'Ik zeg 'ajuus, de mazzel' tegen Bennie Jolink'
'Ik zeg 'ajuus, de mazzel' tegen Bennie Jolink' (nieuweoogst.nl)
Een column schrijven is op dit moment niet zo moeilijk. Er zijn thema's zat. Het 'ploflandbouwakkoord', een bizarre 'piekbelastersonteigeningsregeling' en met het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid krijgen we een nieuw regelgordijn. |
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden landbouwbeleid , gemeenschappelijk landbouwbeleid en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Na de tijd was het waardeloos
[Wie doet nog normaal?
Hoe kunnen we nog buren zijn als we zo op de man/vrouw spelen?
Ik hoorde op de trekkerradio de 4 mei-lezing van Marcel Möring. Hij vertelde hoe in 1942 in Assen
joodse mensen thuis werden opgezocht en weggevoerd terwijl hun buren toekeken. Niemand deed
iets. Ja, in Coevorden zette één winkelier het op een schreeuwen. Verder geen reactie. Möring, van
joodse komaf, vraagt: ‘Waarom waren we ineens elkaars buren niet meer? Wanneer werden we
reptielen, ratten, kakkerlakken?’ Want dat is waar joden voor werden uitgemaakt. Dachten de buren
soms: grijp maar eens in?
Als je mensen ontmenselijkt, dieren van ze maakt, is de moordlust nabij laat de geschiedenis
zien. Je maakt ook een onmens van jezelf.
Waarom begin ik hierover. Niet omdat een radicale agrariër de boeren vergeleek met de
joden. Een zeer misplaatste vergelijking vond ik dat. Boeren kunnen blijven zitten waar ze wonen.
Hopelijk laten ze zich verleiden tot duurzame omschakeling en schept de overheid ruimte daarvoor.
Boeren ontkomen, net als ooit de mijnwerkers, niet aan de veranderende tijden. Maar ze worden
niet gedeporteerd. Joodse mensen werden als vee getransporteerd, hun dood tegemoet.
Het is dus niet hierom dat ik over de 4 mei-lezing begin. Ik begin erover naar aanleiding van
de reacties op Bennie Jolink. In een interview met NRC hekelde de zanger van Normaal de harde
boerenacties, de omgekeerde vlaggen en de verbraming van de natuur.
Ik daalde af in het riool van het internet en wat ik daar las! Vroeger was Bennie ‘een van
ons’, nu is hij de vijand. De boeren maken Jolink uit voor ‘dementerende ouwe zak’, ‘randdebiel’,
‘Korsakov patiënt’, hij moet naar een ‘gesloten inrichting zonder contact met de buitenwereld’. Enz.
Ze kwamen hem zelfs thuis opzoeken. En maar shirtjes dragen met trots op de boer. Ze
moesten zich kapot schamen.
Ook van Jolink werd een dier gemaakt: ‘Wie neemt die vent nog serieus, wat een ezel’.‘Een
grote kwal ver over de datum’. Ik denk aan wat Möring zei: wanneer worden mensen die anders zijn
of anders denken, uitgemaakt voor reptielen, ratten, kakkerlakken? Ezels, kwallen? (Of heks?)
Wanneer houden mensen op elkaars buren te zijn? Een stap verder en ze wensen andersdenkenden
het graf in. Deze las ik ook: ‘het wordt tijd dat Bennie zelf eens onder het zand gaat!!’
Op het forum van Boerderij gaan boeren net zo tekeer, over de stikstofplannen. Kamerleden
zijn vaak stedelingen, planteneters, sportschooltypes en cocaïnesnuivers. ‘En dat volk zit dan in de
2e kamer’. ‘Wie gaat daar nou wat aan doen (het leger), kan zo niet doorgaan’. ‘We hebben militaire
hulp nodig!!!!!!!!’
Ik schrik van deze ophitserij. Het lijkt wel een volksgericht. Niemand die zegt ho ho
mensen. Nee, ze komen je thuis opzoeken. Wie zo de boel opstookt heeft niks geleerd van de
geschiedenis. ]