekhaak(goed leggen/beschermen met hout blokken of iets dat je de onderzijde niet beschadigd) en dan was dit rusje zonder schade er uit gekomen
@Sleepkabelshop
Wimsumar
Beste Paardeboertje:

Quote Reactie van @paardeboertje:
dan was dit rusje zonder schade er uit gekomen

Och, het is voor die Russen ook maar : ''een dag niet gewerk.....t,...ehhhh, gelachen, is een dag niet geleefd. 😎

Ik denk dat de trekker in een (mest)put is gezakt. Met onderlangs trekken had de Kirovets ook geen schijn van kans.
paardeboertje
@Wimsumar maar was t bala rusje niet doormidden getrokken,
de ideale situatie was hier mesttank loskoppellen , met een kraan de achterkant optillen en vooruit trekken,daarna achterwaarts de mesttank,,dat kost wel een flesje of wat wodka ,
Wimsumar
Beste Paardeboertje:

Quote Reactie van @paardeboertje:
ideale situatie

Maar ja, Russen hè. De tank loskoppelen, dat bedenken ze niet. De kraan was defect en/of de machinist was ziek. De flessen Wodka hadden ze bij het ontbijt al genuttigd. 😛

Trouwens, die Kirovetten trekken nog geen worst van tafel:


Desondanks, ze blijven onweerstaanbaar:

walrus
Quote Reactie van @Wimsumar:
Desondanks, ze blijven onweerstaanbaar:

Jezus christus te paard, wat voor beest komt daar uit het water.... Monster van Loch Ness? 😁
Wimsumar
Beste Walrus:

Quote Reactie van @walrus:
te paard

In die tijd gebruikten ze een ezel als vervoermiddel. 😉

Maar dom zijn die russen bepaald niet als ze een trekker kunnen maken die als een walrus vanuit diep water bij de oever opkruipt.
Pffft, kun je nagaan, wij hier met onze westerse spullen openen topics als: "Er staat STOP EMERGENCY op m'n dashboarddisplay". Blijkt dat er een druppeltje regenwater op de sensor is gevallen. 😎
Sleepkabelshop
@jammermaarhelaas

hier een voorbeeld waar een paar flinke tractoren doormidden worden getrokken.
dit met de voorganger van de kinetische kabel. De starre kabel met een autoband ertussen!!!
paardeboertje
Een jaar of 20 geleden hebben we bij defensie met dit soort kabels proeven gedaan,
zijn; er mee gestopt omdat je geen enkele controle heb welke krachten er op het te bergen/vastgereden voertuig komt.
bij elke trekker die losgerukt wordt is het maar afwachten wat er/en wanneer het kapot gaat omdat je totaal niet weet welke krachten er vrij komen dan wel benodigd zijn.
om dit onder de meeste omstandig veilig te doen voor materiaal (en omstanders die er soms met de neus bovenop) staan zul je wat berekeningen moeten doen en dan gecontroleerd met een lier trekken.
Sleepkabelshop
@paardeboertje Bjergingstechnieken kan je leren. Hiervoor geef ik curussen bij hulpdiensten als brandweer enzo.
Laatst nog een vergelijking gedaan met een lierberging en een berging met kinetisch touw. Het werken met het kinetisch touw is sneller. uiteindelijk moet het materiaal wel deze hoge krachten aankunnen.
Een klant wordt ook regelmatig door een Leopard 2 uitgetrokken en dat werkt perfect.
indien een staalkabel breekt bij het lieren is het gevaar veel groter dan een berging met kinetisch touw!
paardeboertje
Zoals ik al zei ,met een kinetisch touw weet je totaal niet wat er gebeurt ,je moet maar hopen dat het aankoppelpunt het houd,je zet misscien wel 20 ton op het aankoppelpunt terwijl die maar 15 kan hebben.
met een leopard berging kun je makkelijk een autootje los trekken,maar als er 100 ton op de kabel staat en het dozerblad vol in de grond zit, en evnt nog een leopard als anker er achter zit moet je weten wat er gebeuren kan, en omstanders altijd minimaal de lengte van de kabels uit de buurt, hoe vaak zie je hier geen filmpjes met trekhaken of kettingen en kabels door de voorruit @Sleepkabelshop
Sleepkabelshop
@paardeboertje omdat de kennis van het materiaal zo belangrijk is. heb ik de vraag ook gesteld.
die leopard trekt er overigens een flinke vrachtwagen uit.
Door de nodige bergingservaring is de benodigde losbreekkracht aardig in te schatten
mdoornekamp
Ford 2000 Ruben
Ik moet zeggen dat ik zo'n kinetische kabel opzich wel iets slims vind. Het kan net dat extra zetje zijn wat je geeft door de snelheid. Maar je materiaal moet het natuurlijk wel aankunnen.

Om op de topicvraag terug te komen, daar is denk ik geen direct zinnig antwoord op te geven. Dat verschilt per trekker die je los trekt. Je zult dat per keer moeten berekenen, dus als iemand daar een mooie formule voor heeft, ben je klaar. Dan vul je dat elke keer in. Helaas heb ik die formule niet voorhanden, het zal wel een gecompliceerde formule zijn als ik alleen al denk aan ondergrond, materiaal, hoe diep erin enz.
Sleepkabelshop
@Ford 2000 Ruben een formule maken om de kracht van het lostrekken te bereken is bijna ondoenlijk. Er varieren teveel dingen. bv de tractie enzo/
anoniem
@Sleepkabelshop om de kracht te weten wanneer een tractor breekt moet je de bouten tellen waar de kracht op komt en dit maal de treksterkte hier van.
fendt2
Wist niet wat een kinetischekabel is. Maar @Sleepkabelshop heeft deze kabel geen veerconstante of zo. Daarmee kun je het weer uitrekenen. Maar dan moet je wel weten hoe snel de trekkers er in knallen. De kans dat iets breekt wordt door de veer gedempt.
Sleepkabelshop
@fendt2 naarmate dat het touw verder uitrekt stijgt de veerconstante. hierdoor krijg je geen klap als deze echt strak staat
fendt2
Eigenlijk wil je juist een schok. Om de statische wrijving te overwinnen. Nu ga je die dempen met een veer. Is tegenstrijdig. Maar het werkt beter dan met een strakkekabel beginnen te trekken. Maar het blijft buigen of barsten.
newholland6640
@fendt2

Inderdaad, met het risico dat er wat breekt.
GROENEDEERE
Om de krachten op de trekkers te verminderen. Hebben veel trekkers (kniktrekkers en rups) een dikke kabel hangen onder de trekker door. Met als vast trekpunt achter de trekoog. Zo komen er nooit meer die enorme krachten op de rest van de trekker.
Maar vroeger heb ik bij t mais hakselaar nog meegemaakt als kind dt bij t lostrekken met meerdere trekkers de gene die vast zat gewon in twee stukken brak
Fendt926Driver
Heb hier ook een kinetisch touw gebruikt in de mais en vond het super. Lostrekken gaat bij ons altijd rustig dus niet met enorm geweld wegrijden maar beheerst met 5 kmh je krijgt dan als lostrek trekker niet de stilstand als het touw of ketting strak staat maa je kunt rustig door rijden op de veerkracht van het touw. Als de rek eruit is kun je stoppen en zie je de los te trekken trekker langzaam nog jou kant op komen.
na een verkeerde aanspanning achter een scherp stuk ijzer was het touw stuk. Spijt mij nog steeds
mike_v
Als je met twee trekkers gaat trekken, geef de eerste dan een langere kabel en hang die onder de tweede sleeptrekker door. Dan trek je geen trekker uiteen ...
boerlover
Hier kun je nooit een uniform antwoord opgeven. Als bij het lostrekken de zaak niet in lijn staat, kun je met normale trekker die goed grip heeft een veel zwaardere trekker door midden breken.
Gietijzer kan wel redelijk wat trek- en drukspanning hebben maar geen buigspanning; daar is het te bros voor.
Helaas spreek ik uit ervaring; in het verleden met een 80pk cormick een zwaar vastzittende Fiat 1000DT in twee stukken gemaakt.
walrus
Volgens mij trek je de nieuwere trekkers niet zo snel meer door midden. Anders waren er wel filmpjes van geweest.
Zie tot nu toe alleen maar oude types die kapot zijn getrokken.
+1
boegie
@walrus bij veel oude trekkers zit de motor aan het koppelingshuis, en daaraan weer de versnellingsbak. Nu hebben alle trekkers dacht ik wel een frame hierlangs lopen zodat de hele zaak met elkaar verbonden zit, en een stuk meer kan hebben.
+1
walrus
@boegie is er ooit wel eens zo'n frame kapot getrokken dan?
Volgens mij moet de eerste nog komen.
GROENEDEERE
@walrus
Jup
Meerdere zelfs.
Heb wat vrienden un de states dus im zie geregeld wat op facebook voorbij komen

(klik om te vergroten)

Oeps
walrus
@GROENEDEERE tja john deere... verrassend...
walrus
@GROENEDEERE maar is daarvan het frame ook echt gescheurd? of alleen het boutenwerk die het hebben begeven?
GROENEDEERE
@walrus

(klik om te vergroten)

Bij een van hun van de site gehaald
Sleepkabelshop
@walrus Fendt 824 en Fendt 926 in dat filmpje wat ik poste
walrus
@Sleepkabelshop ik zie geen fendt door midden in dat filmpje.
+1
Sleepkabelshop
@walrus hij verteld dat zo rond minuut 7:15
radium45
@Sleepkabelshop Wie heeft die tekst samengesteld op jullie site?
mdoornekamp
@radium45 ben je er zo van onder de indruk
radium45
@mdoornekamp Spellingscontrole zou op tilt slaan.
mdoornekamp
@radium45 Dat is jammer. Lijkt niet zo professioneel.
Sleepkabelshop
@radium45 meeste door mezelf
mdoornekamp
Wij hebben wel eens een jd 7710 met mais wagen losgetrokken met 5 john deeres. Dat vond ik toen ook wel link , maar ging goed.
Sleepkabelshop
chucky5o
Als je nou eens de eerste kabel achter aan de trekhaak maakt (zo laag moeilijk) met een dikke D-sluiting, en vanuit die D-sluiting onder de trekker langs naar de trekker die ervoor staat...? Zo zal de trekker in elk geval nooit breken
Sleepkabelshop
Abemec gaat het navragen bij de fabriek.
Ik zal hun antwoord hier posten.
valmet 605
Denk dat als je met meerdere trekkers gaat trekken denk dat je maar 1 met kinetisch touw moet doen. Dit tussen vastzittende trekker en de sleeptrekker. Dan de 2e met een onrekbaare kabel. Dit omdat mogelijk de rek de trekkracht kan afvlakken.
Sleepkabelshop
Klopt. Alleen het touw tussen de vastzittende trekker en de eerste trekker die daarvoor staat moet kinetisch zijn. De verbinding tussen de andere trekkers moeten "star" zijn.("star" omdat natuurlijk op ieder materiaal een beetje rek zit)
ik probeer bij diverse trekkerleveranciers de info los te krijgen.
Fendt is momenteel de eerste die het heeft opgepakt,
Zelf verwacht ik dat bv bij een trekker van 150-200pk 30Ton al een kritische grens is voor de belasting van de fronttrekhaak
valmet 605
@Sleepkabelshop 30 ton is veel. Denk dat meeste trekkers dan al onvrijwillig op de koppeling worden gekeken.
Sleepkabelshop
Ik hoorde van een LMB dat het meestal de bouten zijn die gaan breken. Enkele tractoren gaan op het huis afbreken.
Voor de bouten is het zaak dat de juiste voorspanning is aangebracht. Zeker als deze al eens middendoor is geweest!
fendt2
Voor hijsgereedschap wordt precies opgegeven wat het kan hebben. Het breekt als er een kracht op komt die 5x zo hoog is. Met andere woorden er zit een veiligheid van 5 op. Denk dat er op trekkers ook zeker met dit soort veiligheden wordt gerekend. Deze veiligheid is mede om de versnellingen op te vangen. Zolang je met een sleeptrekker werkt zal er niks gebeuren maar met meer kom je snel in de buurt van de grens.
Sleepkabelshop
Abemec geeft aan dat de maximale kracht voor het recht trekken aan de fronttrekhaak van een Fendt 700 serie 25 Ton is.
Echter indien er scheef wordt getrokken is dit maar 10 Ton!
ik probeer ook voor de 800, 900 en de 1000 serie info te verkrijgen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden tractoren , machines en lostrekken geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!